Guest Posted March 27, 2011 Share Posted March 27, 2011 Kokeilin käynnistää kuplaa talven seisonnan jälkeen. Kolmannella starttauksella lähti käyntiin, niinkuin viime keväänä. Tällä kertaa kone kävi aluksi melko kovilla kierroksilla, jonka jälkeen alkoi sammumaan. Kaasuun koskiessa kuulosti kuin olisi saanut liikaa bensaa ja sammui. Tämän jälkeen lähti käyntiin pienen odottelun jälkeen, mutta ei käynyt kuin hetken. Latasin akun täyteen ja kokeilin pari viikkoa jälkeenpäin uudelleen, ilman että koskin kaasuun. Lähti heti käyntiin, mutta en kerennyt moottorille asti kun taas sammui. Kun seuraavan kerran käynnistin, kaasua pohjassa pitämällä kone kävi huonosti röpöttäen, muuten ei ollenkaan. Käynnistyy siis kylmiltä hyvin ja käy vähän aikaa normaalisti, mutta kaasuun ei kestä koskea. Kaasarista tippuu bensaa, eli ilmeisesti saanut liikaa bensaa? Viime kesän tyhjäkäynti oli huono, ei pysynyt käynnissä, muuten pelasi moitteettomasti. Kaasarissa vikaa? Mistä pitäisi alkaa tutkimaan? Kaasarin puhdistus? Quote Link to comment
metake Posted March 27, 2011 Share Posted March 27, 2011 - mikä kone ? - mikä kaasari? - orkkis vai sähköinen bensapumppu? Quote Link to comment
-MITO- Posted March 27, 2011 Share Posted March 27, 2011 Viimesyksyn 95E bensat tankissa? Quote Link to comment
Guest Posted March 27, 2011 Share Posted March 27, 2011 1300 kone, solex 31 pict lukee kaasarissa, bensapumpusta ei hajuakaan. Sehän tässä on ko ei tekniikasta ymmärrä paljoakaan.. Viime kesän taisin 98 bensaa tankata ja sitä siellä oli tieten jokunen litra. Tänään pistin 20 litraa lisää. Olisko noista bensapumpuista kuvaa niin vois verrata että mikä tuossa on? Ja missä se bensapumppu on tuossa? Quote Link to comment
Guest luunkova Posted March 27, 2011 Share Posted March 27, 2011 Latasin akun täyteen ja kokeilin pari viikkoa jälkeenpäin uudelleen, ilman että koskin kaasuun. Paina kaasupoljin ennen starttia kerran pohjaan, jotta menee ryyppy päälle. Tyhjäkäyntisolenoidi kunnossa / -piuha kiinni kaasarin kyljessä? Se on tuossa virranjakajan ja laturin jalan välissä. Kuva pöllitty netistä. Quote Link to comment
Guest Posted March 27, 2011 Share Posted March 27, 2011 Tuntuu että tukehtuu kun kaasuun koskee, mutta pitää kokeilla tuotakin vielä kun seuraavan kerran autolle pääsen. Piuhat on kiinni kaasarissa, mutta jälleen epätietoutta, mikä ja missä on tyhjäkäyntisolenoidi? Quote Link to comment
Guest luunkova Posted March 27, 2011 Share Posted March 27, 2011 Se on tuo tuossa kuvan etualalla. Siinä on sähköliitin päässä. Quote Link to comment
Guest Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Joo kyllähän tuossa oli johto kiinni, mutta kunnosta en muuten tiedä. Kaasarista tippasi bensaa jostain väleistä vähän. Ja bensa haisi normaalia voimakkaammin niin ajattelin että on saanut liikaa bensaa. Onko mitään tärkeää huomioitavaa jos käyttää kaasaria poissa ja puhistaa sen? Quote Link to comment
NO H2O Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Jos kaasarista tippuu bensaa todennäköisesti joku tiiviste on ottanut itseensä tai kiihdytyspumpunkalvo on paskana... Noihin ongelmiin apu löytyy korjaussarjasta, eli siis kuvien mukainen osasarja... tai Quote Link to comment
