Guest Posted May 25, 2011 Share Posted May 25, 2011 Onko kellään kokemuksia rattilukon puuttumisesta katsastuksessa? ?? Aika tulkinnan varainen asia tuntuu olevan, kelpaa vaihdelukko,rattilukko, elektroninen ajonesto tai muu vastaava kiinteä laite. Aikamoista kikkailua kun ei ole kyse auton turvallisuudesta. Quote Link to comment
MU Posted May 25, 2011 Share Posted May 25, 2011 Tuli muistaakseni pakolliseksi vuodesta 1968 eteenpäin,mutta jos on vanhemmassakin paikoillaan niin tulee tietysti olla toimiva,turvallisuus syistä. Quote Link to comment
metake Posted May 25, 2011 Share Posted May 25, 2011 Ei ole kysymys auton turvallisuudesta, mutta ihmisten kyllä. Sillähän nimenomaan estetään se ettei kaikenmaailman piripäät lähde ajelemaan ihmisiä hengiltä huvikseen toisten autoilla ;) Mutta kuten MU jo totesi, niin -68 tullut pakolliseksi ja (muistaakseni) oltava hyväksyttyä mallia, eli et voi korvata sitä esim. lisävarusteena kuplaan myytävällä vaihdelukolla tai elektronisella ajonestolla, ainakaan ihan helpolla. Ja ko. laitteen pitää toimia automaattisesti, mikä jo sulkee em. vaihdelukon ja ajoneston pois. Pieni tarkennus MU:n mainitsemaan asiaan jos vanhemmassa autossa on ohjauslukko, niin sen toki pitää toimia kuten kuuluu jottei aiheudu vaaratilanteita, mutta sen ei toiminnaltaan tarvitse vastata -68 ja uudemmissa vaadittavaa ohjauslukkoa. Esim. vanhemmissa kuplissa oleva ohjauslukko ei lukitu automaattisesti avain poistettaessa vaan lukko pitää kääntää erikseen päällä, jä tämä on ihan ok noissa vanhemmissa. Quote Link to comment
ozone Posted May 25, 2011 Share Posted May 25, 2011 Rattilukon puuttumisesta tulee korjauskehotus, ja ei kelpaa elektroniset ajonestot tai muut viritykset. Kokemuksesta puhun, -85 mallisesta Possusta oli tuo rikki ja uusi maksoi hunajaa. Rikkinäinen rattilukko on tietysti aika iso turvallisuusriski, jos se meinaa mennä ajossa päälle, mutta tuossa lukon sisukset oli poistettu kokonaan. Possussa oli Cobran hälytin ajonestolla ja irrotettavaa rattilukkoa yritin heilutella katsastusukolle, mutta kehotus tuli. Quote Link to comment
Guest Posted May 26, 2011 Share Posted May 26, 2011 Kelpaa elektroninen ajonesto (vat hyväksytty) rattilukko tai vaihdekeppi lukko. Asia kysytty konttorilta ja trafilta. Quote Link to comment
metake Posted May 26, 2011 Share Posted May 26, 2011 Kelpaa elektroninen ajonesto (vat hyväksytty) rattilukko tai vaihdekeppi lukko. Asia kysytty konttorilta ja trafilta. Tämä pitää paikkansa vain osittain. Tarkennan vielä hieman mitä aiemmin kirjoitin, eli nuo kelpaa kyllä, kunhan toiminta on automaattinen, eli lukkolaitteen (tai ajoneston) pitää kytkeytyä päälle kun avain poistetaan virtalukosta. Jos kyseessä on elektrinen ajonesto, niin sen pitää samoin kytkeytyä päälle automaattisesti, ja järjestelmän pitää olla suojattu, niin ettei sitä helposti voida ohittaa, mikään "puolan johto poikki ja ajonesto väliin" systeemi ei kelpaa. Korostan edelleen sitä, että erillinen laite ei kelpaa, esim. rattiin asennettava irtolukko ei käy, vaikka olisi kuinka VAT-hyväksytty. Kiinnostaisi tietää miten kummankaan järjestelmän (vaihdelukko tai ajonesto) toteuttaminen kuplaan onnistuu, järkevillä investoinneilla? Edit: En kyllä ymmärrä miksi kuplaan edes pitää miettiä muuta ratkaisua koska varaosia, uusia ja käytettyjä on edullisesti saatavilla? Quote Link to comment
