Guest oskuk Posted May 9, 2011 Posted May 9, 2011 Katsastussetä vaati oikean ulomman vetoakseln kumin vaihdettavaksi. Korjaamosetä teki työn, mutta muutaman kilometrin ajon jälkeen kuulua kolinaa takaa. Kolina lakkaa kytkin pohjassa, joten ei kai tuo voi vetonivelistäkään tulla, ne kun pyörivät kuitenkin mukana ilman vetoakin. kaiken huipuksi ääni vaikuttaisi tulevan kuskin puolelta. Tosin tuo saattaa olla harhakin, itse kun tuppaa siinä istumaan. Ajoin pienen lenkin äsken ja tuntui kuin kolina koventuisi kovaa vauhtia. Ääni on tyyppiä kivi muoviämpärissä ja heilutetaan: klonk klonk. Quote
Guest Jofa Posted May 9, 2011 Posted May 9, 2011 Kuormittaahan se vedätettäessä niveliä ihan eritavalla ku rullatessa.Onkohan kaikki ruuvit varmasti kiinni,myös pyöränpultit? Quote
Guest oskuk Posted May 10, 2011 Posted May 10, 2011 Katselin tänään pintapuolisesti takapyöriä, ja koitin minkä nyt 74kg riuku periksi antoi normaalilla ristikkoavaimela pyöränpultit. Kuskin puolella sain paria pulttia muutaman naksun kiinni. Tuo apumiehenpuoleinen uusi haitarikumi, sen kuusikulmapultit olivat niin piukassa, ettei markettisetillä parempaa saanut. Ja sitten kokeilua parkkipaikallani: Suoraan ja ääriasenossa vasemmalle kolisee, mutta: oikealle täydet on hiljaa. Onko tästä jotain pääteltävissä? Quote
multanen Posted May 10, 2011 Posted May 10, 2011 Mulla oli pallokeulassa taannoin samantapainen vika. Tasauspyörästö tms. oli mennyt rikki, korjautui laatikon vaihdolla. Ääni kuului siis juuri renkaan pyörimisen kanssa samassa rytmissä, muistaakseni kuitenkin suoraan ajaessa ei ainakaan ensin kuulunut. Toiseen suuntaan kaartaessa kalkatti sitten tosi paljon. Quote
Guest Posted May 10, 2011 Posted May 10, 2011 suoraan ajaessa tasauspyoraston "tasausrattaat" ei tee mitaan, ei edes pyori. Kaantyessa ne alkaa pyorimaan, riippumatta siita kumpaan suuntaan kaantyy. Silloin tasataan renkaiden pyorimisnopeudesta johtuvaa eroa rattaistossa. Eroa ei ole kun ajetaan suoraan. Quote
multanen Posted May 10, 2011 Posted May 10, 2011 suoraan ajaessa tasauspyoraston "tasausrattaat" ei tee mitaan, ei edes pyori. Kaantyessa ne alkaa pyorimaan, riippumatta siita kumpaan suuntaan kaantyy. Silloin tasataan renkaiden pyorimisnopeudesta johtuvaa eroa rattaistossa. Eroa ei ole kun ajetaan suoraan.Voikos pallossa tuo pienten tasauspyörien akseli nousta kurkistamaan pesästään? Tuota ajattelin yhtenä teoriana omasta vikaantuneesta laatikostani. En nimittäin pinnallisella tarkastuksella löytänyt missä se vika oli, jotakin vetopyörästön tienoilla kumminkin. Quote
Guest oskuk Posted May 11, 2011 Posted May 11, 2011 Kävin tänään korjaamolla. Ensin ajoin korttelin ympäri malliksi ja sitten nostettiin paku ylös. Mitään ääntä ei saatu aikaiseksi renkaita pyörittämällä. Eikä moottori päälläkään, ei edes jarrulla avustaen. Kaiken huipuksi lähtiessäni oli ääni pois miltei kotiin saakka. Quote
Guest oskuk Posted May 22, 2011 Posted May 22, 2011 Tänään takapää sitten jo taas kolisikin niin etten kehdannut ajaa torin viertä... Quote
multanen Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 Semmostakin voisi epätoivoisena kokeilla että liikkuuko molemmat vetoakselit akselin suunnassa vapaasti (mulla liikkuu sentin pari kevyesti). Vielä jos mahtuu niin auto pyörillään silloin kun kokeilee. Aattelin että jos olis jotenkin pinteeseen jäänyt akseli ettei ole booreillaan nivelessä tms. mystistä. Quote
