Guest make1 Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 Joo eli niinkun otsikossa lukee niin tollanen olis suunniteilla, mutta Mitä kaikkea tulee ottaa huomioon kun projektia lähtee toteuttamaan? Eli mitkä kaikki osat tulee vaihtaa golffin osiin? Projekti ei ole ihan yksinkertainen ja vastaan tulee varmasti myös jotain lakikohtia jotka ovat epäselviä. Onko tuo kone ylipäätänsä mahtoollista laittaa kuplaan laillisesti?? Jos jotain hyviö linkkejä on tekniikan vaihtoon niin kiitollinen olisin! kyseessä siis olis tuo mk2 golffin gti mylly, joka on hiukan alta 140hp. Quote Link to comment
joksa Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 audin/passatin 1.3 "isolohko" aihioksi ja siitä rakentamaan 16V 1.8 ja dynon kautta konttorille (60 hepan käppyrä kourassa). Ei tarvi lupia. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 eiks saa ilman erikoislupalappusii jos vaihtaa esim kannen ja sit se olis omavalmiste josta käy revittää 60hp tehot? Quote Link to comment
Guest Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 tarviiko toi 60heppanen audin/passatin kone paljon muutoksia kuplaan tungettaessa eli onko jotain esin kytkin osia sorvailtava jostain vai saako kaupan hyllyltä valmiita entä joutuuko takapeltiä muuttaa vai mahtuuko vakion alle suosiolla pakosarjan ja muuta pientä varmaan joutuu muuttaa mutta onko jotain suurempaa tiedossa muuta kuin kytkin ja startti sekä koneen välilaippa??? tollasenhan voisi joskus tehrä ihan omaksi ilokseen Quote Link to comment
joksa Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=29210 Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 aina seuraavaan katsastukseen saakka, kun tulee täyspäinen konttoristi katsomaan :) Quote Link to comment
Racing Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 Ei ne voi toisten tekemiä muutoksia kumota jotka on otteeseen kirjattu... Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 voi jos huomataan ettei paperit ja tehot pidä paikkaansa!, voivat siltä istumalta määrätä auton tehomittaukseen, ja jos ei luvut täsmää, alkaa melkonen selitys. Näin on vesivessojen kanssa ollut tämän kesän aikana monellakin jannulla! Quote Link to comment
Racing Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 ajetaan vakiolla. Quote Link to comment
joksa Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 ns. antituninkia ei välttämättä katsota suopeasti, siksi juuri mainitisin, että lohkossa on hyvä olla 60hp:n moottorikoodi. Ei-luvanvaraista vaparia saa muutoskatsastuksen jälkeen virittää painorajaan saakka - turboa ei. FFP-linkin kaivoin lähinnä tuon Tommin projektin vuoksi, en foorumispekuloinnin. Quote Link to comment
Guest Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 niin...se mitä mä oon tekemässä on hyvin pitkälle sitä mitä rivikoneelle voi kuplan perässä tehdä laillisesti muutoskatsastamalla. edelleen pitää myös muistaa se, että vaparin virittämisen jälkeen voi joutua todistamaan viritetyn moottorin tehon olevan alle tehopainosuhteen 7kg/1kw. kannenvaihdot sun muut on hyvin epäilyttäviä vaikka kuinka FFP:llä on niistä jankutettu. Quote Link to comment
-tipi- Posted September 9, 2005 Share Posted September 9, 2005 En tiedä mitä FFP:llä sanotaan, mutta laki sanoo näin: 2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin: a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna; b) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia; c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna; d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus; e) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; tarvittaessa kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä luotettava selvitys; f) jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys; g) jos autoon vaihdettavan moottorin käyntinopeusalue ja vääntömomentti poikkeavat huomattavasti vertailumoottorin vastaavista arvoista, on myös voimansiirto muutettava vastaavasti; h) jos autoon vaihdettavan moottorin teho verrattuna sen iskutilavuuteen on pienempi kuin 30 kW/dm3, tulee moottorin teho ja polttoaineensyöttölaitteiston tyyppi yksilöidä ja merkitä rekisteritietoihin; ja i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan rakenneasetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa. 6 § Moottorin muuttaminen 1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %. 2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin. 3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa. 4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted September 9, 2005 Share Posted September 9, 2005 no, tekee eka mitä tykkää ja miettii sit, vaikka ajaa punakilvillä Quote Link to comment
Guest make1 Posted September 9, 2005 Share Posted September 9, 2005 eli paras konsti on jättää kuplan 1300 kone tallin nurkkaan ja vaihtaa se leimalle, jonka jälkeen taas uusi kone tilalle. Quote Link to comment
Guest Posted September 10, 2005 Share Posted September 10, 2005 minkä ikäsistä elimen luovuttajista on kyse siis noi audit tai paskatit?en sitä varmaan virittelis mut jotain tollasta vesivehkeeksi muuttamistakin on ollu mielessä jo pidempään enempi ja vähempi.ihan omaksi ajankuluksi kun muka ei muuten tarpeeksi olisi tekemistä.meneekö kaikki noi 1,9vesiboxeritkin yli tehorajojen siis tölkki koneet,eikö ne sopisi muuten suoraan kuplan lootaan tai ehkä kleinbussin laatikkoon??? Quote Link to comment
Guest Posted September 10, 2005 Share Posted September 10, 2005 16v pannu saattaa kiinnostaa poliisiakin tienpäällä jos ei ole otteessa mitään mainintaa aiheesta.....tuli vain mieleen. passatit/audi 80:t on 1986 vuoden ympäristöstä.....en nyt muista tarkkoja rajoja, mutta olisikohan ollut 81-loppupuolelta 87 alkuun? Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted September 11, 2005 Share Posted September 11, 2005 Taitava ylipuhuja saattaisi ostaa tuollaisen Audin tonnikolmesatasen vaikka minulta. Quote Link to comment
Guest make1 Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Taidan laittaa kuiteskin ton 1.816v koneen suoraan kiinni, pääsen helpommalla ja katsastukseen laitan sitten 1300 takas kiinni, ei oo ainaskaan mun mielestä järkevää lähteä tekemään tosta audin 1300 mitään kummallisempaa konetta. 16v pannu saattaa kiinnostaa poliisiakin tienpäällä Ei kai sitä tartte nyt poliisi sedille kertoo että millanen kone siellä on, kun vaan ajaa nopeusrajoitusten mukaan ja kaahaa sitten radalla. Quote Link to comment
Guest Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 no kukin sit tavallaan. Quote Link to comment
mikan Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 Ei kai sitä tartte nyt poliisi sedille kertoo että millanen kone siellä on, kun vaan ajaa nopeusrajoitusten mukaan ja kaahaa sitten radalla. Sithän kadulla pärjääkin hyvin sillä 1,3:lla... t. Mika Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.