-Alex- Posted February 21, 2011 Posted February 21, 2011 Mitenkäs tämä WBX kampiakseli, ovatko runkolaakerikaulat T1 vai T4 kokoiset? Wasserin vauhtipyörän kiinnitys kun on ylivoimainen kuplan kasitappiseen verrattuna...vai onko? :) Ainakin 5 tapilla ja 5 pultilla näyttää kiinnitys asialliselta, ei wedgemeittausta tarvita varmaan ihan heti. Eikä tarttis tuskailla vanhanaikaisen 8-tappisen kiinnityksen kanssa enään.. :) Quote
Guest vilho Posted February 21, 2011 Posted February 21, 2011 Millaisia tuskia on ollut 8-tapin kanssa? Quote
-Alex- Posted February 21, 2011 Author Posted February 21, 2011 Ei ole vielä ollut, mutta jos tulee 230+hv tehoilla tulevaisuudessa. Laippa-akseli kun ei ole ehkä järkevin vaihtoehto katukäytössä ja wedgemeittaus ei houkuttele. Quote
Guest Posted February 21, 2011 Posted February 21, 2011 Mitä tuskia sieltä tulee, kun mennään yli 230 hv? Ja miksei laippa- akseli toimisi katukäytössä? Quote
-Alex- Posted February 21, 2011 Author Posted February 21, 2011 Niin että pysyykö vauhtipyörä kiinni 8-tapituksella ja cromopultilla jos vaparikoneessa esim 250hv ja otetaan kunnon lähtöjä katurenkailla tai drag radial renkailla? Laatikko tuettu HD kumikannakkeilla ja bergin keskituella sekä kytkimenä Kep 2 ja art thraenin "kuparilevy" Udo Becker sanoi että päittäisvälys laippa-akselin kanssa kasvaa herkästi katuajossa, "oikeissa" moottoreissahan päittäisvälys on hoidettu eri paikasta hieman eritapaa. Ei oo kokemusta laippa-akselista kylläkään. Quote
JM Posted February 21, 2011 Posted February 21, 2011 Niin että pysyykö vauhtipyörä kiinni 8-tapituksella ja cromopultilla jos vaparikoneessa esim 250hv ja otetaan kunnon lähtöjä katurenkailla tai drag radial renkailla Miksei pysyis? Onhan tehokkaita koneita ollut ennenkin. Quote
-Alex- Posted February 21, 2011 Author Posted February 21, 2011 No tuota, onko palstalaisilla sitten pysynyt vauhtipyörä ilman kartiokiinnitystä +230hv koneissa ilman wedgemeittausta? Kaiken varalta aattelin vain. Quote
Ketsa Posted February 21, 2011 Posted February 21, 2011 Wasserin kampiakselissa on kiinnityspultit niin pienellä kehällä, että ei sitä vallan hirmuhyväksi kannata kehua. Quote
-Alex- Posted February 21, 2011 Author Posted February 21, 2011 ¨Kai sitten pitää luottaa 8-tappiseen kiinnitykseen ilman wedgemeittausta ja ajella ilman slicksejä nätisti :) Quote
-Alex- Posted February 21, 2011 Author Posted February 21, 2011 Mikon kuvia katellessa tulee mieleen että tuohan on kuin olis yritetty ottaa kaikki hampaat suusta yhtä aikaa... :D Quote
Guest Posted February 22, 2011 Posted February 22, 2011 Veikkaisin, että jos laatikossa on vakiorattaat, niin mikä tahansa vauhtipyörä kestää. Jos tehotavoite on noin korkea, niin kannattanee panostaa myös vaihteistoon. Quote
Timo Varis Posted February 22, 2011 Posted February 22, 2011 Hd kumikannakkeet mäkeen 8 tappinen+pultti liimalla ja kunnolla kiinni kyllä pysyy. 230+ hv ei mitään hyötyä jos barumeilla ajelee ja vakiolaatikolla(eka lähtö niin rattaat saa kyytiä). Suurin osa vaihteisto vioista johtuu siitä kun koko paketti vispaa perässä miten sattuu(eli lisää rautaa) rauta rajoittaa ja vauhti tuo huumaa ajamiseen. Quote
-Alex- Posted February 22, 2011 Author Posted February 22, 2011 No laatikko on vakiovälityksin, kun tahtoo ajella maanteillä yli 100km/h nopeuksia. Eli ei mitään lyhyitä street & strip välityksiä. Kiihdytyskisat eivät ole edes päällimmäisenä mielessä. Kaikenkaikkiaan laatikko+moottori tuetaan moottorista koriin, bergin keskituella ja iskarintolpista aisojen päihin kolmella tangolla. Jousitus on IRS possun alutukivarsin, vääntösauvat ei taida olla turbosta, muistaakseni 23,5mm paksuiset ovat. Kone suurentuu 2276 - > 2386 kokoon, jos hiukan saisi lisää alas vääntöä. Pitänee kenties sitten vaihtaa aftermarket 1 ja 2 vaihteiden rattaat, jos on pelkoa rattaiden hajoamisesta. 3 ja 4 ovat 002 bussin harvahampaiset rattaat. Kuinka laippa-akselin kanssa päittäisvälys säädetään? Tuleeko valmis laakerisarja jossa päittäisvälys jo säädetty kiinteäksi laipallisen laakerin kanssa vai onko olemassa puolikkaat shimmit tai rikat jotka asennetaan akselin ja lohkon väliin? Quote
