Jump to content

Keulaa ylös


Recommended Posts

Miten hammastetuilla paloilla toteutettu säätöakseli nousee? Palat akselin takapuolella. Tällä hetkellä auki ja tapit aukkojen alhaisimmassa kohdassa akselista (keula ilmassa renkaat roikkuen) - onko niin että täten myös keula akselinsa korkeimmassa moodissa ja ylemmäs ei vaan pääse. Vääntövarsiputkien Ylempi säätöpala ei ihan alueensa päässä mutta alempi siellä jo. Millä vääntäisi toisenkin säädön tuonne maksimiinsa. Alempi säätö kantaa jo eli renkaiden painosta se ei enempää liiku.

 

Ajomukavuus vaan huonompi kuin aikoinaan ja jousto olematon

Link to comment

Ylemmät tukivarret irti olka-akselista, niin säätö liikkuu alinpaan asentoon. Säätöpalojen lukitusmutterit kiinni ennen kasausta. Kasatessa joutuu ylempää tukivartta kampeamaan ylöspäin (esijännittämään), jotta saa olan takaisin kiini. Näin syntyy progressiivinen jousitus (pehmeä pikkukuopissa, mutta jämäkkä isoissa). Eli toinen jousipankka ottaa ensin kuorman vastaan ja toinen tulee mukaan suuremmassa joustossa.

Link to comment

Saat sen ylemmän palankin alalimpaan hammastukseen kun väännät kuusiokoloavaimella siitä lukituspultinpäästä sitä jousipakkaa esijännitykselle. Pienempi homma, mutta helpottaa jos apuna kaveri joka sitten ohjaa palanpaikalleen ja kiristää lukitusmutterin. Itse olen yksin aina tehnyt, mutta silloin isompi "rähjääminen"...

 

 

Vesa

Link to comment

Tarkennatko? Vääntääkö tämä ruuvaus pakkaa alaspäin voimalla vai kuinka? Pallonivelen suojakumi joutaisi muutenkin vaihtoon. Mutta jos tekee xpjn tavalla niin pitääkö tässä molemmat päät avata jos päistä päästää irti?

 

Kuinka akselin säätö tuntui nyt olevan ihan tontissa vaikka palat maksimissaan? Tällä pääsis joillain toisilla olilla varmaan maan alle.

Link to comment

Vesa varmaan tarkoitti, että laitat kuusiokoloavaimen ikäänkuin jatkovarreksi tuohon lukitusruuviin, niin saat enemmän voimaa vääntää sen säätöalueen pohjaan asti. Ja tietysti kiristää jännitettynä, että lukittuu siihen asentoon.

En tiedä riittääkö toisen puolen tukivarren irrotus, mutta anakin se auttaa. Jos aukaisee toiselta puolelta, niin on helpompi vääntää keskeltä, kun se aukaistu puoli ei vastusta.

 

Se miten alas auto menee riippuu siitä mihin kohtaa palat on hitsattu. Usein laitetaan niin että ylimmillään on samassa kohdassa kuin vakioakseli, mutta sen voi laittaa niinkin, että ylinkohta on jo alempana kuin vakioakselissa.

Tossa on hyviä kuvia akselin rakenteesta. http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=64301&highlight=avis

Link to comment

huoh

Kuusiokolopultti taivasta kohti, niin latat ottaisi jännitettä etukäteen enemmän -> jäykistäisi = korottaisi keulaa?

Vai

Kuusiokolopultti maata kohti, latat ja olat siinä kulmassa että keula korkeammalla?

 

Joo iskarit roikkuu ilmassa.

Link to comment

Eli sivusta katsottuna kuusiokolopultti liikkuu samassa suunnassa tukivarsien kanssa.

Jos palat korkeimmillaan mutta keula tontissa eikä ongelmaa ole aikaisemmin ollut niin oma epäilys:

 

Jousilateja poikki tai kuusiokolopultti otettu liian ulos jolloin "pompannut" pois jousilatassa olevasta kolosta.

Keulaa säädettäessä tulee ainoastaan löysätä kuusiokolopultissa olevaa mutteria, EI itse kuusiokolopulttia.

 

Jos kuusiokolopultti on käynyt ulkona niin sitten samainen pultti pois ja taskulampulla tiiraamaan säätöpalan raosta näkyykö sitä jousilatassa olevaa koloa siinä hollilla. Jos ei niin rengasta ylös tai alas kunnes oikea kolo latasta löytyy.

