Jump to content

Kromilistojen kiinnitys


Recommended Posts

Omassa kuplassa oli ostettaessa kaikki konepellin ja kylkien kromilistat irrotettu ja reiät hitsailtu umpeen (callookkeri). Listat tuli kuitenkin auton mukana ja nyt tuosta cal lookkia tahtoisin vähän lieventää. Eli saako listat pysymään jollain kaksipuolisella jytyllä 3m teipillä kiinni vai pitääkö porailla uudet reiät? Kellään kokemuksia?

Link to comment

Minulla sama juttu edessä ja ajattelin ainakin kokeilla teippikiinnitystä. Google palauttaa tästä niin positiivisia kuin negatiivisia kokemuksia, lähinnä muilta automerkeiltä. Toisilla on pysynyt (ei ehjänä saa enää irti) ja toisilla ei (sikaa väliin). Lopputulokseen vaikuttaa tietysti pohjan puhtaus ja käyttötapa. Itsellä ei ole tarkoitus käyttää kuplaa konepesussa tai ajaa talvella.

 

Eikö kellään ole kokemusta kylkilistojen teippaamisesta? Pitäisikö lista täyttää ensin jollain massalla/liimalla, jotta kiinnityspinta olisi laajempi?

Link to comment

Ajattelin itsekkin kokeilla aluksi tuolla kaksipuoleisella teilillä. Tilasin jo sopivaa 6mm 3m teippiä sitä varten,kun mittasin että ainakin omien listojeni leveys on 10mm ja 6mm teippi jää juuri siihen listan loven päälle niin että jää mahd vähän koholle mutta kiinnityy hyvin kuitenkin. Tuota en oikein jaksa uskoa etteikö ehjänä saisi enää irti, kun ovat näköjään alumiinista valmistetut. Tuntuu tuo teippi jotenkin turvallisemmalta kun liima-massa, enemmän varaa pienille virheille, ja jos ei heti mene suoraan niin voi vielä passailla ilman että koko kori on ihan liimassa.

Itsekkään en kuplalla talvella ajele ja vain käsin pesen.

Link to comment

Ainakaan leveitä listoja en lähtisi teippailemaan/liimailemaan kun on niin ontto sisäpuolelta. Ohkasten kanssa en sit tiedä kun ei ole sellasia vielä tarvinnut käsissä pyöritellä.

Edited by Tanhis
Link to comment
  • 3 weeks later...

Mulla on nuo leveämmät listat, joten vaihtoehdoiksi taitaa jäädä tyytyminen nykytilanteeseen (listojen tilalla teipit) tai reikien poraaminen. Ovien kohdalla liimatut listat joutuvat koville ja maalaushommiakin taitaa olla piakkoin tiedossa.

 

Ok, kiinnikkeet ei Oberilla paljon maksa, mutta osaako joku suoraan sanoa reikien halkaisijan? Kiinnikkeistä sen voi sitten mitata, mutta jos hätähousuna tekisi reiät valmiiksi. Jos sille linjalle nyt lähdetään ...

Link to comment

Kannttaa hetki miettiä miten porattujen reikien ruostesuojauksen tekee, ettei seuraavana vuonna tule ruoste valumia kylkeen. Uuden reijän poraisin 20mm sivuun vanhasta(hitsastusta) reijästä. milään teipillä, sialla ei saa kylkilistoja hyvin asenttua.

Varmasti saa sialla asennettua jopa paremmin kuin alkuperäisillä kiinnikkeillä. Mutta niitä ei sitten enää ehjänä irroiteta ja reikien poraaminen on aikavarmasti helpompaa kuin kunnolla sikaliimalla asentaminen.

Link to comment

Åke, jutellaan tästä tiistaina Kanta-Hämeen kokoontumisessa Riihimäen ABC:lla (muillekin muistutukseksi).

 

Joo, reiät eri kohtiin, pohjamaali ja pintamaali. Valmis linja nykyisen teippauksen mukaan. Eikä tarvitse miettiä ulkonäköä, kun listojen alle jäävät. Helppoa kuin heinänteko (kuuluisat viimeiset sanat;) Vain etupellin VW merkki pitää liimata tai porata vanhoihin reikiin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...