Jump to content

Type3 Fastback '68 tehtaan Automaatti EFI


Recommended Posts

Kauheasti tulee tehtyä kaikkea mutta kun istuskelee koko päivän töissä tietsikan edessä niin ei projekti päivittely oikein maistu enää illalla.

 

3974.JPG

3981.JPG

3980.JPG

 

Eli tälläinen tapaus kävi erään tuttavan toimesta vähän väliä mulla korjattavana kolmen vuoden aikana kun vikoja oli niitä näitä lähinnä sähköpuoleen liittyen. Ja omistajalla ei ollut intressiä tai aikaa ruveta niitä itse setvimään.

Näihin kuului muunmuassa

-Virtalukko (avain ei kääntynyt lukossa)

-Valojen toimimattomuus

-bensaletkujen vaihto

-Vilkun korjaus

-Koneen toimimattomuus sähköistä johtuen

-penkkien korjaus puslia uusimalla ja kippaus vivun rakennus (penkit ilmeisesti väärästä vuosimallista missä vaijerillinen kippi)

-Yleistä siistimistä

-Katsastushuoltoa

-Simpukan säätöä

yms yms.

 

Kyseessä on siis tietämäni historian mukaan kertaalleen entisöity (ei siis museokuntoon) auto joka on sitten jäänyt huonommalle pidolle.

Esim koko kori on maalattu yltäpäältä volvon kartan harmaaseen metallihohto sävyyn ja pohjaan on levitetty joku jäteöljy/terva pinnoite joka on aivan perseestä kun suttaa kaikki paikat ja työkalut jos vähänkään mitään pitää auton alla tehdä.Myös kone ja laatikko on kuulemma samalla kertaa rakennettu täysin uusiksi.

 

Auto päätyi minulle eriäisten vaiheiden jälkeen kun omistaja soitti ja kysyi olisikon halukas ostamaan auton pois järkintaan kun hän ei saa virta-avainta kääntymään lukossa ja tehtiin kaupat.

 

Traileroin auton omalle pihalle ja illan väkerryksellä sain virtalukon jälleen kerran korjattua ja jämähtäneen besapumpun toimimaan. Samalla vaihdoin loputkin bensaletkut ja kaikki alipaineletkut jota oli ekalla kertaa jäänyt vaihtamatta. Ja sain auton räjäytettyä käymään ja pikkaset ajelut tehtyä pihalla. Muutama ilta lisää väkerrystä ja sytkä osat oli rakennettu uusiksi ja lataus saatu toimimaan niinkuin pitää ainakin melkein. Sain myös ajeltua autolla sen verran että kävin hakemassa tuoreen leiman lappuun vaikka kone ei mitenkäänpäin hyvin toiminut.

 

Rupesin selvittelemään että mikä voisi kyseisen paskan käynnin aiheuttaa ja myös mikä oli aiheuttanut aikoinaan vanhalla omistajalla männän sulamisen helsingin reissulla. Ja luonnollisesti tämän jälkeen kone rakennettiin uudelleen. Pieni salapoliisi työ selvitti että autossa oli kokonaan väärä ecu jonka takia täyskaasurikastus ei ole toiminut lainkaan eli suomeksi auto oli käynyt aina laihalla kun oltiin ajettu rajummin.

 

No uusi boxi etsintään ja uusi löytyi niinkin läheltä kuin californiasta. Uusi boxi paikalle ja sormet ristiin että homma toimisi. No eihän se mitään ihmeparannusta aiheuttanut eli vieläkin auto kävi huonosti muuten kuin tyhjäkäyntiä ja lähti myös kylmänä huonosti käyntiin. Tarkistin myös että bensanpaine oli kohdallaan 28psi (karvan alle 2bar auton käydessä).

Tämän jälkeen taas loppui inspiraatio ja auto makoili kuukauden verran hiljaa pihalla.

 

Sitten viimeviikolla sain taas kipinää saada auton kuntoon että saisin sen ajettua talvisäilöön ja hitto pirulainen ei suostunut edes käynnistymään.

No ajattelin että tarkistan nyt sitten että ettei huono käynti johdu takkuavasta suuttimesta ja otin toisen puolen suuttimet irti ja päät limupulloihin ja starttaamaan ja kumpikaan suutin ei räkäissyt mitään ja toinen rupesi vuotamaan sähköliitimestä bensaa.

Jälleen pienen päänraapimisen jälkeen huomasin että molempien suuttimien johdot oli poikki juurestaan eli ei ihme ettei oikein toiminut. Ja tähän sitten homma jäi muutama päivä sitten kun päätin että rakennan uuden johtosarjan koneeseen ennen kuin rupean mitään muuta vikaa korjaamaan kun homma ei vain tule toimimaan katkovilla sähköillä.

 

Ja kun kuvat on aina kivoja niin tässä muutamia

 

Suuttimien pidin oli joskus kiristetty kohtuu piukkaan.

8965.jpg

Uudet on tulossa jälleen rapakon takaa

 

Suuttimien rikkinäisiä johtoja

8969.jpg

 

Suuttimet ja myös sähköliitännän vuoto näkyy tässä kuvassa.