Guest Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 No kannattaako tuota kaasaria alkaa putsaileen ja tuon korjaussarjan tiivisteitä vaihtamaan vai ostaa kokonaan uusi kaasari? Pitääkö kaasariin tehdä uudet säädöt jos sitä käyttää pois ja vaihtaa tiivisteitä ja kalvoja? http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... woord=2130 Onko tuossa sopiva sarja ja pitääkö kaasari purkaa aivan atomeiksi? Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Jos alkuperäinen kaasutin on korjaus sarjalla kunnostettavissa niin se on noin 300 kertaa parempi vaihtoehto kuin nämä uudet Zimbabvessa tehdyt. Quote Link to comment
Guest Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Jos alkuperäinen kaasutin on korjaus sarjalla kunnostettavissa niin se on noin 300 kertaa parempi vaihtoehto kuin nämä uudet Zimbabvessa tehdyt. Ja sen varmaan tietää vasta sitte kun on korjaussarja laitettu? Onko tuossa kaasarin pois otossa muuta kun ruuvata irti vai pitääkö tehdä jotain kummoista? Entä miten kaasaria purkaessa? Onko herkkä laji? Quote Link to comment
NO H2O Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Ei tuossa mitään kovin ihmeellistä ole, mutta... Teräväkärkisiä säätöruuveja ei kannata ylikiristää, kärki voi katketa. Jos taas kärki menettää muotonsa sitä ei pidä teroittaa millään, vaan korvata uudella. Muuten tuo on vanhojen osien korvaamista uusilla, putsaamista, tms. perusjumppaa... Kaasari kannattaa ottaa pöydälle jossa on hyvä olla kunnolla tilaa ja tarvikkeita kaasarin putsaamista varten. Pöydällä on muutenkin mukavampi tutustua ko. vekottimen sielunelämään. Kaasarin säätöohjeet löytynevät jostain netin syövereistä (KGV?) vaikkapa hakusanoilla: pict 31 adjustment, tms.? Quote Link to comment
Guest Posted April 16, 2011 Share Posted April 16, 2011 Kokeilin tänään käyntiin ja lähti jälleen hyvin käyntiin, mutta sammui melko nopeasti. Oikeasta putkesta tiputtaa bensaa. Ja solex 31 pict 4 on tarkka kaasarin malli. Otin irti ja seuraavaksi edessä puhditusta ja tiiviste/korjaussarjan asentelua kuhan tulee tuolta paruzzilta. Tankinkin otin irti putsausta varten. Miten tankki ja kaasari kannattaa putsata? Tankkiin vähän bensaa ja heilutella sitä? Quote Link to comment
Guest Posted April 16, 2011 Share Posted April 16, 2011 No niin.. Tuossa käytin vähän kaasaria auki ja melko puhtaalta sisältä näytti nopealla tsekkauksella. Mutta kun käytin kaasarin vasemmalla kyljella olevia kahta säätöruuvia irti, oli siitä isommasta ruuvista mennyt tiivistekumi poikki. Kun yritin laittaa ruuvia takaisin, se ei mennyt kovinkaan syvällä, koska tiiviste ei pysynyt paikoillaan. Saako noita ruuveja mistään erikseen vai mitä tässä nyt pitäis tehä? Kyse siis siitä paksummasta säätöruuvista. Quote Link to comment
vwagen Posted April 17, 2011 Share Posted April 17, 2011 Ei sitä tyhjäkäyntinopeuden säätöruuvia tarvitse katkenneen O-renkaan takia vaihtaa,tulee mukana tiivistesarjassa(ainakin kunnollisessa),ja jos ei tule niin löytyy vaikka lähimmästä laakerikaupasta. Quote Link to comment
Guest Posted April 18, 2011 Share Posted April 18, 2011 No niinpä taitaakin tulla! Ainakin tuotekuvien mukaan. Kiitos tästä. Quote Link to comment
