Guest Posted August 6, 2013 Posted August 6, 2013 Toisen takajarrun letku turposi umpeen ja teki tuhoja. Niinpä on nyt kaikin puolin vakiossa -67 Kuplassa uudet letkut, rummut ja kengät molemmissa takanurkissa. Ongelmana on, että takajarrut tuntuvat ottavan heikosti. Perä irti maasta poljinta painalla ottavat sen verran, että käsin ei jaksa pyörittää. Hiekkatiellä jarruttaessa etupyörät menee lukkoon, mutta takapyörät ei. Käsijarulla saa lukkoon toisen takapyörän, toinen jatkaa matkaa. Kenkien säädöt ja ilmaus pitäisi olla kunnossa. Epäilystä aiheuttaa hiukan Paruzzin toimittama kenkien asennussarja. Jarrukilven läpi tulevat jouset ovat älyttömän jäykät ja jousen sisällä olevat tapit älyttömän lyhyet entisiin verrattuna. Kiinni on tällä hetkellä yhdistelmä alkuperäisistä tapeista ja uusista liian tiukoista jousista. Voisiko tämä aiheuttaa sen, että kenkä ei painu rumpua vasten riittävällä voimalla? Hydrauliikkapuoli tuntuu olevan ainakin päälisin puolin kunnossa. Vinkit otetaan avosylin vastaan. Quote
Geronimo Posted August 6, 2013 Posted August 6, 2013 Onko jarrut ilmattu takimmaisesta lähtien eli vänkärin takajarru ensin, toinen takajarru ja sitten etujarrut? Ite jouduin kerran ilmaamaan aika kauan että sai ilman pois. Sitte rengas takaa maasta irti ja palojen säätö niin että rengas ei enää pyöri eli kengät ottaa rumpuun kiinni, välillä voi painella jarrua että keskittää kengät. Sitten säätöä aukipäin niin että rengas pyörii. Jos ei vieläkään ota kunnolla niin ilmaa on vielä putkessa. Kannattaa tarkastaa myös käsijarrun "rauta" joka on palojen välissä rummun sisällä että on kohdallaan. Viisaammat kertoo lisää... Quote
Guest Posted August 6, 2013 Posted August 6, 2013 Etujarruja ei ole ilmattu ollenkaan, kun vahva logiikkani sanoi, että ei tarvitse ilmata, kun ei niitä ole sorkittu. Mutta ilmeisesti tarvitsee? Quote
-tipi- Posted August 6, 2013 Posted August 6, 2013 Jos käsärikään ei toimi kunnolla, niin tuskin lienee ilmausvika. Kaksi piirijarruissa ilmataan etu piiri ensin. Mutta kuten mainittu sitä ei ole ronkittu, joten ei pitäisi vaikuttaa. Säätä kannatta useampaan kertaa ja välillä polkea polkimesta että kengät keskittyisivät. Onkohan kaikki varmasti kasattu rummun sisässä oikein? Quote
Guest Posted August 6, 2013 Posted August 6, 2013 Uskallan väittää, että rummun sisällä kaikki on kondiksessa. Lukuunottamatta yllä mainittuja tappeja ja jousia, jotka voi olla liian kireät. Toki on mahdollista, että tilatut kengät ovat väärän kokoiset. Vertasin niitä erittäin nopeasti entisiin. Täytynee avata rummut vielä ja tutkia. Pitää varmaan myös ilmata jarrut uusiksi. Eniten tässä ahdistaa, kun ei voi rajata pois mekaanista eikä hydraulista häikkää. Ei oikein tiedä mistä aloittaa. Quote
metake Posted August 6, 2013 Posted August 6, 2013 Jos käsijarru ei ota kunnolla, niin vika on 99% varmasti mekaaninen. Onko varmasti säädetty oikein? Eli käsijarruvaijeri löysälle, sitten kenkien säätö niin että ovat lähellä rumpua, ja sitten lopuksi käsijarruvaijeri oikealle kireydelle. Jos käsijarruvaijeri on liian tiukalla kun kengät säätää, niin persiilleen menee :) Quote
Tanhis Posted August 7, 2013 Posted August 7, 2013 Itse törmärisn kerran sellaisiin kenkiin mistä puuttui oikeanlainen kolo käsijarru välitangolle eli kannattaa verrata tarkkaan vanhat kengät uusien kanssa. Ja jos nyt oiken rupeaa mietityttämään että saako varmasti ilmattua kunnolla niin voit ruuvipuristimen kanssa kiristään työsylkän kiinni ettei ainakaan rummun sisällä olevien rojujen liike vaikeuta ilmausta. Quote
hpa Posted August 7, 2013 Posted August 7, 2013 Toveri T puheli käsijarrun välitangosta, senkin voi asentaa väärin päin. Eikun tutkimaan. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.