Jump to content

Rockatanskyn -64 paksutolppa


Guest Rockatansky

Recommended Posts

Guest Rockatansky

Tämä tuli ostettua pari vuotta sitten heräteostoksena kun "halvalla" sai. Edellinen kaveri ilmeisesti potkaissut tyhjää ja kauniinpi puolisko halusi pois tallista tilaa viemästä. Majaillut siitä lähtien sisätiloissa tosin yhden talven ulkona pressun alla. Edellisen nelivuotisprojektin jälkeen meni kolmisen vuotta ennenkuin löysin motivaatiota aloittaa. Hitsaukset edellisen toimesta jo aika pitkällä mutta töitä silti riittää. Kuvakavalkadi lähtee jollain todella vanhalla kuvalla. Toivottavasti eivät ole kenenkään vanhemmat..

 

1_zps93431a6d.jpg

 

Tämä edellisen kimppatallin aikoihin:

 

4_zps9c68041c.jpg

 

Lattiat:

 

IMG_4089_zps8b3475b7.jpg

 

IMG_4087_zpsfa5b34d4.jpg

 

Ongelmia:

 

IMG_4082_zpsea0d87d1.jpg

 

Tätä on peitelty oikein useammalla pellillä:

 

20130919_222837_zpsf96228db.jpg

 

Peräosastostrakin löytyy ruostetta:

 

20130919_222901_zpscdfc7920.jpg

 

Sisältä:

 

IMG_4080_zps1a32d95c.jpg

 

Moottori? Kunto?

 

DSC00099_zps150dce87.jpg

 

Lyhyesti suunnitelmat:

 

Autoa hiukan tonttiinpäin, Säädettävä keula, levyjarrut eteen, 12V sähköt, Joku mukavasti kutiteltu pannu taakse, Levitetyt peltivanteet taka-akselille, Grantin ratti (vaimo haluaisi lisäksi valkoisen nahkasisustan :D), Väri pintaan (pysynee valkoisena), Vaihteisto välityksillä että pystyy motarillakin ajamaan, USA-puskurit (löytyy 4kpl)..

 

Jees, mutta peltitöistä nyt kuitenkin aloitetaan.

Link to comment
Guest Rockatansky

 

 

Harkitse keulaan myös droppiolkia. Pelkällä säätöakselilla tulee keulasta useimmiten epämukavan kova.


Joo, ehdottomasti. Onko paha homma hitsata vakioakseliin säätöpalat vai kannattaako ostaa samantein säädettävä keula?

Irroitin tänään polkimet ja niiden takaa paljastui lisää reikiä. Lienee tuokin aika vakiopaikka näissä.

20130922_223130_zps8d116135.jpg

Edited by Rockatansky
Link to comment
Harkitse keulaan myös droppiolkia. Pelkällä säätöakselilla tulee keulasta useimmiten epämukavan kova.

 

Joo, ehdottomasti. Onko paha homma hitsata vakioakseliin säätöpalat vai kannattaako ostaa samantein säädettävä keula?

 

Irroitin tänään polkimet ja niiden takaa paljastui lisää reikiä. Lienee tuokin aika vakiopaikka näissä. Koppahan olisi kiva tiputtaa pois alustan päältä mutta löydettyäni jo muutaman paikan missä kyseiset palikat on hitsattu toisiinsa kiinni niin voipi olla että nämä viimeiset reijät hitsataan koppa päällä kuntoon :)

 

20130922_223130_zps8d116135.jpg

 

Ei ole paha homma hitsata niitä paloja vakio akseliin jos se olisi valmiiksi puhdas.

 

Mutta sitä rasva paskaa on yleensä ihan huolella siellä akselissa ja hiekkapuhallukset yms maalaukset päälle niin en näe järkeä rakentaa itse kun niitä uusia saa kohtuu huokealla hinnalla.

Link to comment

Tosta palojen hitsaamisesta johtui mieleen hauska muisto ekan kuplan ajoilta... Tuolloin ei itsellä ollut hitsivehkeitä ja puhuin itseni kaverin luokse tekemään tuota hommaa. Pakkasta oli muistaakseni pikkaisen vajaa 30 astetta, kylmässä hallissa hitsasin roikkalampun alla. Saatto olla hieman krapulakin, tai ainakin baariin kiirus...

 

Saumoja aikani polteltuani aloin ihmettelemään että mitäs se koira nyt haukkuu tuolla tavalla satunnaisesti... Sain saumat melkein vedettyä kun kaveri tuli halliin, koputti olalle ja sanoi:"komeet liekit..."

 

Vaseliini oli alkanut palamaan putken sisällä ja välillä ampui pitkät lieskat pihalle putkien päistä, siitä nuo "haukahduksetkin" tulivat... :-)

Link to comment
Guest Rockatansky
Tosta palojen hitsaamisesta johtui mieleen hauska muisto ekan kuplan ajoilta... Tuolloin ei itsellä ollut hitsivehkeitä ja puhuin itseni kaverin luokse tekemään tuota hommaa. Pakkasta oli muistaakseni pikkaisen vajaa 30 astetta, kylmässä hallissa hitsasin roikkalampun alla. Saatto olla hieman krapulakin, tai ainakin baariin kiirus...

