Jump to content

Gti 1.8 16v golffin kone kuplan taakke


Guest make1

Recommended Posts

Joo eli niinkun otsikossa lukee niin tollanen olis suunniteilla, mutta Mitä kaikkea tulee ottaa huomioon kun projektia lähtee toteuttamaan? Eli mitkä kaikki osat tulee vaihtaa golffin osiin? Projekti ei ole ihan yksinkertainen ja vastaan tulee varmasti myös jotain lakikohtia jotka ovat epäselviä. Onko tuo kone ylipäätänsä mahtoollista laittaa kuplaan laillisesti??

Jos jotain hyviö linkkejä on tekniikan vaihtoon niin kiitollinen olisin!

kyseessä siis olis tuo mk2 golffin gti mylly, joka on hiukan alta 140hp.

Link to comment

tarviiko toi 60heppanen audin/passatin kone paljon muutoksia kuplaan tungettaessa eli onko jotain esin kytkin osia sorvailtava jostain vai saako kaupan hyllyltä valmiita entä joutuuko takapeltiä muuttaa vai mahtuuko vakion alle suosiolla pakosarjan ja muuta pientä varmaan joutuu muuttaa mutta onko jotain suurempaa tiedossa muuta kuin kytkin ja startti sekä koneen välilaippa??? tollasenhan voisi joskus tehrä ihan omaksi ilokseen

Link to comment
Guest Toheltaja

voi jos huomataan ettei paperit ja tehot pidä paikkaansa!, voivat siltä istumalta määrätä auton tehomittaukseen, ja jos ei luvut täsmää, alkaa melkonen selitys. Näin on vesivessojen kanssa ollut tämän kesän aikana monellakin jannulla!

Link to comment

ns. antituninkia ei välttämättä katsota suopeasti, siksi juuri mainitisin,

että lohkossa on hyvä olla 60hp:n moottorikoodi.

 

Ei-luvanvaraista vaparia saa muutoskatsastuksen jälkeen virittää painorajaan saakka - turboa ei.

 

FFP-linkin kaivoin lähinnä tuon Tommin projektin vuoksi, en foorumispekuloinnin.

Link to comment

niin...se mitä mä oon tekemässä on hyvin pitkälle sitä mitä rivikoneelle voi kuplan perässä tehdä laillisesti muutoskatsastamalla. edelleen pitää myös muistaa se, että vaparin virittämisen jälkeen voi joutua todistamaan viritetyn moottorin tehon olevan alle tehopainosuhteen 7kg/1kw.

 

kannenvaihdot sun muut on hyvin epäilyttäviä vaikka kuinka FFP:llä on niistä jankutettu.

Link to comment

En tiedä mitä FFP:llä sanotaan, mutta laki sanoo näin:

 

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

 

a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;

 

b) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia;

 

c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

 

d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;

 

e) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; tarvittaessa kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä luotettava selvitys;

 

f) jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

 

g) jos autoon vaihdettavan moottorin käyntinopeusalue ja vääntömomentti poikkeavat huomattavasti vertailumoottorin vastaavista arvoista, on myös voimansiirto muutettava vastaavasti;

 

h) jos autoon vaihdettavan moottorin teho verrattuna sen iskutilavuuteen on pienempi kuin 30 kW/dm3, tulee moottorin teho ja polttoaineensyöttölaitteiston tyyppi yksilöidä ja merkitä rekisteritietoihin; ja

 

i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan rakenneasetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.

 

6 §

Moottorin muuttaminen

1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.

 

2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

 

3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.

 

4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.

 

Link to comment

minkä ikäsistä elimen luovuttajista on kyse siis noi audit tai paskatit?en sitä varmaan virittelis mut jotain tollasta vesivehkeeksi muuttamistakin on ollu mielessä jo pidempään enempi ja vähempi.ihan omaksi ajankuluksi kun muka ei muuten tarpeeksi olisi tekemistä.meneekö kaikki noi 1,9vesiboxeritkin yli tehorajojen siis tölkki koneet,eikö ne sopisi muuten suoraan kuplan lootaan tai ehkä kleinbussin laatikkoon???

Link to comment

16v pannu saattaa kiinnostaa poliisiakin tienpäällä jos ei ole otteessa mitään mainintaa aiheesta.....tuli vain mieleen.

 

passatit/audi 80:t on 1986 vuoden ympäristöstä.....en nyt muista tarkkoja rajoja, mutta olisikohan ollut 81-loppupuolelta 87 alkuun?

Link to comment

Taidan laittaa kuiteskin ton 1.816v koneen suoraan kiinni, pääsen helpommalla ja katsastukseen laitan sitten 1300 takas kiinni, ei oo ainaskaan mun mielestä järkevää lähteä tekemään tosta audin 1300 mitään kummallisempaa konetta.

 

16v pannu saattaa kiinnostaa poliisiakin tienpäällä

Ei kai sitä tartte nyt poliisi sedille kertoo että millanen kone siellä on, kun vaan ajaa nopeusrajoitusten mukaan ja kaahaa sitten radalla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...