Jump to content

virranjakajan apuakselit, vakiot ja ylikokoset


Recommended Posts

Posted (edited)

Meni taas tallissa homman munilleen, kun jouduin kikkailee näiden akselien kanssa

 

A Typ-1 vakio

B Typ-1 ensimmäinen (?) ylikoko

C Typ-1 toinen (?) ylikoko

D Typ-1 kolmas (?) ylikoko

 

Kun VW kunnosti lohkoja, he otti lohkojen välistä siivut pois molemmin puolin lohkoa & koneisti lohkon runkolinjan takasin STD mittaan. Samalla lohkoon merkattiin otetun siivun paksuus. En tiedä merkinnästä oliko yhteensä vai jommankumman lohkon "ohennus". Onko jollakin parempaa tietoa merkkaamisesta? Sen olen puskaradiosta kuullu että siivu olis ollu suurempi 1-2 puoliskosta, koska käyttöakselin siirtymistä kohti kampiakselia on pyritty välttämään.

 

Nyt sitten tiukka kysymys sarja

- Missä vaiheessa STD kokosesta akselista A on menty ekaan ylikokoon B?

- Missä vaiheessa ekasta ylikoosta B on pompsahdettu tokaan ylikokoon C?

- Missä vaiheessa tokasta ylikoosta C on pompsahdettu kolmanteen ylikokoon D?

- Onko noita vielä muitakin kokoja olemassa?

 

edit poistettu pari kirj häröä

 

post-78-13888365999814_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Posted

Rikan paksuus.

 

Ilmeisesti kun lohkon puolisko siirtyy höyläyksen takia lähemmäs kampiakselia, ajetaan noilla + lyhemmillä hampailla hammaskosketus taas takas kohdalleen.

 

Tehdas kunnostetuosta lohkoista noita olen ylos kaivanu. Ja muuta selitystä en ole noille keksiny.

Posted

Petteri on oikeilla jäljillä mutta eksyksissä kuitenkin.

Akseli D an vanhempi malli,käytettiin maaliskuuhun-66 asti,pituus 80,3 mm.

A ja C seuraava malli,pituus 85,3 mm.

B uudempi versio edellisestä,stategisilta mitoiltaan samanlainen.

Noilla akseleiden eroilla ei ole tekemistä sen kanssa onko vaihtomoottori vai ei,prikkojen määrällä ja paksuudella kyllä.

Vaihtomoottoreissa koneistettiin tarvittaessa käyttöakselin porauksen pohja,plaanauksen kanssa tällä ei taas ole tekemistä.

Vanhemmissa moottoreissa ei voi käyttää uudempaa pitkää akselia jos porausta ei ole koneistettu eikä uudemmissa lyhyttä jos poraus on koneistettu.

 

Tästä on hyvä taulukko kuvineen korjaamokäsikirjassa,laittaisin sen tänne jos ei olisi niin vaikeata.

 

Virranjakajan akselin porauksen syvyys..............126,1........126,8.....................131,1.........................133,5

 

Virranjakajan akselin pituus olakkeeseen saakka...80,3..........80,3...............80,3............85,3................85,3

 

Väliholkkien(prikkojen)paksuus...........................0,6...........0,6.................6,3.............0,6..................0,6

...................................................................0,6..........1,25.................-...............0,6..................3,0

 

Tuossa taulukko kopioituna,kuvaa en piirrä.

 

Eipä tuosta taulukostakaan mitään selvää saa lähetyksen jälkeen,tiivistää näköjään välit .

Posted

Halvatun halvattu. Luulo & purkamis oletukset ei taaskaan ollu tiedon väärtti.

 

Mites sitten noissa kierrätys lohkossa määritetään tarvittava rikkojen määrä?

Jos kylkeen lyöty 0,40 + päiväys, oletus että oikastu 0.40mm siivulla rattaanpuoli.

Montako lisärikkaa laitettava?

 

Eilen meni tapellessa yhden lohkon kanssa taas railakkaasti kolmatta tuntia, kun vetää koko ajan jumiin tätä apuaxeloa. Boonuksena joka kerta liimat oli välissä (eli putsattava ennen seuraavaa kiinni vetoa). No mielummin tallissa VW osien kanssa tapellen, kun olkkarissa itsenäisyyspäivän vastaanottoa katselen....

Posted

Nyt tuosta taulukosta saa ehkä jotain selvää kun lisäsin pisteet väliin,eli siinä on kaikki yhdistelmävaihtoehdot,mittaat siis kampikammion porauksen ja akselin ja katsot taulukosta oikeat prikat,kuva helpottaisi mutta kun vähän mittailet ja vertaat taulukkoon niin huomaat mistäkohtaa mitat on,jos ei onnistu niin voin yrittää skannata sivun ja laittaa sulle sähköpostiin.

