Jump to content

T1 jarrut uusiksi


Guest jorppe

Recommended Posts

Joskus teknillisten opintojen aikaan tuli tekastua laajempi exceli johon jarruosien ja ajoneuvon muut mitat syöttämällä sai kaikenmoisia funktioita ulos, merkityksellisin noista taisi olla hidastuvuus poljinvoiman funktiona. Lisäksi saatiin taulukosta ulos suhdelukuja jotka mm teoriassa mallinsivat jarrujen lämmönkestoa. Alunperin oli tarkoitus tehdä siittä raskaan kaluston jarrusovitukseen apulaskin, mutta hommahan karkas harrasteautopuolelle...

 

Tuo oma kupla kun siihen aikaan oli käyttöautona niin tuli tietty niilläkin hilppeillä ammuttua samat käyrät ulos.

 

Muutamasta muustakin pikkuautosta tuli otettua mitat ja lopputulema oli että 1300 Kuplan vakiorumpujarrut oli mitotukseltaan hemmetisti tymäkämmät kuin x-runkosen Letukan rummut (omapainoa joku 2tn) tai jonkun 90-lukusen 160hv GTi-pökötin levyt. Tämä siis huomioimatta ajoneuvojen moottoritehoa/kokonaispainoa joka vielä käänsi kelkkaa paiseen eduksi. Muistelisin että noi lämmönkestoluvut oli Kuppelissa luokkaa "Sprinter/Dyna/Canter" eli ei ihan heti jarrut kiehu.

 

No anyway; teho Volsun jarruissa (rummuissa tai levyissä) riittää vaikka mihin nopeuksiin mitkä vaan kauppabensaa juovalla nelosbokserilla ja vakioalustalla ovat saavutettavissa. Kaikki neljä vakikokoista pyöräähän menee asfaltilla lukkoon melko pienin ponnistuksin, tosin levyjarrullinen Kupla on vielä jotenkuten ohjattavissa selvästi kovemmilla hidastuvuuksilla kuin rumpujarrullinen - taitaa olla se inhimillisempi jarrutustehon hallinta ja ziljoonasti parempi lämmön haihduttaminen syy noihin rata-ajovirityksiin.

Link to comment

Hep.

 

Jos ne rumpujarrut on niin kauhian hyfät, niin miksei niitä ole kaikissa nykyautoissa sitte vakioina? =)

 

Rajallisen ymmärrykseni mukaan levyjarrut on paremmat, jos:

 

* ajetaan myös sateella

* halutaan jarrut, joita ei tarvitse vähän väliä säädellä

* suunnittelu, rakentelu ja ruuvaminen on kivaa

* jarrujen tarttee kestää useita peräkkäisiä voimakkaita jarrutuksia häipymättä

* tarvitsee säätää jarrun tehoa/tuntumaa, esmes erilaisia paloja vaihtamalla

* tiedon ja taidon näkyminen ja tuntuminen sekä parkkipaikalla että ajossa lämmittää mieltä

* konetehoa ja ajotaitoa on vaikka muille jakaa

* Kanada

 

Ittellä on kokemuksia kummistakin samassa ajoneuvossa. Tykkäsin levyistä enemmän, mutta mielipide on melko subjektiivinen =) Puolen tusinaa kertaa osasin olla hyvilläni, että pysähtyi, mm. kun jalankulkija ylitettyään tien jo pikkasen punasen miehen kuvalla kääntyi ja juoksi yllättäen takaisin sinne tien toiselle puolelle. Olis se varmaan rummuillakin pysähtynyt ajoissa, mutta tällä kertaa ainaskaan ei tarttenut etes miettiä, stoppaako or nou.

 

Ja juu, kyllä se alkuperäinen resepti on paras, myös koneen ja alustan korkeuden suhteen ;-) (ystävällismielistä vinoilua oli tuo, kekä ei äänestä heti tunnistanut tyylilajia)

 

-eemeli-

Link to comment
Guest Mika Raussi

Niin orkkis rummut on itseasiassa ihan pirun tehokkaat ainakin kun suhteutetaan painoon ja alkuperäseen konetehoon. Niillä pötkii vaikka kuinka pitkälle jos ne pitää säädöissä ja ovat kunnossa muutenkin, eikä aja radalla. Eli ei kannata käydä räpläämään muita jarruja kiinni jos ei oo muusta syystä halua tai tarvetta. Laittaa vaan lakuperäset kuntoon ja oikeeseen säätöön.

 

Miulla nyt meni omassa jarrut uusiks ihan vaan siks, että isot levyt on kivat ja hienot ja on ne luvissakin ehtona hillittömälle 68 hevosen voimapesälle.

Silti oikea pysähtyvyys tulee oikeesta tasapainosta, joka on muuten helppo laittaa vituralleen. Katotaan miten toi oma pysähtyy nyt päivityksen jälkeen, mutta ennen sitä meni vaan keula lukkoon poskettoman helposti. Takana ei tapahtunu juuri mitään, eikä sen takia painokaan tahtonu siirtyä etupyörille.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...