hyeena Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Miten hammastetuilla paloilla toteutettu säätöakseli nousee? Palat akselin takapuolella. Tällä hetkellä auki ja tapit aukkojen alhaisimmassa kohdassa akselista (keula ilmassa renkaat roikkuen) - onko niin että täten myös keula akselinsa korkeimmassa moodissa ja ylemmäs ei vaan pääse. Vääntövarsiputkien Ylempi säätöpala ei ihan alueensa päässä mutta alempi siellä jo. Millä vääntäisi toisenkin säädön tuonne maksimiinsa. Alempi säätö kantaa jo eli renkaiden painosta se ei enempää liiku. Ajomukavuus vaan huonompi kuin aikoinaan ja jousto olematon Quote Link to comment
x-pj Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Ylemmät tukivarret irti olka-akselista, niin säätö liikkuu alinpaan asentoon. Säätöpalojen lukitusmutterit kiinni ennen kasausta. Kasatessa joutuu ylempää tukivartta kampeamaan ylöspäin (esijännittämään), jotta saa olan takaisin kiini. Näin syntyy progressiivinen jousitus (pehmeä pikkukuopissa, mutta jämäkkä isoissa). Eli toinen jousipankka ottaa ensin kuorman vastaan ja toinen tulee mukaan suuremmassa joustossa. Quote Link to comment
vesav Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Saat sen ylemmän palankin alalimpaan hammastukseen kun väännät kuusiokoloavaimella siitä lukituspultinpäästä sitä jousipakkaa esijännitykselle. Pienempi homma, mutta helpottaa jos apuna kaveri joka sitten ohjaa palanpaikalleen ja kiristää lukitusmutterin. Itse olen yksin aina tehnyt, mutta silloin isompi "rähjääminen"... Vesa Quote Link to comment
hyeena Posted May 23, 2013 Author Share Posted May 23, 2013 Tarkennatko? Vääntääkö tämä ruuvaus pakkaa alaspäin voimalla vai kuinka? Pallonivelen suojakumi joutaisi muutenkin vaihtoon. Mutta jos tekee xpjn tavalla niin pitääkö tässä molemmat päät avata jos päistä päästää irti? Kuinka akselin säätö tuntui nyt olevan ihan tontissa vaikka palat maksimissaan? Tällä pääsis joillain toisilla olilla varmaan maan alle. Quote Link to comment
x-pj Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Vesa varmaan tarkoitti, että laitat kuusiokoloavaimen ikäänkuin jatkovarreksi tuohon lukitusruuviin, niin saat enemmän voimaa vääntää sen säätöalueen pohjaan asti. Ja tietysti kiristää jännitettynä, että lukittuu siihen asentoon. En tiedä riittääkö toisen puolen tukivarren irrotus, mutta anakin se auttaa. Jos aukaisee toiselta puolelta, niin on helpompi vääntää keskeltä, kun se aukaistu puoli ei vastusta. Se miten alas auto menee riippuu siitä mihin kohtaa palat on hitsattu. Usein laitetaan niin että ylimmillään on samassa kohdassa kuin vakioakseli, mutta sen voi laittaa niinkin, että ylinkohta on jo alempana kuin vakioakselissa. Tossa on hyviä kuvia akselin rakenteesta. http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=64301&highlight=avis Quote Link to comment
Anpu Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Ootko ottanu iskarit irti alapäästä?, lyhyet iskarit jää kantamaan. Quote Link to comment
hyeena Posted May 23, 2013 Author Share Posted May 23, 2013 huoh Kuusiokolopultti taivasta kohti, niin latat ottaisi jännitettä etukäteen enemmän -> jäykistäisi = korottaisi keulaa? Vai Kuusiokolopultti maata kohti, latat ja olat siinä kulmassa että keula korkeammalla? Joo iskarit roikkuu ilmassa. Quote Link to comment
x-pj Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Kun sinulla on säätöpalat akselin takapuolella niin kuusiokolopultit alas nostaa keulaa. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Eli sivusta katsottuna kuusiokolopultti liikkuu samassa suunnassa tukivarsien kanssa. Jos palat korkeimmillaan mutta keula tontissa eikä ongelmaa ole aikaisemmin ollut niin oma epäilys: Jousilateja poikki tai kuusiokolopultti otettu liian ulos jolloin "pompannut" pois jousilatassa olevasta kolosta. Keulaa säädettäessä tulee ainoastaan löysätä kuusiokolopultissa olevaa mutteria, EI itse kuusiokolopulttia. Jos kuusiokolopultti on käynyt ulkona niin sitten samainen pultti pois ja taskulampulla tiiraamaan säätöpalan raosta näkyykö sitä jousilatassa olevaa koloa siinä hollilla. Jos ei niin rengasta ylös tai alas kunnes oikea kolo latasta löytyy. Quote Link to comment
Anssi Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Ei ne latat siellä pääse pyörähtämään vaikka pultti on pois, keskipalan reikä on saman mallinen kuin jousilattapaketin poikkileikkaus... mutta jousia voi tosiaan olla poikki jos keula on ihan tontissa koko ajan. Quote Link to comment
