Jump to content

Pohjan maalaus


Guest Kyybel

Recommended Posts

Guest Kyybel

Tätä aihetta on varmaan käsitelty vaikka kuinka mutta vastauksia tuntuu olevan ainakin yhtä monta!

 

Eli pitäisi maalata pohjalevyt ja runkopalkit. Kuskin puolella on kokonaan uusi levy ja toisella puolella on puoliksi uutta ja puoliksi vanha pohjalevy. Vanhassa osassa oli pientä pintaruostetta jonka vedin kulmahiomakone/teräsharja-yhdistelmällä puhtaaksi mutta kyllä siihen aina vähän pientä ruosteenpohjaa jää.

 

Ajattelin että vetäisin Zinc 182 alle ja päälle pohjamaalispray ja lopuksi tavallinen musta maalispray.

 

Ulkopuolelle sama mutta vielä alustamassa perään.

 

Olen ymmärtänyt että epoksipohjamaali on ihan huippua mutta silloin pinnan pitäisi olle hiekkapuhallettu ja se ei nyt ole mahdollista.

 

Eli mites on?

Link to comment
Guest VenaCavaInferior
Tätä aihetta on varmaan käsitelty vaikka kuinka mutta vastauksia tuntuu olevan ainakin yhtä monta!

 

Eli pitäisi maalata pohjalevyt ja runkopalkit. Kuskin puolella on kokonaan uusi levy ja toisella puolella on puoliksi uutta ja puoliksi vanha pohjalevy. Vanhassa osassa oli pientä pintaruostetta jonka vedin kulmahiomakone/teräsharja-yhdistelmällä puhtaaksi mutta kyllä siihen aina vähän pientä ruosteenpohjaa jää.

 

Ajattelin että vetäisin Zinc 182 alle ja päälle pohjamaalispray ja lopuksi tavallinen musta maalispray.

 

Ulkopuolelle sama mutta vielä alustamassa perään.

 

Olen ymmärtänyt että epoksipohjamaali on ihan huippua mutta silloin pinnan pitäisi olle hiekkapuhallettu ja se ei nyt ole mahdollista.

 

Eli mites on?

 

Älä ainakaan lyö sinkkiä ruosteen päälle, se on menetetty pelti sen jälkeen.

Link to comment

Kuten tuossa jo todettiin - se ruoste pois sieltä ensin. Toinen asia on, että pohjalevyn kokoinen kappale on mahdottoman suuri maalattavaksi paukkupulloilla -> menee aikaa, hermot ja rahat aivan turhaan eikä lopputulos ole kovin kummoinen. Kannattaa suosiolla hakea kunnon maalit maalikaupasta ja maalata tuo ruiskulla. Ei ole vaikeaa ja pohja on hyvä kohta harjoitella.

 

Aki

 

Tätä aihetta on varmaan käsitelty vaikka kuinka mutta vastauksia tuntuu olevan ainakin yhtä monta!

 

Eli pitäisi maalata pohjalevyt ja runkopalkit. Kuskin puolella on kokonaan uusi levy ja toisella puolella on puoliksi uutta ja puoliksi vanha pohjalevy. Vanhassa osassa oli pientä pintaruostetta jonka vedin kulmahiomakone/teräsharja-yhdistelmällä puhtaaksi mutta kyllä siihen aina vähän pientä ruosteenpohjaa jää.

 

Ajattelin että vetäisin Zinc 182 alle ja päälle pohjamaalispray ja lopuksi tavallinen musta maalispray.

 

Ulkopuolelle sama mutta vielä alustamassa perään.

 

Olen ymmärtänyt että epoksipohjamaali on ihan huippua mutta silloin pinnan pitäisi olle hiekkapuhallettu ja se ei nyt ole mahdollista.

 

Eli mites on?

Link to comment

Kiitoksia vinkeistä! Mutta selvennän vielä vähän tätä mun pohja-problematiikkaa...

 

Koska ruiskulla maalaaminen ei valitettavasti ole vaihtoehto, niin ajattelin vetää pohjan pensselillä. Mikäs olis silloin paras mömmövalikoima?

 

Kyllä sen vanhan osan pohjasta sai aika puhtaaksi koneellisella teräsharjalla mutta ei hiekkapuhalluksen tasoa kumminkaan. Eli alle pitäisi saada joku ruosteenestomaali ja päälle sitten tavallinen musta maali....

 

Eli ruosteenestomaaliksi: ferrex, rostex, hammerite...?????

Link to comment
Guest VenaCavaInferior

Mä suosittelen kans et vedät tuon por-15. Hyvin tarttui kiinni ainakin mun pohjaan vaikka ei ollu hiekkapuhallettu ja päälle ruiskii sitten alustamassan tai saa senkin vedettyä siveltimellä.

 

Tuolta MVE-onlinesta olen tilannu ja hyvin toimii.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest VenaCavaInferior
Paljonko on mennyt tuota por-15 maalia kun ootte maalannut pohjalevyä, jos maalais koko pohjalevyn kauttaaltaan niin minkälainen olis menekki?

 

1 Pint pitäis riittää elikkä se isompi purkki. Mulle riitti ainakin hienosti ja jäi reilusti ylikin. Tosin käytin ruiskua.

Link to comment
Guest VenaCavaInferior
1 US pint = 0.47 litraa

1 US quart = 0.95 litraa

1 US gallon = 3.79 litraa

 

Käytittekö alla suositeltua METAL-READY™ litkua samalta valmistajalta?

 

Mä pyyhin vaan xyleenillä. Hyvin pysyy siellä mistä karhennettu, mutta sellaisessa kohtaa missä on vanhaa maalia eikä karhennettu niin lähtee irti ihan paineilmalla.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Valitse "hipo-pinnoitusratkaisu" sen mukaan mikä on kärryn käyttöaste. Kesäkäyttis jolla ajellaan joku tonni/kesä maksimissaan säilyy kyllä aika monenlaisilla menetelmillä. Seuraavaa menetelmää käytin itse menestyksekkäästi: Wurthin RostStop pohjamaalia puhdistetulle pinnalle. Minulla pinta oli puhallettu ja sen jälkeen hiottu. Tämän jälkeen saumat saumattiin Sikalla, pintaa karhennettiin ja päälle himmeä hammerite. Muutamista kiveniskuista hammerite on lohjennut irti mutta pohjamaali on pysynyt hyvin. Voi olla että karhennus olisi pitänyt tehdä paremmin, toisaalta kiveniskua vastaan ei taida hyvin toimia muu kuin siihen tarkoitettu joustava massa. Kummatkin maalit vedin siveltimellä, näin saa kunnon ainepaksuuden melkeinpä kertapyyhkäisyllä. Pintaväriä saattaisin vielä testailla mutta RostStoppi oli kohtuullisen vakuuttava. Kestää mainoksen mukaan liuotinmaalejakin mikä voi kiinnostaa jatkokäyttöä ajatellen. Hintaa hommalle taisi tulla noin 50e siveltimet mukaan laskettuna. Kyseessä siis T1 pohjalevy.

 

Zink182 aineella pohjamaalattiin pohjalevyjä joskus taannoin edellisellä tallilla, eikä hapannu nekään. Kumma homma... Ehkä net ei ollu ruosteisia.

 

Maalinpoisto? Sooda, muuhun en enää lähde...

Link to comment
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...