Jump to content

Denniksen "ajettava laite" VW 181 -72 military


Recommended Posts

Porsche tuli myytyä ja jotain hullua oli ostettava, avokupla mielessä kun on kesä... mutta niitä umpinaisia löytyy jo joten miksi ei jotain erilaista :)

 

Tällainen pelleiltään, maalipinnaltaan ja sisustaltaan kunnostetu vähän tekniikkaviimeistelyjä vaille oleva VW 181 -72 military löytyi, ei tätä autoksi voi kutsua joten enemmänkin voisi kutua "ajettavaksi laitteeksi", mainio kesähelteellä... huonompi huonolla kelillä (vuotaa vähän joka välistä)

 

photo1_zps280937e9.jpg

Link to comment

Möhkömoottori pois kun se ei mielestäni ihan sovi tähän, alennusvaihteilla perä nousi kiihdytyksissä ja muutenkin oli ajatus laitella enemmän alkuperäiseen suuntaan.

 

photo2_zpsa9c13379.jpg

 

Säksättimen huoltoa kun se on helppoa

 

photo3_zps3436193f.jpg

 

Säksätin reijässä

 

photo4_zpsda84dc4a.jpg

 

Kaikenlaista pientä käyntihäiriötä on ollut tämän moottorin kanssa, mutta kyllä tämä tästä ja itse perusmoottori on terve, lähinnä käytön puutteen ongelmia apulaitteiden kanssa

Link to comment

Kun oli hiljainen orkkismoottori niin alkoi kuulumaan kaikenlaisia epämääräisiä muita ääniä, myös jarrut kaipasivat kovasti uusimista

 

Eikun alennusvaihteet laakeri remonttiin

 

photo7_zpsa7bfa7f2.jpg

 

Yllättävän paljon osia löytyy takanavasta

 

photo8_zpsc8754fe2.jpg

 

Ja kasassa uusilla laakereilla, tiivisteillä ja jarruosilla. Ei ihme että jarrut ottivat epätasaisesti kun vasemmalla puolella oli orkkisosat ja oikealla puolella oli modifioidut kuplan kengät ja sylinteri jotta niitä oli saatu sinne, kaikenlisäksi vielä eri halkaisialla oleva sylinteri... jepjep

 

Tästä "innostuneena" avasin etujarrut ja samalla laitoin uudet hilut myös eteen uusilla laakereilla

 

photo9_zps131afdd8.jpg

Link to comment

Kun autolla pystyi ajamaan niin pitihän virtalukon pohja alkaa reistailemaan, samalla huomasin että rattilukko ei toimi ja ratin kääntämisestä tuleva rahina häiritsi, eikun purkuun... myös vaihteensiirtotangon olematon pusla tuli vaihdettua samalla "innolla" kun ei tahtonut ihan löytyä vaihteet sieltä mistä pitäisi, pusla maksoi jopa 2 vai 3 euroa ja oli kannattava sijoitus, työtä oli vähän enemmän.

 

photo5_zps80ff8287.jpg

 

Virtalukkoja löytyi pohjineen 2kpl kuplaan, mutta eipäs ollut kuplan pohja tässä vaan sama kun m.m. samanikäisessä Typ 2:ssa, onneksi sellainen löytyi Oberin Mikolta ja oli vielä toiveita päästä nauttimaan kesästä.

 

Muut viat ratin navassa paljastui tulevan hiekkapuhallushiekasta mitä koko rattinapa oli TÄYNNÄ, avainpesää / rattilukkoa en saanut elvytettyä mutta onneksi kotoa löytyvä kuplan oli samalla varaosakoodilla ja sopi paikoilleen, vilkkuviiksen ja rattiakselin laakerin sain toimimaan ilman rahinaa huoleellisella pesulla ja rasvauksella

 

Asennusvalmis paketti

 

photo6_zps3db2c82c.jpg

Link to comment

Leikkasi jopa ensimmäistä kertaa elämässäni nopeusmittari kiinni, onneksi testasin ennen kun vaihdoin uutta vaijeria kun uudesta vaijerista ei olisi ollut muuten iloa.

 

Kuplan mittaria ensiavuksi paikoilleen kun on kivempi ajaa mittarilla kun ilman, onneksi Mika Virtanen löysi saksasta oikean mallisen, kiitos siitä :)

 

Oli vanha vähän hiekkapuhallettu, jote tulee siistittyä tämäkin asia samalla

 

photo11_zps03ce7b57.jpg

Link to comment

Tuore leima + muutakin ja eikun nautiskelemaan kesästä, ja on muuten nautiskeltu myös :)

 

On mukava joskus omistaa harrasteauto jolla voi ajaa vähän huonommilla teillä...

