Guest Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Hei. Alkuun täytyy esittäytyä. Eli olen Amalia 44v. Löysin tämän ilmajäähdytteisille autoille tarkoitetun keskustelupalstan sattumalta, lienee ainut laatuaan. Viime viikolla päädyin uudelle omistajalle, joka taitaa olla aivan tumpelo - no ei kuitenkaan ihan täysin, sillä osasi se jo polttoainemittarini korjata ja tulpat vaihtaa. Ei sillä kuitenkaan aikaisemmin Kuplaa ole ollut, eikä mitään niistä tunnu ummärtävän, ei edes meidän eri mallien eroavaisuuksia. Edellinen omistajani laitteli minun tekniikkaani paljon uusiin kuosiin. Pari kesää sitten avasi koneenikin ja taisipa tonnikolmesataseen myllyyni tonnikuussataset putket ja männät tippua. Paljon on laiteltu eikä tämä uusi omistaja tiedä nyt yhtään missä mennään. Olen käynniltäni ja väännöltäni oivassa kuosissa. Käynnistyn kylmänä hyvin ja lämpimänäkin ihan kohtuullisesti. Hieman aristelen liikkeellelähtöä, ikäänkuin pikkuisen tukehtuisin kun kuski kaasua äkkinäisesti polkaisee. Siis silleen hieman arvon, mutta sitten kun liikkelle päästään, niin meno on mukavaa. Eilen uusi omistajani tökkäsi uudet tulpat ja ihan kuin olisi pikkuisen tuo arpomisenikin vähentynyt, mutta ei se kuitenkaan kokonaan vielä poistunut. Nyt omistaja miettii minulle uutta ilmansuodatinta. Liekkö sitten tarpeellinen, mutta epäilee, etten saa riittävästi happea. Epäilen kylä vahvasti että lieneekö tuo ongelmani, mutta mene ja tiedä. Kokeilullahan se selviäisi. Koska uuden kiiltävästä kaasuttimestani ei löydy äkkivilkaisulla leimoja, ei omistajani nyt oikein tiedä että minkämoista putsaria, kun ei tiedä että minkämoinen kaasarikaan on. Toinen, uuden kiiltävä kaasarikin tuli mukanani, joka lienee 1300:lle tarkoiotettu ja nyt kiinni oleva lienee 1600:lle tarkoitettu. Sytytyskin on vaihdettu kärjettömään, eikä omistajani ymmärrä alkuunkaan, tuleeko sitä säätää, vai toimiiko se tuollaisenaan... Laitan loppuun muutamia kuvia, jos joku osaa lähteä uutta omistajaani opastamaan mitä tuli ostettua ja mitä sille tulisi tehdä. Quote Link to comment
peruskallio Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Kannattanee ensimmäisenä tarkistaa kiihdytyspumpun toiminta. Ota ilmaputsari irti, katso alta paljastuvaan kaasarin kurkkuun ja väännä nopeasti vipua jota kaasupoljin liikuttaa. Tällöin pitäisi kurkussa näkyä suihku bensaa. Kiihdytyspumpun kalvo taitaa olla tuolla oikealla ylhäällä näkyvän, kolmella ruuvilla kiinniolevan kannen alla ja se voi olla halki tai venynyt. Jos auto siis "booaa" kaasua painettaessa ja hetkenpäästä lähtee kiihtymään on vika luultavimmin pumpussa. Viisaammat kertokoot muista kysymyksistä, itse aloittaisin tästä vikaa kartoittamaan. edit. En ole sitten alkuunkaan varma onko se pumppu tuon osan alla, mutta jossain se on ja jotenkin yhteydessä tuohon akseliin jota kaasupoljin pyörittelee. Quote Link to comment
Lmm Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Kalvo on sen neljällä kiinni olevan alla johon menee vipu Quote Link to comment
vwagen Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Kaasutin näyttää olevan 34 solexin kopio,on adapterin kanssa kiinni 1300 imusarjassa siis 1600 moottorille tarkoitettu,jos moottori on muuten vakio tai lähes vakio niin 1300 mallin kaasutin(30 tai 31 PICT)riittää kyllä hyvin,ilmanputsari myöskään ei aiheuta ahdistusta. Tuo virranjakaja on todennäköisin ongelmien aiheuttaja,jostain syystä asennettu väärinpäinkin,tosin se ei toimintaan vaikuta. Quote Link to comment
pko Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Toimisi ehkä paremmin normi alipainesäätöisellä jakajalla ja ton bensanputsarin siirtäisin kyllä toiseen paikkaan,ennen pumppua tankista tulevalle letkulle. Quote Link to comment
