Guest Jussinbussi Posted February 7, 2011 Share Posted February 7, 2011 Mikäs olisi oikeasti hyvälaatuinen akku kesäkäytössä olevaan autoon? Itse olen suosinut nuita Exiden huoltoasema versioita ja kyllä ne surkeita on. Tuntuu että neljä suvea on koko lailla maksimi. Tiedän Optimat sun muut mutta olisiko joku lompakko ystävällisempi vaihtoehto olemassa? Vai ostaisiko kerrankin kerralla hyvän..? Quote Link to comment
x-pj Posted February 7, 2011 Share Posted February 7, 2011 Ei noi red top optimat niin paljon kalliimpia ole, mutta ei nekään kestä, jos jännite pääsee liikaa laskemaan seisonnan aikana. Varminta ois ladata akku ainakin kerran talvessa, jos auto ei ole käytössä. Quote Link to comment
Roope Posted February 7, 2011 Share Posted February 7, 2011 Noita red toppeja on ullut uusissa craisuissa ja aika usein on joutunut luovutus huollossa akun uusimaan että ne tuntuis olevan alijännitteelle aika herkkiä. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted February 7, 2011 Share Posted February 7, 2011 No sitten voi ainakin skipata punaisen optiman. Quote Link to comment
Marko Posted February 7, 2011 Share Posted February 7, 2011 No akun "tekninen" kestoikä on n. 5v muutenkin. Käyttämättömyys rikkoo akun tätä nopeammin. Kesäkiesissä ei oo mikään ihme vaikka joutusit vaihtamaan uuden joka vuosi jos akulla ei talvi aikaan ole käyttöä eikä siitä pidetä huolta. Quote Link to comment
Lasse Posted February 7, 2011 Share Posted February 7, 2011 Häh? Aiemmassa varrekoffissa meni orkkisakku 11 vuoden kohdalla. Pihalla seisoo polo, mittarissa 25 000 km, 8 vuotta ja orkkisakku. Saabissa ensiasennusakku ja menossa vasta 6. vuosi. Kuplan akku, seissyt pitkiä aikoja käyttämättä, ikää 7 vuotta ja edelleen pyörittää. Akkuliikkeestä hain Exiden. Quote Link to comment
Marko Posted February 7, 2011 Share Posted February 7, 2011 Joo kyllähän ne monesti kestää pidempäänkin varsinkin aktiivisessa ja oikeassa käytössä. Jussi Pääkaupunkiseudulla jos liikut niin akkuasioissa paras asiantuntemus löytyy: http://www.akkupalvelu.fi/ Quote Link to comment
x-pj Posted February 7, 2011 Share Posted February 7, 2011 Minun tarjoitus ei ollut sanoa, että punainen optima ois huono. Se on erittäin hyvä, enkä omaani vaihtaisi pois. Antaa poikkeuksellisen hyvän käynnistysvirran. Se ei kuitenkaan ole huoleton. Ei kestä tyhjentymistä. Jos haluaa hyvän ja huolettoman akun joutuu ostamaan keltaisen optiman. Se on erinomainen käynnistysakku ja kestää lisäksi syväpurkauksen, mutta se on sitten vielä muutaman kympin kalliimpi. Quote Link to comment
Guest veka Posted February 7, 2011 Share Posted February 7, 2011 Vartan patteria olen itse käyttänyt eikä taida tarvita merkkiä vaihtaa,syksyllä sammuttaa ja keväällä starttaa samalla virralla stop&go meiningillä akunkengät paikoillaan :) Edellinen piti vaihtaa 11 vuotiaana oman pöljäilyn takia,oli jäänyt talven ajaksi kännykkälaturi päälle. Kk sitten marssin 0ulussa Akkutaloon ja pyysin saada ostaa uuden akun,yrittivät väittää että tuo X on vajaan vuoden vanha ei sitä kannata vielä vaihtaa... Aikani intettyäni sain Turaniin uuden patterin mikä kestää myös käyttää webastoa,väittivät että paras minkä rahalla saa mutta myivät myös muovilla ;) Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 Juupa juu. Täytyy kysellä sitten vartan hintaa. Tuntuu vaan nuo akut olevan kallistuneet tässä muutamassa vuodessa. Sen Exiden perus rimpulan hinnan tuosta kysyin ja se olisi 69 euroa 55 amppeerisena. Tietysti jos sillä 3 tai jopa 4 kesääkin menis niin eipä se vuotta kohden paljoa ole. Niin no, mene tiedä. Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 Itsellä on ollut optiman yellow top ja en muuta enää autoon laita. Vuosia on akulla 14v ja edelleen käytössä. Muutamat kerrat päässy ihan tyhjäks ettei oo edes mittarivalot syttyny, mutta lataus ja taas mennään. Jos tolle lasket eurot vuotta kohti ei kaukana vartoista ja muista ole. kerralla akku kuntoon niin menee pitkän matkaa ilman ropaamisia. Toki muillakin varmasti pärjää, mut tässä oli oma kokemukseni :) -Tuomas- Quote Link to comment
Guest veka Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 Just samaa yritin kertoa,ihan sama muulle tekniikalle kunhan akku ja renkaat on kunnossa. Toki toimiva laturi ja kytkin on luxusta jos harrastaa matkailua 0ulun ja Pärnun välillä,helpottaa aika paljon ajamista varsinkin Tallinnassa :) Quote Link to comment
Guest Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 Vartaa kaytin suomessa asuessa volkkareissa... eivat tahtoneet kestaa 17-18V kiehuttamista loputtomiin, useita kertoja kuitenkin :D Laturista paukahteli jannitteensaatajia jostain syysta tiuhaan tahtiin. Eli siis Vartalle aani taalta. Quote Link to comment
karvanoppa Posted February 9, 2011 Share Posted February 9, 2011 Kummassakin käyttöautossa on motonetin myymät snatserit vai mikkä ne nyt oli. Ei ole ollut tänä talvena mitään ongelmia kummankaan auton käyntiinlähdössä. Joo seisottaminen syö akkua, skootteriakin käyttelen tallissa pari kertaa kk. Quote Link to comment
Guest veka Posted February 9, 2011 Share Posted February 9, 2011 Joo seisottaminen syö akkua, skootteriakin käyttelen tallissa pari kertaa kk. Sori,tää käsitti väärin :( Luulin että oli puhe harrasteautoihin passavista akuista,jotka sammutetaan syksyllä ja startataan keväällä. Noh,täähän on pölijä kun asuukin 0ulussa ensi vuonna,jos... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.