Jump to content

Palliksen suurin alkup. rengaskoko?


Recommended Posts

Onko ollut alunperin suurempia kuin 185 R 14 ? Myöskään early-palliksen 7.00 R 14 eivät riitä lähtökohdaksi halkaisijan suhteen.

 

Suomi-pykälät mahdollistaisivat 185 R 14 -kokoon verrattuna muutoskatsastamalla 205/75 R 16, mutta siitä isommat tärppää tähän sääntöön: "Renkaan ulkohalkaisijaa voi suurentaa enintään 51 mm, vaatii muutoskatsastuksen".

 

...tässä ei tarvitse muuten arpoa että "eihän sinne isommat mahdu", hyvin mahtuu :) Mahdollisesti säätöä vaativaa nopeusmittaria ei ole testattu mutta sekään ei ole tässä ongelma.

 

Puavo

Link to comment
STRO sanoo seuravaa:

185-14: halkaisija 650 mm

eli mun mielestä tuo 205/75-16 on liian iso (+ 64 mm) jotta saisit muutoskatsastettua sen.

 

Perhana jos STRO:n mukaan mennään konttorilla. Tuo 185-14 -kokohan ei ole ihan niin iso kuin "185/85" (halkaisija 670mm) mutta kuitenkin se on oikeastikin isompi kuin "185/80" (halkaisija 652mm). 205/75-16 sanoisi laskurissa että halkaisija on 714mm kuten ilmeisesti STRO:ssakin. JOS konttorilla saisi todistettua tuosta "185/85" laskennallisen halkaisijan, niin sopisikohan se? Vai pitääkö väkisenkin olla just STRO:n mukaan.

 

18" valssia ei taida pallikseen tosiaan saada laitetuksi vaan tuo 16" on maksimi, junikseenhan se muutoskatsastuksella menee (suurin alkup. vanne 16").

 

Siinä nelivetoprotossakin taisi olla 14" valssit 5-pulttisena :)

 

Puavo

Link to comment

Trafin ohje oli jotenkin että "STRO ei ole enää virallinen ohjeistus, mutta sitä voi pitää hyvänä ohjeena rengaskokoja verrattaessa", tjsp.

 

185-14 on tarkkaan ottaen 185/82-14

 

 

EDIT: Kyllä 18" menee ihan ok, jos rengas on riittävän matala, vanteen halkaisijalla ei tuossa ole merkitystä. Esim. 225/30-18 rengas on halkaisijaltaan vain 593 mm, eli jopa alkuperäistä pienempi.

Link to comment
Trafin ohje oli jotenkin että "STRO ei ole enää virallinen ohjeistus, mutta sitä voi pitää hyvänä ohjeena rengaskokoja verrattaessa", tjsp.

185-14 on tarkkaan ottaen 185/82-14

EDIT: Kyllä 18" menee ihan ok, jos rengas on riittävän matala, vanteen halkaisijalla ei tuossa ole merkitystä. Esim. 225/30-18 rengas on halkaisijaltaan vain 593 mm, eli jopa alkuperäistä pienempi.

 

"185/82-14" renkaan halkaisija on 659mm ja 205/75-14 on 714mm -> eroa 55mm, ei olis kun neljästä millistä kiinni :)

 

Ja tosiaan muutoskatsastamallakaan ei saisi kasvattaa vannekokoa kuin 2" suurimpaan saatavilla olleeseen alkuperäiseen nähden, vai oonko mie lukenut lakia väärin. Tällöin pallikseen ei saisi kuin 16".

Link to comment
"185/82-14" renkaan halkaisija on 659mm ja 205/75-14 on 714mm -> eroa 55mm, ei olis kun neljästä millistä kiinni :)

STRO:n mukaan ne halkaisijat on juuri nuo mitkä edellä laitoin, eli se on kiinni 13 millistä. Mutta uskon että sä olet sen verran hyvä puhumaan, että sille vois vaikka leima hellitäkin.. ;)

 

Ja tosiaan muutoskatsastamallakaan ei saisi kasvattaa vannekokoa kuin 2" suurimpaan saatavilla olleeseen alkuperäiseen nähden, vai oonko mie lukenut lakia väärin. Tällöin pallikseen ei saisi kuin 16".

Tää on kumottu joskus vuonna miekka ja nakki. Nykyään ei tuijoteta muutoskatsastuksessa alkuperäistä vannekokoa lainkaan. Ilman muutoskatsastusta tuijotetaan ja silloin sallittu muutos on +/- 1"

Link to comment
  • 2 weeks later...
Onko ollut alunperin suurempia kuin 185 R 14 ? Myöskään early-palliksen 7.00 R 14 eivät riitä lähtökohdaksi halkaisijan suhteen.

Katselin vanhoja renkaita STRO:sta ja tuo 7.00-14 on jonkin verran suurempi, eli norm. 661 mm ja max. 681 mm. Ja olin lukenut huolimattomasti tuon 185-14 kohdan, sille mitat onkin norm. 654 mm ja max. 675 mm.

Link to comment
  • 3 years later...

Oletko Puavo huomannut että tähänkin asiaan on tullut hienoinen muutos 1.10.2015?

 

Nykypykälä sanoo: "Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 %

tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä"

 

Palliksen kohdalla tämä antaa jokusen millin lisää varaa kasvattaa halkaisijaa.

Link to comment

185-14: halkaisija 654-675 mm

7.00-14: halkaisija 661-681

205/75-16: halkaisija 714 mm

Jos nyt maksimihalkaisijan sallitty kasvu menee 10% säännön mukaan eli 7.00-14 -renkaaseen verrattuna 68mm, aiemmin maksimi oli 51mm. Tämä muutos laillistaa siis aiempaan nähden renkaat joiden halkaisija on 733-749mm. Siihen väliin näyttäisi sopivan mm. seuraavat koot jotka eivät olleet ennen laillisia:

  • 215-15
  • 235/75-15
  • 245/75-15
  • 205-16
  • 225/75-16
  • 235/70-16 (kappas tää on just miun takarenkaan koko joista tuli kolme vuotta sitten hylsy leimalla ja piti vaihtaa pienempiin)

Viimeisimmässä on halkaisija 735,4mm joten siihen käy 10% vertailusäännön mukaan ihan normi 185-14. Hieno juttu, kiitos Åke!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...