hyeena Posted May 24, 2013 Author Share Posted May 24, 2013 varhaispalliksen akselille jousilattasettiä - mistä? :) Quote Link to comment
vesav Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Vesa varmaan tarkoitti, että laitat kuusiokoloavaimen ikäänkuin jatkovarreksi tuohon lukitusruuviin, niin saat enemmän voimaa vääntää sen säätöalueen pohjaan asti. Ja tietysti kiristää jännitettynä, että lukittuu siihen asentoon. Tuota tosiaan koitin tarkoittaa... Quote Link to comment
hyeena Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 Tuo kuusiokolovääntö voisi toimia jos saisi pitkän jatkovarren esim. hitsattua avaimeen? jäykkä se kyl on. Mitens: Alemman vääntövarren kuusiokolokeskipultti pois kokonaan ja kova toivo että ylemmän vääntövarren pultti pääsee laskeutumaan maksimi asentoonsa. eli siis tuubissa olevan hahlon alareunaan. Tämän jälkeen autoa renkailleen vaiheittain alas odottaen, että vapautetun, alemman vääntövarren pultin pääsee ruuvaamaan paikalleen. Quote Link to comment
x-pj Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Tuo kuusiokolovääntö voisi toimia jos saisi pitkän jatkovarren esim. hitsattua avaimeen? jäykkä se kyl on. Mitens: Alemman vääntövarren kuusiokolokeskipultti pois kokonaan ja kova toivo että ylemmän vääntövarren pultti pääsee laskeutumaan maksimi asentoonsa. eli siis tuubissa olevan hahlon alareunaan. Tämän jälkeen autoa renkailleen vaiheittain alas odottaen, että vapautetun, alemman vääntövarren pultin pääsee ruuvaamaan paikalleen. Periaatteessa pitäis toimia, jos mikään (pallonivelet?) ei rajoita tukivarsien liikettä alaspäin. Keskipala on irti ja pääsee liikkumaan sivusuunnassa, kun pultin ottaa kokonaan pois. Mutta tuskin se mihinkään siirtyy jos varovasti toimii. Quote Link to comment
hyeena Posted May 29, 2013 Author Share Posted May 29, 2013 Periaatteessa pitäis toimia, jos mikään (pallonivelet?) ei rajoita tukivarsien liikettä alaspäin. Keskipala on irti ja pääsee liikkumaan sivusuunnassa, kun pultin ottaa kokonaan pois. Mutta tuskin se mihinkään siirtyy jos varovasti toimii. Pallonivelet ei varmaan rajoita, kun tässä mennään kohti normaalia korkeutta. Tällä hetkellä nivelet on enemmänkin rajoillaan (madallettu). Eikö latat ole päistäkin kiinni estäen sivuttais liikkeen? sanooko katsastusmies haljenneesta alapallonivelen suojakumista jotain vai pelkästään jos nivel myös väljä/kulunut? Quote Link to comment
x-pj Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Eikö latat ole päistäkin kiinni estäen sivuttais liikkeen? Tukivarret on kiini latoissa, joten ei ne latat paljoa pääse liikkumaan. Tuo keskellä oleva lukituspala pääsee kuitenkin liikkumaan vapaasti sivusuunnassa, kun pultti otetaan pois. Ei se tietysti siitä mihinkään karkaa ja vaikka vähän liikkuis, niin sitä pystyy kyllä tuosta akseliputkessa olevasta aukosta siirtelemään takaisin paikalleen. Quote Link to comment
Anssi Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Palojen kääntöön voi tehdä työkalun vanhasta kuplan pyöränpultista jonka hitsaa sopivaan n. 20 cm putkenpätkään (pyöränpultissa on siis sama kierre kuin tuossa keskipalassa) Tosin jos ne palat on kunnolla jämähtäneet pääsee helpommalla kun pomppii pyörän päällä auton keulan ollessa pukeilla... Quote Link to comment
hyeena Posted May 29, 2013 Author Share Posted May 29, 2013 Koitin kyl pomppia. No luck. Quote Link to comment
hyeena Posted May 29, 2013 Author Share Posted May 29, 2013 Ylemmät pallot auki ja hakkausta. Onnistui. Liinalla sitten olka takas paikalleen. Quote Link to comment
x-pj Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Joko on pyörillään? Ajomukavuus vois olla vähän parantunut, mutta nousiko se merkittävästi ylemmäs? Quote Link to comment
hyeena Posted May 30, 2013 Author Share Posted May 30, 2013 Ei hankaa lokareihin (vakiorenkaat edessä). Mutta ei siis normikorkeus missään nimessä. Tehty säätöakseli jossa lähtökohta on jo madallettu - Täytyy perehtyä onko lattoja poikki ja toisaalta tähän on vähän muutakin hauskaa suunnitteilla, mutta tällä mennään tämä kesä. Quote Link to comment
hyeena Posted May 30, 2013 Author Share Posted May 30, 2013 Ei hankaa lokareihin (vakiorenkaat edessä). Mutta ei siis normikorkeus missään nimessä. Tehty säätöakseli jossa lähtökohta on jo madallettu - Täytyy perehtyä onko lattoja poikki ja toisaalta tähän on vähän muutakin hauskaa suunnitteilla, mutta tällä mennään tämä kesä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.