"miehille (tai naisille) jotka kulkevat omia polkujaan"

 

photo10_zps741ba502.jpg

Link to comment

Renkaat on harkinnassa kunhan löytyisi jotain sopivaa, on hankala koko tuo 185-14 enkä haluaisi muuttaa vannekokoa kun on ajatus laitella autoa enemmään alkuperäiseen kuntoon.

 

Suurin osa karkeapintaisista sota/talvi/offroad renkaat ovat 15" ylöspäin, katsotaan mitä keksitään :)

Link to comment
Renkaat on harkinnassa kunhan löytyisi jotain sopivaa, on hankala koko tuo 185-14 enkä haluaisi muuttaa vannekokoa kun on ajatus laitella autoa enemmään alkuperäiseen kuntoon.

 

Suurin osa karkeapintaisista sota/talvi/offroad renkaat ovat 15" ylöspäin, katsotaan mitä keksitään :)

 

No nopialla googlaamisella ilman asiaan sen enempää tutustumatta niin 14" koossa löytyy ainakin Nankang "Wild Conqueror" ja Hankook RT01.

Link to comment

No nopialla googlaamisella ilman asiaan sen enempää tutustumatta niin 14" koossa löytyy ainakin Nankang "Wild Conqueror" ja Hankook RT01.

 

Juu goolella löytää :) mutta käytännössä ostaminen ei ole niin helppoa ja monet 14" ovat lopetettuja malleja

 

Täytyy katsoa mitö keksii kun ei tarvis olla liian modernin näköinen, ei kiire kun renkaat ovat kun uudet pinnaltaa ja pitää ilmaa vaikka ovat vuodelta -97

Link to comment
...hankala koko tuo 185-14...

Suurin osa karkeapintaisista sota/talvi/offroad renkaat ovat 15" ylöspäin

Tuolta löytyy myös 13" ja 14" kokoisena Fedimaa: http://www.ipefix.fi/kauppapaikka.php?v ... ategory=36

Kannattaa soittaa ja kysyä mitä kokoja löytyy, nettisivuilla ei ole kaikki.

 

Kattavampi otos Fediman renkaista: http://www.fedima.pl/submenu/30

 

Edit: Tuossa hieman korkeampi vaihtoehto: http://www.fedima.pl/submenu/61

Link to comment

Fedima tuttu merkki kun ostin palokunnan LandRoveriin sen merkkiset, olen penkonut valikoiman läpi ja Fedima on yksi harvoista jolla on mitään 14" ylipäätänsä, mutta ei se valikoima 185-14 kokoisena päätä huimaa:

-Extreme joka on ehkä hiukan extremen + modernin näköinen

-Winter M+S joka ehkä hiukan turhan tiheäkuvioinen

 

Soitin myös siihen ipefix liikkeeseen, kiitos Metake sen yrityksen vinkistä, mutta ei osanut ihan sanoa ja lupasi palata asiaan

 

Täytyy tutkia asiaa, ongelmana vähän se että se löytyy usein luetteloista, mutta ei ole kovin hyvin saatavilla kun kysyntä on heikohko, saksasta saisi nuo yllä mainitut

 

Dennis

Link to comment

Eikai se alkuperäisyys niin paljon karkaa vaikka laittaisit 15" kuplan peltivanteet karkeilla renkailla. Mulla on thingissä 15" maastorenkaat.

Mitkähän renkaat siinä "snowmanin" thingissä on? Jotku tosi karkeat ne ainankin on ja korkea profiiliset.

Link to comment

181:sen (sotilasmallinkaan)renkaat eivät olleet alunperinkään varsinaiset maastorenkaat vaan aivan tavalliset aikakauden talvirenkaat(M+S)karkeahkolla kuviolla.

JOS Dennis haluaisi laittaa 15"renkaat niin ei tarvitsisi sovitella Kuplan tai kolmostyypin vanteita,varhaisemmissa 181:ssä kun on alunperinkin 15"vanteet jotka ovat täsmälleen samat kuin tyyppi 2 15".

Onkohan suomessa muuten yhtään Thingiä?Siis 181:sen USA mallia.

Link to comment

Ei se periaatteessa haittaa vaikka laittaisi 15" vanteet, ajattelin vaan laittaa nuo alkuperäiset kun ovat jo hiekkapuhallettuja ja maalattuja, lisäksi en haluaisi muuttaa autoa turhan paljon, vaan enemmänkin ajatus pitää sitä alkuperäisenä.

 

Thesamban keskustelujen perusteella 181/Thingin 14" vanteet ovat 181 only vanteet, ovat samat kun Typ2 mutta pienemmällä ET luvulla, minulla on vaan 4 kpl 181 vannetta ja yksi on Typ2 joten jos sellaista jostain löytyy niin olen kiinnostunut.