 

Saumoja aikani polteltuani aloin ihmettelemään että mitäs se koira nyt haukkuu tuolla tavalla satunnaisesti... Sain saumat melkein vedettyä kun kaveri tuli halliin, koputti olalle ja sanoi:"komeet liekit..."

 

Vaseliini oli alkanut palamaan putken sisällä ja välillä ampui pitkät lieskat pihalle putkien päistä, siitä nuo "haukahduksetkin" tulivat... :-)

 

Kyllä, muistan itsekin joskus hitsanneeni autoa sisäpuolelta lattiatiloista ja kaveri on koputtanut olkapäähän ja tokaissut että koko auton pohja on sitten tulessa.. onneksi massa palaa aika heikosti.

 

Asiasta porkkanaan: auton mukana tuli käyttämätön (uusi?) Bugpackin: dual Quiet pack -putkisto (pelkät äänenvaimentimet eli koko moottorilta lähtevä käärmeenpesä-häkkyrä puuttuu):

 

https://static.doghouserepair.com/image ... s/9993.jpg

 

Onko jollain käyttökokemuksia? Äänet? Meneekö paikalle bolt on vai tarviiko tehdä itse kiinnikkeet?

Link to comment
Asiasta porkkanaan: auton mukana tuli käyttämätön (uusi?) Bugpackin: dual Quiet pack -putkisto (pelkät äänenvaimentimet eli koko moottorilta lähtevä käärmeenpesä-häkkyrä puuttuu):

 

https://static.doghouserepair.com/image ... s/9993.jpg

Tuo vaimennin(pari) on tarkoitettu pitkä kollektoriselle kärmekselle (ns. merged setti), eli tällaiselle:

 

c_merged.jpg_35c_2a8.jpg

 

"Normaali" kärmeksellä ei taida vaimentajat sopia vaan osuu koneeseen.

Link to comment
  • 2 months later...
Guest Rockatansky

Rälläkkää herätelty talviunilta, hiukan parsimistahan se vaatii.

Ruostetta_zpsf5dceeb4.jpg

Raskaamman musiikin ystävänä tuli sitten heitettyä yksi ylimääräinen näyttö talliin joten nyt sitten musiikkia oikein kuvan kera. Ei tämä huikea työtahti tästä kyllä enään hirveästi voi hidastua :D

Naumlyttouml_zps3fda9c08.jpg

Päätin myös kiitos kalliin elämän mennä etuakselin kanssa sieltä mistä halvimmalla pääsee eli säätöpalikoilla mennään. Ei tosin olla vielä ihan siellä asti että tarttis niiden tilaamista miettiä..

Edited by Rockatansky
Link to comment
  • 5 months later...
Guest Rockatansky

Noniin, pienen sapatin jälkeen homma on taas nytkähtänyt liikkeelle. Aloitin jo talvella hitsauksia mutta vanha valovirta-MIG oli siinä pisteessä että alkoi olemaan kilometrit täynnä joten se joutui huoltoon. Nyt sitten kun helteet alkoi niin on kiva mennä takaisin hikoilemaan pillin varteen, talvella olikin vähän liian kylmä. Tilasin siis Wolfsburgista muutaman korjauspalan mistä varapyöräkotelon pohja on nyt menossa paikalleen.

 

Kuvia ei ole nyt hitsauksista mutta ostinpa nykyisen harrastepelin takalamppuihin punaista lakkaa kun olivat haalistuneet ja täytyi sitä tietysti koittaa myös kuplan takavaloihin. USA-tyylin kokopunaiset olisi kivat mutta ei tuo tavara ainakaan peitä ehkä ihan tarpeeksi hyvin vaikka haalistuneisiin verrattuna ihan passelilta näyttäänkin. Tähän autoon haluaisin ne astetta pienemmät (hertat?) mitä löytyy 60-luvun alun kuplista, saa vinkata mistä niitä saisi halvimmilla? Hyllystä löytyisi yhdet ylimääräiset uudet "Tear Drop" takavalot jos joku on semmosia vailla. Täytyy yrittää jossain vaiheessa laittaa ne myyntiin..

 

Takalamppu punaisen lakan kanssa:

 

20140523_113409_zps568ddf15.jpg

Edited by Rockatansky
Link to comment

Harkitse keulaan myös droppiolkia. Pelkällä säätöakselilla tulee keulasta useimmiten epämukavan kova.

Säätöakselissa yleinen virhe on säätää ala- ja ylätukivarret samaan kulmaan. Kun säätää alemmat hieman alemmas kuin ylemmät (kuten orkkiksenakin on), niin keula muuttuu jonkin verran mukavammaksi.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...