Guest Jussii Posted May 24, 2012 Share Posted May 24, 2012 Elikkäs kysyisin viisaammilta mikä mahtaa -72 kuplaa vaivata kun ei saa käymään kunnolla. Kaasarina vuoden vanhta Pict-31, on putsattu paineilmalla kaikki reijät sun muut. Virranjakaja on uusi kärjetön, puola on uusi boschi. Vikana on siis ettei käy kunnolla ja ampuu kaasarista ja putkesta. Ja autoa ei saa edes käymään muuten kuin lukitsemalla ryypyn läppää auki portaikolta noin puoliväliin. Kaasarissa siis automaattiryyppy. Ennakkoakin säädetty lampun avulla, mutta käy huonommin jos laittaa ''oikealle'' kohdalleen eli sen loven siihen lohkojen välikohtaan. Mitenkäs se ryypyn ruuvi tulisi säätää mikä tulee siihen vasten portaikkoa? Quote Link to comment
Tanhis Posted May 24, 2012 Share Posted May 24, 2012 Sytytysjärjestys sekasin? Onko uusi jakaja pohjassa asti. Quote Link to comment
Guest Jussii Posted May 24, 2012 Share Posted May 24, 2012 Joo vikana olikin tuo väärä sytytysjärjestys. Mutta ilmenikin seuraava vika eli tyhjäkäynti liian kova. Ottaa kierroksia hyvin eikä pätki mutta ei tyhjäkäynti laske millään. Kumpaakin isoa ja pientä ruuvia väännelty muttei mitään vaikutusta. Ilmeisesti imuvuoto? Kaasarin ja imusarjan välinen tiiviste oli ainakin ihan hyvä ja laitoin varmuuden vuoksi vielä tiivisteliimaa ettei siitä ainakaan pitäisi vuotaa. Mistäköhän kohtaa sitten mahtaa? Imusarjan ja sylinterien väliset tiivisteet? Quote Link to comment
Guest Jofa Posted May 24, 2012 Share Posted May 24, 2012 Eihän kaasuvaijeri takertele tai ole liian tiukalla? Quote Link to comment
Tanhis Posted May 24, 2012 Share Posted May 24, 2012 trottle valve adjustment ruuvi kannattaisi kokeilla ison ja pienen lisäksi. Eiks se nyt samanlainen ollut kolme ykkösessäkin. Quote Link to comment
Guest Jussii Posted May 26, 2012 Share Posted May 26, 2012 Elikkäs sain kuplan käymään kunnolla ja lähti hyvin käymäänkin kunnes nyt oli ilmennyt lisää ongelmia. Elikkäs päästänyt jotenkin bensat öljyjen sekaan. Öljy bensa yhdistelmää oli koneessa varmaan n 4-5litraa. Varmaankin päästänyt bensapumpusta tai kun olen kaasarin kanssa räplännyt ja lukinnut portaikkoa saadakseni auton käymään valuttanut siitä sitten? Quote Link to comment
vwagen Posted May 27, 2012 Share Posted May 27, 2012 Se on Kuplan ominaisuus että ryyppy päällä bensaa menee öljyn sekaan,normaalisti kun ryyppy on päällä noin 2 minuuttia niin se vähäinen öljyn sekaan mennyt bensamäärä haihtuu moottorin lämmetessä. Hyvin lyhyttä ajoa(talvella)ajettaessa se saattaa olla ongelma täysin kunnossa olevassa moottorissakin. Lukitusta porraslevystä johtuen ryyppy on ollut päällä kokoajan. Vaihda öljyt ja tarkkaile tilannetta. Quote Link to comment
Guest Jussii Posted May 27, 2012 Share Posted May 27, 2012 Voisiko joku vielä tarkasti kertoa kuinka tuo automaattiryyppy tulisi säätää? Quote Link to comment
Tanhis Posted May 28, 2012 Share Posted May 28, 2012 Voisiko joku vielä tarkasti kertoa kuinka tuo automaattiryyppy tulisi säätää? Perussäätö on että laitat ryyppykotelossa ja kaasarissa olevat merkit kohdalleen. Quote Link to comment
