Jump to content

Kunnollinen kaasuvaijeri!


Recommended Posts

Nyt tarttis apua mistä porukka on tehnyt pitkän kaasuvaijerin joka riittää mopo-sportin keskikaasarisarjaan,pitäisi olla sellainen joka kestää mennyt vaijereita poikki jo useita pienen ajan sisällä. Myydäänkö tuota vaijeria jossain metritavarana ja mikä olisi sopiva vahvuus jos tekis itse vahvemman ja veijerilukolla polkimeen kiinni.? Ehdotuksia?

Link to comment
Guest Markus

 

Miulla on tuo vaijeri ja meinaan vaihtaa nyt poies... syystä siitä, että että on turhankin paksu - ei luista hyvin.

 

Joutui tekemään kaiken lisäksi muutoksia siihen polkimen kiinnitykseen että sai pelittämään, oli muistaakseni se jäykkäosa aivan liian pitkä.

 

Näin siis -65 kuplassa. Nyt miulla on pakun kaasuvaijeri varattuna, en tiiä onko se kuplan vakiota minkä verran paksumpi, mutta pituus ainaki riittää.

 

t. Markus

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kahen millin vaijeria ja kuorta jostain niitä kauppaavasta liikkeestä. Täällä on ainakin autotarvikkeessa ja Urheilu Koskimiehessä. Sitten sitä senverran sitä kuorta, että ujuttaa sen juosen rungon sisäiseen putkeen, niin johan kulke paljon paremmin.

 

Keväällä mie tappelin ton asian kanssa aika huolella, mutta ilmeisesti se nyt onnistu hyvin kun ei oo uus omistaja soitellu perään..

Link to comment
Guest Markus

Jos meinaa noin paksun laittaa niin kantsii tehä irtotavarasta iha suosiolla, kun tulee halvwemmaksi ja kun tuo HD-tuning-super-hyper-Race-vaijeri ei mee paikalleen ilman muokkausta kuiteskaa ja maksaa maltaita (28€ HC:lla)

Link to comment

Voisko vika olla jossain muualla kuin vaijerissa jos niitä on napsunut useita lyhyen ajan sisällä? Mulla ainakin pakun vaijeri on pelittänyt keskikaasarin kanssa omatekoisen vaijeriputken kanssa (180 asteen mutka konehuoneessa).

 

t. Mika

Link to comment
Guest arto linden

Mistä se vaijeri katkee? Mulla kesällä rullapolkimen päästä koukun ja vaijerin liitoskohdasta poikki. suojaputki tuli liian lähelle poljinta (tai toisinpäin) jolloin vaijeri kääntyi pikku mutkalle aina kaasua höllättäessä, metalli väsyi ja naps. Sahasin putkesta 3cm pois, ei käänny enää! Motonetista (yäk) löytyi pakun pitkä "vaijeri" joka olikin "pienolankaa" Onko kellään pitempi aikaista kokemusta tällaisen kestävyydestä?

Nimimerkillä "tuplat tulossa"

Link to comment

Se katkeaa sen pään juuresta joka on juotettu siihen polkimen päässä ja aina silloin kun vähiten odottaa,viimeksi sain vaihtaa sitä yöllä -20 asteen pakkasessa,sitä ei ole herkkua asentaa ahtaaseen pitkään keskarin suojakuoreen.Vaijeri ei harraa mihinkään jotta sen takia katkeisi. viimeksi tuolla on olllut tuollainen pianolankatyyppinen. vaijeri myös liikkuu hyvin eikä kaasu ole raskas.

Link to comment

Jos pidempää vaijeria kaipaa niin vanha konsti on myös laittaa esim. pallokeulan kaasuvaihjeri... En nyt muista vm. eroja, mutta joissain ainakin on samanlaiset päät kuin ykköstyypissä, mutta on vain jonkin verran pidempi...

 

Jos vaijereita rapsahtelee poikki, saattaa tosiaan johtua vauriosta vaijeriputkessa, kannattaa tarkistaa molemmat vaijeriröörin päät ettei ole teräviä reunoja. Helppo konsti on myös ottaa esim. vanha kaasuvaijeri, taittaa vaiherin toinen pää poraan kiinni ja käydä vaijeriputki läpi, crc:tä tms. voi suihkutella kanssa välillä röörin sisälle myös puhdistusoperaation aikana... Tuolleen olen itse saanut toimimaan vielä paremmin nuo.

Link to comment

>Jos pidempää vaijeria kaipaa niin vanha konsti on myös laittaa esim.

>pallokeulan kaasuvaihjeri... En nyt muista vm. eroja, mutta joissain

>ainakin on samanlaiset päät kuin ykköstyypissä, mutta on vain jonkin

>verran pidempi...

 

 

 

Pallon vaijeri on VARMASTI riittävän pitkä mihin tahansa kuplaan tehtävään kyhäelmään. Joissain on sama etupään kiinnitys, joissain se on umpilenkilel taivutettu. Sen lenkin voi kuitenkin taivuttaa auki ja muotoilla halposti pihdeillä istumaan kuplan polkimeen. Olen näitä tehnyt *monta*.

