Jump to content

Vw Type 3 sähköistys


Recommended Posts

Onko noitten sähköjen veto ihan mahdotonta jos ostaa kaapelia metritavarana ja alkaa kytkentäkaavion perusteella vedellä ? Nuo omat sähköt on jotenkin "suttuisen" oloiset ja hieman tässä mietin jos purkais ne pois alta ennenkuin maalaa koslan.

Link to comment

Ei se mikään mahdoton ole niitä itse tehdä, hieman työläs kun jokainen piuha pitää sovittaa ja mitata, ja sitten niputtaa ja suojata nippu. Suurimpana haasteena on varmasti löytää paikka josta johtoa oikeilla värikoodeilla. En ole tutkinut, mutta eikö Type 3:een saa valmiita sähköjohtosarjoja?

Link to comment

Tein Grossraum junikseen, joka ikisen, optiot mukaan lukien sekä vähän päälle, kaikki sähköjohdot metritavarasta ja asiaan kuuluvasta suojasukasta lähtien itse.

 

Siin samalla tuli vaihdettua 6V -> 12V

 

Kytkennöistä ei ottanu mun tietääxeni kukaan muu mtn selvää, mut silti kaikki toimii, paitsi pitkien merkkivalo.

 

No, se nyt onkin ihan turha, sillä Rohmun valot on muutenkin kuin kynttilät ruosteisen kurkkupurkin pohjalla, joten ei siitä ota selvää vastaantulijakaan, onko mulla pitkät päällä vai ei.

 

Katsastumieskin sanoi valoja päivitellessään, että "etpähän sinä raaski ajela kun aurikoisina kesäpyhinä tällä sinun Kastehelmelläsi..."

 

 

 

Juu-en...

Link to comment
Ei se mikään mahdoton ole niitä itse tehdä, hieman työläs kun jokainen piuha pitää sovittaa ja mitata, ja sitten niputtaa ja suojata nippu. Suurimpana haasteena on varmasti löytää paikka josta johtoa oikeilla värikoodeilla. En ole tutkinut, mutta eikö Type 3:een saa valmiita sähköjohtosarjoja?

 

On saatavilla mutta maksavat kuitenkin lähes 300 dollaria ja on hieman epäselvää onko niissä ihan jokaikinen karva vai onko niissä vain se "pääväylä" johon sitten sirotellaan sivutiet kiinni.

Link to comment

Itse tein alusta loppuun type3 ghiaani kun silloin ei ollut saatavilla uusia sarjoja ja vaikka olisi ollutkin niin en tiedä olisinko raaskinut laittaa 400$+ johtosarjaan.

 

Tässä muutama oma kokemus.

 

Rattipylvään johdotukset on huonosti ilmaistu johtokaavioissa eli ne kannattaa piirtää itse ennen vanhojen purkua.

 

Johdotukset kannattaa tehdä mahd tarkasti alkuperäistä kaaviota seuraten. Ja mahd muutokset piirtää kaavioon vaikka paintilla samoin johtojen värimuutokset.

 

Itse en kauheasti jaksanut edes etsiä mutta tuntui että tarvittava määrä erivärisiä johtoja oli vaikea löytää. Ja tästä johtuen käytin muutamaa samaa väriä etupään johtosarjassa (täysin erillinen ainakin '65 ghiassa).

 

Käytin myös kaikki alkuperäiset releet hyödyksi (jos joku ei toiminut niin avasin ja putsasin/herkistelin).

 

Abicot hain paikallisesta autosähköliikkeestä eristämättöminä ja hyvälaatuisina (ei mitään alumiinipaskaa)

 

Abicot liitin johtoihin puristamalla ja varmistin sulattamalla tipan tinaa liitospään putkeen (tavoitteena ettei johto katkeaisi abicon juuresta tinan takia). Koetin myös estää johtojen katkeamista leikkaamalla liimakutistesukasta pitkät hahlot jokaisen apicon päälle.

 

Isot johtoniput vedin yhteen liimattomalla kutistesukalla.

Link to comment

Itse ostin englannista piuhat, liittimet, suojakuoret ym. http://www.autosparks.co.uk/product_inf ... ts_id=1295

 

Värejä löytyy joka lähtöön ja hinta on mielestäni ihan OK, siis spesiaali väreistä. Motonetista saa varmaan perus punasen ja mustan halvemmalla.

 

Mielestäni kannattaa ehdottomasti satsata kunnollisiin abikoihin ja oikeisiin pihteihin. Jos meinaa tehdä pussihousuvehkeen, niin oikeat värithän on pop, mutta jos ei, niin samalla kannattaa ehkä satsata muutamaan extra releeseen pyyhkijöille ja valoille. Nuo menee normaalisti katkasijoitten kautta suoraan.

Link to comment

Olen yhdelle tyypille taustapiruna hänen kuplan sähköissä. Tällä samalla tavalla tein ittelleni 20v sitten omaani sähköt.

 

Jos tarkotus tehdä ei-museo peli, mutta johdot pitää saada erotettu toisistaan, on yksi vaihtoehto ostaa numeroitu moninapanen kaapeli. Siis vaikka 4-6m pätkä jokaista tarvitsemaa neliöpinta-alaa (vaikka 2,5 1,5 0,75). Numerot on ykkösestä ylöspäin ja riippuen kaapeli tyypistä mukana KeVi (JZ) tai ilman sitä (OZ). Ota mielummin OZ, niin saat yhden nro kaapelin lisää. Tuolla esimerkkiä vaihtoehdoista

 

Itte kaapelissa (olipa sitten numero tai väri) pitäs ottaa huomioon kaapelin PVC eristeen pakkaskesto. Tuo linkin esimerkki kaapeli kestää sen -40c, mutta sen on oltava liikkumatta. Jos taas kaapeli(nippu) pääsee vatkaa jäätien röykytyksessä, on pakkaskesto enää -5C

Itte tein tuolla ja ei ollu ongelmia.

 

**

 

Autoasennukseen on olemassa omansa kaapelityyppi AJ autojohto. Mutten löytäny heiti miten miten toi eros (muuten kuin jännite luokaltaan) tästä ylemmästä numerovaihtoehdosta. Muistaakseni oli kallimpaa, kovemmat paloluokitukset kaasujen suhteen, mutta oliko käyttölämmössä myös. Ei jaksa muistaa...

 

T: Nimimerkki ex-kaapeli trokari

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...