Jump to content

Traktoriohjaus kuplaan


x-pj

Recommended Posts

Miten suhtautuvat katsastuksessa?

Meinasin laittaa simpukalta raidetangon ainoastaan toiseen olkaan ja sitten yhdistää yhdellä pitkällä raidetangolla olat keskenään.

Toiseen olkaan tulee kaksi unipalloa päällekkäin, kun siihen pitää saada kaksi raidetankoa kiinni.

 

Idea tässä on eliminoida aurauskulmien muutokset joustoliikkeissä. Kulmien säätökin tulee helpoksi, kun voi säätää vaikka keula ylhäällä.

post-3647-13888369898055_thumb.png

Link to comment

Cal-look loungessa asiaa sivuttiin ja jotku piti sitä jopa vaarallisena. Tuo rodihan on jäykällä akselilla, mutta kuplan pukkikeula on erillisjousitettu. Jos toisen puolen pyörä osuu pattiin niin se vetää toista päätä ja aiheuttaa harituksen hetkeksi. Tai jos mennään kaarretta kallellaan niin sama ilmiötulee pitkävaikutteisena. Eli tolla ei tuu bump steeringiä jos mennään suoraan tasasella tai poikittain olevaan isoon kuoppaan tai töyssyyn osutaan molemmilla pyörillä tarkalleen samalla tavalla

Link to comment
Unipallot ei oo oikeen loistavasti tuntuneet ainakaan kallistuksenvakaajissa kestävän. Tai siis kestää, mutta rupee melko nopeesti kolisemaan.

Mieluummin laittasin tavalliset raidetangonpäät, niin kuin volkrodissa, mutta vakio-olassa ei ole kun yksi paikka. Pakko laittaa päällekkäin.

 

Ettei ottaisi runkoon/tankkiin kiinni?

Ulosjoustoa pitää ainakin rajoittaa, mutta ei paljoa. Tankin puoli on vielä varmistamatta, mutta siellä näyttäis olevan enemmän tilaa.

Tähän vielä tarkennuksena, että säätöakselilla keulaa madalletaan ja käytetään vakio-olkia. Vakio korkeudessa tai olka-akseleilla madallettuna ottas tunneliin.

Link to comment
Cal-look loungessa asiaa sivuttiin ja jotku piti sitä jopa vaarallisena. Tuo rodihan on jäykällä akselilla, mutta kuplan pukkikeula on erillisjousitettu. Jos toisen puolen pyörä osuu pattiin niin se vetää toista päätä ja aiheuttaa harituksen hetkeksi. Tai jos mennään kaarretta kallellaan niin sama ilmiötulee pitkävaikutteisena. Eli tolla ei tuu bump steeringiä jos mennään suoraan tasasella tai poikittain olevaan isoon kuoppaan tai töyssyyn osutaan molemmilla pyörillä tarkalleen samalla tavalla

Jäykkäakselisia ne on ollut minun maasturitkin, joissa vastaava rakenne on ollut. Mutta aika jäykkä on kuplankin akseli ja äärijoustoja on tarkoitus rajoittaa. Tällä autolla ei ole tarkoitus ajaa kovaa mutkissa ja töyssyt muuttaa pyöräkulmia nytkin. Jos tämä osottautuu levottomaksi ajossa, niin puran pois. Lupaan kertoa kokemuksia, kunhan sille asteelle pääsen.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Nyt alkaa olla akselin osat yhteensopivia ja mahtuu liikkumaan. Joustot on rajotettu, mutta vielä on autossa jousitus. Kokeilemaan ei vielä pääse, kun joutuu tankkiakin muokkaamaan. Toivottavasti lumet vielä sulaa pois, ettei jää testi kevääseen.

post-3647-1388837005544_thumb.png

post-3647-13888370055866_thumb.jpg

Link to comment
Cal-look loungessa asiaa sivuttiin ja jotku piti sitä jopa vaarallisena. Tuo rodihan on jäykällä akselilla, mutta kuplan pukkikeula on erillisjousitettu. Jos toisen puolen pyörä osuu pattiin niin se vetää toista päätä ja aiheuttaa harituksen hetkeksi. Tai jos mennään kaarretta kallellaan niin sama ilmiötulee pitkävaikutteisena. Eli tolla ei tuu bump steeringiä jos mennään suoraan tasasella tai poikittain olevaan isoon kuoppaan tai töyssyyn osutaan molemmilla pyörillä tarkalleen samalla tavalla

