Jump to content

C-95


Recommended Posts

Mut hei,tää moottori tulee junikseen,eikä kiihdytysautoon =) Haulla ei tältä palstalta löytynyt mitään kyseisestä nokkakepistä.Taidat Mikko olla ainut ku on kokeillut tällaista.

 

pikku googlaamisella löytyi seuraavaa "Vastaava kuin Englen FK-8", eli rookerin perusnokka :)

Link to comment

Laitetaanpas tähän jotakin:

 

78x94 alakerta, SuperFloII kansilla, 44x37 venttiilit. Street- porttaus, n. 215-225hv mitattu virtaus eli kanavakoko jotakuinkin vakio. Puristussuhde n.10.5:1, mitattu keinuvipusuhde luokkaa 1.35 Scatin vipoilla eli nostoa n. 14.10mm välyksen kanssa. Lyhennettävät 3/8” ohutseinäiset CrMo-työntötangot, Scat ohutpohjaiset nostajat, kansissa vw kokoiset tuplajouset.

 

Kävi tyhjää kuin kello, n.800-900rpm, 48 DRLA kaasareilla, 1 7/8” merged pakosarja. Vastasi kaasuun kuin moottoripyörä ja vedossa myös kuullosti siltä. Vääntöä niin että hirvittää, keväinen asfaltti ja 245/60x15- rengastuksella suttasi 3-vaihteelle n.80km/h vauhtiin asti kuin jäällä ennen kuin pitoa alkoi löytyä. Peltikopassa, painoa kuskin kanssa n. 800 kg . Koskaan ei mitattu penkissä, meni heittämällä 12.7 vartilla, loppunopeudesta ei muistikuvia.

 

Veto alkoi n. 3000 rpm ja noilla jousilla venakoneisto tuli vastaan n.7200 rpm nurkilla. Olisi vaatinut lisää jousipainetta, nokan rampit ovat kuitenkin suhteellisen jyrkät mikä korostuu etenkin noilla vipoilla. Ilmoitettu keinuvipusuhde Scateille oli 1.25 joten yläkierroksien potentiaalia meni hieman harakoille. Erittäin voimakkaan tuntuinen nokka tuossa kombinaatiossa, jäi vähän harmittamaan kun ei koskaan ehditty kokeilla vahvemilla venttiilijousilla. Kaikkien autoa testanneiden eka kommenti oli keskialueen tolkuton vääntö joka veti sananmukaisesti poskilihat hymyasentoon :)

Link to comment

Aika pitkät veivit ostit vai tulee korkealle kiertävä 7000-8000r/min) kone?!

 

Mites ne muut koneen komponentit, nokkahan on vain yksi tärkeä osa.

 

Tehon kannalta aika paljon ratkaisee koneen tilavuuden lisäksi kansien virtauskapasiteetti ja myös aika paljolti millainen kaasaristo/ruisku tulee paikalleen. Sen jälkeen näkee onko koneella isoa "hengityskykyä". Tietenkään unohtamatta pakopuolen ( lähinnä putkisto kokonaisuudessaan ) roolia.

 

Myös se puristussuhde eli onko se "kireähkön" nokan kanssa 8,5 vai yli kympin merkkaa jo aikamoisen paljon.

 

Tämän jälkeen nokasta voi kertoo paremmin sopivuusmielessä, mutta jos wp:n esimerkissä toimi noin hyvin niin oikeassa kombinaatiossa 9/10 rakantajille vähintäänkin hyvä nokka.

 

Ahto ja pauter-miehille ei sitten kelpaa kuin paras:)

Link to comment

Katsotaan sitä nokkaa vielä sitten tulevana viikonloppuna. Saattaishan se tuokin olla... Jos välttämättä haluat... ;-D

 

"Ahto ja pauter-miehille ei sitten kelpaa kuin paras:)" Tämän Raihna kyllä tietää muutenkin... :-)

 

5,6" veivit ei oo pitkät, ei edes lähellä... Kanki/iskusuhde on vain: 5,6"=142,24mm/82mm= 1,735/1. Vertaa esim. vakio pahnan 1600cc menee näin: 134/69= 1,942/1...

Link to comment

Itselläni on yhdessä budjettikoneessa (94x78) ollut tuollainen kepakko. 42/36 kannet+48 dellortot+vakio vipat +puristuspaine 11 = 142hv/4880rpm ja 239Nm/4799rpm takapyörästä. 170Nm vääntöä 2500rpm alkaen. Mukava alavääntöinen kruisailukone.

Link to comment

Erittäin väännökäs ja hauska nokka ajopeliin, penkitykseen ei ehtiny syksyllä mutta jos keväällä Vaasan Dynotukseen saataisiin kaverin laite joss tuo nokka niin eköhä sen arvot näe. Vääntöä on niin ku pienes kyläs ja kylä onki pieni =) mutta bussinokka hyvinkin toimiva ja kyllä nuo peltikuoriset vakioaskiset Kuplatki tuntuu hyvin etenevän. Muistaakseni 82 x 90,5 tai 92 koneessa kiinni jossa sopivasti kadulle portatut 42/36 venat tupla Tellervot yms yms.

Link to comment
  • 4 years later...

Moottori saatu säätöihin hydraulijarrussa ,vihdoinkin..ei mennyt ku 5 vuotta. Nokkakeppi osottautunut laaja vääntöiseksi ,vetää hyvin 2600-5000 sitten nitkahtaa..alkaa  vissiin kannet tuleen vastaan. Ole!!!

Edited by Raihna
Link to comment
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...