Jump to content

Pallokeulan tuulilasitiiviste


Guest oskuk

Recommended Posts

Guest oskuk

Tuli tilattua uusi tiiviste. Nyt tarvitaan vinkkejä vaihtoon. Vaihto saattaa venyä jahka paljastuu mitä herkkuja wanha tiiviste piilottaa, mutta periaatteessa wanha lasi halutaan takaisin. Tuttu pelotteli että varmasti hajoaa lasi irroituksessa, mutta mikäs sen rikkoisi kun ei ole liimattu lasi? Vimeksi kun tuulilasi vaihdettiin ja vanha oli kulmasta rikki, niin lasiliikkeen tyyppi työnsi jalkapohjilla vanhan lasin pois ja toinen otti ulkopuolelta vastaan. Sekään ei hajonnut vaikka orastavasti rikki olikin. Toki amattimiehiä asialla...

 

Miten kannattaa edetä? Kylmästi vetää tiivistettä ulkopuolelta puukolla hieman paloiksi jotta onnistuu aloitelijalta poisto helpommin? Lisäksi voisi tehdä jeesusteipistä lasin pintaan kahvat joista lasi on helppo ottaa vastaan? Liioittelua?

 

Sitten uusi tiiviste lasin ympärille, narua vakoon ja lasi huulille -toinen painaa paikoilleen ja toinen vetelee sisältä käsin narua pois? Mitä muuta?

Link to comment
Guest oskuk
Puukolla/mattoveitsellä silppuat tiivisteen niin saat lasin helposti pois (kenkää vaan), paikoilleen laitossa liukaste helpottaa kummasti fairy, palasaippua yms EI ÖLJYÄ/RASVAA.

 

Ok, eli läytetään vain kamaa joka haihtuu tai liukenee pois. Taitaa olla paras kun laittaa suhkupulloon valmin liemen ja suhkuttelee ympäri auton aukkoa, ja jahka ollaan huulilla, voi suihkutella sisäpuolella siihen tiivisteeseenkin. Jos alkaa suihkuttelemaan siihen tiivisteeseen etukäteen, sitä on sitten sillä paikalleenpainajalla haitaksi...tiputtaa pahus vielä liukkaan lasin ;-)

Link to comment
Puukolla/mattoveitsellä silppuat tiivisteen niin saat lasin helposti pois (kenkää vaan), paikoilleen laitossa liukaste helpottaa kummasti fairy, palasaippua yms EI ÖLJYÄ/RASVAA.

 

Miksi ei oikeanlaista rasvaa???

 

Itse käyttänyt molykote 111 tämä toimii myös extra tiivisteenä ja ei turvota kumia.

 

Ja palliksen lasista voin sanoa sen verran että suosittelen vähintään kolmea tyyppiä laittamaan lasia paikalle. Ja auton eteen kannattaa kasata esim trukkilavoja tms että pääsee ylänurkkiakin kunnolla painamaan jos on tarvetta.

Ja jos lasi on vielä paikallaan kannattaa koriin ja lasiin merkata keskikohta kun se helpottaa asennusta uuden tiivarin kanssa jonkun verran.

 

Ja sellanen huomio että se palliksen etulasi ei ole mikään kuplan takasivulasi mitä ei saa potkimalla rikki. Eli ihan rauhallisestikkin sen irti saa ja fairyä voi käyttää myös irroituksen yhteydessä. Ja myös sisäpuolelta voi tiivisteen kammeta irti lasista ennen kuin sitä rupeaa irti kiskomaan.

Link to comment
Hmm, mutta rasva jää rakenteeseen ja helpottaa lasin irtoamista tahattomasti?

 

Oliko suunnitelmissa paljonkin päätä hakata tuulilasiin?

 

Tuo rasva on sen verta tatina tavaraa että ei pitäisi ainakaan kauhean liukkaasti tulla lasi ulos ja eihän se tiivisteen lasiin tarttuminen sitä lasia paikallaan pidä vain tiivisteen urat.

Link to comment
Guest oskuk
Hmm, mutta rasva jää rakenteeseen ja helpottaa lasin irtoamista tahattomasti?

 

Oliko suunnitelmissa paljonkin päätä hakata tuulilasiin?

 

Tuo rasva on sen verta tatina tavaraa että ei pitäisi ainakaan kauhean liukkaasti tulla lasi ulos ja eihän se tiivisteen lasiin tarttuminen sitä lasia paikallaan pidä vain tiivisteen urat.

