Guest ViH Posted July 6, 2013 Posted July 6, 2013 Asentelin kuplaani uuden ohjaussimpukan ja yritin säädellä ohjausta mieluisaksi. Nyt tuo tuntuisi muuten siedettävältä mutta huomasin että kun käännän kaikki oikealle on välystä paljon enemmän kuin keskiasennossa tai vasemmalle käännettäessä. Mikäli kiristän simpukan niin että oikealle käännettäessä välystä ei ole niin siinä vaiheessa ohjaus rupeaa tahmaamaan vasemmalle käännettäessä. Onko vika halppissimpukassa vai saako tämän säädöillä jotenkin korjattua? Quote
metake Posted July 8, 2013 Posted July 8, 2013 Sääditkö simpukan varmasti keskiasennossa? Akselissa (johon ohjausakseli kiinnittyy) on pieni lovi keskiasennon merkiksi, lovi kuuluu olla ylöspäin. Kuplan simpukka on rakenteeltaan sellainen, että välys kasvaa reunoille mentäessä, vaikka keskiasennossa ei välystä olisikaan. Quote
Guest ViH Posted July 9, 2013 Posted July 9, 2013 Enpä edes tajunnut koko loven olemassaoloa... pitääpä vilkaista huomenna tuota vielä tarkemmin ennen kuin yritän mennä leimaa hakemaan. Quote
Guest ViH Posted July 11, 2013 Posted July 11, 2013 Lovea en löytänyt vieläkään. Säätelin tuota pitkän tovin ennen rekisteröintikatsastusta mutta en saanut simpukkaa sellaisiin säätöihin että katsastusmies olisi ollut tyytyväinen joten katsastuksesta tuli hylkäys. Katsastusmies epäili että uusi simpukkakin on jotenkin paska ja itsekkin rupean kallistumaan sille kannalle. Vielä varmistuksena kysyn että eikös se simpukalta lähtevä akseli johon tulee se kynkkä joka kääntelee raidetankoja mene loveensa vain yksin perin, eli siis akselissahan on hammastus kuin myös siinä kynkässä, eli sitähän ei voi asentaa mitenkään väärin? Quote
aki Posted July 11, 2013 Posted July 11, 2013 Kyllä se sektorivarsi menee muistaakseni myös ylösalaisin paikalleen. Oletko tarkistanut, että rättinivelen ja simpukan boori on tiukka eikä luista? Sama rättinivelen yläpuolella nivelen ja ohjausakselin välissä? Onhan rättinivel kiinni oikeanlaisilla pulteilla eikä kilopulttitavaralla? Jos nuo liitokset on väljät voi se tuntua oudosti käyttäytyvänä välyksenä ratissa koska boorit päästää jossain vaiheessa. Tavallinen pultti on myös tuohon liian ohut ja se mahdollistaa em. liikehdinnän. Tarkista se simpukan keskikohta ensin, löytää sen puolitussysteemilläkin ellei sitä merkkiä ei tunnu löytyvän. Quote
Guest ViH Posted July 11, 2013 Posted July 11, 2013 Välys tulee selkeästi ihan simpukalta saakka eli rättinivelessä yms. se ei ole. Lisäksi sen välyksen saa säädettyä kokonaan pois keskeltä ja vasemmalle käännettäessä mutta silloin ohjaus muuttuu kelvottoman jäykäksi ja lakkaa palauttamasta. Quote
Guest ViH Posted July 14, 2013 Posted July 14, 2013 Nyt ois viritelty simpukka siihen kuntoon että luulisi katsastusmiehellekkin kelpaavan. Piti korjailla tuo vanha simpukka kun tuosta uudesta halpis-simpukasta ei ollut mihinkään. Vahasta oli kansi halki ja vaseliini oli kuivunut kokkareiksi. Putsasin simpukan, laitoin uudet voiteluaineet ja kannen tuosta kiinan ihmeestä ja nyt ohjaus tuntuisi aika lähellä olevan sitä mitä pitääkin. En kyllä voi suositella noita uusia halpasimpukoita kenellekkään, kun tuosta piti ottaa tuo kansi käyttöön niin kurkkasin samalla mitä löytyy simpukan sisältä ja aika pettynyt fiilis jäi. Laakerit oli tosi heppoisen oloisia muovisella laakeripesällä varustettuja kuulalaakereita ja muutenkin jälki oli sanalla sanoen kehnoa. Sen mitä opin tästä voi tiivistää yhteen lauseeseen, kuplan ohjaussimpukat ovat kuin naisia, yksinkertaisia mutta silti pirun herkkiä eivätkä ne loppujenlopuksi vaihtamalla parane vaikka niin voisi kuvitellakkin. Quote