Guest Posted April 18, 2011 Share Posted April 18, 2011 Kuinkas palasiksi tuon kaasarin uskaltaa purkaa? Onko jotain jousia tai vastaavia mitkä pitää tulla oikealle kireydelle tai tarkemmin huomioitua/vastaavaa? Missään mitään purku/kokoamisvideoita aiheesta? Quote Link to comment
Guest Posted April 26, 2011 Share Posted April 26, 2011 Nyt on kaasari putsattu ja alkohan käymään hyvin! Nyt vaan vaihtu silleen että käy hyvin mutta lähtee käyntiin huonosti. Muutaman kerran kerkesin kokeilla ja kylmänä piti pitkään startata kaasu pohjassa. Mistähän moinen? Bensansyötössä vikaa? Quote Link to comment
Guest Aircooled.fi Posted April 26, 2011 Share Posted April 26, 2011 Toimiiko sähköryyppy kuten pitää, eli kun kasasit takaisin niin varmistitko, että kylmänä ryyppy jää päälle? (vedät kaasuvivusta, jolloin ryypyn hammastettu vipu putoaa ihan alas? Quote Link to comment
Guest Posted April 26, 2011 Share Posted April 26, 2011 Joo ryyppy toimii eli kylmänä läsähtää päälle ja kun lämpenee niin hiljalleen meneen normaaliasentoon ja pysyy siinä. Tänään soittelin kotopuoleen missä auto majailee ja olivat käyttäneet nyt käynnissä ja lähti kylmänäkin hyvin käyntiin. Mitä lie sitten oikuttelee.. Quote Link to comment
GT78 Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 Nyt kun kaasarikin on putsattu vois epäillä jo sitä vanhaa bentsiiniä. Nää nykyiset ei kestä säilytystä, ja säilytystä on kaiketi kaikki yli 2 kk seisottamiset...eli uutta bensaa vaan heti sekaan ja täyteen jotta saat sekoittumaan vanhojen kanssa. Kannattaa varmaan tsekata myös bensalinjassa toivottavasti oleva bensansuodatin ja vaihtaa vaikka uuteen samalla. Vanhat bensalinjat ja tankki on täynnä moskaa, joka irtoaa itellään ja tietty kun ajelee tankkia "opiskelijavalo" päällä eli kovin tyhjänä. Bensansuodatin on hyvä laittaa linjaan ennen bensapumppua tulipaloriskin vähentämiseksi :) Quote Link to comment
Guest Posted April 28, 2011 Share Posted April 28, 2011 Tais unohtua mainita, että käytin tankkia irti ja vähän putsailin ja vaihdoin bensat uusiin. Bensansuodattimenkin vaihdoin puhdistettavaan malliin, mutta laitoin sen kyllä siihen vanhan paikalle, eli heti ennen kaasaria. Uusin myös bensaletkut bensapumpusta(?) kaasarille. Tankki kun saatiin paikalleen ja uudet bensat tankkiin, niin huomasin että se pieni "suodatinsukka" sieltä tankin pohjasta jäi laittamatta. Pitää vissiin vielä ottaa besat ulos ja laittaa se suodatin sinne pohjaan.. Quote Link to comment
NO H2O Posted April 28, 2011 Share Posted April 28, 2011 Nuo bensapumpun ja kaasarin letkujen holkkien kiinnitys on myös hyvä aika ajoin tarkistaa, lähtevät yllättävän helposti irti. Itselläni bensansuodatin on heti tankin alla, siksi että bensalinjaan ei mene ylimääräistä moskaa ja toisekseen siksi että on pois kuplan "kuumasta" päästä... Quote Link to comment
Guest Posted April 28, 2011 Share Posted April 28, 2011 Miksi bensansuodatin ennen bensapumppua vähentää tulipaloriskiä? Tänäänki auto lähti käyntiin hyvin. Hyvä että avaimeen kerkes koskea. Jos sen piti ensin totutella puhistettuun kaasariin:) Quote Link to comment
