Art_Zi Posted April 28, 2013 Share Posted April 28, 2013 Jees, eli kesän eka ropleema. Kupla vm. 63. Oli viime kesän tasavirtalaturilla ja nyt vaihdettin vaihtovirtanen sisäisellä säätimellä. Kytkettiin siten, että B+:aan tuli 2 johtoa, toinen startilta(josta menee myös akkuun) ja toinen johto tulee virtalukolta. Onko oikein? (kaverilla on kytketty näin ulkoisen säätimen kanssa) D+:aan tuli sit se latausvalon johto. Lataa 13-14, mutta ongelmana on nyt, että puskee virtaa tuosta D+:sta ulos, koska tuon johdon ku kiinnittää niin mittaristoon syttyy öljynpainevalo ja latausvalo, vaikkei virrat ole päällä. Kun starttaa valot sammuu ja kaikki pelaa ok. Mikä on mennyt nyt Tammisena akan pojala pieleen? Kertokaa viisaammat :) Quote Link to comment
tolvana Posted April 28, 2013 Share Posted April 28, 2013 Kuulostais väärältä kytkennältä, oikea löytyy: http://www.fvwa.fi/yleista/210-tasavirtalaturin-korvaus-vaihtovirtalaturilla Quote Link to comment
x-pj Posted April 28, 2013 Share Posted April 28, 2013 Minusta tuo on kuitenkin oikein kytketty. Lopputulos on sama kuin tuossa linkin ohjeessa. Minun mielestä D+:sta pitäs tulla maa silloin kun laturi ei pyöri. Quote Link to comment
Art_Zi Posted April 28, 2013 Author Share Posted April 28, 2013 Vaihdettiin tosiaan lisäksi säädin, joka oli ulkomuodoltaa hieman erinäköinen kuin vanha. Voiko olla, että se ottaa maata nyt sit väärin tuolla laturin sisällä? Säädin, joka laitettiin oli tämän näköinen ja pitäisi kuulemma toimia passata :) http://www.merteil.fi/kuva-data/30650.jpg Quote Link to comment
Art_Zi Posted April 28, 2013 Author Share Posted April 28, 2013 Tarkennetaan nyt vielä, että B+:aan tulee siis johdot startilta ja sitten takaapäin katsottuna korin vasemmatla puolelta paksu punainen johto, joka tasavirtasessa kytketään B+:aan, eli tuohon, jossa on kaksi väkästä.http://www.paruzzi.com/img/klantenfotos/456.jpg Quote Link to comment
Art_Zi Posted April 29, 2013 Author Share Posted April 29, 2013 Auttasko tuo kuva. Näinkait se nyt mielestäni menee, sillä erotuksella, että nuo punaset piuhat ei yhdisty startilla vaan laturilla... Tilasin uuden säätimen. (toivottavasti ehtii vapuks) :) Katotaan korjaantuuko sillä... Quote Link to comment
metake Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 Äkkiseltään kuulostaa, että nyt on, jos ei ylimääräisä, niin ainakin turhia johtoja. Sisäisellä säätimellä oleva vaihtovirtalaturi tarvitsee 2 (kaksi) johtoa: Paksu punainen joka menee startille (ja sieltä edelleen akkuun startin johtoa) tai suoraan akkuun, ja tietysti sitten akulta pitää lähteä auton käyttösähkö, eli tätä johtoa pitkin kulkee laturin tuottama sähkö. Ja tämän lisäksi tarvitaan latausvalolta tuleva "heräte" johto, siihen lattaliittimeen joka menee suoraan jännitteen säätimeen. Kaikki muut ylimääräiset johdot saat poistaa, esim. virtalukolle ei kuulu mennä johtoa laturilta. Quote Link to comment
Art_Zi Posted April 29, 2013 Author Share Posted April 29, 2013 Äkkiseltään kuulostaa, että nyt on, jos ei ylimääräisä, niin ainakin turhia johtoja. Sisäisellä säätimellä oleva vaihtovirtalaturi tarvitsee 2 (kaksi) johtoa: Paksu punainen joka menee startille (ja sieltä edelleen akkuun startin johtoa) tai suoraan akkuun, ja tietysti sitten akulta pitää lähteä auton käyttösähkö, eli tätä johtoa pitkin kulkee laturin tuottama sähkö. Ja tämän lisäksi tarvitaan latausvalolta tuleva "heräte" johto, siihen lattaliittimeen joka menee suoraan jännitteen säätimeen. Kaikki muut ylimääräiset johdot saat poistaa, esim. virtalukolle ei kuulu mennä johtoa laturilta. Korjataas nyt vielä sen verran, että pähkäilyiden jälkeen tämä menee näin. Akulta lähtee plussasta johto startille -> startilta johto laturille -> laturilta sulakeboksiin. (ei siis virtalukolle) :D Kaikki johdot siis kulkee orkkisreittejä pitkin, eli onkait se kulkenu alunperinkin tasavirtasellakin laturin kautta(ko)? P.S. eikö kukaan muka ole kytkenyt alunperin 6V olevaan kuplaan vaihtovirtalaturia alkuperäisillä johdoilla? Tuolta kuskinpuolelta tulee siis orkkisjohdot konehuoneeseen... Edit: johdot tällä hetkellä samalla tavalla kytketty kuin kuvan autossa http://www.oldbug.com/walc06.jpg Lähinnä nyt on mielessä, että saako tuolla kytkennällä tuhoa aikaan :) Quote Link to comment
