Jump to content

Laatikkovika? Painelaakeri?


Recommended Posts

Jostain ongelmasta kun pääsee niin toinen odottaa...

Kuplassa vakio laatikko ja hiukan vahvempi uusi Empi kytkinpaketti.

Paikaltaan kun lähtee varovasti kytkimellä luistattaen alkaa aika kova jurnutus laatikosta.

Ihan joka kerta ei tule mutta lähes aina.

Ääni saattaa jäädä vaimeampana vielä kytkimen takaisin pohjaan painettaessakin. Vaihteet menee normaalisti jne.

Ääni on voimakas jyristävä. Voiko painelaakeri oireilla näin vai onko laatikossa vika?

Link to comment

Et maininnut, kuuluuko ääntä kytkin ylhäällä ajettaessa. Jos ei ajossa kuulu ääntä, niin tuskin vaihteistossa on vikaa.

Onko kytkinasetelma ja painelaakeri samaa paria? Laakereita on kahta eri tyyppiä ja asetelma tulee olla sen mukainen.

Joskus asetelmaa paikalleen asentaessa se saattaa jäädä vinoon suhteessa vauhtipyörään. Eli ei mene ihan pohjaan joka puolelta. Sillon ravistaa vaikka kaikki osat olis ehyitä.

Link to comment

Ajossa ääntä ei tule.

Laakeri ja kytkin on samaa paria, ilman keskirengasta oleva kytkin.

Pitää varmaan ottaa asetelma vielä irti laittaa uudestaan paikalle.

 

Löytyykö Salon seudulta keltään ensi viikolla lainattavaksi kunnon kytkimenkeskitystyökalua?

Ostin sellaisen nettikaupasta ja olikin muovista tehty eikä mun mielestä oikein tee tehtäväänsä.

Link to comment

Eihän keskitystyökalulla oo muuta merkitystä että saa levyn keskelle ja laatikon kytkinakselin kerran siitä läpi. Ekan kerran ku painat kytkinpoljinta ni levy asettuu just siihen mihi kytkinakselin laakerin ja silmälaakerin väljyydet antaa tilaa. Itellä keskitystyökaluna MiniMaglite mut saa sitäi lainata :-)

 

Kuulematta ja ilman perstuntumaa melko vaikee sanoo, mut vika voi olla moottorin/laatikon puslissa, vauhtipyörässä, kytkinlevyssä, silmälaakerissa jne...

 

Mulla pitää kummallista ääntä kuplassa koska vauhtipyörä on sorvattu mut pintaa ei oo karhennettu hiomalla.

Link to comment

Eihän sen 100% keskellä tarvitsekkaan olla mutta siinä vaiheessa kun joutuu konetta ottamaan uudestaan alas kun ei vain uppoa lootaan kun levy ahdistaa rupeaa miettimään että olisiko se sittenkin ollut kiva laittaa varmasti keskelle eikä vain sinnepäin.

Link to comment

 

Aiheeseen palaten onhan sulla kytkinvaijerin suojakuoressa mutka siellä looton vieressä jos ei oo niin siinä vika.

 

Mutka on vaijerin kuoressa mutta pitää nyt vielä tarkistaa kuinka paljon. Kytkin ja vaihteet toimii hyvin mutta jyrinä on kova.

Link to comment

Kone oli taas kerran irti ja asetelma on kunnolla kiinni, mistään ei löydy jälkiä että olisi kahnannut kiinni. Kytkinvaijerin mutkaa loivensin.

 

Kone takaisin kiinni ja muutama eka kokeilu eteen ja taakse ilman ääniä mutta sitten sama ääni palasi kun lähtee varovasti eteen tai taakse.

 

Kertokaas "laatikkovihreälle" missä toi silmälaakeri on ja pystyykö vaihtamaan laatikkoa irroittamatta?

Link to comment
Kone oli taas kerran irti ja asetelma on kunnolla kiinni, mistään ei löydy jälkiä että olisi kahnannut kiinni. Kytkinvaijerin mutkaa loivensin.

 

Kone takaisin kiinni ja muutama eka kokeilu eteen ja taakse ilman ääniä mutta sitten sama ääni palasi kun lähtee varovasti eteen tai taakse.

 

Kertokaas "laatikkovihreälle" missä toi silmälaakeri on ja pystyykö vaihtamaan laatikkoa irroittamatta?

 

Jos tarkoitat nyt vauhtipyörän pultin sisällä olevaa neula laakeria niin sen kyllä pystyy vaihtamaan ilman laatikkoa irroittamatta kun on koneessa kiinni.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...