metake Posted April 28, 2011 Share Posted April 28, 2011 Miksi bensansuodatin ennen bensapumppua vähentää tulipaloriskiä? Messinkiputki johon bensaletku kaasarissa tulee kiinni on todella heppoisesti kaasarissa, usein lähtee sormin vetämällä irti. Jos sulla on suodatin pumpun ja kaasarin välisessä letkussa niin suodattimen paino saattaa ravistaa messinkiputken kaasarista irti, ja loput arvaatkin.. Quote Link to comment
Guest Posted May 4, 2011 Share Posted May 4, 2011 Tänään kävi kupla konttorilla ja leima tuli ilman huomautuksia! Jännästi vain oikuttelee, kun tuntuu lähtevän hyvin käyntiin ja käy tasaisesti, mutta lämpimänä ei meinannut millään lähteä sitten yhtäkkiä käyntiin. Sitten kun ryypyn kävin tiputtamassa pois päältä, lähti käyntiin. Onkohan se ryypyn jousi liian kireällä? Quote Link to comment
Guest Posted May 5, 2011 Share Posted May 5, 2011 Noniin taas kokeiltu ja lämpimänä kun starttaa ilman kaasua, auto lähtee käyntiin melko pitkän starttauksen jälkeen vähitellen. Meinaa syttyä heikosti. Kaasun käyttö vain pitkitti käynnistymistä. Mistä voisi johtua? Kylmänä hörähtää niin nätisti käyntiin. Quote Link to comment
metake Posted May 6, 2011 Share Posted May 6, 2011 Koskas olet viimeksi tarkastanut katkojan kärkivälin, onko se ok? Kovasti liian pieni kärkiväli saattaa myös aiheuttaa kuvatun kaltaisia oireita. Quote Link to comment
Guest Posted May 6, 2011 Share Posted May 6, 2011 Koskas olet viimeksi tarkastanut katkojan kärkivälin, onko se ok? Kovasti liian pieni kärkiväli saattaa myös aiheuttaa kuvatun kaltaisia oireita. En tiedä kyllä katkoista yhtään mitäään. Mitkä ovat ja mistä ne tarkastetaan? Valaisisko joku alottelijaa tarkemmin:) Quote Link to comment
metake Posted May 6, 2011 Share Posted May 6, 2011 Löytyy virranjakajan sisältä. Kärkiväli pitää olla 0,4 mm. Säädetään siten että pyörität moottoria kunnes kärjet on maksimissaan auki (virranjakajan nokka keskellä kärkien akseliin osuvaa osasta) ja sitten säädät kärkien välin oikeaan arvoon. Tuossa lontoonkielistä ohjetta: Quote Link to comment
Guest Posted May 6, 2011 Share Posted May 6, 2011 Pitääpä käyä tuo kärkivälinmittaaja ostamassa ja katella sitten nuo välit. Sen verran tuossa tutkin, että 10min seisomisen jälkeen kun painaa kaasua, ryyppy räsähtää päällle. Kokeilin startata ryypyn kanssa ja erittäin huonosti lähti käyntiin. Sai liikaa bensaa. Pitää vähän aikaa sahata ilman kaasua lämpimänä. Käyköhän liian rikkaalla? Mistä tätä säädetään? Sitä on jo sekasin noitten säätöruuvien kanssa. Quote Link to comment
metake Posted May 7, 2011 Share Posted May 7, 2011 Tahtoo olla monesti liian herkkä tuo ryyppy menemään päälle ja haittaa puolilämpimän koneen käynnistystä. Säädä ryyppy niin että kylmällä koneella juuri ja juuri menee ryypy päälle. Ota ilmanputsari pois että näet ryyppyläpän. Löysää ryypyn kannen 3 ruuvia. Raota hieman kaasua että ryyppy pääsee vapaasti liikkumaan. Kierrä ryypyn kantta niin että ryyppy aukeaa, kierrä toiseen suuntaan niin että läppä sulkeutuu hyvin kevyesti. Kiristä ruuvit ja kiinnitä ilmanputsari. Quote Link to comment
Tutkija Posted May 7, 2011 Share Posted May 7, 2011 +20C lämpötilassa ei ryypyn tarvi edes sulkeutua kokonaan vaan noin +5C tienoilla kokonaan kiinni Quote Link to comment
