Jump to content

Nokka broblem! engle w110 ...help...


Guest MikkoL

Recommended Posts

Moro.

 

Alko koneen kasaus viikonloppuna ja melkeen heti tuli ongelmia.

 

Eli siis kummassa on vika nokassa vai laakerissa?!? TAI kasaajassa!

Ei mahdu millään laakeri paikkaan.

post-7248-13888370173335_thumb.jpg

 

Sitten lisäksi toinen onkelma. Nokka-akseli ei mahdu paikkaansa, on toi laakerilinja joko menny poratessa sivuun tai sitten rattaissa on häikkää, varmaankin jälkimmäistä. Luin jostain että nokan rattaita on eri kokoisia vai onko vanhaa tietoa?

 

Kuvassa nokka paikassa ilman laakeria ja rattaat tiukasti yhdessä. Vasemmalle puolelle jää huomattavasti vähemmän tilaa.

Nokkaa ei saa pohjaansa "kapealla" sovitus laakerilla millään ennen kun rattaan tai kampiakselin ottaa tieltä pois.

 

post-7248-13888370174039_thumb.jpg

 

post-7248-13888370174391_thumb.jpg

 

Pitäis noiden rattaiden varmaan hiukan paremmin sopia??

 

post-7248-13888370199813_thumb.jpg

 

post-7248-13888370200465_thumb.jpg

Link to comment

Laakeri homma ok.

Entäs nokan päittäisvälys? Kuinkapaljon pitäis välystä hioa laakeriin?

 

Mitenkäs sitten noita rattaiden eri kokoja. Nyt paikassa tai siis yritetty paikkaan AC.n myymää http://www.aircooled.fi/tuote/1552/nokkapyora-t1-alumiini-epakeskosaadettava?

 

Onko joka ikinen kerta sama rumba edessä, eli pitäis itellä olla noi 9 kokoa -4 -3 -2 -1 0 +1 +2 +3 +4

jotta sais jonkun kunnolla sopimaan. Nyt jos esim jostain tilaan -2, no sitten paljastuukin että ei oo hyvä puoleen tai toiseen. Tämän jälkeen tilaan vielä yhden ja se vasta onkin sopiva. Eli jollei satu hyllyssä itellä noita olemaan niin aika moiset kulut aiheutuu pelkästä nokan rattaasta!

 

edit. Niin ja olikohan niin että jälkituotanto rattaita ei ole kuin yhtä kokoa? Vai olenko ymmärtänyt väärin!!! Eipä niitä näytä ainakaan olevan tarjolla kun yhtä.

Sen verran vielä että mittasin ton runkolaakeripukin ja nokkalaakeripukin etäisyyden ja se oli sama kun kahdessa muussa kampikammiossa, joten ei siinä ainakaan vikaa. Jompi kumpi rattaista siis viallinen.

Link to comment

Mulla oli joskus uusiotuotantoinen kampuran ratas joka oli jo silminnähden huonolaatuinen. Sovitin sitä paikalleen - lämmittämällä paikalleen ja sitten ihmetellen kun se jäähdyttyään ei ollutkaan tiukka. Sovitin uustuotanto-nokkarattaan kanssa ja pyöri ihan tosi huonosti. Askartelin joutessani terävimmät reunat kampuran rattaasta pois testimielessä ja sehän pyöri jo paremmin. Sekä rattaan sisähalkaisija että hampaiden koneistus olivat siis kelvottomat.

 

Sen jälkeen kampuran purku ja paska ratas metallinkierrätykseen, vanhan rattaan puhdistus ja uudelleen nippuun -> oli kampuraan tiukka kuten kuuluukin ja pyöri alurattaan kanssa hienosti. Miulla on ollut ainakin 2-3 noita alurattaita ja vaikka ne on tosiaan "one size should fit all" niin ne ovat toimineet ongelmitta.

 

Puavo

Link to comment

Mä oon hionu aina laakeria sen verran et tuntuu pien päittäinen ku nokka paikallaan, mittailla en oo jaksanu. Mullakin on hyllyssä tommonen samanlainen nokkapyörä jota oon yrittänyt tunkee neljään eri kampikammioon. Osa menny jumiin osa pyöriny nihkeesti, kaikkiin oon sitten sorvin kautta vakio pyörän laittanu.

Link to comment

Tarviikin sitten tarkastella lisää rattaita ja varmaankin reklamoida myyjälle, ehkä ostaa sitten vaikka suorahampaiset tilalle lopuksi.

