Jump to content

Hyvä akku?


Guest Jussinbussi

Recommended Posts

Guest Jussinbussi

Mikäs olisi oikeasti hyvälaatuinen akku kesäkäytössä olevaan autoon?

Itse olen suosinut nuita Exiden huoltoasema versioita ja kyllä ne surkeita on. Tuntuu että neljä suvea on koko lailla maksimi.

Tiedän Optimat sun muut mutta olisiko joku lompakko ystävällisempi vaihtoehto olemassa?

Vai ostaisiko kerrankin kerralla hyvän..?

Link to comment

Häh? Aiemmassa varrekoffissa meni orkkisakku 11 vuoden kohdalla. Pihalla seisoo polo, mittarissa 25 000 km, 8 vuotta ja orkkisakku. Saabissa ensiasennusakku ja menossa vasta 6. vuosi.

 

Kuplan akku, seissyt pitkiä aikoja käyttämättä, ikää 7 vuotta ja edelleen pyörittää. Akkuliikkeestä hain Exiden.

Link to comment

Minun tarjoitus ei ollut sanoa, että punainen optima ois huono. Se on erittäin hyvä, enkä omaani vaihtaisi pois. Antaa poikkeuksellisen hyvän käynnistysvirran. Se ei kuitenkaan ole huoleton. Ei kestä tyhjentymistä.

 

Jos haluaa hyvän ja huolettoman akun joutuu ostamaan keltaisen optiman. Se on erinomainen käynnistysakku ja kestää lisäksi syväpurkauksen, mutta se on sitten vielä muutaman kympin kalliimpi.

Link to comment

Vartan patteria olen itse käyttänyt eikä taida tarvita merkkiä vaihtaa,syksyllä sammuttaa ja keväällä starttaa samalla virralla stop&go meiningillä akunkengät paikoillaan :)

Edellinen piti vaihtaa 11 vuotiaana oman pöljäilyn takia,oli jäänyt talven ajaksi kännykkälaturi päälle.

Kk sitten marssin 0ulussa Akkutaloon ja pyysin saada ostaa uuden akun,yrittivät väittää että tuo X on vajaan vuoden vanha ei sitä kannata vielä vaihtaa...

Aikani intettyäni sain Turaniin uuden patterin mikä kestää myös käyttää webastoa,väittivät että paras minkä rahalla saa mutta myivät myös muovilla ;)

Link to comment
Guest Jussinbussi

Juupa juu. Täytyy kysellä sitten vartan hintaa. Tuntuu vaan nuo akut olevan kallistuneet tässä muutamassa vuodessa. Sen Exiden perus rimpulan hinnan tuosta kysyin ja se olisi 69 euroa 55 amppeerisena. Tietysti jos sillä 3 tai jopa 4 kesääkin menis niin eipä se vuotta kohden paljoa ole. Niin no, mene tiedä.

Link to comment

Itsellä on ollut optiman yellow top ja en muuta enää autoon laita. Vuosia on akulla 14v ja edelleen käytössä. Muutamat kerrat päässy ihan tyhjäks ettei oo edes mittarivalot syttyny, mutta lataus ja taas mennään.

 

Jos tolle lasket eurot vuotta kohti ei kaukana vartoista ja muista ole. kerralla akku kuntoon niin menee pitkän matkaa ilman ropaamisia. Toki muillakin varmasti pärjää, mut tässä oli oma kokemukseni :)

 

-Tuomas-

Link to comment

Just samaa yritin kertoa,ihan sama muulle tekniikalle kunhan akku ja renkaat on kunnossa.

Toki toimiva laturi ja kytkin on luxusta jos harrastaa matkailua 0ulun ja Pärnun välillä,helpottaa aika paljon ajamista varsinkin Tallinnassa :)

Link to comment

Vartaa kaytin suomessa asuessa volkkareissa... eivat tahtoneet kestaa 17-18V kiehuttamista loputtomiin, useita kertoja kuitenkin

:D Laturista paukahteli jannitteensaatajia jostain syysta tiuhaan tahtiin.

Eli siis Vartalle aani taalta.

Link to comment

Joo seisottaminen syö akkua, skootteriakin käyttelen tallissa pari kertaa kk.

 

Sori,tää käsitti väärin :(

Luulin että oli puhe harrasteautoihin passavista akuista,jotka sammutetaan syksyllä ja startataan keväällä.

Noh,täähän on pölijä kun asuukin 0ulussa ensi vuonna,jos...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...