Jump to content

T1 -67 kupla projekti "hippigreen"


Guest johnes

Recommended Posts

ajattelin laittaa tästä ensimmäisestäkin projektista vähän kertomusta ja tarinaa, tämän aika hyvin säilyneen yksilön bongasin nettiautosta tammikuussa 2011 ja siitä se lähti. aluksi ajattelin että pienellä fiksailulla ja korkeus säädettävällä keulalla tekisin kesäksi kunnon retro kaaran. tallissa sulateltua ja tarkemmin kuplaa tutkittua löytyi pohjasta pientä paikattavaa ja lokasuojien reunat, etu ja taka pellissä melko paljon pientä paikattavaa. maali ei ollut muutenkaan kovin häävi. ajattelin siinä sitten laittaa koko auton kunnolla projektiksi, purkaa osiksi ja tehdä itselle mieluisen kulkupelin. tältä kupla näytti minulle tullessa.

post-4984-13888364208701_thumb.jpg

post-4984-13888364209262_thumb.jpg

post-4984-13888364209829_thumb.jpg

Link to comment

ei muuta kuin kupla osiksi mietin, paljon mietitytti miten tekis pohjatyöt pistehiekka puhaltaisko ruosteet hitsais ja pyyhkäsis kitin pintaan muuten hios pinnat maalattaviksi, no heti hionta vaiheessa paljastu että autossa oli ainakin 3 ellei 4:kin väriä päällekkäin paikottain ja kittiä välissä. turha siinä enää rupistellä ku on jo paska housussa mietin ja ajattelin hioa koko auton kirkkaalle pellille ja siinähän meni pieni tovi ja noin 25kpl (neekerin tukka laikkoja)

post-4984-13888364210373_thumb.jpg

post-4984-13888364210972_thumb.jpg

post-4984-1388836421161_thumb.jpg

Link to comment

kävi tuo soodapuhalluskin mielessä mutta ajattelin että tulee hintoihin tuo pelkkä maalin poisto (oli pudjetti aika tiukilla silloin), tiedä sitten mitä ois tuon kokosen auton puhallus maksanut?

Link to comment

ja kun oli kori saatu puhtaalle pellille ajattelin suorittaa vähäiset hitsaus hommat, muutama pieni paikka pohjaan ja runkopalkin päädyn etuakselin kiinnitys korvakko oli päässyt pehmeneen sen verran että päätin vaihtaa koko pääty palan minkä saa kohtuu hintaan korjaus palana, noin 2 kuukautta osaa odottaessa ja tavaran toimittajalta kaiken näköisiä selityksiä kuunnellessa peruin tilauksen ja kävin leikkaamassa läheisessä metsässä kohtuu maatuneesta kuplasta tarvittavan osan. samoilla tulilla purkiin keulan ja hitsasin siihen korkeuden säätö palat.

post-4984-13888364216251_thumb.jpg

post-4984-13888364216663_thumb.jpg

post-4984-13888364217077_thumb.jpg

Link to comment

hitsausten jälkeen alkoi se kovin työ eli pohjien teko. kyljistä tuli hiottu melko kerros kittiä pois joten arvata saattaa että sitä tulee menemäänkin jonkun verran. tarkemmin tutkailtua paremmassa valossa kori näytti kohtuu lommottomalta eikä kittausta vaatinut kuin korin alaosat johon oli kummallekki kyljelle ja keulaan vaihdettu joskus noin 10cm korkeat korjaus palat. ovien alareunat oli vähän potkitun näköiset mitkä sai suoristettua kevyellä kittausella. etuluukku ja suojat oli ajan saatossa saanut kolhuja ja osumia vastaan mitkä tasoiteltiin raksa vasaralla lankulla ja kevyellä kitillä.

