Jump to content

Juniksen mittoja?


Guest Hemuli

Recommended Posts

Löytyykö mistään mittataulukkoa juniksen kopalle ja alustalle? Pitäisi oma projekti aloittaa tukikehikon hitsauksella ja siinä vaiheessa olisi hyvä varmistaa että koppa on oikeissa mitoissaan.

Link to comment

NordBlingin linkkaamat kuvat on nyt teipattu umpparin kylkeen. Vaikka niistä paljon selviääkin niin vielä lisää mittoja kaipaisin, on sen verran mätä pohjastaan toi rojekti että en oikein uskalla rullamittaan luottaa. Tuossa pikainen raapustus siitä minkälaisia suureita kaivataan - noitten lisäksi vielä vaakatukien väliset etäisyydet toisistaan.

 

runko.jpg

Link to comment

Mitat "b" ja "f" löytyy kyllä, mutta ei muita. Tai sitten en vaan osaa.

 

Pikaisella rullamittauksella tarkasteltuna näyttäisi siltä että rungon leveys ei muutu keskeltä eteenpäin, eli kaikki tuo noin 160 mm levitys olisi taka-akselilla? Right?

 

Onko kenelläkään tietoa eroaako pallon ja juniksen rungon leveys torsioputken kohdalta ja kuinka paljon? Tässä alkaa pikku hiljaa ideat kehittymään auton jatkojalostusta varten...

Link to comment

Kyllä eroaa, palliksen runko ja torsioputki on leveämpi. Jos kysymys on siitä, mahtuuko pallon torsioputki junikseen niin vastaus on kyllä. Ongelma on lähinnä tuo leveys eli jos käyttää myös pallon IRS-palikoita niin rengas/vannevalinnat on aika rajalliset ja kovin leveää tavaraa ei saa alle. Jos lisäksi on tarkoitus saada autosta matala niin ongelmia tulee vastaan renkaan pujottamisessa rummun päälle aika nopeasti. En lähtisi vaihtamaan kaventamatta pallon putkea.

 

Onko kenelläkään tietoa eroaako pallon ja juniksen rungon leveys torsioputken kohdalta ja kuinka paljon? Tässä alkaa pikku hiljaa ideat kehittymään auton jatkojalostusta varten...

Link to comment

Jos runko on leveämpi niin tottakai kavennetaan. Tossa omassa projektissa vaan runko on sen verran hapan että ajattelin tehdä koko paskan uusiksi ja samalla sitten sovittaa pallon osat perään. Samalla kun runko tehdään niin koppaa voi pudottaa sen päällä sopivasti että kun suunnitelmaan kuuluvista ilmajousista lasketaan paineet pois niin helmat ottaa maahan kiinni. Niin kauan kun kyse on ainoastaan metallin muokkauksesta niin nou hätä.

Link to comment

Tästä tulee varmasti mielenkiintoinen kokonaisuus.

 

Jos runko on leveämpi niin tottakai kavennetaan. Tossa omassa projektissa vaan runko on sen verran hapan että ajattelin tehdä koko paskan uusiksi ja samalla sitten sovittaa pallon osat perään. Samalla kun runko tehdään niin koppaa voi pudottaa sen päällä sopivasti että kun suunnitelmaan kuuluvista ilmajousista lasketaan paineet pois niin helmat ottaa maahan kiinni. Niin kauan kun kyse on ainoastaan metallin muokkauksesta niin nou hätä.
Link to comment
C on sama kuin B...

 

Kirjoitusvirhe? Tarkoitit varmaan C=F? Pitkittäiset runkopalkithan kääntyvät ulospäin korin keskellä olevan hitsaussauman kohdalta (niiden kahden reiän välissä).

 

Ja noista muista mitoista - sen verran löytyi pohjasta käyttökelpoista materiaalia että sain mitat otettua. Jos jotakuta muuta kiinnostaa niin keskimmäisten poikittaistukien välinen etäisyys toisiinsa keskeltä tukea on 300 mm, etummaisen palkin sisäpinnasta seuraavaan poikittaistuen keskelle sama mitta ja takimmaisen palkin sisäpinnasta toiseksi viimeiseen poikittaistuen keskelle 180 mm.

 

Poikittaistuet tulevat pitkittäisistä palkeista noin 365 mm ulospäin jolloin niiden kokonaisleveys on noin 1476 mm.

Link to comment
Löytyykö mistään mittataulukkoa juniksen kopalle ja alustalle? Pitäisi oma projekti aloittaa tukikehikon hitsauksella ja siinä vaiheessa olisi hyvä varmistaa että koppa on oikeissa mitoissaan.

lainataan hiukan otsikkoa, vastaavat tiedot, mutta pykälää uudempaan, eli varhaispalloon.

osaako joku kertoa mistä löytyisi?

 

hiukan tuosta tukikehikosta, oviaukkoihin tulee tukea neliöpalkista, mitenkäs tuon ison matkustamopuolen tukisi? niin paljon rautaa, kuin löytyy vai miten muut on tuon tehneet? linkkivinkki kuviin auttaisi myös.

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 3 months later...
Guest Toheltaja

meillä on yks -65 sonderi jossa 78 pallon runko akselistoineen... Takapäästään muistaakseni 40mm per puoli on tuo vääntösauvaputki leveempi. Etupäässä vaihto tapahtuu ohjaamo/matkustamo väliseinän kohdalla. Takapäähän tarttis vielä joskus leipoa juniksen takarunko vääntöputkesta taakkepäin, antaa hieman enemmän saumaa tontitella.

 

 

Oli mätärunkoinen auto, ja täysin ehjärunkoinen pallo pihassa, joten niks naks ja päivässä tuli ehjärunkoinen junis :)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...