KimmoH Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Onnistuuko myöhäispallukan koneen ja askin irroitus yhdessä vai onko ensin tipautettava kone ja sitten vasta aski ? Tuossa vain kävi mielessä sellainen ajatus, että tipauttaisi koko tekniikan yhdellä kertaa alas, pääsenkö näin helpommalla vai ollaanko aivan hakoteillä... Quote Link to comment
multanen Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Muistaakseni ameriikan palstoilla merkittävä osa porukasta on sitä mieltä että kannattaa irrottaa yhdellä kertaa. Itse olen irroittanut ensin koneen ja sitten laatikon enkä oikein näe etua koko paketin irrotuksessa. Varsinkin kun koneen irrotus volkkarissa on melko yleistä niin se sujuu näppärästi. Vaihteiston irrotus harvinaisempaa joten siinä joutuu ehkä enemmän vatuloimaan että mites tämä menikäään. Voi olla merkitystä jopa sillä minkälaiset lattiat ja nosturit on käytössä, mullahan ne on huonot. Omat kokemukset on 1600 -moottorisesta. Quote Link to comment
-tipi- Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Tuon ikäsessähän taitaa laatikko roikkua myös takapäästä ylhäällä kiinni, joten isoa etua yhdessä irrotuksessa ei liene. Varhaisissa palliksissa loota on vain etukannakkeen varassa, joten ellei tue lodjua kunolla, voi saada jotain tuhoa aikaan pelkkää konetta pudotettaessa. Quote Link to comment
KimmoH Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 Betonilattia ja tunkki on käytössä, sitten kun auton saa työnnettyä päältä pois niin paketti liikkuisi nosturilla eteenpäin. Aikaisempaa kokemusta ei ole kuin veekasien ja niiden perässä olevien tomaattien irroittelusta ja paikoilleen laittamisesta. Niissäkin ympyröissä olen suosinut koko pakettia kerralla, niin pois kuin paikoilleen laittaessani. Noh, pitää tutkailla, toisaalta koko paketin paino voi tulla ongelmaksi eli voi tuon koneen irroitus olla yksin toimiessa sittenkin helpompi tie, varsinkin kun se pitäisi saada tulemaan alaspäin hallitusti. Tuo askin takapäänkiinnitys on tietysti hyvä pointti... Quote Link to comment
KimmoH Posted January 26, 2013 Author Share Posted January 26, 2013 Erkele!!! Nyt on kone irroitettu, olipa ährääminen, ensi kerralla menee paikoilleen askin kanssa koko pakettina. Konetta kun taaksepäin vetelin, niin ihmettelin että ompa tuo vaihteiston akseli pitkä, vaikka koneen veti aivan taka-asentoon niin akselin booreja ei vieläkään näkynyt ja akseli vain tuntui jatkuvan loputtomiin. Lopulta meni hermo ja kikkailin koneen alas puoliväkisin ja sen jälkeen huomasin, että vaihteiston akseli oli kokonaan irti. Se oli tullut lootasta ulos koneen perässä joten ei ihme ettei kone lopsahtanut akselinpäästä ilman temppuilua. Mahdoinko itse mokata irroituksessa jotain vai oliko tuo aski valmiiksi hajalla ? Mitään väkivaltaa ei siinä vaiheessa tarvinnut käyttää kun koneen taakse nyppäisin ja jo siinä vaiheessa akseli tuli nätisti koneen perässä puoliksi askista ulos. Quote Link to comment
mikko k Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Kytkinakseli on vaihteistossa kiinni päästään lyhyellä pätkällä 8mm kierretankoa. Akselin päällä on booripala, joka lukitaan seekerirenkaalla. Joten loota on niiltä osin ollut rikki. Ja nyt booripala voi olla laatikon perän pohjalla. Eli laatikosta perän puoli purkuun. Quote Link to comment
multanen Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Kytkinakseli on vaihteistossa kiinni päästään lyhyellä pätkällä 8mm kierretankoa. Eikös pätkä ole oikeastaan 7X1MM tai jotain muuta yhtä outoa? Muistelen että nimimerkki "jolkkon"nin kanssa tuota joskus tutkittiin. Quote Link to comment
mikko k Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Kytkinakseli on vaihteistossa kiinni päästään lyhyellä pätkällä 8mm kierretankoa. Eikös pätkä ole oikeastaan 7X1MM tai jotain muuta yhtä outoa? Muistelen että nimimerkki "jolkkon"nin kanssa tuota joskus tutkittiin. Voi se mitta olla tuokin. Muistikuva oli 8mm. Just ei ole irrallista kytkinakselia kädessä... Oleellisempaa on kuitenkin, että akseli on irti. Quote Link to comment
KimmoH Posted January 27, 2013 Author Share Posted January 27, 2013 Kytkinakseli on vaihteistossa kiinni päästään lyhyellä pätkällä 8mm kierretankoa. Akselin päällä on booripala, joka lukitaan seekerirenkaalla. Joten loota on niiltä osin ollut rikki. Ja nyt booripala voi olla laatikon perän pohjalla. Eli laatikosta perän puoli purkuun. Jees, jotain tällaista osasin varovasti epäilläkkin. Toisaalta suurta vahinkoa ei tapahtunut kun aski oli jokatapauksessa tarkoitus tiputtaa alas ja purkaa palasiksi öljyvuodon johdosta. Niin siinä vain näyttää käyvän, että kaikki pitää purkaa irti ja tarkastaa/korjata, helppo projekti, kesäksi liikenteeseen sanoivat :D Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.