 

Kuten aiemmin juttelin Turon kanssa rengasaiheesta niin näissä kuuluu olla pelkät M+S renkaat, käytännössä huomasin kun kävin ajamassa traktoriteitä pitkin että nämä alla olevat M+S renkaat menevät aika helposti tukkoon joten voisi olla hieman karkeampi kuvio vaikka en nyt ole ajatellut mönkiä sen kanssa mudassa, ennen M+S renkaat olivat karkeampikuvioiset kun nykyään, en kuitenkaan halua mitään kovin extremen näköistä vaan enemmänkin vanhanajan karkeakuvioisen talvirenkaan näköiset.

 

En nyt viitsi ottaa aiheesta stressiä kun nykyiset toimivat, mutta ovat 16 vuotta vanhat ja kuivuneet joten katselen mitä tulee vastaan, olisi kiva tietä mitä teillä "Barney" ja "Snowman" on alla

 

Dennis

Link to comment

Entisen maastoautoharrastajan silmään nuo 14" vanteet näyttää todella hyvältä. Pienempi vanteen halkaisija mahdollistaa korkeamman profiilin renkaassa, joka parantaa maastoajo-ominaisuuksia ja antaa uskottavan ulkonäön.

Moottorin vaihto oli varmasti myös viisas liike. Suuri ei aina ole kaunista.

Link to comment

Hieno hankinta!

 

Voin yhtyä tuohon että on harrasteauto jolla pääsee huonompiakin teitä :) Itsellä noilla möhkökumeilla maavara on liki 30cm. Mun renkaat on 185 R 15" MALATESSA. Orkkis vanteilla, jotka on himpun verran kapeat kumeille, mutta menköön. Hieman joutui rajoittamaan kääntöä simpukasta, kun muuten ottaa rengas kiinni koriin sisäreunasta.

 

Näyttääpä oudolta katsella muiden kiiltävällä maalipinnalla varustettuja military versioita, kun on tottunut tuijottelemaan omaa ei niin kiiltävää...

Silti ihmiset vaan ihmettelee, että mikä ihme tuo on. Ja saattiinpa paikallinen koko terassi taputtamaan, kun ajeltiin ohitse.

 

Onkos jäänyt auton mukaan alkuperäistä pohjapanssaria tai tuplahihnapyörää? Minulla kyseiset osat on kiinni, mutta nuo sotavalot puuttuu. btw. kuplan ja orkkis 181 lohko on erilainen, koska kuplan lohkosta puuttuu paikat pohjapanssarille...

nimim. koneen vaihto oli mielessä, mutta rempattiin orkkis kone, jotta saatiin kaikki orkkis koneen ympäryspellit paikalleen.

 

Onko tuo maalattu suomen armeijan värillä, kun on noin "vihreä"?

Link to comment
Onkohan suomessa muuten yhtään Thingiä?Siis 181:sen USA mallia.

Mitenkäs tuollaisen erottaa euro-mallista?

 

 

Ainaki takavaloista. Jenkeissä on norsutassut takavaloina

 

Lisätään vielä että euromalleissakin on army ja siviili. Armyssä ei ole aurinkolippoja. Siviilistä puuttuu asetelineet, tulpahihnapyörä, pohjapanssari ja suojatut sytkän osat.

Link to comment
Entisen maastoautoharrastajan silmään nuo 14" vanteet näyttää todella hyvältä. Pienempi vanteen halkaisija mahdollistaa korkeamman profiilin renkaassa, joka parantaa maastoajo-ominaisuuksia ja antaa uskottavan ulkonäön.

Moottorin vaihto oli varmasti myös viisas liike. Suuri ei aina ole kaunista.

 

Laitoin 195-14 Mud&Terrain renkaat tilaukseen :) joka pitäisi olla sopiva välimuoto asvaltille ja maastoon, katsotaan mitä siitä tulee...

 

Juu tuo moottori vaihto 136hv -> 50hv oli paras juttu tähän, nyt pystyy kiipeilemään traktoriteilla rauhallisesti kun taas toisella koneella oli aikamoista sutimista ja rykimistä 298 asteisella nokalla ja jollain on/off kytkimellä, lisäksi nyt voi keskustella ajon aikana

Link to comment
Hieno hankinta!

 

Voin yhtyä tuohon että on harrasteauto jolla pääsee huonompiakin teitä :) Itsellä noilla möhkökumeilla maavara on liki 30cm. Mun renkaat on 185 R 15" MALATESSA. Orkkis vanteilla, jotka on himpun verran kapeat kumeille, mutta menköön. Hieman joutui rajoittamaan kääntöä simpukasta, kun muuten ottaa rengas kiinni koriin sisäreunasta.

 

Näyttääpä oudolta katsella muiden kiiltävällä maalipinnalla varustettuja military versioita, kun on tottunut tuijottelemaan omaa ei niin kiiltävää...