Se plaanaus ei vaikuta tuohon mitään(ellei sitten ole liikaa plaanattu),prikolla vaan haetaan akselin paikka oikeaan vakiokorkeuteen.

Posted

Nyt helpoitti tää potutus :)

 

Thänx taulukosta. Illalla taas purkaa lohkoa, putsaa tiivistepinnet ja sitten mittaa oikeat kalikat oikeaan väliin....

Posted

Voihan kökkö, nyt muuttu homma mielenkiintoseksi.

 

Otin Turon mittojen mukaan oikean akselin + sille rattaat, lohko momenttiin = Jumissa

Lohko auki, yksi 0,6 rikka lisää, lohko kiinni = jumissa

Toistin tuon kuusikertaa lisää, kunnes 0,6mm rikkoja oli axelilla lopuksi 9 kpl. Joka kerta sama lopputulos; jumissa.

 

Huumori loppu hetki sitten tuossa hieman ennen keskiyön.

 

Huomenna lotasen saman verran rikkoja lisää kerralla ja katton auttaako se tilannetta.

Posted

Niilä prikoilla ei säädetä hammasvälystä,ainoastaan akselin oikea syvyys joka ei vaikuta hammasvälykseen.

En löytänyt kuinka paljon kampikammion puoliskoista voi plaanata mutta jos vasemmasta on otettu 0,4mm niin sanoisin että se on aivan liian paljon eli plaanaus on tehty jossain muualla kuin VW:llä,onko kammio ollut käytössä plaanauksen jälkeen?Jos on niin onko se käyttöakseli tallessa joka siinä on ollut silloin kiinni?Jos on plaanattu liikaa niin mielestäni ainoa ratkaisu on tai on ollut koneistaa käyttöakseli(tai hammaspyörä)sopivaksi.

Miksi muuten avaat kampikammion akselin irrotuksen/asennuksen takia?

Posted

Miksi muuten avaat kampikammion akselin irrotuksen/asennuksen takia?

Petteri on maailmanennätys mies se tekee sen varmaan harjoitukseksi :)

 

Oliskohan prikkojen hukkumisen pelko mielessä.

Posted

No jos lohko vetää jumiin tuon käyttö akselin takia, niin pakkohan se on avata, tai ainakin pultit löysätä että vähän rakoa saa.

 

Itse tätä keissiä kun vähän mietti niin totta, eihän ne alus levyt ihan hirveesti siihen hammasvälykseen vaikuta.

Ei muuta Petteri kun vinku käteen ja akselin uria pari kymppää syvemmiksi tai alikoko ratasta metsästämään, tuon messinki rattaanhan saisi aika helpolla itsekin koneistettua sorvissa puol milliä pienemmäksi ulkohalkaisijaltaan siis.

Posted
No jos lohko vetää jumiin tuon käyttö akselin takia, niin pakkohan se on avata, tai ainakin pultit löysätä että vähän rakoa saa.

 

Mielessä varmaankin oli se että jos noin paljon on ongelmaa käyttöakselin kanssa niin miks ei vedä kammiota momenttiin ja tiputa käyttöakselia sen jälkeen. Varsinki kun se messinkiratas ottaa aika helposti ittensä. Mutta kyllä tämäkin tapa aiheuttaa omat ongelmansa.

Posted
Niilä prikoilla ei säädetä hammasvälystä,ainoastaan akselin oikea syvyys joka ei vaikuta hammasvälykseen.

 

Perustelin väitteeni että tuon kulman takia akselin noustessa ylemmän, välys alkaa kasvaa.

Tosi apuakselin hammas kosketus pitäs olla messinkirattaan keskilinjassa, mutta kuvasta päätellen on sen alla. Huomasin tän vasta nyt. Joten rikkojen lisääminen vähentääkin välystä. Hitto menee taas nyvin :/

 

Kokeilin (ennen tuota tuota 9 rikkasta) yhtä akselia, joka oli 100% jumi kahdella 0,6 rikalla.

Laitoin kolmannen 0,6, herkisty vähän.

Laitoin 0,6 rikkojen tilalle saman määrän (3kpl) 0,63. Tällä pyöri jo joten kuten.