x-pj Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 Akulta lähtee plussasta johto startille -> startilta johto laturille -> laturilta sulakeboksiin. Kaikki johdot siis kulkee orkkisreittejä pitkin Minulla on juuri samalla tavalla. Näin se kannattaa tehdä silloin kun vanhassa laturissa on säädin laturin pällää. Jos säädin on ollut takapenkin alla, niin silloin helpompi johdottaa tuon toisen ohjeen mukaan. Quote Link to comment
Art_Zi Posted April 29, 2013 Author Share Posted April 29, 2013 Jees, kiitokset! Quote Link to comment
Art_Zi Posted April 29, 2013 Author Share Posted April 29, 2013 Art_Zi said: Lataa 13-14, mutta ongelmana on nyt, että puskee virtaa tuosta D+:sta ulos, koska tuon johdon ku kiinnittää niin mittaristoon syttyy öljynpainevalo ja latausvalo, vaikkei virrat ole päällä. Kun starttaa valot sammuu ja kaikki pelaa ok. Mikä on mennyt nyt Tammisena akan pojala pieleen? Kertokaa viisaammat :) Kertokaas vielä, että mikä tässä mättää...tuo piuha saa kyllä maata laturista ihan, niinku sen kuuluukin saada... EDIT: vastaus löytyy palstalta kun jaksaa vaan penkoa :) http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/3094-ei-lataa-apua/ ja tuolta sivu 2. Eli säätimessä diodit väärinpäin?!? :) No nyppästään valolle menevä johto irti ja ajellaan vappuajot ja keskiviikkona on toivottavasti uusi oikea säädin postissa. Quote Link to comment
metake Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 Nythän mä vasta hokasin että vikahan taitaa ollakkin mittariston päässä. ÖP- ja latausvalo saa mittaristolle plussan ja maadoitus öp-anturin ja laturin kautta. Noille plussa mittaristoon pitää tulla virtalukon kautta, nyt taitaa tulla suoraan sulakerasialta tai muualta? Edit: tai sitten jos ne johdot on oikein niin todennököisesti tuo säädin sitten kuitenkin.. Quote Link to comment
Art_Zi Posted April 29, 2013 Author Share Posted April 29, 2013 Nythän mä vasta hokasin että vikahan taitaa ollakkin mittariston päässä. ÖP- ja latausvalo saa mittaristolle plussan ja maadoitus öp-anturin ja laturin kautta. Noille plussa mittaristoon pitää tulla virtalukon kautta, nyt taitaa tulla suoraan sulakerasialta tai muualta? Niin, pitää huomenna vielä kurkata keulapellin alle...mutta sitten taas toisaalta, kaikki toimi normaalisti ennen säätimen vaihtoa...... :) Voisko vika kuiten olla tuossa säätimessä (kts. lainaus alla)...se kun oli hieman erimallinen kuin orkkis... Toisaalta taas tuo öljynpainevalon palaminen omassa hieman ihmetyttää.... No jos se toinen hiili on kytketty maihin, niin se lamppu palaa sitten jatkuvasti kun on virrat päällä. Silloin menee virta suoraan virtalukolta lampun kautta maihin kulkematta ankkurikäämien kautta. Eli ei sanottavaa hyötyä. Ongelma on siellä säätimen sisällä oleva pikkuruinen diodi jonka navat sattuvat olemaan tässä tapauksessa väärinpäin. Jätä kokeeksi se latausvalo kokonaan kytkemättä, saattaa tosiaan lähteä lataamaan ilmankin sitä. Vaihtovirtalaturin käämien ei PITÄISI päästä kärvähtämäänkään niinkuin tasavirtavehkeitten. Boschilaisten kanssa ei minun ole tarvinnut taistella niin paljoa kuin muunmaalaisten, joten en uskalla varmaksi sanoa... Voihan sitä pitää latausvaloa kytkettynä kuten nyt, mutta sitten tarvii sammuttamisen jälkeen irrottaa akunkenkä ettei akku tyhjene. Quote Link to comment
x-pj Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 Oletko mitannut volttimittarilla tuleeko tuohon merkkivalopiuhaan virtaa. Se nittäin selittäisi myös sen miksi öljyvalo palaa. Plussa kulkee polttimon läpi ja jatkaa maadotuksen kautta öljyvalolle. No nyppästään valolle menevä johto irti ja ajellaan vappuajot ... Laita kuitenkin ajon ajaksi johto takaisin kiinni. Muuten ei lataa. Quote Link to comment
Art_Zi Posted April 30, 2013 Author Share Posted April 30, 2013 Pittääpä mittailla vielä tarkemmin tuota vapun jälkeen. Sen verran mittailin, että kyllä lähti lataamaan ilman tuota herätettäkin. Kiitokset kaikille vastanneille ja hauskaa vappua! -Art_Zi Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.