Jump to content

Kuplan käyntiongelmat


Guest Jussii

Recommended Posts

Guest Jussii

Elikkäs kysyisin viisaammilta mikä mahtaa -72 kuplaa vaivata kun ei saa käymään kunnolla. Kaasarina vuoden vanhta Pict-31, on putsattu paineilmalla kaikki reijät sun muut. Virranjakaja on uusi kärjetön, puola on uusi boschi. Vikana on siis ettei käy kunnolla ja ampuu kaasarista ja putkesta. Ja autoa ei saa edes käymään muuten kuin lukitsemalla ryypyn läppää auki portaikolta noin puoliväliin. Kaasarissa siis automaattiryyppy. Ennakkoakin säädetty lampun avulla, mutta käy huonommin jos laittaa ''oikealle'' kohdalleen eli sen loven siihen lohkojen välikohtaan. Mitenkäs se ryypyn ruuvi tulisi säätää mikä tulee siihen vasten portaikkoa?

Link to comment
Guest Jussii

Joo vikana olikin tuo väärä sytytysjärjestys. Mutta ilmenikin seuraava vika eli tyhjäkäynti liian kova. Ottaa kierroksia hyvin eikä pätki mutta ei tyhjäkäynti laske millään. Kumpaakin isoa ja pientä ruuvia väännelty muttei mitään vaikutusta. Ilmeisesti imuvuoto? Kaasarin ja imusarjan välinen tiiviste oli ainakin ihan hyvä ja laitoin varmuuden vuoksi vielä tiivisteliimaa ettei siitä ainakaan pitäisi vuotaa. Mistäköhän kohtaa sitten mahtaa? Imusarjan ja sylinterien väliset tiivisteet?

Link to comment
Guest Jussii

Elikkäs sain kuplan käymään kunnolla ja lähti hyvin käymäänkin kunnes nyt oli ilmennyt lisää ongelmia. Elikkäs päästänyt jotenkin bensat öljyjen sekaan. Öljy bensa yhdistelmää oli koneessa varmaan n 4-5litraa. Varmaankin päästänyt bensapumpusta tai kun olen kaasarin kanssa räplännyt ja lukinnut portaikkoa saadakseni auton käymään valuttanut siitä sitten?

Link to comment

Se on Kuplan ominaisuus että ryyppy päällä bensaa menee öljyn sekaan,normaalisti kun ryyppy on päällä noin 2 minuuttia niin se vähäinen öljyn sekaan mennyt bensamäärä haihtuu moottorin lämmetessä.

Hyvin lyhyttä ajoa(talvella)ajettaessa se saattaa olla ongelma täysin kunnossa olevassa moottorissakin.

Lukitusta porraslevystä johtuen ryyppy on ollut päällä kokoajan.

Vaihda öljyt ja tarkkaile tilannetta.

Link to comment

Oman kokemuksen mukaan tuo Tanhiksen esittämä tapa ei vanhoilla kaasareilla toimi ollenkaan, ryyppy jää makaamaan päälle.

 

- moottorin on oltava kylmä

- ota ilman putsari pois

- löysää ryypyn vastuksen kantta pitelevät 3 ruuvia, jotta pystyt kiertämään kantta

- käännä käsin kaasuvipua hieman auki, jotta ryyppyläppä pääsee liikkumaan vapaasti

- kurkista kaasuttimen kurkkuun ja käännä ryypyn kantta kunnes ryyppyläppä aukeaa

- käännä kantta toiseen suuntaan, kunnes ryyppyläppä sulkeutuu kevyesti

- kiristä em. 3 ruuvia

- kiinnitä ilmanputsari

Link to comment
Guest Jussii

Erittäin paljon kiitoksia vastauksista! Vastoinkäymiset senkun jatkuvat tämän projektin osalta. Tänään sain säädettyä venttiilit kohdilleen ja laittaessani venttiilinkoppia takaisin kiinni meni toinen panta poikki vanhuuttaan ja vielä niin, että pannasta jäi pieni töpö sinne reikään ja todella vittumainen saada pois. Uudet pannat kuitenkin jo tilattu. Putsasin nyt vielä varmuuden vuoksi huolella kaasarin uudelleen tarkistin jakajan ja laitoin uudet tulpat. Kun saan uudet pannat niin heitän uudet öljyt sisään niin saa taas koittaa käynnistellä.

Link to comment
Oman kokemuksen mukaan tuo Tanhiksen esittämä tapa ei vanhoilla kaasareilla toimi ollenkaan, ryyppy jää makaamaan päälle.

 

- moottorin on oltava kylmä

- ota ilman putsari pois

- löysää ryypyn vastuksen kantta pitelevät 3 ruuvia, jotta pystyt kiertämään kantta

- käännä käsin kaasuvipua hieman auki, jotta ryyppyläppä pääsee liikkumaan vapaasti

- kurkista kaasuttimen kurkkuun ja käännä ryypyn kantta kunnes ryyppyläppä aukeaa

- käännä kantta toiseen suuntaan, kunnes ryyppyläppä sulkeutuu kevyesti

- kiristä em. 3 ruuvia

- kiinnitä ilmanputsari

 

Tänään säädetty näillä ohjeilla ja toimii.Ryyppy ei ole toiminut edellisellä omistajalla,sanoi että se on ehkä sökö.

Kiitokset avusta,niin ja kaasari on taivaan vanha solex 34 PICT-3.

Link to comment
Guest Jussii

Olenkohan säätänyt venttiilit oikein, otin tulpat pois, merkkasin yläkuolo ja alakuolo kohdat hihnapyörään, koitin kuusiokolo avaimella aina jokaisen männän, että varmasti on yläkuolokohdassa. Säädin aina jokaisen sylinterin kummankin venttiilin 0.15mm välyksellä. Ja aina siis pyöräytin hihnapyörää 180 astetta ja varmistin aina että mäntä on yläkuolokohdassa. En tiedä onko uusi jakaja paskana vai missä taas mättää.

 

Aikaisemmin kun sain käymään on jakajassa sellainen ongelma, että ei anna säätää ennakkoa kohdilleen kun alkaa ampumaan ja pätkimään vaan joutuu pitämään ennakkoa noin siinä kohtaa vastapäivään josta hihna lähtee hihnapyörästä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...