8967.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Itse en ole vielä asiaan sen enempää tutustunut mutta käsittääkseni automaatti osioon atf ja peräosioon perus laatikko öljy.

 

Edit:

 

Tuoltahan ne vanhasta ohjekirjasta löytyikin kivasti.

http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/69type3_canada/69III-38.jpg

http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/69type3_canada/69III-39.jpg

Link to comment

Huonon brändäyksen vuoksi Zyklon B ei ole enää markkinoilla. Tilattava korviketta Uragan D2. Tuossa toisessa manuaalin sivussa on Dextronin koodi sanottu vähän vaikeasti. Oikea haku esim netistä on " Dextron R B 10100".

Link to comment
Huonon brändäyksen vuoksi Zyklon B ei ole enää markkinoilla. Tilattava korviketta Uragan D2. Tuossa toisessa manuaalin sivussa on Dextronin koodi sanottu vähän vaikeasti. Oikea haku esim netistä on " Dextron R B 10100".

 

Itse löysin että Dextron III olisi samaa ainetta mutta en asioista enenmpää tiedä mutta eiköhän joku osaa varaosaliikkeestä myydä oikeaa.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Onko jollain tietoa mistä saisi ostettua numeroitua valkoista (tai muun väristä) kaapelia tuon ruiskun johtosarjan uudelleen tekemistä varten. Tai löytyyko jostain mahd jotain ohjauskaapelia tms mikä sisältä saisi 25 numeroitua monisäikeistä 1,5mm johtoa kuorittua ulos. kuoriminen ei välttämättä olisi paska idea kun tarvetta on vain muutamalle metrille kutakin kaapelia.

Link to comment
  • 4 months later...

Tein sitten koko ruiskun johtosarjan uudestaan valkoisesta johdosta ilman numeroita kun ei niillä juurikaan mitään tee niissä johdoissa kunhan vain tietää mihin liittimeen mikäkin johto menee.

 

8994.jpg

 

Huomenna olisi tarkoitus käydä laittamassa paikalleen ja koettaa jos se vaikka auttaisi mystisiin ruiskuongelmiin ja jos ei auta niin ainakin nyt voi rajata huonot johdotukset pois yhtälöstä.

 

BTW ei keltään sattuisi löytymään uusia ruiskun kumitutteja.

Link to comment

Johdot meni paikalleen ja pärähti syksystä asti seisonnan jälkeen laakista käyntiin eli oikea paikka tuli korjattua. Sitten vielä yksi vuotava suutin vaihtoon ja imarilta laatikolle menevä putki vaihtoon ja vähän sytkän säätöä niin auto rupesi jo käymään säädyllisesti. Vielä pitäisi sytkäjohdot ja tulpat vaihtaa ja saada latausjännite nostettua 13.2V -> 13,5V-14,5V niin voisi ruveta taas miettimään katsastamista.

 

Olisko hyviä ehdotuksia miten tuon latauksen saisi nostettua suuremmaksi tai testattua että onko tuosta laturista edes siihen tai onko vika säätimessä. Tai toinen vaihtari että saako noita type3 latureita uutena/kunnostettuna mistään.

Link to comment

Moro!

Huomasin että laittelet type3 fastbakkia joka on ruiskukoneella, tarvitko varaosamoottoreita? Kaverilla ois kaksi täyttä alkuperäistä ja aukasematonta type3 ruiskukonetta, toisella ajettu suurinpiirtein 100 tuhatta ja pyörii, toisen ajomäärästä ei varmaa tietoa ei pyöri(todnäkösesti pytyt jumittaa) molemmat on ajosta jääneet seisomaan ja ovat olleet toistakymmentävuotta varastossa.

Jos kiinnostaa niin ilmoittele.

 

T. Kari Kittilä

Link to comment

Oliko siitä ruiskuboxista mitään iloa minkä lähetin. Kiinnostaisko ostaa siihen boxiin joka oli kiinni niin loput osat. Eli suuttimet kaasuläppä harvinainen virranjakaja ja säätimiä. Itellä tuskin noille on käyttöä tai sitten tarvisin sen boxin takas joka oli kiinni kun sinä sait auton. Onko koneessa vielä kiillotettu puhallinkoppa kiinni ja peltisatsit yms. Vai onko sinne tungettu joku tusina moottori. Nyt harmittaa ku laitoin tohon noi helmalistat ja hyvät puskurit kiinni. Nyt olis ollu itellä käyttöä :)

Link to comment

Oliko siitä ruiskuboxista mitään iloa minkä lähetin. Kiinnostaisko ostaa siihen boxiin joka oli kiinni niin loput osat. Eli suuttimet kaasuläppä harvinainen virranjakaja ja säätimiä. Itellä tuskin noille on käyttöä tai sitten tarvisin sen boxin takas joka oli kiinni kun sinä sait auton. Onko koneessa vielä kiillotettu puhallinkoppa kiinni ja peltisatsit yms. Vai onko sinne tungettu joku tusina moottori. Nyt harmittaa ku laitoin tohon noi helmalistat ja hyvät puskurit kiinni. Nyt olis ollu itellä käyttöä :)

Siittä boxista ei ollut mitään hyötyä minkä lähetit mutta kai siittäkin toimivan saisi rakennettua kun sain rapakon takaa ainakin yhden toimivan.