post-4984-138883642175_thumb.jpg

post-4984-1388836421782_thumb.jpg

Link to comment

sitten päästinkin itse asiaan mikä itseäni kiinnostanut eniten tässä projektissa eli maalamiseen aluksi oli suunnitteilla että maalaisin kuplan tutun automaalarin tallissa ja saisin tarvittaessa vinkkiä ja helppiä, koska en itse ollut maalannut aikaisemmin kuin jotain pieniä pintoja. maalarillahan oli kesän talli täynnä maalattavia ja ei auttanut kun alkaa opettelemaan maalauksen salat. työ paikan kahvitunnilta saaman vinkin perusteella pohjamaalina käytin (paljon autoihin suositeltu) veneiden metalli pintoihin (pohja/pintamaali) ja vastaaviin paikkoihin tarkoitettua epoksimaalia, maalin hain paikallisesta värisilmästä missä sitä oli tarjolla 5 litran ämpärissä halutessa myös sävytettynä. maali ruiskuna pohjamaalissa käytin isovelin puuilosta ostamaa 25€ halppis ruiskua 1,4mm suuttimella, ruisku soveltui erittäin hyvin tämän myrkyn sumutteluun kun maalia ohensi noin 5-10% ohjetta enemmän. kuvista näkee ettei tuo talli ollut mitenkään kovin ihanne ympäristö maalamiseen :)

post-4984-13888364248315_thumb.jpg

post-4984-13888364248824_thumb.jpg

post-4984-13888364249138_thumb.jpg

Link to comment

tuon pohjamaalin mikä toimii ns. kosteusulkuna, päälle sumuttelin samalla halppis ruiskulla robellon hiottavan pohjamaalin 2 aika paksua kerrosta minkä hioin 400:sella pehmeä pohjaisella hiontapaperilla erittäin tarkkaan käsin (isompia pintoja koneella) siinä vaiheessa otetut kuvat hukkuneet jonnekkin. sitten päästiinkin värittely puuhiin sitä varten ostin automaaleilta devilbiss:in flg-5 ruiskun missä 1,4mm suutin. maalia valitessa päädyin perus vesiväriin mitä sai automaaleilta erittäin edulliseen litra hintaan, väriä tuli mietittyä viikkoja mikä olisi mieluinen kun aluksi ajattelin pitää värin samana mutta toisaalta halusin vähän tummemman ja vanhemman sävyisen. maali kirjoja selatessa silmiini osui vw alkuperäinen väri nimeltä hippigreen mikä miellytti omaa silmää eniten noin 15 hyvin lähellä olevasta sävystä ja eikun maalit tilaukseen, tältä se sitten näytti kun värimassa oli levitelty pintaan. hienon mäköinen matta pintanakin

post-4984-13888364251539_thumb.jpg

post-4984-1388836425185_thumb.jpg

Link to comment

olihan tämän vesivärin kanssa pientä opettelua ku meinaa valua aika herkästi, nooo muutama vaikia paikka piti hioa uusiksi ja maalata, varsinkin etuluukku oli vaikea ehkä kaikkista vaikein kun laittoi luukun maalaus pukille kohtuu vaakaan niin aina jäi joku jyrkkä kulma mistä alkoi valumaan vasta 5min sumun jälkeen-->syynä liian paksukerros kun innostuu helposti turhan paksusti vetään, tekemällä oppii näissä maalaus hommissa. turhan kiireen ku jättää pois ja kokeilee rohkeasti voin yllättää itsensä ja saada parempaa jälkeä aikaan ku arvaakaan

Link to comment

noniin kaikkiin pelteihin saatiin väri pintaan ja pitäs alkaa ruiskuttamaan lakka, lakkana käytin robellon UHS lakkaa mitä sain 5litran kannun kohtuu hintaan mistä jää vielä toiseenkin autoon http://www.certanium.fi/?s=TuoteLuokka& ... +%2F+Lakat. tämä lakka ainakin omasta mielestä helppo käyttöistä vaikka lakkas todella paksua kerrosta ei valunut kertaakaan (tahmeaa/ tarttuvaa kuin liisteriä), kuivaa erittäin nopeaa. uhs lakkaa helppo käyttöistä ei tarvitse ohentaa ja ei kannata sillä menettää samalla kiintoa ja samenee. tutulta saamani vinkin mukaan lämmitin lakan sekoitus kupissa kuumailmapuhaltimella vähän yli käden lämpöiseksi jolloin lakasta tulee tarttuvanpaa eikä valu niin helposti sekä kuivaa pölykuivaksi nopeammin. lakkauksen aloittelin lokareista ja irto pelteistä tämän näköisiä niistä tuli.