Taas mennään ot osastolle tai ainakin laite on väärän merkkinen mutta mielenkiinto heräsi.... mulla on -61 chevy p-u johon Joe Amerikaano on vaihtanut tehostetun ohjauksen. Ohjaus toimii ja on mukava käännellä mutta.. auto on erittäin rauhaton ja vetelee arvaamattomasti mihin sattuu. Diaknoosina on useamman viisaan mukaan se että apusimpukukan nivel on 15 mm ylempänä kuin pääsimpukan vastaava kohta. Tuo asentovirhe kuulemma aiheuttaa ohjauksen vetelyn arvaamattomasti kun pyörät kääntyy eri kulmiin. Eli Joe on laittanut uudistetun pääsimukan väärään asentoon. Viime viikolla purin ohjauksen ja tein runkoaisaan uuden pedin simpukalle , näin sain mitan mukaan apu-ja pääsimpukan nivelet samalle korkeudelle ja muutenkin symmetrisesti toisiinsa nähden.

Keväällä pääsee kokeilemään oliko tästä operaatiosta hyötyä , jos ei niin sitten mennään rengaskauppaan etsimään vähän kapeampia kumei.

Link to comment

Pyörien haritus juuri aiheuttaa vetelyä. Parempi olis, jos virhe olis siihen suuntaan, että auraus lisääntyisi hetkellisesti. Laskeskelin, että tuossa minun rakenteessa etupyörin viiden sentin korkeusero aiheuttaa yhden millin virheen harituksen suuntaan. Tuota ajattelin hoitaa hiukan ylisuurella aurauksella, jotta pieni ero ei vie harituksen puolelle. Jäykemmällä vakaajalla voin myös hillitä korkeuseron syntymistä.

Link to comment

Nyt pienenee bensalaskut!

 

Tuon verran otin tankista pois. Ei olis tarvinnut ihan noin paljoa, mutta helpompi tehdä suorilla linjoilla ja samalla synty potero bensalähdölle. Laitoin lisäksi muutaman loiskelevyn, kun tankin pohja oli auki.

Tuo tankki oli jo vuotava ja hapero bensalähdön ympäriltä, joten sen silpominen ei tuntunut pahalta.

post-3647-13888370069154_thumb.png

Link to comment
  • 3 weeks later...

Nyt on ensimmäinen koeajo suoritettu. Vaihtamisen yhteydessä ei tapahdu enää vetelyä kovassakaan kiihdytyksessä ja sitähän tässä ensisijassa haettiin. Tosin asvaltti oli märkä ja likanen, joten en saanut kunnollista pitoa. Myös lyhyissä ja terävissä käännöksissä tuntuu yllättävän täsmälliseltä.

 

Kaarre ajettavuuteen vaikuttaa varmasti enemmän muut muutokset, jotka tuli tehtyä samassa yhteydessä. Eli kavennettu akseli vaihtui täyspitkään ja dropit vakio-olkiin. Lisäksi tuli tukevampi vakaaja ja erilaiset iskarit. Pitkiä kovavauhtisia kaarroksia en päässyt kokeilemaan.

Link to comment
  • 2 years later...

Onko tämä ohjaus vielä käytössä ja miten toimi käytännössä ?

 

Mitä katsastusinssi tuumas ?

On käytössä, enkä vaihtaisi pois. Tällä oli tarkoitus rauhoittaa auton liikkeitä erityisesti kiihdyttelyä ajatellen. Siinä joka vaihteella keula käy ylhäällä ja alhaalla. Vakio-ohjauksella pyöräkulmat muuttuvat aurauksesta haritukseen ja takaisin auraukseen ja vasen pyörä tekee suurempaa liikettä kuin oikea.

 

Tällä ratkaisulla aurauskulmat pysyy muuttumattomina koko matkan. Se heikkous tässä on, jonka sepi tuolla jo mainitsi, että jos pyörät ovat erikorkeudella, niin kiinteä välitanko aukaisee pyöriä haritukselle. Minulla on hitusen reilummin aurausta ja jäykkä kallistuksenvakain enkä ole normiajossa havainnut mitään ongelmaa.

 

Katsuri sitä kerran vilkaisi ja sanoi, että tätä on vissiin vähän muutettu, mutta ei ruvennut sitä sen kummemmin tutkimaan. Toteutus kaiketi näytti sen verran asialliselta, ettei nähnyt syytä sitä epäillä.

On minulla kaikki vakiokamat tallella siltä varalta, jos joskus tuulee vaikeuksia katsastuksessa.

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...