Jump to content

Hakka-sarjan renkaat?


Guest billo

Recommended Posts

Posted

Morjens,

 

Rengasvalinta on edessä ja kovasti tahtoo suosia Suomalaista. Nuo Nokian Hakkat on pärjänneet ihan hyvin rengastesteissäkin. Oon tähän asti lähinnä lueskellut näistä mm. täältä blogista: renkaiden valinta, mutta kaipaisin kokemuksia ihan "oikeilta ihmisiltä". Hakka Green olis nyt varmaan ykkösenä vaihtoehdoista.

Posted

Mulla on Mokian talvirenkaat mitkä on tehty Venäjällä. Että se Suomalaisuudesta. Suosittelen tutustumista Syron renkaisiin.

Posted

Kesärenkailla ja kesäkeleillä ei ole niin tarkkaa onko testivoittajat alla. Rengas enemmänkin muiden mieltymysten mukaan. Hiljaisuus/uraherkkyys ja rullaavuus monille tärkeitä tekijöitä. Rengastesteissä vahvasti painotetun märkäkelin erot saa muuten hyvät renkaat monesti vaihtamaan sijoitusta hurjastikin. Kiva ja mukavavasti ajettava rengas voi huonohkon märkätuloksen johdosta saada murska-arvostelun vaikka perusajossa rengas toimii hienosti jne... Suurin osa ajoista ajetaan kuitenkin kuivalla ja pitävällä asfaltilla tai hiukan kostealla asfaltilla. Monen millin paksuisessa vesipatsaassaa harvemmin ajetaan, kuten testeissä tehdään.

 

Talvirenkaissa onkin sitten toinen juttu, kitka on aina lumi/jääpinnalla rajallinen ja sen johdosta esim nokian renkaat talvinastoissa monien suosikki ja suositeltavakin vaikka monesti melumittausten kauhein rengas

 

Se mitä yritän sanoa, kesärenkaiden valinnassa rengastestien sijoitukset ei ole niin kriittisen tärkeä valintakriteeri kuin talvirenkaissa.

 

Nyt on itsellani ajossa ( kesärenkaat )olevissa autoissa Dunloppia, Bridgestonea, hankookkia ja nankangia ja hyvin noilla näyttäs pärjäävän. Talvirenkaiden suhteen olen kriittisempi aiemmin kerrotuista syistä johtuen.

  • 3 weeks later...
Posted

Kiitti vastauksista. Tuota mietin itsekkin, että noita "ääriolosuhteita" on aika harvoin ja niiden vaaroja voi pitkälti välttääkkin jo ihan vauhdin hidastamisella. Tuo tiepalvelu takuu tosin on ihan kiinnostava.. voi olla tietysti että kun on sen verta laaturenkaat niin ei pitäisi tulla tarvetta jollei naulaan aja!

  • 4 months later...
Posted

Onko tämän jälkeen kirkastunut kenellekään mitä 185 - 195/65-15 sarjan renkaita voi suositella ja mitä ei. Vannekoko on 5,5". Tuota vesiliirtoherkkyyttä minun mielestäni ei nimenomaan kuplassa voi sivuuttaa, koska keula on jo muutenkin keveä. Mitä sanovat urhomiehet?

Posted
Posted

Tuossa vesiliirtoasiassa taitaa olla niin että mitä kapeampi rengas sen paremmin sietää vettä alleen ennen kuin irtoaa, pintakuvio on sitten vasta toissijainen asia. Olettaen tietysti että pintaa on saman verran.

Posted

Meillä on urtsissa ainoastaan kuivan pitokokemuksia, märällä meillä ei oo koskaan ollut yhtään pitoa. Märän kelin renkaiksi voin olla vapaasti suosittelematta esim. Hankook Z212 RS2 ja Kumho ecsta-xs-ku36 -renkaita, molemmilla auto on ollut radalla märällä jokseenkin enemmän vesiliirrossa kun tiessä kiinni. Meillä tietty voi vaikuttaa esim. se että jarrutuksissa maavara on pitkältä matkalta jokseenkin olematon. Nuo molemmat renkaat ovat muuten kuivalla olleet ihan erinomaiset ja pitoa hurjasti.

 

Käyttöautoissa oon suosinut testien sitä kärkirengasta joka on ollut hiljaisin, nyt just alla Goodyearit eikä ole pahaa sanottavaa. Niitä saa englannista usein halvemmalla, nopeammin ja ainakin merkittävästi vähemmällä vaivalla kuin lähteä kiertelemään prkl kaikki rengaspuljut.

 

...josta tuli vielä mieleen - viime syksynä laitoin nastarenkaista kyselyn kahdeksaan rengasliikkeeseen Joensuussa. Kuusi vastasi samana päivänä ja ostin sekä halvimmasta että myös ainoasta joka sanoi "hyllyssä on tuu vaihtamaan". Vähän painoi päätöksessä myös se, että kun ruokatunnilla piti muutenkin käydä niin siellä oli lisäksi makkaratarjoilu.

Posted

Näyttääkin olevan vielä niin, että jos tahtoo tai joutuu päätymään 175/60-15 kokoon edessä, niin valinta tunnetuista menestyjistä jääkin vain muutamaan. Nykyautoihin 16" ja 17" tuntuu olevan lähtökohta kaikelle sporttisemmalle. 15" vanteelle ei taas tee mieli laittaa alle 60 profiilisia ihan ulkonäkö- ja mittarivirhesyistä. Oon silti sitä mieltä, että renkaalla on hyvässäkin autossa todella paljon merkitystä, saati tällaisessa kiesissä jota yrittää saada edes hieman hallittavammaksi.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...