SePi Posted July 15, 2013 Posted July 15, 2013 Sen mitä opin tästä voi tiivistää yhteen lauseeseen, kuplan ohjaussimpukat ovat kuin naisia, yksinkertaisia mutta silti pirun herkkiä eivätkä ne loppujenlopuksi vaihtamalla parane vaikka niin voisi kuvitellakkin. Tämä oli kyllä uusin ja erittäin sopiva kuvaus vastakkaisesta sukupuolesta pitkiin aikoihin :-) Quote
Art_Zi Posted April 20, 2014 Posted April 20, 2014 (edited) Olikos kyseessä kenties TRW:n simpukka? Itellä alko viime kesänä vuoden vanha simpukka (ajettu jotain 2000km) reistaileen. Eli kun jarrutti ja käänti vasemmalle ni auto meni hetken suoraan ja sitten kun rattia kääns lisää ni alko kääntyyn. Käytin nyt talvella simpukan auki ja kappas, yks kuula oli lähteny johonki seikkaileen laakerista (liekö sielä koskaan ollukkaan). Juurikin sellasessa muovikuoressa ne kuulat. Ei muutaku yks kuula lisää laakeriin ja kasaus huolella uusien rasvojen kans. Nyt kun otin auton ajoon ja säädin vähän simpukkaa, ni ongelmat eikun jatkuu. Keskiasennosta on otettu välykset ns. pois, mutta silti rattia pitää kääntää puoli kierrosta, ennenku alkaa rattaat kääntyyn. Vaikuttaako se päätysäätö (simpukan päässä oleva säätö) tuohon? Talvella ku roplattiin ni tuntu ettei sitä siitä saa oikee kunnolla säätöihin....Se vaikutti lähinnä eri suunnassa välykseen...Paiskonko suoraan roskiin ja hommaan jostaki orggissimpukan vai mille täsä alkas? EDIT: lueskelin vähän lisää palstaa ja voiko tuo keulan radikaali tontituski aiheuttaa tuon simpukan säätöjen kans ongelmia? Edited April 20, 2014 by Art_Zi Quote
Anpu Posted April 20, 2014 Posted April 20, 2014 Näillä avuin sain aika hyväksi trw:n. https://www.youtube.com/watch?v=8Btb5KedXb4 Quote
Art_Zi Posted April 24, 2014 Posted April 24, 2014 (edited) Näillä avuin sain aika hyväksi trw:n. https://www.youtube.com/watch?v=8Btb5KedXb4varttie Mikä säätö toi toinen on mikä näkyy videolla kohdasta 2:10 eteenpäin? On vähän eri näkönen toi oma TRW, siinä ei oo tuota pulttia mikä näkyy tos 2:10 min kohdalla...vai onko tuo se kiinnike mihin rättinivel sit tulee kii? Taitaa tuo oma simpukka olla menetetty tapaus...vasemmalle kääntäessä on n. varttikierros ettei tapahu mitään..oikealle kääntäessä ei oo väljää.. Kestihän se reilu kesän verran... edit: löysinkin jo vastauksen toisesta topikista, eli videolla on vanhan mallin simpukka. Ei se auta ku huomena kuunteleen ysärit tallille ja vielä roplaamaan simpukkaa :) Edited April 24, 2014 by Art_Zi Quote
Anpu Posted April 24, 2014 Posted April 24, 2014 Jep tappikeulan simpukka mut periaate sama, ohjausakselin laakerin kiristys on sulla simpukan etupuolella 40mm lukkomutteri+ olikohan 27mm mutterin laitat 12 kulmaseen koloon teipin kanssa. Itte kiristelin vähä enempi kuin tossa videossa mut ei siinä voimaa tartte käyttää. Quote
Henkar Posted April 25, 2014 Posted April 25, 2014 (edited) Vähän aiheen vierestä, onko simpukan tiivisteet kuinka omiaan vai pitäisikö löytyä jokaisesta stefakaupasta? Onko vanhan simpukan huollossa mitään eriskummallisuuksia vai senkun vaan purkaa,putsaa, kasaa ja yrittää säätä kohilleen? Kerkesin taas kirjottaa ennen kun googletin. Sambasta näyttää jotain juttua ihan kuvineen löytyvän aiheesta. Edited April 25, 2014 by Henkar Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.