Ratas on tiukka kampiakseliin, mutta tosiaan pitää tarkemmin tutkia. Keskenään rattaat ei ainakaan kunnolla sovi mutta kummassa mahtaa sitten olla vika? jukkiksella ainakin nokan rattaassa joka siis samanlainen kuin itellä, eli siihen päin "vika" hiukan kallistuu.

Toisaalta puavolla kampuran rattaassa vika eikä alurattaissa.

 

Huomenna lisäselvitystä asiaan kun pääsen pelipaikoille.

Link to comment

Koita nyt ensin vaihtaa kampiratas,en tiedä olisiko vw:llä ollut vaihtomoottoreissa ylikokoisia noitakin moottoreissa jossa on lohkon puoliskot koneistettu yms.. Nokkarattaat jälkituotanto nyt kaikki pitäs samaa kokoa olla,ei ole itsellä ainakaan tullut epäsopivaa vastaan, ellei sitten ole valmistusvika. Ja kampiakselihan on varmasti painettu laakeripesään pohjaan asti ja laakereiden lukitustapit kohdallaan?

Link to comment

Noissa kuvissa on kaik pohjassa asti paikallaan. Tarvii hommaa toinen kampiratas niin pääsee sovittamaan ja tietää sen jälkeen ainakin kummassa vika.

 

Salossa kellään kampiratasta myydä? TÄNÄÄN?

Link to comment
Saattaa olla, soita mulle puolen päivän jälkeen. Voi olla että pitää irrottaa kammesta.

 

Iso kiitos nordbling.lle

Sovitus rattaat saatu lainaan, selviää ainakin missä/kummassa vika.

Link to comment

No nyt on selvyys saatu nokka hommaan!

 

Eli tämä uusi kampiratas pyörii hyvin nihkeesti vanhan nokkakepin kanssa missä ratas kooltaan "0"

ja toisen nokan kanssa missä rattaan koko on "-4" niin pyörii jo juuri ja juur. Kumpikaan ei siis ole vielä täysin toimivia keskenään.

 

No vaihdoin sitten vanhan kampiakselin rattaan paikalleen ja "0" kokoinen nokan ratas oli aavistuksen väljä mutta tämä säädettävä uusi ratas ei toimi vieläkään kun HYVIN nihkeästi.

"-4" on jo sitten hyvin väljä.

 

Johtopäätöksenä tästä on, että uusi säädettävä nokkaratas on todella paljon liian iso ja uusi kampiakselin ratas (alkuperäinen) on sekin liian iso! Kummassakin on siis vikaa!

 

homma jälleen siis seis, mutta saipahan asiaan selvyyttä.

 

Nyt nopeasti jostain suorat rattaat. Saa kaupitella jos uusia jollain hyllyssä.

Link to comment
Onko sulla talli Turussa vai Salossa? Tuli vaan mieleen jos tarvii jatkossa jotain osia koetukselle niin löytyy kaiken näköstä. Talli Raisiossa..

 

Talli salossa mutta turku salo välimatkaa tulee päivittäin ajeltua. Turussakin olis talli missä sais tehä, mutta siel on vähän liikaa "harrastajia" niin on parempi tehä salossa. Pidän mielessä laina/koetus hommaa ja kiitoksia.

Link to comment

Mintenkä toimis jos vanhasta nokasta porais rattaan irti ja sovittais tohon W110.iin siis sillä kombolla mikä tohon parhaiten sopis, näistä rattaista. Mahtaako tulla toimiva?

Tässähän jää sitten toi säätö kokonaan pois!!!!! Mites muuten ton nokan kanssa onko paljon vaatinu ajotus sätöä?

 

Vai onko parempi ostaa meluavat suorahampaiset? Sopiiko edes ne kunnolla sitten kuitenkaan!

 

Mitenkä käytännössä tapahtuu toi pulttien upotus tohon vakio rattaaseen kun on kerta tasainen pinta?

Link to comment

Hommattu "uusi" alumiininen jälkituotantoratas joka sopii eikä välystäkään ole juuri.

Siihen porasin sopivan kokoiset reijät jotta "alkuperäisen" mukana tulleet säätöprikat mahtuvat paikoilleen ja näinollen tästä tuli sitten sopiva säädettävä nokkapyörä.

 

post-7248-1388837021823_thumb.jpg

 

 

Hammaskosketuskin on näillä hieman erilainen ja ylipäätään hampaan muoto jos vertaa aikaisempaan kuvaan!

 

post-7248-13888370218913_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...