Sitten tuli kuningas idea laitanpa terveen messinki rattaan ja alotan säätämisen kolmella rattaalla = virhe

Sitten noita rikkoja sai mättää taas em 9kpl

 

Pitänee heittää taas noi alkuperäset kalikat lohkoon putsattuna ja kattoo miten liikkuu.

post-78-13888366042458_thumb.jpg

Posted
En löytänyt kuinka paljon kampikammion puoliskoista voi plaanata mutta jos vasemmasta on otettu 0,4mm niin sanoisin että se on aivan liian paljon eli plaanaus on tehty jossain muualla kuin VW:llä,onko kammio ollut käytössä plaanauksen jälkeen?
on. VW kierrätysmerkit ja nron perässä X. Tosin tästä axelo-jumi-lohkosta puuttuu poistetun materiaalin paksuuden merkintä, sekä päiväys merkintä (joka ollu yleensä mukana). 0,40 oli esimerkkinäni yhdestä lohkosta jota pyörittelin pöydällä aikasemmin.

 

Jos on niin onko se käyttöakseli tallessa joka siinä on ollut silloin kiinni?
Eipä tietenkään, eikä messinkikään :(. Ylikokoset mäntä zydeemit olen säilöny llohko kohtasesti kierrätyn koneista. Pitäänee jatkossa ottaa samaan pussiin myös ylikokoset hihnikset. Nytkin olis tarvetta 1x0,25 ja 1x0,50 hihniksille. Fittan että on helppo osa löytää, varsinkin tuo 0,50mm... Pitänee polkasta ko lohko stefalle...

 

Jos on plaanattu liikaa niin mielestäni ainoa ratkaisu on tai on ollut koneistaa käyttöakseli(tai hammaspyörä)sopivaksi.
Mites mittaat sopivan poistattavan meteriaalin määrän? Jos kaivaa liikaa uran pohjalta, ei sen pitäs vaikuttaa välykseen liikaa, askeli/ratas välys on hampaan sivussa, eikä suinkaan käressä :)

 

Miksi muuten avaat kampikammion akselin irrotuksen/asennuksen takia?
Siksi ettei tule ulos, kun messinki puree apuakseliin niin kovasti kiinni.
Posted
Petteri on maailmanennätys mies se tekee sen varmaan harjoitukseksi :)
Heh :)

 

Oliskohan prikkojen hukkumisen pelko mielessä.
Ei ne lopu kesken. 20km päästä tuli joku vuosi sitten ostettua n 40 koneen jäte-jämät (kaikki arvokas myyty jo vuosia aikasemmin) ja nämä apu-akselit rikkoineen oli aikasta hyvin tallella. Ei vissiin mikä hard-to-found osa siis? Montako Tanhis tarttet? :)
Posted
No jos lohko vetää jumiin tuon käyttö akselin takia, niin pakkohan se on avata, tai ainakin pultit löysätä että vähän rakoa saa.
Juu, on jo avattu. Monta kertaa. Eilen tuo rikajumpassa en alakanu edes hieroo tiivisteitä sekaan. Kiristyksetkin tuli vajaalla mutterimäärällä.....

 

 

Ei muuta Petteri kun vinku käteen ja akselin uria pari kymppää syvemmiksi tai alikoko ratasta metsästämään, tuon messinki rattaanhan saisi aika helpolla itsekin koneistettua sorvissa puol milliä pienemmäksi ulkohalkaisijaltaan siis.
Laitan noi vanhat rattaat akseleinee, kattoo miten sitten toimii. On vaan aikasta ruovin näkönen toi ratas

 

Edit-1

Kirj höröjä taas poistettu muutama

Posted
Petteri on maailmanennätys mies se tekee sen varmaan harjoitukseksi :)
Heh :)

 

Oliskohan prikkojen hukkumisen pelko mielessä.
Ei ne lopu kesken. 20km päästä tuli joku vuosi sitten ostettua n 40 koneen jäte-jämät (kaikki arvokas myyty jo vuosia aikasemmin) ja nämä apu-akselit rikkoineen oli aikasta hyvin tallella. Ei vissiin mikä hard-to-found osa siis? Montako Tanhis tarttet? :)

Mietin kylläki niiden prikkojen hukkumista kammion sisään. Tossa vaiheessa ne sentään on kohtuu helppo kaivaa pois kun on pytyt irti ja kone grillissä.

Posted

Eilisistä kysymyksistä viimeinen ei ollut loppuun asti ajateltu,minäkun laitan käyttöakselin aina vasta koottuun kampikammioon.

jos akselin pudotus alaspäin auttaa niin kokeile sillä"lyhyellä"akselilla,nosta prikoilla ylöspäin,jos jää paljon oikeata mittaa alemmaksi niin sitten täytyy kyllä muös virranjakajaa pudottaa alaspäin.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...