post-4984-13888364254505_thumb.jpg

post-4984-13888364255017_thumb.jpg

post-4984-13888364255478_thumb.jpg

Link to comment

kuvien talli missä maalasin ja lakkasin koko auton on pimiä kuin mörön perse lisä halogeeneistä huolimatta ja imuroinnin ym.. toimenpiteiden jälkeen pölyä ja roskaa oli ilmassa sen verran että muutamaan irto peltiin tuli pari pikku virhettä. korin lakkaus onnistui aika mukavasti

post-4984-13888364255817_thumb.jpg

post-4984-1388836425626_thumb.jpg

post-4984-13888364256788_thumb.jpg

Link to comment

sattu tuleen tuon auton mukana tuommonen vanhemman luukku niin laitoin sen pitäs ens kesäksi maalata se orgineel ja laittaa se joten tuo kuvissa näkyvä luukku ois kaupan jos jollain on tarvetta, muutama kuva kokoamis hommista

post-4984-13888364257541_thumb.jpg

post-4984-13888364258213_thumb.jpg

Link to comment

Oho, mun vanha "Frannie"..... siitahan uhkaa tulla ihan siisti. Suht siisti se kyl oli multa lahtiessa, ei ollu noita kukkasia kyljissa :) Ja muitakin muutoksia nakyy tulleen sinne tanne. Oha siita aikaa varmaan 10v?

Tama taytyy varmaan joskus ostaa itelle takaisin ;)

Suosittelisin orggis takaluukun sailyttamista, on nimittain 67 mallin oma luukku ja suht harvinainen. Muut luukut ei nayta oikealta. 67 on mulle ollu se "oikea" vuosi... kaikkine hankaline osineen mita ei mistaan prkl loyda.

 

Jan

Link to comment

Mukava lukee tämmöstä "tosi" harrastamista. Tehdään millä tehdään, tehdään vaikka pakkasessa, tehdään sillä kalustolla mitä on.

Siistihän tosta tulee ja mikä tärkeintä et siinä näkyy oma käden jälki.

 

Näemmä viimestään kesäkauden päättäjäisis!

Link to comment

tulihan tuo saatua viime loppukesästä vielä sen verran ajoon että kävin katsastaan ja pakoputki katkes käärmeenpesästä kollektorin jälkeen ku otti muutaman kerran hidaste töyssyyn. huom ensimmäisessä kuvassa vanhat korkea profiiliset talvirenkaat ilman nastoja takana että perä nousi tarpeelliset 10mm katsastukseen (vihreillä vanteilla tuli hylky) vois nostaa 1 pykälän perää kesäksi ettei laahaa

post-4984-1388836426148_thumb.jpg

post-4984-1388836426236_thumb.jpg

post-4984-13888364263115_thumb.jpg

Link to comment
  • 5 weeks later...
Guest jouniulmanen
Mitäs tälle kuuluu? Kesällä BIFfiin?

No p...kle. Täähä on Perkisen entine pirssi. Ajoinkin tolla ja kyselin ostaakseni mut eihän se sitä mulle nuukalle tarjoomallani hinnalla myyny. Täähän on kohentunut edukseen.

Link to comment

alkaa tiet sulamaan ja ilmat lämpeneen niin pääsee ajeleen pikkuhiljaa, sen verran jäi viimekesänä kiireessä tekemättä että vaatii pientä fiksailua ennen ku otan liikenteseen. kaikki muut pinnat paitsi etulokarit ja etuluukku tuli tupla lakattua viime kesänä niinpä tein välihionnan lokareihin ja pyyhkäsin toisen lakan pintaan tuossa toissa päivänä, etuluukkuun oli tullu joku aika erikoisen näköinen nirhauma ja maalia irronnut joten sen joutuu maalaamaan uudestaan ja samoilla tulilla maalaan sen alkuperäisen takaluukun, sen jälkeen ois tarkotus kaventaa keulaa pari tuumaa ja vaihtaa droppi olat niin saa keulanki sopivasti tonttiin. BIFfi reissu ois suunnitelmissa tälle kesälle

post-4984-13888364416176_thumb.jpg

post-4984-13888364416863_thumb.jpg

post-4984-1388836441757_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...