Jump to content

Skuubeli 1300 '66


APO

Recommended Posts

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 10 months later...

Jäi näköjään tuo etuakselin kavennus tänne päivittämättä. Eli ei kai tuossa tuon jälkeen ihmeitä, iskaritolpan alapäät piti paikata ja hitsailla putket yhteen. Sen jälkeen säätöpalojen asennus. Palat asensin niin, että alkuperäinen reikä jäi säätökolon keskelle, koska tämä oli edellisenkin vakiolevyisen akselin kanssa sopiva. Säätövaraa jäi nyt vaan hiukan vähemmän alaspäin, koska en ottanut huomioon että lyhennetyt latat on tietenkin jäykemmät. Mutta kyllä tuolla nyt kuitenkin pääsee niin alas että minulle riittää, ts. pystyy vielä ajamaankin. Akselin kiinnitysraudat, simpukan rajoitin + nasta ja ohjausvaimentimen rauta piti vielä siirtää 25mm ulospäin. Sitten lattojen lyhennys ja uudet kolot kiinnitysruuveille ensin pienellä poralla ja lopuksi pyöreäpäisellä vingulla. Reikien kohdistus vanhojen kiinnitysruuvien läpi pienellä terällä poraamalla tukivarsien paikallaan ollessa.

 

Lopuksi akselin putsaus ja maalaus ja paikalleen. Tällä kavennuksella akseli meni juuri ja juuri paikalleen ilman iskaritolppien modaamista. Vakaajaakaan ei tarvinnut lyhentää ja tarvikeraidetangoissa riitti helposti säätövara ilman lyhentämistä.

 

Kavennus oli juuri omaan makuun sopiva, ei mene renkaat liian syvälle sisään ja loksuihin hankaaminen kääntäessä loppui. Tällä mentiin sitten viime kesä.

 

EDIT. Tuo kuva jossa näkyy säätöpalat näyttää vähän vääristävän, putket on kyllä suorat :)

post-667-0-39202400-1514631037_thumb.jpg

post-667-0-81847200-1514631086_thumb.jpg

post-667-0-51822100-1514631153_thumb.jpg

post-667-0-47105600-1514631230_thumb.jpg

post-667-0-42479900-1514631268_thumb.jpg

post-667-0-31854300-1514631321_thumb.jpg

post-667-0-98042800-1514631399_thumb.jpg

Edited by APO
  • Like 1
Link to comment

Ohjaussimpukkana mulla on air classicin tarvike, joka on kyllä omaan makuun liian jäykkä. Tuon akselin mukana tuli alkuperäinen, joka karkeasta ulkokuoresta huolimatta oli todella timmissä kunnossa, ei yhtään välystä missään ja pyöri kevyesti. Päätin kunnostaa siitä uuden simpukan. Ensin ajattelin että putsaan vaan päältä ja käytän semmoisenaan jos pitää öljyt sisällään. Aukaisin kuitenkin kannen ja oli sen verran ryönäisen näköinen sisältä, että päätin purkaa kokonaan. Nyt pitää käydä kyselemässä laakeriliikkeestä uudet stefat. Laakereita ei onneksi tarvi uusia kun ei ollut välyksiä.

post-667-0-97865300-1514643292_thumb.jpg

post-667-0-28672000-1514643320_thumb.jpg

post-667-0-83842200-1514643342_thumb.jpg

post-667-0-45404800-1514643359_thumb.jpg

post-667-0-03330900-1514643379_thumb.jpg

post-667-0-57315900-1514643391_thumb.jpg

post-667-0-82315800-1514643408_thumb.jpg

post-667-0-24975900-1514643426_thumb.jpg

Link to comment

Uusi 6v starttikin tuli vaihdettua, kun vanha ei tahtonut väliin jaksaa millään pyöriä, etenkään lämpimänä. Nyt pyörii kivasti. Hintaa uudella ei ollut kuin 99€, mutta ainakin päällepäin näyttää kyllä laadukkaalta. Samalla uusi mukana tullut laakeriholkki laatikkoon, vaikka aika vasta tuon olen jo vaihtanut, onpahan ainakin varmasti uuteen starttiin sopiva. Kuvan pultti + sorkkarauta ja vasara toimii hyvin holkin poistossa, kun ei sopivaa kierretappia löydy. Hard start -relesysteemi tuli tehtyä tuohon jo aikaisemmin, kun epäilin virran saantia käynnistysongelmiin. Saapahan nyt ainakin varmasti täydet virrat.

post-667-0-70763600-1514803281_thumb.jpg

post-667-0-07674700-1514803305_thumb.jpg

post-667-0-95231800-1514803324_thumb.jpg

post-667-0-09442200-1514803345_thumb.jpg

Link to comment
  • 3 weeks later...