vwagen Posted February 22, 2011 Posted February 22, 2011 Vastaus alkuperäiseen kysymykseen,1.laakeri tyyppi 4 mitoilla,2,3 ja 4 tyyppi 1 mitoilla. Quote
-Alex- Posted February 22, 2011 Author Posted February 22, 2011 Ok, kiitos. Nämä olen jo saanut selville. Quote
mikko k Posted February 23, 2011 Posted February 23, 2011 No laatikko on vakiovälityksin, kun tahtoo ajella maanteillä yli 100km/h nopeuksia. Eli ei mitään lyhyitä street & strip välityksiä. Kiihdytyskisat eivät ole edes päällimmäisenä mielessä. Kaikenkaikkiaan laatikko+moottori tuetaan moottorista koriin, bergin keskituella ja iskarintolpista aisojen päihin kolmella tangolla. Jousitus on IRS possun alutukivarsin, vääntösauvat ei taida olla turbosta, muistaakseni 23,5mm paksuiset ovat. Kone suurentuu 2276 - > 2386 kokoon, jos hiukan saisi lisää alas vääntöä. Pitänee kenties sitten vaihtaa aftermarket 1 ja 2 vaihteiden rattaat, jos on pelkoa rattaiden hajoamisesta. 3 ja 4 ovat 002 bussin harvahampaiset rattaat. Kuinka laippa-akselin kanssa päittäisvälys säädetään? Tuleeko valmis laakerisarja jossa päittäisvälys jo säädetty kiinteäksi laipallisen laakerin kanssa vai onko olemassa puolikkaat shimmit tai rikat jotka asennetaan akselin ja lohkon väliin? Laatikko kannattaa laittaa kunnolla raudoilla kiinni. Kaikkinainen joutava materiaali on pahasta tai erittäin pahasta... Ellet laatikkoon sijoita rahnaa, niin aja joillain liukkailla barumeilla... Kaikki vakiolaatikon osat ovat särkymisvaarassa, kun tehot on 230 hv luokkaa. Laippa-akselin laakereissa on päittäisvälys valmiiksi säädetty, ei mitään ylimääräisiä irto-osia. Ps. Ekassa kuvassa onkin kampea lukuunottamatta muut osat ihan laadukkaita. Kampi sensijaan joutaa verkon painoksi... Quote
Ketsa Posted February 23, 2011 Posted February 23, 2011 [Ps. Ekassa kuvassa onkin kampea lukuunottamatta muut osat ihan laadukkaita. Kampi sensijaan joutaa verkon painoksi... Eikö heitetä hihnapyörä samaan molskahdukseen, ihan värinsä vuoksi :-) Quote
-Alex- Posted February 23, 2011 Author Posted February 23, 2011 Kyllähän rikki saa kaiken, pian unohtuu varovaiset ajotavat kun lisääntynyt voima tuntuu kivalta.... :) Kyllähän näillä tehoilla laatikkoa saisi vielä vahvistaa, "optimoitu" lähinnä n. 200hv käyttöön katurenkailla. Yksiposkinen 75-> IRS 37 boorisella quaifella ja vakio 3.78 ykkösellä oleva laatikko vielä pöydällä. Quote
jukkis Posted February 23, 2011 Posted February 23, 2011 [Ps. Ekassa kuvassa onkin kampea lukuunottamatta muut osat ihan laadukkaita. Kampi sensijaan joutaa verkon painoksi... Eikö heitetä hihnapyörä samaan molskahdukseen, ihan värinsä vuoksi :-) Vastapainoksi tehtyjä wbx akseleita saa heitellä vaikka tänne kajaanin suuntaan;) Voin maksaakin vaikka satkun kipale. Löytyskö kellään? Quote
-Alex- Posted March 1, 2011 Author Posted March 1, 2011 Minkäskokoiset vauhtipyörän pultit ovat WBX:ssä? M12x1.5? Onko T4 koneissa samankokoiset pultit? Quote
Ketsa Posted March 1, 2011 Posted March 1, 2011 On ja on. Tosin sillä erolla, että wasserissa on yleensä jonkin malliset kolopultit ja nelkussa on kuusiokantaiset. Quote
-Alex- Posted March 1, 2011 Author Posted March 1, 2011 Aattelin jos sopivan akselin löydän, ehkä jo löytänytkin..Ja aircooledista 200mm T4 vauhtipyörä. Tälläisiä pultteja aatellut käyttää: http://www.ahnendorp.com/product_info.p ... ts_id=939& Quote
Ketsa Posted March 1, 2011 Posted March 1, 2011 Löytyykö paikalliselta koneistamolta 13,1mm kalvain, vai pääsetkö kalvain kauppaankin :-) Quote
metake Posted March 1, 2011 Posted March 1, 2011 http://www.fvwa.fi/yleista/205-wasserbo ... -koneeseen Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.