Jump to content

Äänenvaimennusta


Guest JKoski

Recommended Posts

Kertokaas gurut, miten saisin type3- laitteeseeni ihmismäisen äänenvaimennuksen.

 

Nykyinen pienilaippaisen käärmeenpesän perässä oleva bug packin ovaalivaimennin tuottaa tuota äänimaailmaa kabiiniin ja kadulle aivan liikaa. Millaisella vaimentajalla/vaimentajilla saan matalat ja hiljaisemmat, ei kuplamaiset äänet kulkineeseeni, plug and play-tyyppinen sovituksen ei tarvitse olla, eli irto-osista tarkoitus rakennella.

Vaihtoehtoina mm. y-haaroitus heti laipan jälkeen 44mm putkilla ja molempiin putkiin sitten jotkut motonet-änärit, onko järkeä?

Tupla Webereiden putsarit olisi tarkoitus koteloida, jotta tuon imuäänen saisi myös pois.

Ja tehot eivät tietenkään saisi tippua modauksessa, näissähän harvemmin sitä on edes kohtuullisesti:)

 

Entäs lämmönvaihtimet, jos asennan j-putkiin pelkät lämmönvaihtimien kuoret, saanko hyttiin lämpöä juuri ollenkaan? Lämmönvaihtimet ostin, mutta kun niissä on pienempi putken sisähalkaisija kuin nykyisissä j-putkissa, en halua niitä asentaa, mutta saako ilman alumiinivalukorvakoita vaihtimen sisässä lämpöä sisään ollenkaan?

 

Millaisiahan muuten laadultaan ovat nuo venäläiset? diesel-ilmalämmittimet, Planar on merkki ja hinta aika huokea ainakin webastoon ja eberiin verrattuna, onko kellään kokemusta?

Link to comment
Kertokaas gurut, miten saisin type3- laitteeseeni ihmismäisen äänenvaimennuksen.

 

Nykyinen pienilaippaisen käärmeenpesän perässä oleva bug packin ovaalivaimennin tuottaa tuota äänimaailmaa kabiiniin ja kadulle aivan liikaa. Millaisella vaimentajalla/vaimentajilla saan matalat ja hiljaisemmat, ei kuplamaiset äänet kulkineeseeni, plug and play-tyyppinen sovituksen ei tarvitse olla, eli irto-osista tarkoitus rakennella.

Vaihtoehtoina mm. y-haaroitus heti laipan jälkeen 44mm putkilla ja molempiin putkiin sitten jotkut motonet-änärit, onko järkeä?

Tupla Webereiden putsarit olisi tarkoitus koteloida, jotta tuon imuäänen saisi myös pois.

Ja tehot eivät tietenkään saisi tippua modauksessa, näissähän harvemmin sitä on edes kohtuullisesti:)

 

Entäs lämmönvaihtimet, jos asennan j-putkiin pelkät lämmönvaihtimien kuoret, saanko hyttiin lämpöä juuri ollenkaan? Lämmönvaihtimet ostin, mutta kun niissä on pienempi putken sisähalkaisija kuin nykyisissä j-putkissa, en halua niitä asentaa, mutta saako ilman alumiinivalukorvakoita vaihtimen sisässä lämpöä sisään ollenkaan?

 

Millaisiahan muuten laadultaan ovat nuo venäläiset? diesel-ilmalämmittimet, Planar on merkki ja hinta aika huokea ainakin webastoon ja eberiin verrattuna, onko kellään kokemusta?

 

Voithan tietty aina hitsata ripoja niihin j-putkiin ja sitten sovittaa kuoret niiden päälle. Ja varmasti on parempi ratkaisu kun ei mitään lämmitystä.

Link to comment

Jos tekee pakaripuolella Y-haaran ja laittaa kaksi vaimenninta, lopputulos ei ole merkittävästi hiljaisempi kuin yhdellä samanlaisella. Sen sijaan jos patentoi kaksi vaimenninta peräkkäin (yhden kammio- ja yhden absorptiovaimentimen) niin silloin hiljenee jo reippaasti. Vaimentimen koko on aika suorassa mittakaavassa vaimennustehoon. Hiljaisimpia taitaa olla "hideout" -putkistot kun niissä on yleensä vähän isompi kammiovaimennin.

