Guest MikkoL Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Moro. Alko koneen kasaus viikonloppuna ja melkeen heti tuli ongelmia. Eli siis kummassa on vika nokassa vai laakerissa?!? TAI kasaajassa! Ei mahdu millään laakeri paikkaan. Sitten lisäksi toinen onkelma. Nokka-akseli ei mahdu paikkaansa, on toi laakerilinja joko menny poratessa sivuun tai sitten rattaissa on häikkää, varmaankin jälkimmäistä. Luin jostain että nokan rattaita on eri kokoisia vai onko vanhaa tietoa? Kuvassa nokka paikassa ilman laakeria ja rattaat tiukasti yhdessä. Vasemmalle puolelle jää huomattavasti vähemmän tilaa. Nokkaa ei saa pohjaansa "kapealla" sovitus laakerilla millään ennen kun rattaan tai kampiakselin ottaa tieltä pois. Pitäis noiden rattaiden varmaan hiukan paremmin sopia?? Quote Link to comment
ARTO Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Laakeriliuskan kylkiä voi/saa esim 400 vesihiomapaperilla hioa ohkasemmiksi. Nokkarattaita monella koolla, pitäs ratasparien pyöriä silleen toisen lohkopuoliskon päällä pyörittäen ettei nouse samalla pesästään ylös tai klappaa liikaa. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Laakeri homma ok. Entäs nokan päittäisvälys? Kuinkapaljon pitäis välystä hioa laakeriin? Mitenkäs sitten noita rattaiden eri kokoja. Nyt paikassa tai siis yritetty paikkaan AC.n myymää http://www.aircooled.fi/tuote/1552/nokkapyora-t1-alumiini-epakeskosaadettava? Onko joka ikinen kerta sama rumba edessä, eli pitäis itellä olla noi 9 kokoa -4 -3 -2 -1 0 +1 +2 +3 +4 jotta sais jonkun kunnolla sopimaan. Nyt jos esim jostain tilaan -2, no sitten paljastuukin että ei oo hyvä puoleen tai toiseen. Tämän jälkeen tilaan vielä yhden ja se vasta onkin sopiva. Eli jollei satu hyllyssä itellä noita olemaan niin aika moiset kulut aiheutuu pelkästä nokan rattaasta! edit. Niin ja olikohan niin että jälkituotanto rattaita ei ole kuin yhtä kokoa? Vai olenko ymmärtänyt väärin!!! Eipä niitä näytä ainakaan olevan tarjolla kun yhtä. Sen verran vielä että mittasin ton runkolaakeripukin ja nokkalaakeripukin etäisyyden ja se oli sama kun kahdessa muussa kampikammiossa, joten ei siinä ainakaan vikaa. Jompi kumpi rattaista siis viallinen. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Mulla oli joskus uusiotuotantoinen kampuran ratas joka oli jo silminnähden huonolaatuinen. Sovitin sitä paikalleen - lämmittämällä paikalleen ja sitten ihmetellen kun se jäähdyttyään ei ollutkaan tiukka. Sovitin uustuotanto-nokkarattaan kanssa ja pyöri ihan tosi huonosti. Askartelin joutessani terävimmät reunat kampuran rattaasta pois testimielessä ja sehän pyöri jo paremmin. Sekä rattaan sisähalkaisija että hampaiden koneistus olivat siis kelvottomat. Sen jälkeen kampuran purku ja paska ratas metallinkierrätykseen, vanhan rattaan puhdistus ja uudelleen nippuun -> oli kampuraan tiukka kuten kuuluukin ja pyöri alurattaan kanssa hienosti. Miulla on ollut ainakin 2-3 noita alurattaita ja vaikka ne on tosiaan "one size should fit all" niin ne ovat toimineet ongelmitta. Puavo Quote Link to comment
jukkis Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Mä oon hionu aina laakeria sen verran et tuntuu pien päittäinen ku nokka paikallaan, mittailla en oo jaksanu. Mullakin on hyllyssä tommonen samanlainen nokkapyörä jota oon yrittänyt tunkee neljään eri kampikammioon. Osa menny jumiin osa pyöriny nihkeesti, kaikkiin oon sitten sorvin kautta vakio pyörän laittanu. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Tarviikin sitten tarkastella lisää rattaita ja varmaankin reklamoida myyjälle, ehkä ostaa sitten vaikka suorahampaiset tilalle lopuksi. Ratas on tiukka kampiakseliin, mutta tosiaan pitää tarkemmin tutkia. Keskenään rattaat ei ainakaan kunnolla sovi mutta kummassa mahtaa sitten olla vika? jukkiksella ainakin nokan rattaassa joka siis samanlainen kuin itellä, eli siihen päin "vika" hiukan kallistuu. Toisaalta puavolla kampuran rattaassa vika eikä alurattaissa. Huomenna lisäselvitystä asiaan kun pääsen pelipaikoille. Quote Link to comment