Guest Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Tulipas nopeasti hyviä vastauksia. - Polttoainesuodatin on joo hauskassa paikassa, vois olla muuallakin, mutta saa olla toistaiseksi tuossakin. - Ilmeisesti ilmansaannissa ei ole siis ollut noissa ongelmia, joten uusi putsari jää enää harkintaan, eli ei ensimmäisenä tilattavien listalle - Pitänee tutustua tuohon toiseen kaasuttimeen, jos siitä selviäisi mikä se linee... - Sytkän kääntöä, tai vaihtoa perinteiseen malliin harkitaan (jos ei olis tumpelo isäntä, niin olis jo korjannut)... Jos joku sattuu täällä Keski-Uudellamaalla ymmärtämään ja on valmis vaikka likaamaan kätensä, niin otan asiantuntijan apua mielelläni vastaan. Ongelmat ovat siis vähäpätöisiä, eikä asialla ole mikään hoppu, mutta mukavahan tuo arpominen olisi saada katoamaan. Ilta-ajelulta vielä muutama kuva Quote Link to comment
Guest oskuk Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Se kiihdytyspumpun suihkaus on ainakin helppa tarkistaa, melkein äänestäkin voi jo päätellä suihkuttaako, mutta katsomalla varmempi. Quote Link to comment
SePi Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Pyydä omistajaasi poistamaan kaasupullo telineeltä ja laittamaan varastoon grillin viereen. Ravintonestesuodattimesi on paineisen bensan puolella liitoksineen ja saattaa antaa helposti periksi, jolloin ehkä tietämättäsi pumppu ruiskuttaa hyvin pahan hajuista ja syttymisherkkää litkua ympäri kuuman konehuoneesi. Näin tehden, Amalia, et ole niin vaarallinen toisille tai itsellesi ja saat nauttia kesästä ylenmäärin mukavassa seurassa Quote Link to comment
Guest Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Pyydä omistajaasi poistamaan kaasupullo telineeltä ja laittamaan varastoon grillin viereen. Ravintonestesuodattimesi on paineisen bensan puolella liitoksineen ja saattaa antaa helposti periksi, jolloin ehkä tietämättäsi pumppu ruiskuttaa hyvin pahan hajuista ja syttymisherkkää litkua ympäri kuuman konehuoneesi. Näin tehden, Amalia, et ole niin vaarallinen toisille tai itsellesi ja saat nauttia kesästä ylenmäärin mukavassa seurassa Hyvä havainto suodattimesta! Kaasupullo on kuulemma päässyt tyhjäksi ja läskit jääneet kylmilsi. Omistaja meinaa käydä kuulemma vaihtamassa pytyn täyteen ja laittanee sen sitten kyllä krillin viereen. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Kärkiä ei siis enää tarvitse säätää mutta sytys pitää silti vielä säätää kohdalleen. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Tuossa ja tuommoinen putki on se kiihdytyspumpun suihkuttelija. Ja tässä vielä sivukuvanto 34 PICT-3 /4 kaasarin putkesta. Jos tämä on tukossa tulee juuri kiihdytysvaiheen uuvahtamisia. Korva liki ja kaasuvipua nopeasti kääntämällä pitäisi kuulua "tziit". Siis ihan moottori pois päältä. ;-) http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... bgroup=29& Quote Link to comment
vwagen Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Silloin asia on tietysti selvä jos kiihdytyspumpun suuttimesta ei tule mitään,mutta jos tulee niin määrän pitäisi olla myös oikea,jos ei ole tarvittavia mittausvälineitä,niin säätö onnistuu suunnilleen oikeaksi kokeilemallakin pykälä kerrallaan + tai-suuntaan ja aina välillä koeajolle(alkuperäinen asetus muistiin merkittynä),säätö löytyy kaasuttimen oikealta puolelta kiihdytyspumpun vivusta,ruuvia vähän löysälle ja kääntö+ tai- suuntaan,ruuvin kiristys. Quote Link to comment
-tipi- Posted July 29, 2013 Share Posted July 29, 2013 Joskus oli interwebissä ohjeet miten saa 009 toimimaan 34 Solexin kanssa, nyt en löytäny kun kuvattoman version Web Archievesta. EDIT: http://www.aircooledtech.com/34pict3_modification/ Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.