SePi Posted March 11, 2011 Share Posted March 11, 2011 Yhtä virivirikirjaa lukiessa esitettiin, että kolkin isojakoiset jarrut - eli ilmeisesti nämä: pitäis laittaa taakse jos ei pulttijakoa pienennä, tai laita kalliita levyjarrusysteemejä. Mistään en onnistunu sitten löytämään jatkoa tarinalle, eli mitä kaikkea muuta pitää ruveta vanhaan svingiperään tekemään, jotta toivottu ja vaadittu parannus saadaan aikaseksi. Tällaista tämä keltanokan elämä on, paljon kysymyksiä. Toisaalta niillä olen jo välttäny monta turhaa ostosta ja kummastelua sopimattomien osien kanssa. Sanokaa nyt samalla mielipiteenne tuosta empin svingiperän camber stopista Quote Link to comment
JM Posted March 11, 2011 Share Posted March 11, 2011 Jos madallat niin unohda camper stop. Jos haluat kolkin jarrut tarvit: -Sylinterit -Kilvet -Kengät+asennus sarja -Rummut -Tiivistesarjat Jos käytät uusia osia niin levyt ei ehkä tunnukaan enää niin kalliilta. Quote Link to comment
-tipi- Posted March 11, 2011 Share Posted March 11, 2011 Camper stopperi on loistolaite, huomaa kyllä rata-ajossa. '59:iinkö olet jarruja tekemässä? Mahtaako kadulla olla etua kolkin jarruista? Kovemmassa (rata)käytössä ehkä. Tuoreempiinkin kuplan jarruihin löytyy isojakoisia rumpuja, jos kolkin jarrut on kiven alla. Halkaisijansa puolesta toi kolkin 64-65 isojakoinen rumpu käy tuoreemman nelipultti kolkin jarruihin. Quote Link to comment
metake Posted March 11, 2011 Share Posted March 11, 2011 Camper stopperi on ihan hanurista, huomaa kyllä rata-ajossa ;) Kuplan 4-pulttisen takajarruihin saa tarvikkeena 5-pulttista rumpua. Olisko siinä hinta/laatu-suhteeltaan helpoin tie saada tehokkaammat jarrut 5-pulttisena? Quote Link to comment
SePi Posted March 11, 2011 Author Share Posted March 11, 2011 Kolkin jarrujen sisäkaluja en ole omilla googletus taidoilla onnistunu löytämäänkään, johtuen ilmeisesti tuosta nelipulttisen osien sopivuudesta. Muutoskatsastukseen riittävästä systeemistä on nyt kyse, ei kilvanajosta. Onko vetoakseleissa paljon eroa, eli käykö alkuperäiset? Sanotte kohta karpiola tms, mutta jos ei slikseillä mennä, niin riittääkö vääntökoneeseen vakiot. No niin, nyt on äänet 1-2. Tuuman - parin ehkä perä on tarkoitus laskea. Mutta onko tämäkin sellainen vakaaja, joka tekee perästä entistä enemmän driftingiin sopivan? Ehkä näissä jutuissä sitten pitää mennä opettelun ja erehtymisten kautta ja myydä turhat tai vaaralliset hilkkeet seuraavalle kokeilijalle. Punaista Konia kuitenkin tarkoitus laittaa topakampana taakse ja norjempana keulaan. Eteen vaaditaan vakaaja - joten se lienee otettava säätöpukille sopivana. Harvoin olen lukenu etupään casterin shimmaamisesta, vaikka matalia keuloja tekee näköjään kaikki. Onko siinä kans ns. perstuntuman ja ratin kääntelyyn riittävien lihasten kombinaatiosta kyse. Vakaasta ajettavuudesta kyllä nauttisi jos sen osaisi tehdä kerrasta kuntoon. Quote Link to comment
Dennis Posted March 11, 2011 Share Posted March 11, 2011 Konit joka kulmaan vaan, mulla nyt punaiset edessä ja keltaiset takana Minulla on pallonivel keula, mutta erikoissäätöpalat missä enemmän camber säätöä ja vedetty aika nollaan, ehkä miinukselle kuitenkin niin paljon kun sai säädettyä, vakioilla ei tahdo tulla edes nollaan. Caster shimmejä kokeilin etuakselin ja rungon välissä kun keula on madallettu enemmän kun perä, mutta rattiakseli rupesi kolisemaan putken sisällä kun simpukan kulma muuttui niin otin pois. Täältä tulee kyllä ääni camber stopille, ainakin omalla kohdalla positiivista kun on tullut harrastettua aika paljon