Guest Posted May 26, 2011 Share Posted May 26, 2011 Vaihdelukkoja saa paruzzilta ym.... vw varaosa liikkeistä maailmalta. Hankaluutta rattilukkoon tuo se että auto on pohjalta -72 ja koriltaan -52 jolloin rattilukko ei pakollinen. Säännökset menee siis -72 mukaan. Esim. vinkkarit ei riitä pelkällään Quote Link to comment
metake Posted May 26, 2011 Share Posted May 26, 2011 Vaihdelukkoja saa paruzzilta ym.... vw varaosa liikkeistä maailmalta. Vänkään edelleen, kun asiassa näkyy olevan epäselvyyttä :) Erikseen lukittava lukko ei kelpaa. Lukon pitää lukkiutua kun poistat avaimen virtalukosta, miten toteutat tuon tarvikkeena myytävään vaihdelukkoon? Hankaluutta rattilukkoon tuo se että auto on pohjalta -72 ja koriltaan -52 jolloin rattilukko ei pakollinen. Säännökset menee siis -72 mukaan. Esim. vinkkarit ei riitä pelkällään Pientä haastetta taitaa tosiaan tulla, mutta vinkkareiden ja rattilukon lisäksi ei taida montaa lisättävää asiaa olla. Turvavyöt tulee mieleen mutta äkkiseltään ei muita. Kokoonpainuvasta ohjausakselista en tiedä, että onko pakollinen? Eiköhän tuosta ohjauslukko-ongelmasta pääsee helpoiten kun asentaa siihen -72:n ohjausakselin ja pylvään. EDIT: Takaheijastimet pitää olla hyväksytyt ja merkintä hyväksyntä, -52:n heijastimissa merkintää ei taida olla. Jarruvaloja pitää olla 2 kpl, -52:ssa tais olla vain 1. Ajovalot pitää olla E-hyväksytyt, makaavalamppuiset saattaa olla kiven alla E-hyväksynnällä, mutta ainakin jenkkivalolla + 7" umpiolla homma hoituu. -72:ssa pitää myös vilkunkatkaisijan sijaita niin, että kuljettaja ylettää siihen kurottamatta, joten voipi olla että splitin katkaisijan sijoitus ei kelpaa? Ja se kokoonpainuva ohjausakseli on pakollinen -72:ssa, ja olikohan niin että se osuu splitin kopassa tankkiin kiinni jos sellaisen sinne asentaa? Oven lukoissa oli myös joitain määräyksiä, mutta en niitä nyt muista/löytänyt, liittyy turvalukitukseen niin ettei ovi pääse vahingossa avautumaan, ja muistaakseni pre -55 autojen oven lukko ei tuota määräystä täytä. Joten löytyihän niitä eroja kun tarkemmin etsi, eriasia on sitten mitä katsastusmies hoksaa tarkastaa ja mitä ei, mutta se että niitä ei muutoskatsastuksessa huomata ei tarkoita sitä etteikö niistä voisi tulla joskus vuosikatsastuksessa hylsyä. Onnea projektiin kuitenkin :) Quote Link to comment
Guest Posted May 26, 2011 Share Posted May 26, 2011 Auto ei ole projekti vaan joitakin vuosia jo liikenteessä ollut. Vaihdelukko kelpaa trafin teknisen neuvojan mukaan joten sellainen tulee ja myös leima. :-) Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Tämmöinen tapaus. Alkukesästä katsastukseen viety paku määrättiin ajokieltoon. Auton viat korjattiin, jonka jälkeen se läpäisi katsastuksen. Tänään poliisit olivat pysäyttäneet auton, koska se heidän tiedostoissaan oli ajokiellossa. Rekisteriotteesta kuitenkin selvisi katsastuspäivä ja seuraava katsastusaika ensi vuonna. Poliisit olivat määränneet kuskin käymään ko. katsastusasemalla oikaisemassa asian. Asemalla oli ensin väitetty, ettei niin voi käydä, kunnes huomasivat, että niin olikin käynyt. Auton ajokieltomerkintä ei ollut poistunut hyväksytyn katsastuksen jälkeen. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.