Jump to content

Huoltoluukut nurkkakaasareille T1:seen.


Guest samperi

Recommended Posts

Guest samperi

Onko jollakin antaa vinkkejä miten toteuttaisin huoltoluukut? Onko jotain erityistä mitä kannattaisi ottaa huomioon? Tiedän että luukut pitää olla reilun kokoiset, mutta minkälainen kiinnitys luukulle? Kenties niittimutterit? Kuva olis kiva ylläri!

Link to comment

Moro,

 

Mulla 65:ssa stroker ja 44 idf:t.

Tulpat saa vaihdettua, suuttimet vaihdettua, kaasuttimet irrotettua jne ilman huoltoluukkuja sopivilla työkaluilla. Puhkukopasta ja imusarjoista tietty riippuu tila.

Kolmosen tulppaa varten teen varmaan kuitenkin reikäsahalla reiän ~40mm ja peitän sen umpinaisella läpivientikumilla.

 

Tuomas

Link to comment

Kaasareiden irrottamiseksi imusarjoineen tarvitaan neljän mutterin avaus, ja aikaa kuluu muutama minuutti, joten väitän irrottavani kaasarit nopammin kuin huoltoluukut. Ainakaan en ole pitänyt ongelmana nostaa kaasareita tarvittaessa pois tieltä.

Link to comment

Mulla taas imusarjojen irrottaminen on aika vaikeeta vaikka on huoltoluukut. Tuskin edes onnistuis ilman luukkuja.

 

Tai paremminkin ne on kyllä huoltoaukot koska en ole pitkään aikaan enää pitänyt niitä "luukun kansia" paikallaan. Vähänväliä kuitenkin joutuu roplailemaan imusarjoja/tulppia.

 

Reilusti vaan peltiä pois! : )

Link to comment

Kaasarit vaan kun naappaa irti, niin sit on synkkahommia edessä. Et mielummin luukut. Kyl kaikki huoltohommat pystyy ilman lukkujakin tekeen, mutta välillä tuntuu, että pari lisäniveltä pitäis käsivarressa olla.

 

Ihan noin isot kuin tuossa lehtijutussa ei luukkujen tarvi olla. Sitten vaan kannet 3 mm alumiitistä ja niittimutterit. Tiiviste väliin jos siltä tuntuu. Näin meillä, muilla ehkä paremmin.

Link to comment
Guest samperi

Luukut oli Kuplapajan toiveena ennen uuden kattilan asennusta. Eipä se kovinkaan iso homma ole tehdä. Mielummin on ehkä optiona kunnon luukut. (varsinkin kun toi ohje oli noin pätevä!) Ei tarvitse sitten mun valitella tilan ahtautta myöhemmin.

Mulla olis tossa sopivasti 15x4 HST lattaa. Siitä liimailen tigillä kehikon. Kehikkoon M5 jengat ja millisestä rosterista ajattelin tehdä itse luukun. Kehikko sitten tigillä kiinni autoon.

Link to comment

Viime kesänä kun tyhjäkäyntisuuttimissa oli jatkuvasti moskaa, olis ollu jumalattoman paljon helpompi ottaa ne luukkujen kautta auki kun irrottaen kaasarit. Ku joskus (aina) oli vähän kiirekin... Kirpussa sai tehä samaa jumppaa, mut se ei kauheesti ahistanu...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...