Ohjaussimpukka tuli tehtyä tänä viikonloppuna valmiiksi. Uudet stefat löytyi laakeriliikkeestä. Koot ovat 24x37x7 ja 16x24x7, jos jollakin tulee tarvetta noille eikä ole mallia. Osille putsaus ja runkoon maalit päälle ja kasaus. Hyvin kyllä pyörii, josko tuolla saataisi apua jäykkään ohjaukseen ja paremmat säädöt muutenkin.

post-667-0-36124600-1516566103_thumb.jpg

post-667-0-42033900-1516566124_thumb.jpg

post-667-0-93055800-1516566141_thumb.jpg

post-667-0-13618900-1516566175_thumb.jpg

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 5 years later...

Näköjään viimeksi päivittänyt tätä kertomusta, kun on ollut verhoilutyöt käynnissä. No, noilla verhoiluilla on tässä nyt menty muutama kesä. Tuon jälkeen on kuitenkin välineet verhoiluun vähän parantuneet ja toivottavasti vähän taidotkin erinäisiä verhoilutöitä harrastellessa. Siksipä lähdin tekemään tuohon nyt uudet päälliset ja ovipahvit.

 

Materiaalina tällä kertaa aito nahka, kun sattuu sopivassa värissä löytymään vuota varastosta. Keskiosaan tulee kaista tummanruskeaa kangasta. Katsotaan, mitä saadaan aikaiseksi.

 

 

20240212_202450.jpg

Link to comment

Penkit on ollut minun makuun liian pehmeät ja pomppivat, joten niille täytyi tehdä jotain. Hommasin huonekalujoustimia, joita laitoin 4kpl penkkiin. Lisäksi sidoin jouset narulla ylä- ja alapäästään toisiinsa joka suuntaan, jolloin joustimet pysyy sivusuunnassa paikallaan ja samalla myös jakaa joustoa tasaisemmin muille jousille. 

20240204_145156.jpg

20240204_145331.jpg

Link to comment

Lopuksi vielä 20mm vaahtomuovi. Hommasin tällä kertaa reilusti kovempaa tavaraa, tiheyttä tällä 100kg/m3. Vaahtomuovin päälle tuli askarteluhuopa tasaamaan pintaa ja samalla helpottaman vaahtomuovin kiinnitystä. Huopa osoittautui kyllä todella toimivaksi vaahtomuovin kiinnitykseen. Huopa kun on todella tiukkaa eikä repeä, niin verhoiluhakasilla on helppo kiinnittää vaahtomuovi huovan läpi jousiin.

 

Kaiken kaikkiaan lopputulos oli hyvä. Jäykkyyttä tuli penkkiin kummasti lisää ja pehmuste on tasainen ja ryhdikäs niin ettei jouset tunnu läpi istuessa. Liian kova tuosta ei kuitenkaan tullut. Tuohon olisi voinut laittaa jopa yhdet joustimet vielä väliin, mutta hyvä näinkin. Voin suositella!

20240212_190155.jpg

20240212_211317.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 4 weeks later...

Vähän verkkaisesti edistyy verhoilut, kun aina on muka jotain muuta. Etupenkkien istuinosan päälliset olisi sentään jo valmiina. Taustalle tuli 7mm vaahtomuovilaminaatti. Terenauhat tein myös nahasta, kylläkin hieman eri sävyisestä, koska näytti että voi tuo toinen vuota jäädä muuten kesken jos ovipahvitkin meinaa samasta nahasta tehdä. Kangasosaan tuli suorat tikkaukset.

20240228_203854.jpg

20240228_203825.jpg

  • Like 2
Link to comment
  • 2 weeks later...

