Jump to content

Öljyn nopea kuumeneminen


Recommended Posts

Vastakasattu 82x92 kone, 044 kannet, doghouse full-flowlla ja iso suodatin, kuumenee nopeasti jo alle 10min ajolla 40-50km/h nopeudella. Suuttimet (48IDF x2 kaasarit) on koneeseen liiankin isot ja lambda ei näytä olevan laihalla. Missä vika? Toimiiko lohkon öljynpaineventtiilit siten, että ne päästävät öljyä jäähdyttimelle vasta tietyssä lämpötilassa/paineessa? ÖP-venttiilit ja niiden jouset ovat uudet taiwanilaiset "pressure boost" malliset ja asennettu tasainen puoli ylöspäin.

 

Koneen (öljyn) lämpeneminen todettu Bergin tikulla joka ei ole kalibroitu mutta edellisessä koneessa se oli samassa asennossa eikä vilkuttanut valoa kertaakaan. Tikun päässähän on merkki johon tikun kapillaari säädetään kylmänä. Kone tuntuu kyllä tosi kuumalta ihan perinteisellä sormituntumalla.

 

Niin ja konetta ei ole vielä edes sisäänajettu eikä sen kummemmin säädetty jolla tietysti osa kuumuudesta selittyy, mutta kyllä aika oudolta vaikuttaa silti.

Link to comment

Välystä ei ole mitattu, mutta tuskin kaikissa pytyissä olisi mittavirhe. Läppiä en ole ennenkään koneissa pitänyt, ja ymmärtäisin kyllä jos kone lämpiäisi esim. puolen tunnin 120km/h ajon jälkeen jolloin syy voisi olla juuri tuo läppien puuttuminen tms. Mutta rauhallisen ajon jälkeen ja näin nopeasti kuumeneminen täytyy mun mielestä johtua jostain muusta. Onko kellään tietoa niistä öljynpaineventtiileistä? Ei kai öljy voi lämmetä noin nopeasti jos se kävisi jäähdyttimen kautta?

Link to comment

Etummainen (vaihteiston päässä) säätää öljynpainetta ja takimmainen säätää lauhduttimelle menevän öljyn määrää joka taas riippuu öljyn paksuudesta ja lämpötilasta. Kun laitat sinne "hipo" männän lovettu mäntä ja tuollaiset jäykät jouset,öljyt kiertää kaikki jäähdyttimen läpi lämpötilasta riippumatta.

 

HUOM. VW vaihtomoottoreissa on 0,5mm isommat männät kun "koskemattomissa" lohkoissa. Mittaa vanha mäntä ennen kun vaihdat hipo osia.

Link to comment
Guest fastghia

Mikä auto on kyseessä, voiko olla ettei kone yksinkertaisesti saa tarpeeksi ilmaa? Oletko kokeillut ajaa takaluukku alhaalta raollaan, onko sillä vaikutusta asiaan?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Eipä sitä tarvii olla kun yks pytty tiukka, niin johan on lämpöä ja reippaasti! Miusta kun niin tuntuu, että jostsain tuota hiittiä pitää nyt tulla jo ylimääräsen paljon jos noin paljon äkkiä lämpenee.

Link to comment
Guest fastghia

Varmaan kannattaa selvittää, kuinka lämpimänä kone oikeasti käy. Ja sitten hoitaa säädöt kohdalleen. Voihan olla ettei se käykään erityisen lämpimänä loppujen lopuksi, mutta tuo GB tikku tulee päälle liian aikaisin? Onhan tuossa ilman suurempia erityisongelmia jo useampia lämpöä nostavia tekijöitä noin teoriassa, kuten iso kone vanhassa kuplassa, jonka konehuone ei hengitä kovin hyvin ja sisäänajossa oleva säätämätön kone. Minkälainen sytytysennakko sulla on?