Link to comment

Ei ne latat siellä pääse pyörähtämään vaikka pultti on pois, keskipalan reikä on saman mallinen kuin jousilattapaketin poikkileikkaus... mutta jousia voi tosiaan olla poikki jos keula on ihan tontissa koko ajan.

Link to comment
Vesa varmaan tarkoitti, että laitat kuusiokoloavaimen ikäänkuin jatkovarreksi tuohon lukitusruuviin, niin saat enemmän voimaa vääntää sen säätöalueen pohjaan asti. Ja tietysti kiristää jännitettynä, että lukittuu siihen asentoon.

Tuota tosiaan koitin tarkoittaa...

Link to comment

Tuo kuusiokolovääntö voisi toimia jos saisi pitkän jatkovarren esim. hitsattua avaimeen? jäykkä se kyl on.

 

Mitens:

 

Alemman vääntövarren kuusiokolokeskipultti pois kokonaan ja kova toivo että ylemmän vääntövarren pultti pääsee laskeutumaan maksimi asentoonsa. eli siis tuubissa olevan hahlon alareunaan. Tämän jälkeen autoa renkailleen vaiheittain alas odottaen, että vapautetun, alemman vääntövarren pultin pääsee ruuvaamaan paikalleen.

Link to comment
Tuo kuusiokolovääntö voisi toimia jos saisi pitkän jatkovarren esim. hitsattua avaimeen? jäykkä se kyl on.

 

Mitens:

 

Alemman vääntövarren kuusiokolokeskipultti pois kokonaan ja kova toivo että ylemmän vääntövarren pultti pääsee laskeutumaan maksimi asentoonsa. eli siis tuubissa olevan hahlon alareunaan. Tämän jälkeen autoa renkailleen vaiheittain alas odottaen, että vapautetun, alemman vääntövarren pultin pääsee ruuvaamaan paikalleen.

Periaatteessa pitäis toimia, jos mikään (pallonivelet?) ei rajoita tukivarsien liikettä alaspäin. Keskipala on irti ja pääsee liikkumaan sivusuunnassa, kun pultin ottaa kokonaan pois. Mutta tuskin se mihinkään siirtyy jos varovasti toimii.

Link to comment
Periaatteessa pitäis toimia, jos mikään (pallonivelet?) ei rajoita tukivarsien liikettä alaspäin. Keskipala on irti ja pääsee liikkumaan sivusuunnassa, kun pultin ottaa kokonaan pois. Mutta tuskin se mihinkään siirtyy jos varovasti toimii.

 

Pallonivelet ei varmaan rajoita, kun tässä mennään kohti normaalia korkeutta. Tällä hetkellä nivelet on enemmänkin rajoillaan (madallettu).

 

Eikö latat ole päistäkin kiinni estäen sivuttais liikkeen?

 

sanooko katsastusmies haljenneesta alapallonivelen suojakumista jotain vai pelkästään jos nivel myös väljä/kulunut?

Link to comment

Eikö latat ole päistäkin kiinni estäen sivuttais liikkeen?

Tukivarret on kiini latoissa, joten ei ne latat paljoa pääse liikkumaan. Tuo keskellä oleva lukituspala pääsee kuitenkin liikkumaan vapaasti sivusuunnassa, kun pultti otetaan pois. Ei se tietysti siitä mihinkään karkaa ja vaikka vähän liikkuis, niin sitä pystyy kyllä tuosta akseliputkessa olevasta aukosta siirtelemään takaisin paikalleen.

post-3647-13888367899446_thumb.jpg

Link to comment

Palojen kääntöön voi tehdä työkalun vanhasta kuplan pyöränpultista jonka hitsaa sopivaan n. 20 cm putkenpätkään (pyöränpultissa on siis sama kierre kuin tuossa keskipalassa)

 

Tosin jos ne palat on kunnolla jämähtäneet pääsee helpommalla kun pomppii pyörän päällä auton keulan ollessa pukeilla...

Link to comment

Ei hankaa lokareihin (vakiorenkaat edessä). Mutta ei siis normikorkeus missään nimessä. Tehty säätöakseli jossa lähtökohta on jo madallettu - Täytyy perehtyä onko lattoja poikki ja toisaalta tähän on vähän muutakin hauskaa suunnitteilla, mutta tällä mennään tämä kesä.

Link to comment

Ei hankaa lokareihin (vakiorenkaat edessä). Mutta ei siis normikorkeus missään nimessä. Tehty säätöakseli jossa lähtökohta on jo madallettu - Täytyy perehtyä onko lattoja poikki ja toisaalta tähän on vähän muutakin hauskaa suunnitteilla, mutta tällä mennään tämä kesä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...