 

Motonetin Dynomax "turbo" -vaimentimet on ihan hyviä ja melko halpoja. Meillä on kilpurissa ensin yksi tuommoinen dynomax, ja siitä sitten Y-haaralla kahteen vanhaan bugpackin "hideout" -vaimentimeen (jakamaan ääntä eri puolille autoa jotta mittari ei rekisteröisi niin paljoa desibelejä), se on pakoääniltään jo harmistuttavan vaimea eikä kuullosta radalla oikein miltään, mekaaniset- ja imuäänet ovat jo kovempia.

 

Kuplassa miulla oli "tupla-hideout" Y-haaralla itse paskarreltuna, ja niissä vielä kammiovaimentimen yli tulevaan putkeen hitsattu vanhat "glasspackit". Niissä oli ihan kiva ääni.

 

Puavo

Link to comment

Omassa paiseessa pelkkä dynomaxin turbo vaimennin. Ääni on hieno mutta turhan kova ainakin omaan korvaan ja synnyttää naapureissa tietynlaista eripuraa. Siedettävät äänet ilman tehohukkaa saa varmasti kun liittää dynomaxin kaveriksi jonkin absordio-vaimentimen.

Link to comment

Kiitos erittäin paljon vastauksista, y-haaraidea nyt kuopattu. Kävinkin jo investoimassa dynomax turbo-vaimentimen, johon olisin jatkeeksi liittänyt tuon nykyisen bugpackin vaimentimen, mutta sepä onkin myös kammiovaimennin eikä läpivirtaava, kuten oletin. Haenko suosiolla dynomaxille jatkoksi Motonetista jonkun simonsin läpivirtaavan vaimentimen että tulisi kerralla hyvä?

Entä kiinnitys, kiinnitänkö änärit jotenkin käärmeenpesään vai kierrätänkö putken moottorin edestä ja änärit kiinni lämmönvaihtimien viereen molemmille puolille? Jäykkä kiinnitys ei taida kestää, joustava liitosputki heti käärmeenpesän jälkeen ja änärit kumeilla roikkumaan korista?

Varmaan jo huomaattekin että allekirjoittanut on uusi näissä volkkarijutuissa, tätä palstaa olen tosin jo seurannut hyvän tovin ja lukemattomiin ongelmiin (autoon liittyen) jo ratkaisun täältä löytänyt:)

Link to comment

Jäykkäkin kestää kun käärmeenpesät on tavallisesti sen verran meltoa tavaraa että ne joustaa itsessään jo enemmän kun joustoelementit. Ei sellaisesta toki mitään haittaa ole mutta maksavat yli 20e/kpl perhanat. Jos vaimentimet tulee lokasuojiin, ne on hyvä ripustaa jostain (esim. hideout-tyyliin käärmeenpesän alkukäyristä).

 

Meidän kilpurissa on just yks dynomaxi ja sen perässä (tosin Y-haaran jälkeen) kaks bugpäck -kammiovaimenninta, kyllä ne bugpackitkin vielä selkeästi tiputtavat ääntä. Aikalailla eri kokoisia kun ovat dynomaxiin verrattuna. Vaihteiston ali nikkaroitavassa putkistossa saa kyllä leppoisasti ainakin iltapäivän menemään ja erilaisiin mutkapaloihin investoitua satasen luokkaa. Mutta tosiaan metodina:

 

käärmeenpesä -> lokasuojaan dynomaxille -> vaihdelaatikon ali -> toiseen lokasuojaan ovaali-absorptiovaimentimelle -> vakiopaikasta ulos

 

on varmasti hyvä ja hiljainen, lisäksi työläs ja vaatii aika monta klemmariliitosta että sen saa paikalleen ja taas purettua. Mutta toisaalta ei sitä tartte tehdä kun pari kertaa, ekalla ei kuitenkaan tule lävitse hyvä :) Jos oikein hurja olisi niin vois laittaa samanlaiset dynomaxit molempiin lokasuojiin ja vaihteiston kupeisiin sitten lyhyet mutta paksut absorptiovaimentimet. Sit vaan alkaa olla jo dollareista iso reikä taskussa.

 

Puavo

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...