Selkänojia viety viime aikoina eteenpäin. Pehmusteeksi tuli normi meriheinä, koska varsinkin tämä '66 mallinen selkänoja on sen mallinen, että on aika vaikea saada vaahtomuovista väänneltyä. Tuli kokeiltua tämäkin edellisen version aikana, ja aika hirveä siitä tuli :). Vähän noissa meriheinissäkin on painaumia ym. joissakin kohdin, mutta ne on helppo täyttää vaahtomuovilla vielä tuohon huovan päälle liimaamalla, jos tarvis. Verhoilun vaahtomuovilaminaatti tasoittaa loput. Taustalevyt tein 1mm voimapahvista.

20240229_211415.jpg

20240310_150131.jpg

  • Like 1
Link to comment

Selkänojiin on nyt myös verhoilun osat tehtynä. Ompelu vielä nippuun, niin nekin on valmiit.

 

Nahan menekki on päässyt kyllä yllättämään, eihän tuo yks mansikki riitä mihinkään. Nippa nappa saan tehtyä tuosta yhdestä vuodasta vielä takapenkin. Kyllä niihin vaan tavaraa menee, vaikka pienet penkit onkin. Ensin oli ajatus tehdä takapenkki samalla mallilla kuin edellinenkin, eli kahdella kangas"raidalla". Nyt täytyy kuitenkin tehdä myös penkin keskiosa kankaasta. Vaikka eipä siinä, voi olla jopa parempi niin. Ovipahveihin täytyy metsästää sitten mahdollisimman saman sävyinen keinonahka.

20240318_210640.jpg

  • Like 2
Link to comment
  • 1 month later...

Vähän nykii nyt verhoilujen kanssa hommat, kun tahtoo työt häiritä harrastuksia. Vaikka eipä tuota ole ehtinyt autoakaan hakemaan vielä säilöstä. Mutta on tässä nyt jotain saatu aikaiseksikin, kun tuli takapenkki tehtyä valmiiksi. enää toisen etuistuimen verhoilujen asennus ja ovipahvien teko. Takapenkistä en lähtenyt tekemään kovempaa, kun ei siellä juuri kukaan koskaan istukkaan. Kyllä sekin jäykkyyttä kaipaisi, mutta voihan tuon vielä joskus päivittää, jos alkaa häiritsemään.

 

Kaavojen teosta on ollut kyllä hitonmoinen homma, kun valehtelematta puolet ajasta on mennyt niiden tekoon. Onpahan nyt kuitenkin hyvät kaavat tallessa. Ens talven aikana voi vaikka tehdä sarjan tai pari, jos jotakuta kiinnostaa vähän erilaiset verhoilut 😉.

20240517_213511.jpg

20240517_213414.jpg

  • Like 3
Link to comment

Kaikki matot tein uudet jo syksyllä, eli tulee kauttaaltaan kuvan kuosilla. Takamatot onkin jo liimattu paikalleen. Näistä myös kaavat tehtynä.

20240517_213941.jpg

  • Like 3
Link to comment
  • 1 month later...

Auto on jo ajossa, mutta vielä on sisusta vähän vaiheessa. Penkit on valmiina, joten jatkettu nyt ovipahvien teolla ja eka takapahvi olisi valmiina. Viimeksi tein rungot kuitulevystä, joka toimikin ihan hyvin tarkoitukseen. Nyt lähdin kokeilemaan pahvista, koska halusin tehdä tikkaukset levyn läpi, jotta saa mahdollisimman pullean muodon. Vähän tiheämpi 10mm vaahtomuovi on liimattu 1,4mm konepahviin, jonka läpi tikkasin kangasosan saumat. Nämä paneelit liimasin sitten uretaaniliimalla 1,0mm voimapahviin. Lopuksi kiersin vielä reunat tikkauksella valmiin pahvin läpi.

20240616_131737.jpg

20240616_131624.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Tänään ollut ohjelmassa etuovipahvien tekoa ja etumaton jalkasuojien teko. Aletaan olemaan lähellä maalia sisustaprojektin kanssa. Takapenkkiosasto onkin ollut jo valmiina ja paikallaan jonkin aikaa.

20240719_184854.jpg

20240719_184838.jpg

  • Like 4
Link to comment
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...