 

Juu, mutta jos laajennetaan ajatusta niin kitka sitä lasia siinä pitää, ja mitä vähemän kitkaa, sitä helpommin lasi plompsahtaa? Mietin vaan, ei tässä ole paljoa kokemusta lasinvaihdoista, ja plompsahtamisista, kyllä mä yhden kuplan tuulilasin olen kolarissa päälläni rikkonut, mutta ei se irronnut -lasikaan ;-)

Link to comment
Puukolla/mattoveitsellä silppuat tiivisteen niin saat lasin helposti pois (kenkää vaan), paikoilleen laitossa liukaste helpottaa kummasti fairy, palasaippua yms EI ÖLJYÄ/RASVAA.

 

Miksi ei oikeanlaista rasvaa???

 

Itse käyttänyt molykote 111 tämä toimii myös extra tiivisteenä ja ei turvota kumia.

 

Ja palliksen lasista voin sanoa sen verran että suosittelen vähintään kolmea tyyppiä laittamaan lasia paikalle. Ja auton eteen kannattaa kasata esim trukkilavoja tms että pääsee ylänurkkiakin kunnolla painamaan jos on tarvetta.

Ja jos lasi on vielä paikallaan kannattaa koriin ja lasiin merkata keskikohta kun se helpottaa asennusta uuden tiivarin kanssa jonkun verran.

 

Ja sellanen huomio että se palliksen etulasi ei ole mikään kuplan takasivulasi mitä ei saa potkimalla rikki. Eli ihan rauhallisestikkin sen irti saa ja fairyä voi käyttää myös irroituksen yhteydessä. Ja myös sisäpuolelta voi tiivisteen kammeta irti lasista ennen kuin sitä rupeaa irti kiskomaan.

 

Tarkoitin lähinnä mineraalipohjaisia rasvoja/vaseliineja jotka turvottavat kumin.Oikea ikkunan asennusrasva luulisi liimaavan lasin kuivuessaan, mut kun ei ole kokemusta ei voi sanoa varmasti.

Link to comment

Just saman näköinen oli miun doppelin tuulilasin alareuna. Kojetaulun irroitin alta pois, sit hiekkapuhallus. Aika pitsiksi meni, 80-100 tms hitsitäppää ja tunnin rälläköinnin jäkeen oli jo paljon parempi. Siihen sit sutastiin tinat ja hiottiin sileäksi, ai että tuli hyvä. Eikä menny aikaakaan kun ihavvitusti. Alapuolelle kotelosuoja että ei toivottavasti kesi ihan heti ekana kesänä.

Link to comment
Guest oskuk

Nyt on aika monta mokaa koitettu tehdä. Tuumin jotta joku on aijemmin laittanut malarinteippiä kattoverhoilun pysymiseski tiivisteen alla, että osaltaan sekin voi valuttaa vettä tuonne tiivisteen alle? Ennemminkin ehkä voisi pikaliimalla varmistaa, ettei verhoilu lähde kävelemään narua vetäessä...ruoste tuskin tulee läpi moneen päivään ;-)

post-3040-13888368403502_thumb.jpg

post-3040-13888368403779_thumb.jpg

Link to comment
Guest oskuk

No nyt on tiiviste lasin ympärillä! Huh, olikin tähänastisesta kovin ja vaikein juttu. Mutta taitolaji tämäkin: kolmatta laittaisi varman jo vihellellen. Nyt oli jo assarikin kovilla, kun piti purkaa turhautumistaan, kun ei osaa...naru vielä loppuverryttelyksi paikoilleen ja huomenna koitetaan taistella lasi kiinni.

Link to comment
Guest oskuk

Do dii, taas on klasi autos! Kaksi innokasta assaria ni sehän meni suht helposti.

 

Huomiseksi luvassa sadetta. Eli jos aijon tunkea siihen korin ja tiivisteen väliin jotain sika-lastomer_710 smäidää, niin tänään se kannattaisi tehdä...

Link to comment
Guest oskuk

Kyllä se hiukan vuotaa, mutta ei toki niin paljon kuin aijemmin. Tuli käytettyä pakkausteippiä homman eri vaiheissa, ja sepä ketku tarttuukin hyvin mattamaalipintaan. Teippi lähtee mutta liima jää -ja tenulla liima jonkin verran sulaa, muttei irtoa pinnasta...

Link to comment
Guest oskuk
Autoglym Intensive Tar Remover

 

Olisi aika pop liimajäämien poistamiseen.

 

Ellei nyt xsyleenia satu jostain löytymään sellaisenaan.

 

Kumpaakin löytynee motonetista, joten voishan tuota ksyleeniä litran hommata.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...