Jump to content

Pallokeula kolisee vedossa.


Guest oskuk

Recommended Posts

Guest oskuk
Posted

Katsastussetä vaati oikean ulomman vetoakseln kumin vaihdettavaksi. Korjaamosetä teki työn, mutta muutaman kilometrin ajon jälkeen kuulua kolinaa takaa. Kolina lakkaa kytkin pohjassa, joten ei kai tuo voi vetonivelistäkään tulla, ne kun pyörivät kuitenkin mukana ilman vetoakin. kaiken huipuksi ääni vaikuttaisi tulevan kuskin puolelta. Tosin tuo saattaa olla harhakin, itse kun tuppaa siinä istumaan. Ajoin pienen lenkin äsken ja tuntui kuin kolina koventuisi kovaa vauhtia. Ääni on tyyppiä kivi muoviämpärissä ja heilutetaan: klonk klonk.

Guest Jofa
Posted

Kuormittaahan se vedätettäessä niveliä ihan eritavalla ku rullatessa.Onkohan kaikki ruuvit varmasti kiinni,myös pyöränpultit?

Guest oskuk
Posted

Katselin tänään pintapuolisesti takapyöriä, ja koitin minkä nyt 74kg riuku periksi antoi normaalilla ristikkoavaimela pyöränpultit. Kuskin puolella sain paria pulttia muutaman naksun kiinni.

Tuo apumiehenpuoleinen uusi haitarikumi, sen kuusikulmapultit olivat niin piukassa, ettei markettisetillä parempaa saanut.

Ja sitten kokeilua parkkipaikallani:

Suoraan ja ääriasenossa vasemmalle kolisee, mutta: oikealle täydet on hiljaa. Onko tästä jotain pääteltävissä?

Posted

Mulla oli pallokeulassa taannoin samantapainen vika. Tasauspyörästö tms. oli mennyt rikki, korjautui laatikon vaihdolla.

Ääni kuului siis juuri renkaan pyörimisen kanssa samassa rytmissä, muistaakseni kuitenkin suoraan ajaessa ei ainakaan ensin kuulunut. Toiseen suuntaan kaartaessa kalkatti sitten tosi paljon.

Posted

suoraan ajaessa tasauspyoraston "tasausrattaat" ei tee mitaan, ei edes pyori. Kaantyessa ne alkaa pyorimaan, riippumatta siita kumpaan suuntaan kaantyy. Silloin tasataan renkaiden pyorimisnopeudesta johtuvaa eroa rattaistossa. Eroa ei ole kun ajetaan suoraan.

Posted
suoraan ajaessa tasauspyoraston "tasausrattaat" ei tee mitaan, ei edes pyori. Kaantyessa ne alkaa pyorimaan, riippumatta siita kumpaan suuntaan kaantyy. Silloin tasataan renkaiden pyorimisnopeudesta johtuvaa eroa rattaistossa. Eroa ei ole kun ajetaan suoraan.
Voikos pallossa tuo pienten tasauspyörien akseli nousta kurkistamaan pesästään? Tuota ajattelin yhtenä teoriana omasta vikaantuneesta laatikostani. En nimittäin pinnallisella tarkastuksella löytänyt missä se vika oli, jotakin vetopyörästön tienoilla kumminkin.
Guest oskuk
Posted

Kävin tänään korjaamolla. Ensin ajoin korttelin ympäri malliksi ja sitten nostettiin paku ylös. Mitään ääntä ei saatu aikaiseksi renkaita pyörittämällä. Eikä moottori päälläkään, ei edes jarrulla avustaen. Kaiken huipuksi lähtiessäni oli ääni pois miltei kotiin saakka.

  • 2 weeks later...
Guest oskuk
Posted

Tänään takapää sitten jo taas kolisikin niin etten kehdannut ajaa torin viertä...

Posted

Semmostakin voisi epätoivoisena kokeilla että liikkuuko molemmat vetoakselit akselin suunnassa vapaasti (mulla liikkuu sentin pari kevyesti).

Vielä jos mahtuu niin auto pyörillään silloin kun kokeilee.

 

Aattelin että jos olis jotenkin pinteeseen jäänyt akseli ettei ole booreillaan nivelessä tms. mystistä.

Posted

Mulla muutama kesä sitten alkoi taka päästä kuulumaan aivan kauheaa naksumista. Voisi melkein sanoa että se oli kolinaa. Kylillä ei kehdannut ajaa. Tähän oli syynä vetonivel. Pyöräytin koko vetoakselin toisin päin, että vetonivel pyörii nyt toiseen suuntaan. Siihen loppui se naksuminen, mutta en ole saanut millään enää niitä pultteja tarpeeksi tiukalle. Aina tietyin välein niitä pitää kiristellä:( Vaihdoin tuon jälkeen vielä laakerit (pieni välys oli). Ajattelin, että niiden takia oli tuo vetonivel päässyt kulumaan.

  • 4 weeks later...
Guest oskuk
Posted

Heh. Nyt olen huomannut että jos joutuu aamusella parkista peruuttamaan, ei ääntä kuulu, tai ainakin se on heikko ajossa, mutta, jos lähtee eteenpäin, alkaa kolina heti.

  • 2 weeks later...
Posted

Selviskö? Itsellä on jäykät iskarit takana muttei se näin kolisevaa pitäis olla. Vetareita kiritty - ei auttanu. Mukulakadut kierrän kaukaa.

Guest oskuk
Posted

Ei selvinnyt, mutta toisaalta ei ole pariin viikkoon oikeastaan kuulunutkaan.