Viltsu Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 Mulla muutama kesä sitten alkoi taka päästä kuulumaan aivan kauheaa naksumista. Voisi melkein sanoa että se oli kolinaa. Kylillä ei kehdannut ajaa. Tähän oli syynä vetonivel. Pyöräytin koko vetoakselin toisin päin, että vetonivel pyörii nyt toiseen suuntaan. Siihen loppui se naksuminen, mutta en ole saanut millään enää niitä pultteja tarpeeksi tiukalle. Aina tietyin välein niitä pitää kiristellä:( Vaihdoin tuon jälkeen vielä laakerit (pieni välys oli). Ajattelin, että niiden takia oli tuo vetonivel päässyt kulumaan. Quote
Guest oskuk Posted June 18, 2011 Posted June 18, 2011 Heh. Nyt olen huomannut että jos joutuu aamusella parkista peruuttamaan, ei ääntä kuulu, tai ainakin se on heikko ajossa, mutta, jos lähtee eteenpäin, alkaa kolina heti. Quote
hyeena Posted July 2, 2011 Posted July 2, 2011 Selviskö? Itsellä on jäykät iskarit takana muttei se näin kolisevaa pitäis olla. Vetareita kiritty - ei auttanu. Mukulakadut kierrän kaukaa. Quote
Guest oskuk Posted July 3, 2011 Posted July 3, 2011 Ei selvinnyt, mutta toisaalta ei ole pariin viikkoon oikeastaan kuulunutkaan. Quote
hyeena Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 ?tse otin takaa iskarit pois - parani kyyti huomattavasti. :) Quote
x-pj Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 ?tse otin takaa iskarit pois - parani kyyti huomattavasti. :) Oletko varma, että iskarit oli kunnolla kiinni. Iskarin lenkin sisällä oleva metalliholkki pitää kiristyä päistään niin tiukalle, että se pitää iskarin pään paikallaan. Metalliholkin ja iskarin pultin väliin jää pieni rako. Jos pultti ei ole riittävän kireä, metalliholkki liikkuu tuon välyksen verran. Siitä syntyy yllättävän kova ääni. Kerran hain ydestä autosta pitkään vikaa, kun kolahti ainoastaan terävissä kuopissa ja muuten pelas moitteetta. Quote
Guest oskuk Posted September 21, 2011 Posted September 21, 2011 Ei selvinnyt, mutta toisaalta ei ole pariin viikkoon oikeastaan kuulunutkaan. No niin, toissapäivänä alkoi kolina taas! Ehitto, miten se voi olla pitkäään poissa ja alkaa uudelleen? Quote
Fileas Posted September 21, 2011 Posted September 21, 2011 Pyöränpultit löysällä? hmm,, kolisis varmaan jatkuvasti, eikä parin viikon taukoja kolisematta.. Quote
Tanhis Posted September 22, 2011 Posted September 22, 2011 Pitkät pyöränpultit ottaa jarrukamoihin kiinni ???? Quote
Guest oskuk Posted December 12, 2011 Posted December 12, 2011 Tuskin ne nyt alkaisi ottamaan jarruihin, kun on samat pultit olleet ainakin vuodesta -92. Quote
Guest oskuk Posted May 10, 2012 Posted May 10, 2012 -Kop kop: otettuani auton eilen talviteloilta käyttöön, ei ole vielä kolinaa esiintynyt. Jännityksellä odotan uutta kolinakautta... Quote
hyeena Posted June 18, 2013 Posted June 18, 2013 Saapuiko kolina? itsellä taas kolisee tauon jälkeen, erona uudet kaasuiskarit takana. mutta kolina on jotenkin matalaa lonkotusta, ei niin selkeetä kuin aiemmin. Täytyy vielä kiertää kaikki esim. akun kiinnitys, vetarit jne. Voiko kulahtanut pyöränlaakeri tehdä tätä? jos kulumista on sivuttaisssuunnassa? Entä semmoinen heppakyytimäinen töyssytys? Joillain nopeuksilla penkki alkaa joustaan aika reippaasti. Täytyis varmaan lastata autoa jos se käyttäytyis paremmin kuormattuna Quote