Ja se boxi mikä siinä oli kiinni on siiretty sivuun odottamaan sulle lähetystä eli en ole sitä unohtanut (laita privalla pakettiautomaatti ja puh numerosi mihin sen haluat).

 

Ja peltisatsia ei koneessa enää ole se on korvattu vakio vaimentimella mikä teki autosta sisälle käytännössä äänettömän tämän ikäiseksi autoksi. Ja kiiloitetusta puhallinkopasta ei ole enää tietoakaan mutta sitä ei ole vaihdettu. Ja ei noi puskurit nyt mitään show voittajia ole. Takana oijottu lommo ja edessä lisävaloille reijät (voisi tietty hommata lisävalot)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kun latauksen kanssa on ollut vähän ongelmia saavuttaa ruiskun vaatima jännite niin putsasin ainakin laturin niin ettei epäpuhtauksista tai laturin sisäisitä kytkennöistä jää lataus kiinni.

 

Eli kun ei satu olemaan kollektori sorvia käytettävissä niin piti impovisoida.

Eli lähtökohtana oli hieman tummunut kollektori missä ei ollut syviä uria tms. eli 400 vesipaperi käteen ja kollektori kirkkaaksi.

Sitten samalla tavalla hiilien sisäänajo sormella painaen ettei mene koko päivää pyöritellessä.

9001.jpg

Link to comment

Tänään tuli suoritettua lisäilmaluistin tai mikä se Aux air regulator nyt suomeksi onkaan puhdistus ja säätö.

 

9008.jpg

 

Ja oli sit muuten sen verta jumissa ettei varmasti ole toiminut oikein.

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Noniin kuka ikinä tän auton kanssa onkaan räplännyt menneisyydessä niin ei ole oikein osannut vaihtaa oikeita osia rikkinäisten tilalle tms. Eli olen nyt käynyt läpi about kaiken mikä voisi käyntiin vaikuttaa.

Auto lähtee käymään ja käy tyhjäkäyntiä todella hyvin mutta lykkää putkesta aika paksua tavaraa ulos eli käy hiton rikkaalla. Ja kun koettaa laittaa vaihdetta päälle niin auto liikkuu mutta kuullostaa siltä kuin vedot loppuisi kesken. No aattelin että ainut mikä nyt voi olla vikana on se että joku on säätänyt map -sensoria kompensoidakseen vanhan väärän ruiskuboxin aiheuttamia ongelmia. No otin mapin irti autosta jota ei ollut irroitettu ainakaan takakontin eristeiden laiton jälkeen ja ekaksi tarkistin varaosanumeron joka oli tietty väärä. Ja tämä pirulai,en on nyt sitten aiheuttanut sen että auto on käynyt ylenpalttisen rikkaana ja nyt pitäisi löytää korvaava osa jostain. Taitaa taas mennä rapakon taakse tilaus menemään.

Link to comment
  • 1 month later...

Noniin kuukauden odottelun jälkeen tuli nos mappi sensori kanadasta postilaatikkoon. 10min ruuvailun jälkeen sensori paikalleen ja auto käyntiin ja pirulainen toimi paremmin kuin ikinä. Jos vaikka ensviikolla kävis katsastamassa mutta pitää hakea uudet renkaat ennen kun menee yrittämään.

Link to comment

Niin no pienestä kiinni on aika löyhä käsite :)

-Bensapumppu jumissa napaisuuden kääntö ja koputtelu auttoi

-Kojelaudan alta rikkinäisen päävirtajohdon liittimen korjaus

-Kaikkien kumilinjojen uusiminen + uudet klemmarit.

-Uusi autoon kuuluva ecu californiasta.

-Ruiskun johtosarjan uudelleen tekeminen

-Laturin kunnostus ja uusi latauksen säädin laturin kiinnitys pinnapultin uudelleen poraus

-Bensapaineen säätö

-Tyhjäkäynnin säätö

-Yhden vuotavan suuttimen vaihto

-Suutimien tiivisteet

-Imusarjan tiivisteiden pannoittaminen imuvuodon estämiseksi.

-Uudet sytkäkamat

-Lisäilmaluistin herkistely

-Uusi map sensori kanadasta

 

Kohtuu helpollahan tuon sai ajettavaan kuntoon ;)

 

Nyt sitten otin radion työn alle pienenä sivuprojektina ja heti ekaksi huomio kiinnittyi väärin kytkettyihin 6x9 kajareihin ja niinhän se tietty oli että telemen huoltama blaukkarin frankfurt radiokin rätisee pirusti ja ei löydy muutakuin yhdelle kanavalle heikko rätisevä signaali eli paskana sekin. Alkaa pistämään jo vihaksi kun mikään ei toimi tai ole korjattu oiken tässä autossa vaan jokapuolella tulee paskaa vastaan. Mutta pikkuhiljaa paskakasasta alkaa pilkoittamaan mukava auto ja toivottavasti pysyykin sellaisena.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...