mutkatieajoa Sitten kun nyppylän jälkeen tulee mutka niin se camber stoppi on hyvä, ei pääse perä nousemaan sivuvoimista yhtä helposti, ja jos / kun perä nouseen niin sit pitää olla tarkkana ja pää kylmänä koska renkaan ulkoreunassa ei ole kovin paljon pitoa, radalla ei juuri tälläisia nyppylöitä ole. Makuasia varmasti tässäkin, mutta aika paljon kombinaatioita on tullut kokeiltua ja siellä se on edellenkin MUTTA! riippuu nyt ihan siitä miten kovaa meinataan mennä mutkissa, ja autot ja kokoonpanot ovat yksilöitä kuten kuskitkin :-) Nimim. muutama kerta irronnut perä... Quote Link to comment
x-pj Posted March 11, 2011 Share Posted March 11, 2011 Vanhemmissa kuplissa on lyhkäsemmät vetarit. Noiden leveämpien jarrujen kanssa tarvitset pidemmät tai muuten joutuu ottamaan rummusta sorvilla pois niin että saa mutterin kierteelle. Kyllä nuo vetarit kestää ei niitä sen takia kannata vaihtaa. Ennen vaihteisto hajoaa. Caster simmit kannattaa laittaa. Välttämätön silloin jos laskee keulaa suhteessa perään, muutenkin parantaa vakautta eikä tee ohjauksesta liian jäykkää. Camper stopperi ei vaikuta ajettavuuteen muulloin kun äärioloissa. Itsellä ei ole kokemusta. Tuolta löytyy ajatuksia alustan parannuksista http://www.aircooled.net/gnrlsite/resou ... ndling.htm Quote Link to comment
SePi Posted March 15, 2011 Author Share Posted March 15, 2011 Kylläpä se taitaa niin olla, että joka ainoan hilkkeen hankkimisen jälkeen noille rumpujarruille ei taida olla paljoakaan hintaeroa enää vaikkapa näihin http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... woord=3278 systeemeihin. Samalta valmistajalta löytyy myös etulevysarja, http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... woord=3283 Miten lie kokemukset moisista? Nyt ei siis ole syntymässä kilpa-auto... Quote Link to comment
metake Posted March 15, 2011 Share Posted March 15, 2011 Itseäni on aina eniten askarruttanut noissa wide-5 levyjarruseteissä osien saatavuus. 5 tai 10 vuotta kun on kulunut, niin mistä saa uusia jarrulevyjä, sylinterin tiivisteitä, mäntiä, tai edes jarrupaloja? Quote Link to comment
JM Posted March 15, 2011 Share Posted March 15, 2011 Kylläpä se taitaa niin olla, että joka ainoan hilkkeen hankkimisen jälkeen noille rumpujarruille ei taida olla paljoakaan hintaeroa enää vaikkapa näihin http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... woord=3278 systeemeihin. Samalta valmistajalta löytyy myös etulevysarja, http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... woord=3283 Miten lie kokemukset moisista? Nyt ei siis ole syntymässä kilpa-auto... Mulla on toi etu sarja, asennus oli lähes bolt on. Käytössä ei mitään huomauttamista tähän mennesä(noin 8000km). Ei kai noihin 10 vuoden kuluttua mitään osia saa? Mahtaako pensaakaan saada? K-kaupasta saa samoja halvemmalla. Ja tuolta ehkä vielä halvemmalla http://www.actionimport.com/Catalog_EMP ... brakes.htm Quote Link to comment
SePi Posted March 15, 2011 Author Share Posted March 15, 2011 Kiitos JM! Tuossa ameriikan kaupassa ostokset tyssäsi kun eivät lähetä ulkomaille. Onko tavara tosiaan noin painavaa, eli etujarrukin parikymmentä kiloa kipale - vai ymmärränkö paunat nyt väärin? Eihän nuo rumpusysteemit voi painaa kymmentä kiloakaan :-? Quote Link to comment
JM Posted March 15, 2011 Share Posted March 15, 2011 Toi levy on tosi painava, tavallaan tupla levy. Satulan kiinitys rauta on valua ja paino sen mukanen. En punninnut noita mutta ei paino ainakaan vähentynyt. Ehkä 30 kg koko setti? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.