 

 

 

>Jos vaijereita rapsahtelee poikki, saattaa tosiaan johtua vauriosta

>vaijeriputkessa, kannattaa tarkistaa molemmat vaijeriröörin päät ettei

>ole teräviä reunoja. Helppo konsti on myös ottaa esim. vanha

>kaasuvaijeri, taittaa vaiherin toinen pää poraan kiinni ja käydä

>vaijeriputki läpi, crc:tä tms. voi suihkutella kanssa välillä röörin sisälle

>myös puhdistusoperaation aikana... Tuolleen olen itse saanut toimimaan

>vielä paremmin nuo.

 

 

 

hemmetin hyvä pointti.

 

 

Jan

Link to comment
>Jos pidempää vaijeria kaipaa niin vanha konsti on myös laittaa esim.

>pallokeulan kaasuvaihjeri... En nyt muista vm. eroja, mutta joissain

>ainakin on samanlaiset päät kuin ykköstyypissä, mutta on vain jonkin

>verran pidempi...

 

 

 

Pallon vaijeri on VARMASTI riittävän pitkä mihin tahansa kuplaan tehtävään kyhäelmään. Joissain on sama etupään kiinnitys, joissain se on umpilenkilel taivutettu. Sen lenkin voi kuitenkin taivuttaa auki ja muotoilla halposti pihdeillä istumaan kuplan polkimeen. Olen näitä tehnyt *monta*.

Kuten myös. Toisekseen, jos röörit on kunnossa, tuo pallon vaijeri on tarpeeksi vahva mihin tahansa, eikä se ole sen vahvempi kuin kuplan omakaan...

>Jos vaijereita rapsahtelee poikki, saattaa tosiaan johtua vauriosta

>vaijeriputkessa, kannattaa tarkistaa molemmat vaijeriröörin päät ettei

>ole teräviä reunoja. Helppo konsti on myös ottaa esim. vanha

>kaasuvaijeri, taittaa vaiherin toinen pää poraan kiinni ja käydä

>vaijeriputki läpi, crc:tä tms. voi suihkutella kanssa välillä röörin sisälle

>myös puhdistusoperaation aikana... Tuolleen olen itse saanut toimimaan

>vielä paremmin nuo.

 

 

 

hemmetin hyvä pointti.

Ei ole 1 eikä 2 kertaa kun olen todennut että vuosikymmenien varrella on tullut putken sisälle vaikka kuinka ja paljon sitä itseään...

Hyvin usein ne vaijeriputken päät on nimenomaan niitä mitkä syö vaijeria...

Link to comment
  • 2 years later...

ajatuksena on laittaa yks 40 drla keskelle. Tälle siis tarttee normaalia pitemmän kaasuvaijerin, mikä ujutetaan alkuperäiseen suojaputkeen mikäli menee? Laitetaanko vaijeri kuitenkin tulemaan puhallin kopan läpi normaalilta kohalta vai vedetäänkö se kopan yli vai mistä yleensä? Oisko lähikuvaa kaasuttimelta minkalainen vaijerin kiinnityssysteemi on?

Link to comment
ajatuksena on laittaa yks 40 drla keskelle. Tälle siis tarttee normaalia pitemmän kaasuvaijerin, mikä ujutetaan alkuperäiseen suojaputkeen mikäli menee? Laitetaanko vaijeri kuitenkin tulemaan puhallin kopan läpi normaalilta kohalta vai vedetäänkö se kopan yli vai mistä yleensä? Oisko lähikuvaa kaasuttimelta minkalainen vaijerin kiinnityssysteemi on?

 

Vedetään kopan yli ja siitä kaasarille, josko huomenna muistan niin otan kuvan omasta.

Link to comment

Oon nähnyt tuosta myös version, jossa vedettiin normipaikasta läpi kopan ja siitä sitten lenkille ylös niin että tuli kiinni siihen ilmanputsarin aluslevyyn jossa on vaijerikuoren toiselle päälle paikka. Ja vetää siis kaasuvipua ylhäältäpäin.

 

Itsellä on noin että nousee puhallinkopan ja tuliseinän välistä ylös. Oon vaan tuossa pähkinyt ja tullut siihen tulokseen että kaasua painaessa vaijerin suht ohut ja notkea kuori liikkuu tuliseinän ja runkotunnelin välissä ja lyhentää polkimen muutenkin naftia liikettä -> ei läpät aukea kokonaan. Seuraavaksi ajattelin kokeilla vetää vaijerin jäykässä putkessa runkotunnelin kanavasta kaasarille asti, pitää vaan vielä miettiä että miten tekee ne mutkat ja että yrittäiskö vetää puhkukopan läpi ja sitten vivulle mutkitellen. Jos joku ehtii nakertaa ensin/on tehnyt jo, vinkkejä otetaan vastaan.

 

EDIT: Käytössä siis keskikaaasarille tuo valmis sarja, jossa on vaijeri, punainen pitkä suojakuori runkotunnelin jatkeeksi ja ilmaputsari ja sen alle levy, jossa vaijerin paikka. Alkuperäinen vaijeri on korvattu ensin tarvikeliikeen millisellä ja sen antauduttua Bilteman 1,2 millisellä vaijerilla. Katkeamisen syy kuoressa olevassa särmässä, joka söi veijarin.

Link to comment
  • 8 months later...
Paljonkohan irtovaijeria mahtaisi tuohon polkimen ja keskituplan väliintarvita, kun sen on tarkoitus kiertää puhallinkopan yli ? Eihän tuo nyt niin kallista oo ostaa reilusti mut jos suurinpiirtein tietäis et tarviiko kolme vai viis metriä.

 

Paljonko tarvitaan ? minkä pituinen pallon vaijeri on?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...