Guest jorppe Posted December 16, 2012 Share Posted December 16, 2012 Hei Paikalla on nyt 1500 levyt satuloineen. Pääsylinteri ja letkut ja putket menee uusiksi. Mitä voisi laittaa vakio osien tilalle, nyt kun kaikki menee uusiksi? Jrppe Quote Link to comment
ARTO Posted December 16, 2012 Share Posted December 16, 2012 Tai jos vakiojarrut kuulostaa tylsältä, voi nimimerkki Alexilta kysästä miten saa 300km/h kulkevan kuplan pysähtymään. Quote Link to comment
SePi Posted December 17, 2012 Share Posted December 17, 2012 CSP:ltä löytyy myös laadukasta jarrua Quote Link to comment
Tanhis Posted December 17, 2012 Share Posted December 17, 2012 Laitetaas pari lisäkyssäriä. -Millasille tehoille/käyttöön olet jarruja rakentamassa? -Mikä on budjetti? Quote Link to comment
-Alex- Posted December 21, 2012 Share Posted December 21, 2012 Ehdotan vakiojarrujen tilalle esim. :)) Tai sitten ihan vaan vakiolevyt paremmin paloin jos alle 100hv konetehoa ja nautitaan mutka-ajosta joskus. Quote Link to comment
Guest Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Joskus teknillisten opintojen aikaan tuli tekastua laajempi exceli johon jarruosien ja ajoneuvon muut mitat syöttämällä sai kaikenmoisia funktioita ulos, merkityksellisin noista taisi olla hidastuvuus poljinvoiman funktiona. Lisäksi saatiin taulukosta ulos suhdelukuja jotka mm teoriassa mallinsivat jarrujen lämmönkestoa. Alunperin oli tarkoitus tehdä siittä raskaan kaluston jarrusovitukseen apulaskin, mutta hommahan karkas harrasteautopuolelle... Tuo oma kupla kun siihen aikaan oli käyttöautona niin tuli tietty niilläkin hilppeillä ammuttua samat käyrät ulos. Muutamasta muustakin pikkuautosta tuli otettua mitat ja lopputulema oli että 1300 Kuplan vakiorumpujarrut oli mitotukseltaan hemmetisti tymäkämmät kuin x-runkosen Letukan rummut (omapainoa joku 2tn) tai jonkun 90-lukusen 160hv GTi-pökötin levyt. Tämä siis huomioimatta ajoneuvojen moottoritehoa/kokonaispainoa joka vielä käänsi kelkkaa paiseen eduksi. Muistelisin että noi lämmönkestoluvut oli Kuppelissa luokkaa "Sprinter/Dyna/Canter" eli ei ihan heti jarrut kiehu. No anyway; teho Volsun jarruissa (rummuissa tai levyissä) riittää vaikka mihin nopeuksiin mitkä vaan kauppabensaa juovalla nelosbokserilla ja vakioalustalla ovat saavutettavissa. Kaikki neljä vakikokoista pyöräähän menee asfaltilla lukkoon melko pienin ponnistuksin, tosin levyjarrullinen Kupla on vielä jotenkuten ohjattavissa selvästi kovemmilla hidastuvuuksilla kuin rumpujarrullinen - taitaa olla se inhimillisempi jarrutustehon hallinta ja ziljoonasti parempi lämmön haihduttaminen syy noihin rata-ajovirityksiin. Quote Link to comment
Guest Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Tai sitten ihan vaan vakiolevyt paremmin paloin jos alle 100hv konetehoa ja nautitaan mutka-ajosta joskus. Tässähän tää sama jo olikin... Quote Link to comment
Guest eemeli Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Hep. Jos ne rumpujarrut on niin kauhian hyfät, niin miksei niitä ole kaikissa nykyautoissa sitte vakioina? =) Rajallisen ymmärrykseni mukaan levyjarrut on paremmat, jos: * ajetaan myös sateella * halutaan jarrut, joita ei tarvitse vähän väliä säädellä * suunnittelu, rakentelu ja ruuvaminen on kivaa * jarrujen tarttee kestää useita peräkkäisiä voimakkaita jarrutuksia häipymättä * tarvitsee säätää jarrun tehoa/tuntumaa, esmes erilaisia paloja vaihtamalla * tiedon ja taidon näkyminen ja tuntuminen sekä parkkipaikalla että ajossa lämmittää mieltä * konetehoa ja ajotaitoa on vaikka muille jakaa * Kanada Ittellä on kokemuksia kummistakin samassa ajoneuvossa. Tykkäsin levyistä enemmän, mutta mielipide on melko subjektiivinen =) Puolen tusinaa kertaa osasin olla hyvilläni, että pysähtyi, mm. kun jalankulkija ylitettyään tien jo pikkasen punasen miehen kuvalla kääntyi ja juoksi yllättäen takaisin sinne tien toiselle puolelle. Olis se varmaan rummuillakin pysähtynyt ajoissa, mutta tällä kertaa ainaskaan ei tarttenut etes miettiä, stoppaako or nou. Ja juu, kyllä se alkuperäinen resepti on paras, myös koneen ja alustan korkeuden suhteen ;-) (ystävällismielistä vinoilua oli tuo, kekä ei äänestä heti tunnistanut tyylilajia) -eemeli- Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Niin orkkis rummut on itseasiassa ihan pirun tehokkaat ainakin kun suhteutetaan painoon ja alkuperäseen konetehoon. Niillä pötkii vaikka kuinka pitkälle jos ne pitää säädöissä ja ovat kunnossa muutenkin, eikä aja radalla. Eli ei kannata käydä räpläämään muita jarruja kiinni jos ei oo muusta syystä halua tai tarvetta. Laittaa vaan lakuperäset kuntoon ja oikeeseen säätöön. Miulla nyt meni omassa jarrut uusiks ihan vaan siks, että isot levyt on kivat ja hienot ja on ne luvissakin ehtona hillittömälle 68 hevosen voimapesälle. Silti oikea pysähtyvyys tulee oikeesta tasapainosta, joka on muuten helppo laittaa vituralleen. Katotaan miten toi oma pysähtyy nyt päivityksen jälkeen, mutta ennen sitä meni vaan keula lukkoon poskettoman helposti. Takana ei tapahtunu juuri mitään, eikä sen takia painokaan tahtonu siirtyä etupyörille. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.