Silti ihmiset vaan ihmettelee, että mikä ihme tuo on. Ja saattiinpa paikallinen koko terassi taputtamaan, kun ajeltiin ohitse.

 

Onkos jäänyt auton mukaan alkuperäistä pohjapanssaria tai tuplahihnapyörää? Minulla kyseiset osat on kiinni, mutta nuo sotavalot puuttuu. btw. kuplan ja orkkis 181 lohko on erilainen, koska kuplan lohkosta puuttuu paikat pohjapanssarille...

nimim. koneen vaihto oli mielessä, mutta rempattiin orkkis kone, jotta saatiin kaikki orkkis koneen ympäryspellit paikalleen.

 

Onko tuo maalattu suomen armeijan värillä, kun on noin "vihreä"?

 

Kävin viime perjantaina Helsingin kruisingissa tällä ja aika monta peukkua ja kysymystä "mikä tuo on" tuli ja jotkut venäläiset yrittivät selittää että se on "Hitlerin auto" :-P

 

Myös arkiliikenteessä tulee peukkua enemmän kun millään ikinä omistamallani autolla...

 

Etupanssari on tallessa, mutta moottorin alapanssarit puuttuu kun moottori on joskus vaihdettu, on uudempi AS... moottori Typ2 takakannakkeella.

 

Väristä ei tietoa vielä, liian vihreä se on mutta ei ne niin harmaita ole ollut tehtaalta kun ne on Bundeswehrin pensselimaalauksien jälkeen, tuntuu myös että ajana saatossa alkuperäinen maali on harmaantunut, oikea olisi vähän vähemmän vihreä mutta olkoon näin ja on näissä saattanut olla värieroja kuten moni muukin asia on tapana vaihdella.

Link to comment

Denniksen 181:ssä ollut alunperin AG moottori,44 hv 1600,kaksireikäkansilla ja 31 kaasuttimella,1:6,6 puristussuhteella,Kampikammio ihan normaali 2.tyypin kampikammio,moottorin etummainen suojapelti ja alapanssari/ritilä ovat alunperin Kuplan osia,ritilästä löytyy piirrustukset myös itsevalmistukseen,takimmainen suojapelti on 181.sen oma osa,käsittääkseni tulee kiinni moottorin takakannatimen kiinnityspisteisiin.

 

Kaikissa Thingeissä on isot takavalot mutta kaikki isotakavalollliset eivät ole Thingejä,parempi tuntomerkki on isot USA etuvilkut.

Link to comment

Kaikenlaista pientä fiksattu, ja nyt on ensimmäinen oma auto saatu tähän tilaan :)

 

Hommia tän kanssa vielä riittää ja vääriä ja puuttuvia osia voi vaihtaa sen mukaan kun niitä löytyy ja budjetti + inspiraatio antaa myöten, mutta eihän nämä ikinä valmistu :-P

 

museo_zps4cc26efe.jpg

Link to comment

Ja renkaat päivitetty, löytyi pitkän etsinnän jälkeen 14" koossa mielestäni sopivan karkeana eikä liian modernilla kuviolla

 

Nämä ovat Insan pinnoitetut vanhalla BF Goodrich Mud&Terrain kuviolla joka pitäisi olla vielä ajettavissa asvaltilla

 

photo12_zps16d177ce.jpg

Link to comment
Mutterit on ajettavat, mutta äänekkäät asvaltilla. Tuossa autossa rengasäänet tuskin häiritsee. Nyt tuli rutkasti pitoa mutaiselle reitille!

 

Onittelut museoleimasta!

 

Kiitoksia :)

 

Äänimaailma on melkolainen muutenkin tässä laitteessa sekoitettuna ajoviimaan, joten uskoisin että pärjään äänen kanssa, en ole viitsinyt lähteä kokeilemaan vesisateeseen

 

Dennis

Link to comment

Komiat gummit.

Minun mielestä tämä olisi pitänyt tehtaalla tulla kunnon mutakumeilla. Nuo vakiorengastuksen näyttää jotenkin pieniltä.

Saakelin hieno peli kaikenkaikkiaan.

Ilman "kivenisku" kaaria tuo näyttää enemmän siiviversiolta omaan silmään. :)

Link to comment

Tavalliset renkaat on vähän liian kiltin näköiset tällaiseen, -60/-70 luvun talvirenkaat (millä nämä on tullut alunperin) olisi jo isoimmalla kuviolla mutta niitä ei helpolla löydy enää, ei nämä juuri isompia ole halkaisialtaan... no pikkasen tuo karkeapi kuvio tuo kokoa lisää.

 

Olen todella tyytyväinen rengasvalintaan

 

Nuo puuttuvat ajovalojen suojakaaret on sarjassamme asioita mitä voisi lisätä kuhan löytyisi

 

Dennis

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...