Guest oskuk Posted June 20, 2013 Posted June 20, 2013 Ei ole nyt kolissut tänä kesänä ollenkaan. Jotenkin se alkoi usein reippaassa liikkeellelähdössä, varsinkin jos samalla kääntyi. Sitten se ajossa hiljallen hiljeni ja katosi. Mutta saattoi seuravassa kadunreunastalähdössä tai ylämäen kiipeämisessä alkaa. Syytä en edelleenkään tiedä. Quote
NordBling Posted June 20, 2013 Posted June 20, 2013 Ei ole nyt kolissut tänä kesänä ollenkaan. Jotenkin se alkoi usein reippaassa liikkeellelähdössä, varsinkin jos samalla kääntyi. Sitten se ajossa hiljallen hiljeni ja katosi. Mutta saattoi seuravassa kadunreunastalähdössä tai ylämäen kiipeämisessä alkaa. Syytä en edelleenkään tiedä. Pakoputki kolisee helmaan, arvaisin tällä kertaa. Quote
hyeena Posted June 20, 2013 Posted June 20, 2013 Mullakin pakoputki helmassa kiinni melkeen muttei se niin paljoa voi kolista (ja varmuuden vuoksi menee vääntämään peltiä vähän mutkalle) Quote
hyeena Posted June 20, 2013 Posted June 20, 2013 Mullakin pakoputki helmassa kiinni melkeen muttei se niin paljoa voi kolista (ja varmuuden vuoksi menee vääntämään peltiä vähän mutkalle) Quote
Guest oskuk Posted June 20, 2013 Posted June 20, 2013 Ei ole nyt kolissut tänä kesänä ollenkaan. Jotenkin se alkoi usein reippaassa liikkeellelähdössä, varsinkin jos samalla kääntyi. Sitten se ajossa hiljallen hiljeni ja katosi. Mutta saattoi seuravassa kadunreunastalähdössä tai ylämäen kiipeämisessä alkaa. Syytä en edelleenkään tiedä. Pakoputki kolisee helmaan, arvaisin tällä kertaa. Miten tällä kertaa päädyit tähän? Ei ota helmaan pariin kuukauteen, mutta yhdessä liikkeellelähdössä alkaa ottaa ja ottaa sitten tunnin pari, ja kolkottaa renkaan pyörimistahdissa mutta hiljalleen alkaa irtaantua helmasta? Sinänsä kiinnostavia nämä maailman yksinkertaisimpien autojen miljoonan oireet ja ilmiöt, ihan siis ilmiönä sinänsä -nyt on helppoa mietiskellä kun auto ei oirehdi, ja itsekin on liikkeellä skootterilla.... Quote
NordBling Posted June 21, 2013 Posted June 21, 2013 Siks ku mun -66 kuplassa on noi oireet ja syy on vaimentimen kolina takatavaratelineen rautoihin... Missä päin Saloa sä ajelet, vois joskus ihmetellä vikoja, noinninku vertaistukena :-) Quote
Guest oskuk Posted June 24, 2013 Posted June 24, 2013 Siks ku mun -66 kuplassa on noi oireet ja syy on vaimentimen kolina takatavaratelineen rautoihin... Missä päin Saloa sä ajelet, vois joskus ihmetellä vikoja, noinninku vertaistukena :-) Ihan hyvä idea, tosin nyhän tää ei kolise ;-) ...pääasiasa keskustassa, usein Vuohensaaren tienvarteen purjelautailemaan. Heh, tuossapa vilkahtaapi tutun näköinen peli. Quote
hyeena Posted June 24, 2013 Posted June 24, 2013 Itsellä loppui suurin osa kolinoista kun vedin kertaalleen kaikki moottori ja laatikkokiinnikeet tiukalle. Kyl se paketti sen verran liikkuu että saa tarkistaa pultit asennuksen jälkeen. Vielä kyl kuuluu kaikki kuopat, ehkä iskarit pääsee snadisti liikkumaan tms. Kyyti oli parempi kun takana kolme aikuista + juhannustarvikkeet. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.