Posted
?tse otin takaa iskarit pois - parani kyyti huomattavasti. :)

Oletko varma, että iskarit oli kunnolla kiinni. Iskarin lenkin sisällä oleva metalliholkki pitää kiristyä päistään niin tiukalle, että se pitää iskarin pään paikallaan. Metalliholkin ja iskarin pultin väliin jää pieni rako. Jos pultti ei ole riittävän kireä, metalliholkki liikkuu tuon välyksen verran. Siitä syntyy yllättävän kova ääni. Kerran hain ydestä autosta pitkään vikaa, kun kolahti ainoastaan terävissä kuopissa ja muuten pelas moitteetta.

  • 2 months later...
Posted
Ei selvinnyt, mutta toisaalta ei ole pariin viikkoon oikeastaan kuulunutkaan.

 

No niin, toissapäivänä alkoi kolina taas! Ehitto, miten se voi olla pitkäään poissa ja alkaa uudelleen?

  • 2 months later...
Posted

Tuskin ne nyt alkaisi ottamaan jarruihin, kun on samat pultit olleet ainakin vuodesta -92.

  • 4 months later...
Guest oskuk
Posted

-Kop kop: otettuani auton eilen talviteloilta käyttöön, ei ole vielä kolinaa esiintynyt. Jännityksellä odotan uutta kolinakautta...

 

_5100559.jpg

  • 1 year later...
Posted

Saapuiko kolina?

 

itsellä taas kolisee tauon jälkeen, erona uudet kaasuiskarit takana. mutta kolina on jotenkin matalaa lonkotusta, ei niin selkeetä kuin aiemmin. Täytyy vielä kiertää kaikki esim. akun kiinnitys, vetarit jne.

 

Voiko kulahtanut pyöränlaakeri tehdä tätä? jos kulumista on sivuttaisssuunnassa? Entä semmoinen heppakyytimäinen töyssytys? Joillain nopeuksilla penkki alkaa joustaan aika reippaasti.

 

Täytyis varmaan lastata autoa jos se käyttäytyis paremmin kuormattuna

Guest oskuk
Posted

Ei ole nyt kolissut tänä kesänä ollenkaan. Jotenkin se alkoi usein reippaassa liikkeellelähdössä, varsinkin jos samalla kääntyi. Sitten se ajossa hiljallen hiljeni ja katosi. Mutta saattoi seuravassa kadunreunastalähdössä tai ylämäen kiipeämisessä alkaa. Syytä en edelleenkään tiedä.

Posted
Ei ole nyt kolissut tänä kesänä ollenkaan. Jotenkin se alkoi usein reippaassa liikkeellelähdössä, varsinkin jos samalla kääntyi. Sitten se ajossa hiljallen hiljeni ja katosi. Mutta saattoi seuravassa kadunreunastalähdössä tai ylämäen kiipeämisessä alkaa. Syytä en edelleenkään tiedä.

 

Pakoputki kolisee helmaan, arvaisin tällä kertaa.

Posted

Mullakin pakoputki helmassa kiinni melkeen muttei se niin paljoa voi kolista (ja varmuuden vuoksi menee vääntämään peltiä vähän mutkalle)

Posted

Mullakin pakoputki helmassa kiinni melkeen muttei se niin paljoa voi kolista (ja varmuuden vuoksi menee vääntämään peltiä vähän mutkalle)

Guest oskuk
Posted
Ei ole nyt kolissut tänä kesänä ollenkaan. Jotenkin se alkoi usein reippaassa liikkeellelähdössä, varsinkin jos samalla kääntyi. Sitten se ajossa hiljallen hiljeni ja katosi. Mutta saattoi seuravassa kadunreunastalähdössä tai ylämäen kiipeämisessä alkaa. Syytä en edelleenkään tiedä.

 

Pakoputki kolisee helmaan, arvaisin tällä kertaa.

Miten tällä kertaa päädyit tähän?

 

Ei ota helmaan pariin kuukauteen, mutta yhdessä liikkeellelähdössä alkaa ottaa ja ottaa sitten tunnin pari, ja kolkottaa renkaan pyörimistahdissa mutta hiljalleen alkaa irtaantua helmasta?

 

Sinänsä kiinnostavia nämä maailman yksinkertaisimpien autojen miljoonan oireet ja ilmiöt, ihan siis ilmiönä sinänsä -nyt on helppoa mietiskellä kun auto ei oirehdi, ja itsekin on liikkeellä skootterilla....

Posted

Siks ku mun -66 kuplassa on noi oireet ja syy on vaimentimen kolina takatavaratelineen rautoihin... Missä päin Saloa sä ajelet, vois joskus ihmetellä vikoja, noinninku vertaistukena :-)

Guest oskuk
Posted
Siks ku mun -66 kuplassa on noi oireet ja syy on vaimentimen kolina takatavaratelineen rautoihin... Missä päin Saloa sä ajelet, vois joskus ihmetellä vikoja, noinninku vertaistukena :-)

 

Ihan hyvä idea, tosin nyhän tää ei kolise ;-) ...pääasiasa keskustassa, usein Vuohensaaren tienvarteen purjelautailemaan.

Heh, tuossapa vilkahtaapi tutun näköinen peli.

Posted

Itsellä loppui suurin osa kolinoista kun vedin kertaalleen kaikki moottori ja laatikkokiinnikeet tiukalle. Kyl se paketti sen verran liikkuu että saa tarkistaa pultit asennuksen jälkeen. Vielä kyl kuuluu kaikki kuopat, ehkä iskarit pääsee snadisti liikkumaan tms. Kyyti oli parempi kun takana kolme aikuista + juhannustarvikkeet.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...