Racing Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Koita nyt ensin vaihtaa kampiratas,en tiedä olisiko vw:llä ollut vaihtomoottoreissa ylikokoisia noitakin moottoreissa jossa on lohkon puoliskot koneistettu yms.. Nokkarattaat jälkituotanto nyt kaikki pitäs samaa kokoa olla,ei ole itsellä ainakaan tullut epäsopivaa vastaan, ellei sitten ole valmistusvika. Ja kampiakselihan on varmasti painettu laakeripesään pohjaan asti ja laakereiden lukitustapit kohdallaan? Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 Noissa kuvissa on kaik pohjassa asti paikallaan. Tarvii hommaa toinen kampiratas niin pääsee sovittamaan ja tietää sen jälkeen ainakin kummassa vika. Salossa kellään kampiratasta myydä? TÄNÄÄN? Quote Link to comment
NordBling Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 Saattaa olla, soita mulle puolen päivän jälkeen. Voi olla että pitää irrottaa kammesta. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 Saattaa olla, soita mulle puolen päivän jälkeen. Voi olla että pitää irrottaa kammesta. Iso kiitos nordbling.lle Sovitus rattaat saatu lainaan, selviää ainakin missä/kummassa vika. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 No nyt on selvyys saatu nokka hommaan! Eli tämä uusi kampiratas pyörii hyvin nihkeesti vanhan nokkakepin kanssa missä ratas kooltaan "0" ja toisen nokan kanssa missä rattaan koko on "-4" niin pyörii jo juuri ja juur. Kumpikaan ei siis ole vielä täysin toimivia keskenään. No vaihdoin sitten vanhan kampiakselin rattaan paikalleen ja "0" kokoinen nokan ratas oli aavistuksen väljä mutta tämä säädettävä uusi ratas ei toimi vieläkään kun HYVIN nihkeästi. "-4" on jo sitten hyvin väljä. Johtopäätöksenä tästä on, että uusi säädettävä nokkaratas on todella paljon liian iso ja uusi kampiakselin ratas (alkuperäinen) on sekin liian iso! Kummassakin on siis vikaa! homma jälleen siis seis, mutta saipahan asiaan selvyyttä. Nyt nopeasti jostain suorat rattaat. Saa kaupitella jos uusia jollain hyllyssä. Quote Link to comment
mite^ Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 Onko sulla talli Turussa vai Salossa? Tuli vaan mieleen jos tarvii jatkossa jotain osia koetukselle niin löytyy kaiken näköstä. Talli Raisiossa.. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 Onko sulla talli Turussa vai Salossa? Tuli vaan mieleen jos tarvii jatkossa jotain osia koetukselle niin löytyy kaiken näköstä. Talli Raisiossa.. Talli salossa mutta turku salo välimatkaa tulee päivittäin ajeltua. Turussakin olis talli missä sais tehä, mutta siel on vähän liikaa "harrastajia" niin on parempi tehä salossa. Pidän mielessä laina/koetus hommaa ja kiitoksia. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 Mintenkä toimis jos vanhasta nokasta porais rattaan irti ja sovittais tohon W110.iin siis sillä kombolla mikä tohon parhaiten sopis, näistä rattaista. Mahtaako tulla toimiva? Tässähän jää sitten toi säätö kokonaan pois!!!!! Mites muuten ton nokan kanssa onko paljon vaatinu ajotus sätöä? Vai onko parempi ostaa meluavat suorahampaiset? Sopiiko edes ne kunnolla sitten kuitenkaan! Mitenkä käytännössä tapahtuu toi pulttien upotus tohon vakio rattaaseen kun on kerta tasainen pinta? Quote Link to comment
jukkis Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 Vakio pyörästä hioo niitit pois, sorvaa pyörän keskiosan saman paksuseks ku on sen tarvikepyörän pultin kohdalla materiaalia. Jus tuolla systeemillä w110 nokalla on mullakin yks kone, sattu ajotuskin säätelemättä kohalleen. Quote Link to comment
vwagen Posted December 26, 2013 Share Posted December 26, 2013 Ei sitä pyörää kannata heikentää sorvaamalla koko keskiötä matalaksi,tekee/teettää samanlaiset tasoupotukset kuin tarvikenokkapyörässä.Ei taida niitä suorahampaisiakaan olla kuin yhtä kokoa,eli käy kaikkiin muttei juuri mihinkään kunnolla. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 Hommattu "uusi" alumiininen jälkituotantoratas joka sopii eikä välystäkään ole juuri. Siihen porasin sopivan kokoiset reijät jotta "alkuperäisen" mukana tulleet säätöprikat mahtuvat paikoilleen ja näinollen tästä tuli sitten sopiva säädettävä nokkapyörä. Hammaskosketuskin on näillä hieman erilainen ja ylipäätään hampaan muoto jos vertaa aikaisempaan kuvaan! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.