Guest Posted May 9, 2011 Share Posted May 9, 2011 No nyt on kärkiväli säädetty mahollisimman tarkkaan 0,4 mm ja vaihdettu boschin w8ac tulpat vanhojen tilalle. Testilenkin perusteella lähtee käyntiin lämpimänäkin suht hyvin. Tai ainaki vähä paremmin.. MUTTA nyt paukkuu tai tuhahtelee putkesta enemmän kuin ennen. Mitähän nyt tein väärin? Sytytystä en ole osannut säätää. Quote Link to comment
Guest Posted May 9, 2011 Share Posted May 9, 2011 Ja ajoin eilen auton ouluun että jos jollain osaavalla on täällä kiinnostusta hieman diagnosoida autoa niin en panisi vastaan. Niin ja 400 km meni ongelmitta! :) Quote Link to comment
metake Posted May 9, 2011 Share Posted May 9, 2011 Sytytys on joskus ilmeisesti säädetty väärällä kärkivälillä ja nyt kun kärkiväli on oikea niin sytytyshetki on pielessä. Sytytyksen saa helposti säädettyä yleismittarilla tai koetinkynällä seuraavasti: - Pyöritä moottoria siten, että sytytyksen ajoitusmerkki on kohdallaan - irrota virranjakajasta puolalle menevä johto - aseta yleismittari ohmi-asentoon (tai mieluiten piipaukselle jos siitä kyseinen ominaisuus löytyy) ja kytke mittarin toinen johto virranjakajalta tulevaan johtoon ja toinen maihin - koetin kynällä (tai millä tahansa oikean jännitteisellä polttimolla) kytke toinen johto em. virranjakajalta tulevaan johtoon ja toinen puolan plus-napaan ja kytke sytytysvirta - löysää virranjakajan juuresta ruuvi jotta jakajaa voi pyörittää - käännä jakajaa hieman myötäpäivään kunnes yleismittari piippaa/näyttää nollaa tai koetinkynällä/lampulla valo palaa - käännä jakajaa vastapäivään hitaasti, juuri siihen saakka kun yleismittarin piippaus lakkaa (tai se ei näytä enää nollaa) tai lampulla/koetinkynällä lamppu sammuu - kiristä jakaja (ja jos sytysvirta oli kytkettynä sammuta se) - kytke virranjakajalta tuleva johto puolan miinus-napaan Quote Link to comment
Guest Posted May 9, 2011 Share Posted May 9, 2011 http://www.youtube.com/watch?v=787INwvir24 Videossa n. 5:10 kohdalla kaveri näyttää miten homma tapahtuu ja kiristää virranjakajan siinä vaiheessa, kun lamppu vielä palaa, eikä irrota johtoa puolalta. Suunnilleen kuitenkin tuohon tyyliin? Pitääkö tuon jälkeen vielä säätää kaasaria? Quote Link to comment
metake Posted May 10, 2011 Share Posted May 10, 2011 Tuo on erilainen tapa säätää sytkä, noinkin se onnistuu, mutta itse suosin yllä kirjoittamaani tapaa, eli puolalta johto irti. Videolla kuvatussa tavassa lamppu syttyy kun sytkä on kohdallaan, mun kirjoittamassa se sammuu kun sytkä on kohdallaan. Ja tuolla tavalla jonka kirjoitin ei ole väliä kuinka kauan sytkävirrat on päällä, koska säädön aikana puolan läpi ei kulje virtaa. Ei tarvii kaasaria säätää tuon jälkeen. Quote Link to comment
Guest Posted May 10, 2011 Share Posted May 10, 2011 Noniin nyt on sytytys ilmeisesti oikein säädetty. Tuon metaken ohjeen mukaan en saanut säädettyä (lamppu ei palanut) jostain syystä, joten tein tuon youtube -videon mukaan. Ei tuhahtele läheskään niin paljon, kuitenkin hieman moottorijarrutuksessa ja silloin tällöin ajossa/tyhjäkäynnillä. Normaalia? Säädön jälkeen tyhjäkäynti pieneni hieman ja tuntuu ettei kovin nopeasti kestä kaasua painaa, kun meinaa tukehtua. Pitää kaasaria siis vielä yrittää säätää.. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.