Guest jarii Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Moi, Vaihdoin alkuperäisen öljynpaineanturin (0,3bar) öljykelloon jossa valon kytkeytymisraja 0,5bar. Vaihdon jälkeen syttyy öljynpaineen valo tyhjäkäynnillä kone kuumana. Vaihdoin alkuperäisen anturin takasin > ei syty.. eli tyhjäkäyntipaineet asettuu tuohon välille. Onko painetta mahdollista nostaa millään keinolla pikkasen? Kierroksilla näyttää vdo:n mittari n. 2-3 baria. Öljyinä olen kokeillut 5w40 ja 5w-50.. jälkimmäisillä valo syttyy ehkäpä jo viileämmällä koneella, eli olenko muuttanut viskositeettiä väärään suuntaan vai voiko sillä ylensäkkään saada vaikutusta tähän valo-ongelmaan? Eihän valosta haittaa ole mutta ei viitsisi sitä kojetaulussa katsella ja kyytiläisille selitellä :D Quote Link to comment
Guest Pesone Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 kokeileppa vaikka 20w 50 öljyjä, mitkä ovat vanhoille koneille tarkoitettuja niin eiköhän lakkaa valo palamasta ;) Esim http://www.jenkkiosat.com/Oljy_gulf_classic__20w-50_5l tai http://www.motonet.fi/fi/tuote/592062/British-Classic-Motor-Oil-20W-50-5l http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Oljyt-ja-Voiteluaineet/Mineraali/Moottorioljy-mineral-Classic-20W50-36928/ Quote Link to comment
metake Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Miksi sinne pitäisi laittaa jokin muu anturi kuin se alkuperäinen? Vaihdat alkuperäisen anturin takaisin => valo ei syty => ongelma ratkaistu? Quote Link to comment
Guest jarii Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Ok, kiitos vinkistä voisin kokeilla tuota mineraaliöljyä. Olen miettinyt ja tarvike liikkeistä kysellyt kumpaan suuntaan tuon jälkimmäisen viskositeetti numeron pitäisi muuttua että kuumana ei olisi ihan niin notkeaa öljyä, mutta vastausta en ole saanut. Toki voiteluominaisuuksien kannaltahan on parempi ettei liian paksuksikaan jää. Anturin vaihdoin siksi koska halusin painemittarin ja sen kellossa on valolle tuo 0,5 barin lähtö. Toki siihen voisi hankkia Paruzzilta t-kappaleenkin ja käyttää alkuperäistä.. Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 (edited) parempihan se öljynpaineanturi olisi joka tyhjäkäynnillä varottaisi lianalhaisesta paineesta. Jos moottori vanha, ei siis rempattu uusi, ajettu paljon, käytetty notkeita öljyjä yms... paksukaan öljy ei taida täysin pelastaa öljynpaineongelmaa mutta voi olla että vielä riittää antamaan iloja pitkään ilman remppaa? Tai se on jo menny pas-2 laakerivälysten osalta yms.... vakio öljypumpun tilalle esim 26mm tai 30mm öljypumppu nostattelee painetta ja virtausta. Lisäöljypohja on myös erittäin hyvä lisä, öljytilavuuden kasvattaminen erittäin hyvä lisä, öljyn jäähtyttäminen ja suodattaminen lisäjärjestelmin parantaa myös paljon yms. http://www.autowiki.fi/index.php/Moottori%C3%B6ljy http://www.roadmachine.fi/redline/15W50.html http://www.roadmachine.fi/redline/50WT.html http://www.roadmachine.fi/redline/Breakin.html http://www.autowiki.fi/index.php/Moottori%C3%B6ljy Joku sanoo jotta tieto luo tuskaa mutta ei kaikkien tarvi opetella kantapään kautta missä vaiheessa se kone menee pas-2 tai ajetaan loppuun omaa tyh.... parantamalla monia pikkuasioita moottoreihin saa elinkaara huomattavasti lisättyä. Edited April 9, 2014 by Jarmo Lummi Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Öljyn lisäämis tapaan kannattaa myös kiinnittää huomiota :) Quote Link to comment
Guest jarii Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Joo, täytyy hommata jostain blondi tuohon hommaan :D Öljyä ei kyllä juurikaan kesäajoilla kulu joten blondille täytyis keksiä jotain muuta puuhaa.. Koneen sisuskalut on edellisen omistajan toimesta uusittu ja öljypumppukin oli uusi (tosin alkuperäistä vastaava). Kokeilen vielä tuota öljyä vaihtaa jossain välissä ja jos se ei auta eikä sitä painetta voi järkevästi muuten nostaa niin mikseipä noita Jarmon ehdotuksia voisi kokeilla, kiitokset niistä. Toisaalta kyllähän tuo kone on suunniteltu toimimaan noilla kalikoilla, mutta voiko vaikuttaako paineisiin se että kone on muutettu 1.3>1.6, mutta eipä tosiaan lisävoitelusta haittaakaan olisi. Quote Link to comment
ARTO Posted April 10, 2014 Share Posted April 10, 2014 Koneen sisuskalut on edellisen omistajan toimesta uusittu ja öljypumppukin oli uusi (tosin alkuperäistä vastaava). Mitä sisuskalua uusittu ja miten ja onko mitattu välyksiä jne... Esim tarvikeöljypumppu huonoimmillaan väljempi kuin kulunut alkuperäinen ja jos vielä rattaiden ja pumppukannen välys isohko ja/tai laitettu "paksu" tiiviste väliin. Lohkokin voi olla "väljä", jne.... ei oo uutta jos vanha rempattu kone ei pidä hyviä öljynpaineita kuumana. Tosin onko kuuman koneen öljylämmöt 90 vai 110 celciusta, vaikuttaa myöskin. Quote Link to comment
Guest jarii Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Siitä en pysty sanomaan miten kone on kasattu ja mitä kaikkea on uusiksi laitettu, jonkinlainen kuittinippu vaihdetuista osista löytyi hanskalokerosta :) Täytyypä tutkia sitä pumppua vähän tarkemmin ja tuohan ei iso investointi olisi. Öljyn lämpömittarin laitoin viime kesänä, mutta anturinpaikka ei taida olla kovin hyvä, lämpöviisari ei paljoa yli 50 asteen nouse, joten siihen ei ole luottamista. Anturi on öljypropun tilalla, sille täytyisi parempi paikka keksiä. Quote Link to comment
Guest Skipi_ Posted March 17, 2015 Share Posted March 17, 2015 Itse mietiskelen tuota öljynlämpöanturin paikkaa? Osaako veteraanit kertoa? Quote Link to comment
Soukka Posted March 17, 2015 Share Posted March 17, 2015 Itse mietiskelen tuota öljynlämpöanturin paikkaa? Osaako veteraanit kertoa? Ite meinasin laittaa siihen samaan kuin paineanturi niin saa varmaan aika tarkan ja sen hetkisen lämmön mitä siellä kierrossa on menossa. Quote Link to comment
JM Posted March 17, 2015 Share Posted March 17, 2015 Ite mittaan öljypohjasta . Kampikammion lämmön mittaus ei liene tarpeellista? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted March 17, 2015 Share Posted March 17, 2015 Onko tällainen hyvä? Itselläni tällainen ja kiehuvassa vedessä mittari näytti 100 astetta eli tyytyväinen olen ollut. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.