Link to comment

Sytytys on 009 kärjillä, katottu kohdalleen 30 astetta ennakkoa kierroksilla. Puristuksia on noin 9,3:1 ja nokka FK8 1:1,4 keinuilla joten nostoa on se 13,58mm. Täytyypä nyt sitten saada tuo edes jotenkin säädettyä (voi olla vaikeeta jos konetta voi käyttää vain ~10min kerrallaan) ja pitää lisätä myös öljytilavuutta.

 

Niin ja siitä mittarin näyttämästä, konetta ei pysty sen kuumennuttua kädellä koskemaan, äänenvaimentimeen poltin jo itteni. Myöskin takahelmasta putoava (=sulava) alustamassa kertoo kuumuudesta. Mutta ehkä tarkka mittari olis myös hyvä.

Link to comment

Öljyn tilavuutta lisäämällä ei poisteta lämmönaiheuttajaa, isommalla tilavuudella vain lämpiää hitaammin, jos koneessa on jotakin häikkää niin ei se korjaannu öljytilavuutta lisäämällä. Mullakin on öljytilavuus 7,5l ja tuolla edellä mainitulla ajotavalla ei öljy edes vielä kierrä isomman coolerin kautta ja lämmöt pysyy 80-90 välillä ja puristuksia on hiukan enemmän kuin em. koneessa.

Link to comment
Guest Raggare

onkos kokemusta joko putket o lahonnu kenellä tecit o käärästy yli ;)

tälläsii oon kuullu aika monelta, sitoo sen kosteudenki muhii nauhan ja pinnan välii ja avot, halpaa lämpösuojaa saa varmaa sammutuspeitteestä ku vetelee suikaleita kasaa, myös joku suojalevy pakoputken ja suojattavan kohteen välissä rokkaa. :o

Link to comment

Mittasin öljynpaineventtiilin halkasijan, oli 15,8mm sekä vanhassa että uudessa "made in taiwan" osassa. Onko tämä vaihtomoottoriin sopiva halkaisija vai pitääkö olla tuosta vielä 0,5mm suurempi? Ostin lohkon käytettynä jolloin ÖP-venttiilit oli irrotettu, en ole 100% varma onko ne samasta lohkosta edes.

 

Eli vakio ÖP-venttiilin männän halkaisija?

Link to comment

Suodattimen siirto viileään paikkaan auttaa yllättävän paljon. Eikä lisäöljypohjasta haittaa ole, siinäkin tulee mukana jonkin verran lisää lämpöä luovuttavaa pinta-alaa.

 

Noilla selvisin edellisessä koneessa.

 

Saattaapi olla, että kun kone hieman notkistuu ja kitkat vähenee, vähenee myös lämmöntuotto.

 

Kuplan kone yllättävän herkkä sille, että onko tiivisteet ja kaikki pellit kunnossa konehuoneessa.

 

Jos takaluukkua avaa, niin avaisin sen kyllä mielummin yläpäästä (coolairkit) kun alhaalta. Eipä tule pakokaasut ja pöly koneeseen.

Link to comment

Öö, eihän vahingossakaan ole tuulettimeen päässyt mitään rättiä, tai jotain muuta estettä mikä estää ilman kulun ?

 

On muuten harvinaisen viheliäinen kämmi, ite otin jo kantta irti ja mittailee välyksii et mikä prkl lämmittää koneen niin nopeesti. Siellähän oli rupelissa rätti ja eihän paljon jäähyttäny. Jotenkin vaan vaikuttais ihan samantyyliseltä että jäähytysilma puuttuisi, ei tommonen kone kunnossa olevana pitäisi noin lämmetä, ja tämä nyt taisi käydä ilmi jo aiemminkin. :)

Link to comment

Itsellä kävi niin että joku oli liimannut tulipeltiin sellaista pilteman tarrapintaista vaimennusmattoa jossa on folio päällä. Sitten kun liima ei enää pitänytkään, niin ropeli imi maton kiinni puhallinkoppaan ja seurauksena kone pääsi ylikuumenemaan oikein kunnolla. Revin maton saman tien huitsin nevadaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...