metake Posted May 28, 2012 Share Posted May 28, 2012 Oman kokemuksen mukaan tuo Tanhiksen esittämä tapa ei vanhoilla kaasareilla toimi ollenkaan, ryyppy jää makaamaan päälle. - moottorin on oltava kylmä - ota ilman putsari pois - löysää ryypyn vastuksen kantta pitelevät 3 ruuvia, jotta pystyt kiertämään kantta - käännä käsin kaasuvipua hieman auki, jotta ryyppyläppä pääsee liikkumaan vapaasti - kurkista kaasuttimen kurkkuun ja käännä ryypyn kantta kunnes ryyppyläppä aukeaa - käännä kantta toiseen suuntaan, kunnes ryyppyläppä sulkeutuu kevyesti - kiristä em. 3 ruuvia - kiinnitä ilmanputsari Quote Link to comment
Tanhis Posted May 28, 2012 Share Posted May 28, 2012 Oman kokemuksen mukaan tuo Tanhiksen esittämä tapa ei vanhoilla kaasareilla toimi ollenkaan, ryyppy jää makaamaan päälle. Kaasarina vuoden vanhta Pict-31, Quote Link to comment
Tutkija Posted May 28, 2012 Share Posted May 28, 2012 Ja edelliseen ohjeeseen lisäten ettei ryyppyläpän tarvitse sulkeutua +20C lämpötilassa ikinä täysin kiinni,täysi sulkeutuminen on tarpeellista vasta noin -15C lämpötilassa. Quote Link to comment
Guest Jussii Posted May 28, 2012 Share Posted May 28, 2012 Erittäin paljon kiitoksia vastauksista! Vastoinkäymiset senkun jatkuvat tämän projektin osalta. Tänään sain säädettyä venttiilit kohdilleen ja laittaessani venttiilinkoppia takaisin kiinni meni toinen panta poikki vanhuuttaan ja vielä niin, että pannasta jäi pieni töpö sinne reikään ja todella vittumainen saada pois. Uudet pannat kuitenkin jo tilattu. Putsasin nyt vielä varmuuden vuoksi huolella kaasarin uudelleen tarkistin jakajan ja laitoin uudet tulpat. Kun saan uudet pannat niin heitän uudet öljyt sisään niin saa taas koittaa käynnistellä. Quote Link to comment
pko Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 Oman kokemuksen mukaan tuo Tanhiksen esittämä tapa ei vanhoilla kaasareilla toimi ollenkaan, ryyppy jää makaamaan päälle. - moottorin on oltava kylmä - ota ilman putsari pois - löysää ryypyn vastuksen kantta pitelevät 3 ruuvia, jotta pystyt kiertämään kantta - käännä käsin kaasuvipua hieman auki, jotta ryyppyläppä pääsee liikkumaan vapaasti - kurkista kaasuttimen kurkkuun ja käännä ryypyn kantta kunnes ryyppyläppä aukeaa - käännä kantta toiseen suuntaan, kunnes ryyppyläppä sulkeutuu kevyesti - kiristä em. 3 ruuvia - kiinnitä ilmanputsari Tänään säädetty näillä ohjeilla ja toimii.Ryyppy ei ole toiminut edellisellä omistajalla,sanoi että se on ehkä sökö. Kiitokset avusta,niin ja kaasari on taivaan vanha solex 34 PICT-3. Quote Link to comment
Guest Jussii Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Olenkohan säätänyt venttiilit oikein, otin tulpat pois, merkkasin yläkuolo ja alakuolo kohdat hihnapyörään, koitin kuusiokolo avaimella aina jokaisen männän, että varmasti on yläkuolokohdassa. Säädin aina jokaisen sylinterin kummankin venttiilin 0.15mm välyksellä. Ja aina siis pyöräytin hihnapyörää 180 astetta ja varmistin aina että mäntä on yläkuolokohdassa. En tiedä onko uusi jakaja paskana vai missä taas mättää. Aikaisemmin kun sain käymään on jakajassa sellainen ongelma, että ei anna säätää ennakkoa kohdilleen kun alkaa ampumaan ja pätkimään vaan joutuu pitämään ennakkoa noin siinä kohtaa vastapäivään josta hihna lähtee hihnapyörästä. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 31, 2012 Share Posted May 31, 2012 Olisko vieläkin ne tulpanjohdot sekasin. Tai vaihtoehtoisesti merkit sekasin hihnapyörässä. Venttiilien ei pitäisi tuollaista vikaa aiheuttaa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.