Jump to content

Madallettu Typ3 / nosto


Guest Vihannes

Recommended Posts

Terve!

-66 Fastbackini (swing) madallettiin maltilla tämä oli ajatus hommassa. Silti ehkä "pykälä" liikaa - ehkä ei. Ulkonäkö tietty ok, takafillarit kuitenkin aavistukset lintassa, eli kallellaan. Aika väsynythän tuo perä jo on... niinhän se monasti, tuossa iässä, tosi elämässäkin :)

 

Nyt sitten mietityttää että nostaisiko yhden pykälä takas ylöspäin peräpäätä vai miten tekisi...

 

Onko kellään kokemuksia ns. jousi-iskaretten käytöstä? Onko volkkarimaailmassa suosittu?

Saisiko sellaisillä käytännössä jousta esijännittämällä hieman lisää jämäkkyyttä, perän nostoa sekä joustavuutta hakea haluttuja säätöjä? Pitääkö paikkansa?

 

Jos tommoset on mahdolliset, mistä saapi hankittua? Kovakin duuni edessä (osaavalle - ei minulle!)?

 

Kiitti etukättä opastavista vastauksista

 

- J

Link to comment

Ilmaisinko itseni (taas) jotenkin epäselvästi, siis...

Kyse on nostamisesta - perää ylös, "fillarit" suoriksi.... ei siis laskemisesta. Keulaa on jo tontitettu alkuperäisestä 2 booria.

Link to comment
Guest Raggare
Ilmaisinko itseni (taas) jotenkin epäselvästi, siis...

heh, et varmaankaan, kuhan vaan hölmöt visioi :)

tossa on jossain peränlaskusta juttuu mis o mm. miten paljon boorit nostaa laskee ja millasella sisä/ulkoboorin käännöllä saa mitäki aikaa.

Link to comment

Jep jep.

 

Mutta olenko ymmärtänyt ihan väärin, että voiko kolkiin heittä jotkin ns. jousi-iskarit, siis ylipäätään? Jos voi, niin käyttääkö porukka moisia?

Ja edelleen, jos ei, niin miksi ei?

 

Olen siis ymmärryksessä, että moisilla iskareilla voisi sitä jousta esijännittää siten, että perä "makaa" sen varassa, ja että nyt kun on latan kautta pari booria väännetty alaspäin, niin saisi lattaan koskematta perää taas rahtusen ylemmäs. Ja että tuon jousen säädöllä ei siis ole mitään tekemistä itse iskarin kanssa, varsinaisesti.

 

A vielä kerran toisin sanoin:

Haluan nostaa perää hieman takaisin ylös, koska takafillarit on nyt aavistuksen kallellaan. Teenkö sen "Normaalisti" latan kautta, boori takas, vai asennutanko ns. jous-iskarit, joiden kanssa säätäminen jatkossa olisi hieman iisimpää. Iskarit pitää kuitenkin vaihtaa, koko kierros, tässä joskus...

 

Oonx mä nyt tohkeissani ihan pihalla tästä kuviosta, vai onko tässä mitään ajatusta?

 

-J

Link to comment

Ahaas, eivät siis välttämättä viranomaisia mielyttäviä. Hmm.

En haluaisi ryhtyä mihinkään "vilunkiinkaan", ja selittelemään, joten kaippa se sitten vaan on bori väännettävä takas ylös.

Helavet, vaan missä pääsis tekemään tämän?

 

Jousi-iskareita ei siis juurikaan ole käytössä, oletan...

- J

Link to comment
kolkissa etupän nosto on niin pieni vaiva etten jaksais ees ajatella muuta ku pultit auki ja napsista...

Etupää on mallikkaasti kohillaan.

Takaa pitää nostaa kun taisi lipsahtaa suunnitellun yhden boorin pudotuksen sijaan kaksi.

Link to comment
Guest Jari Granath

Ite laitoin booreja kääntämällä madallettuun kuplaan taakse lisäjouselliset iskarit, esijännitys ihan nollilla perä nousi yllättävänkin paljon. Olivat myöskin aika hanurista sulloa sinne auton alle, jotensakin niin sen tein että yläpää kiinni ja vaihteistonosturilla painoin iskaria läjään. Jousipuristimia kun ei niin ohkaselle jouselle siihen hätään löytynyt. Vaarana se että ampuu käsille. Hyvä kuiten lopulta tuli :)

Link to comment

ei mulle ainakaan tuollaisista jousi-iskareista konttirilla sanottu yhtikäs mittään. tosin auto oli foottin thunderbirdi vm.1961

. eikä katastus äijä edes ehdotellu vaihtoa tai muutoskatsastusta.

vm.1961

Jousi-iskarit nostaavat toki, tyypillisesti muutaman sentin, mutta ne eivät ilmeisesti ole laillisia, tai pitäisi ainakin muutoskatsastaa.

 

Ei tosin noihin ole varmaan puututtu konttoorilla kovinkaan paljoa.

 

Puavo @ dwl

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...