Jump to content

Vaihdelaatikon purku


Guest VenaCavaInferior

Recommended Posts

Guest VenaCavaInferior

Kupla -73 heluriakselilla. Projekti etenee ja otin laatikon työn alle ja pesin laatikon. Paskan alta ilmeni öljyvuotoja vähän jokaisesta saumasta ja ajaettlin että josko kattois mitä se on syöny. Posket lähti laatikosta kivuttomasti jotain tiivisteen jäänteitä sie näytti olevan, samoin laatikon kansi lähti nätisti ja sielläkin enää vain muistoja tiivisteistä. Nyt siis mietin että lähteekö se keskimmäinen osa laatikosta irti ilman tätä mikä pinioniavaajaa auki ja jos ko paketin saa auki niin tarvitaanko sen kokoamiseen myöhemmin enemmänkin tietoa ja taitoa vai onko vaihteisto siellä yhtenä pakettina? Tässä vaiheessa ei voi enää palata takaisin päin, koska ne tiivisteet haluan siihen keskimmäiseenkin osaan vaihtaa.

Link to comment

Itse en näe mitään järkeä purkaa toimivaa lootaa vain sen keskimmäisen osan tiivisteen vuoksi. Mutta jos mieli tekee nähdä pirusti vaivaa vaihtaakseen tiivisteen joka ei välttämättä edes vuoda niin pura ihmeessä loota osiin.

 

Omaani tein tälläisen tiivistejumpan.

-isot poskitiivisteet

-pienet poskitiivisteet

-kytkinakselin stefa

-nokkakappaleen tiiviste

-uudet akseliputkien kumit.

-Ainut mitä en vaihtanut oli vaihteensiirtäjän pusla kun olin unohtanut tilata ja arvaappa että mistä tiputtaa vähän öljyä kun paketti oli muuten kuiva.

-Niin joo ja samalla putsasin lootan kunnolla ja vedin maalin pintaan.

Link to comment

Moron,

 

Itte tein ko. operaation muutama kuukausi sitten.

 

Mahtaako tästä olla hyötyä:

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/7714-vaihdelaatikon-kunnostus/

 

Leveellä talttapäällä ja kumivasaralla naputtelin varovasti sitä mutteria hetken, jonka jälkeen lähti pihdeillä.

 

Nyt laatikko on taas kasassa uusilla tiivisteillä, mutta ajamaan en ole vielä päässyt. Vaihteet tuntuisi kyllä löytyvän. Rattaita en lähtenyt purkamaan irti tms, vaan pelkästään tiivisteet vaihdoin.

Link to comment
Guest VenaCavaInferior
Jos kerran laatikon avaa, niin eikö kannata tarkistaa synkrojen kunto samantien?

 

No jos siel niissä rattaissa jotain vikaa silmämääräisesti näkyy niin katotaan sit mitä tehään...

Link to comment
Guest VenaCavaInferior
Niin kuin tonne kirjoitin niin öljyä tulee ihan joka saumasta...

Ihan mielenkiinolla kysyn että miten kyseisen asian totesit.

 

Päästin laatikosta öljyt pihalle, pesin laatikon ja laitoin uudet öljyt sisään ja jätin laatikon makaamaan kuormalavan päälle ja huomasin asian kun seuraavan kerran kattelin laatikkoa. Mukavasti oli lattialle tihkuttanut ja jokaisessa saumanvälissä oli märkää. Öljyt siis laitoin sisälle kun ajattelin ettei sitä kannata kuivana seisottaa.

Link to comment
Guest VenaCavaInferior

Nyt on laatikko purettu. Synkron renkaat samoin kuin kaikki rattaat näyttävät oikein hyvä kuntoisilta. Tiivistettä siellä valissä ei ollut jäljellä kuin parissa kohtaa joten ihmekkös jos vähän vuotaa.

Nyt kun odottelen tiivistesarjaa niin pitäisikö sille laatikolle tehdä vielä jotain? Rattaat ja sisukset olen liottanut ja pessyt kuumassa fairyvedessä ja sitten vielä jarrukliinerillä pessyt ja aika puhtaalta vaikuttaa.

Link to comment
  • 2 months later...
Guest VenaCavaInferior

Joko olis aika luovuttaa vai oliskos hyviä vinkkejä?

 

Ongelmana on nyt se: Kun laatikko on kasassa ilman pulttien kiristystä niin pyörii vapaasti ja hyvin, mutta kun mutterieta kiristää edes vähän niin ei pöyri enää lainkaan. vaihteet tuntuvat vaihtuvan löysänä, mutta ei kiristettynä.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest VenaCavaInferior
Joko olis aika luovuttaa vai oliskos hyviä vinkkejä?

 

Ongelmana on nyt se: Kun laatikko on kasassa ilman pulttien kiristystä niin pyörii vapaasti ja hyvin, mutta kun mutterieta kiristää edes vähän niin ei pöyri enää lainkaan. vaihteet tuntuvat vaihtuvan löysänä, mutta ei kiristettynä.

 

Vastaan tähän nyt siis itse jos jokumuu sattuu joskus painimaan saman asian kanssa.

 

Laatikon purku:

 

Jos pääty on jo irrotettu niin sen jälkeen seuraavasta saumasta mutterit pois. Perän puolelta kytkinakseli pitää katkaista eli siirrät hammasrattaan juuresta seegerin pois, sitten liu'utat rattaan sivuun ja sen jälkeen pyörität kytkinakselin saumasta poikki.

Pinjonin eli perän pienemmän rattaan ympäriltä irroitat sen ison mutterin(halkaisija noin 100mm). Jollain sopivalla terävällä lyöntitaltalla tms lähtee auki eikä siinä pienet jäljet mitään haittaa ja ihan normi oikean kätinen kierre on mutterissa (näin tein itse saaduilla vinkellä). Sitten painat jollain tunkilla jos sattuu olemaan, pinjonin pikkurattaasta vaihteistopaketin mäjelle tai jollain massavasaralla lyömällä pinjonin rattaaseen, ei kuitenkaan teräksisellä ettei tule jälkiä. Lyijymoskalla, kuparivasaralla tai jollain muulla pehmeämmällä kuin pyörä.

 

Vaihteisto pysyy päädyssä kiinni, ainostaan pakkiratas pidikkeineen todnäk putoaa pois. Sen kyllä osaa päätellä helposti takaisin ja kasattaessa tarvitaan sen verran sominäppäryyttä että pakkiratas pysyy paikoillaan ja liukuu akselilleen kasattaessa.

 

Laatikon kokoaminen:

 

Aseta vaihteisto takaisin ja paina kasaan. On hyvin jäykkä ja käytin itse puristimia joilla kiristämällä pinioni asettui paikalleen. Kun vaihteisto on kohdillaan KIRISTÄ ENSIN pinioni momenttiin ja vasta sen jälkeen päädyn mutterit. Näin pinioni asettuu kunnolla ja laatikko pyörii moitteettomasti. Jos kiristät päädyt ensin menee vaihteisto jumiin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...