Jump to content

Arpa-vaihdelaatikon kunnostus / huolto


Recommended Posts

Hei,

 

Ostin projektikuplan, joka on viimeiksi ollut rekisterissä -91 ja sen jälkeen säilytetty sateensuojassa. Nyt olisi vuorossa vaihdelaatikon kunnostus ja huolto. Tarinan mukaan vaihdelaatikon pitäisi olla toimiva. Laatikossa on ollut öljyt sisällä koko tämän ajan. Öljy näyttää olevan ihan OK, vaikkakin vähän siinä näyttää olevan tummaa raitaa, mutta mitään metalli-silppua ei ole näkynyt. Irroitin "kannen" (Gearsift housing) ja laakerit sen alla näytti ihan ok, vaikka itse kannessa oli hieman jotain tummaa pinttymää. Ilmeisesti saamaa tavaraa, joka aiheutti raitoja öljyyn. Tämä siis lähtötilanne. Autossa ei ollut konetta paikallaan ja muutenkin on sen verran iso projekti. että laatikon kuntoa en oikein varsinaisessa käyttötarkoituksessa pysty testaamaan.

 

Tavoitteena pestä, huoltaa ja maalata laatikko, niin että se saa odottaa alustan kunnostuksen edistymistä.

 

Kysymyksiä:

 

  1. Kuinka pitkälle vaihdelaatikko kannattaa purkaa? Taka-akselit tietty irti ja sivut (side bearing cover), mutta entäs Gear carrier. Pelkään vain, että koko laatikko hajoaa käsiin. Vai onko se ylipäätään liian vaikeaa ns. ensikertalaiselle?
  2. Pystyykö laatikkoa jotenkin huuhtelemaan tuosta tummasta aineesta? Jos mopoaikoina muistelin, että huuhdeltiin alakerta löpöllä. Vai pitääkö purkaa koko laitos käsiin ja pestä käsin?
Link to comment

Sanokaa nyt millä ihmeellä tuon laakerin saa tuosta irti? Oppaan mukaan siinä pitäisi olla joku pykälä, johon ulosvetäjän pitäisi saada kiinni, mutta ihan sileä tuo ulkokehä on. Älkää välittäkö sotkusta ;), talli on nyt siivottu.

 

yOmt.jpg

Link to comment

Pykälä on laakerin sisäkoolilla, tarvitset tuohon laakerin ulosvetäjän, tms. kapistuksen. Käsittääkseni kuvassa on tämmöinen?

 

Itse tein nuo sorkat tavallisista pitkistä pulteista mutta helpoimmalla päässee kun ostaa kunnon työkalun hommaan?

 

images?q=tbn:ANd9GcS7XtFJ880yTK-u35Oo22y

Edited by NO H2O
Link to comment

Perinteinen tapa on paukuttaa vasaralla suojaputkea ulospäin. Suojaputki työntää laakerin pois. Jos on tiukassa, voi kokeilla lämmittää laakeria. Suojaputki täytyy olla irti laatikon päästä. Laakeri pesää ei saa hakata, jotta se ei väänny.

Link to comment

Laakeri ei lähde irti tuollaisella ulosvetäjällä, jota ehdotettiin. Tämä on ehkä tyhmä kysymys, mutta miten tuo suojaputki irroitetaan laatikon päästä. Siitä on ne uloimmat kylkiposket irti, joten se trumpetin näköinen osuus ja sen alla oleva muovikaartio on näkyvissä. Yritin irroittaa suojaputkea toisenlaisella ulosvetäjällä, mutta en uskaltanut kiristää enempää ettei joku paikka hajoa.

Edited by sami55
Link to comment

Heh... No sitten noita laakereita on erimallisia kun itse tuommoisella sain tuon ko. laakerin tulemaan pois. ;-)

 

Itse en suojaputkeen koskenut kun en halunnut vaihtaa suojaputken kumia laakeria vaihtaessani.

 

Tosin saahan tämänkin remontin jokainen tehdä kuten haluaa, onhan joku halkaissut kojelaudankin kun on tarvinnut sisäkennoon päästä käsiksi ja jälkeenpäin naulalevyillä kasannut sitten kojelaudan uudelleen. Tämä oli tosin noiden vesijäähdytteisten värkkien kanssa ja eihän ilmamiehet nyt semmoisia... ;-)

Edited by NO H2O
Link to comment

Laakeri ei lähde irti tuollaisella ulosvetäjällä, jota ehdotettiin. Tämä on ehkä tyhmä kysymys, mutta miten tuo suojaputki irroitetaan laatikon päästä. Siitä on ne uloimmat kylkiposket irti, joten se trumpetin näköinen osuus ja sen alla oleva muovikaartio on näkyvissä. Yritin irroittaa suojaputkea toisenlaisella ulosvetäjällä, mutta en uskaltanut kiristää enempää ettei joku paikka hajoa.

Kyllä sulla sitten on suojaputki irti laatikonpäästä. Irrotusöljyä vois myös ruiskasta hiukan. Lähtee sitten hyvin liukumaan, kun irtoaa. Joskus lähtee muutamalla napautukslla. Joskus tarvii kunnolla hakata. Lämmittäminen auttaa. Ulosvetäjällä vois tosiaan laakeripesän vaurioittaa, jos on tiukassa.

Link to comment

Anoppiakaan ei hakata, vaan vedetään huulesta. Katkaisulaikalla tehdään urat laakerin näkyvään osaan ja laakeri vedetään pois vetoakselista, jollei niitä sorkkia osaa tehdä laakerin sisään sopiviksi.

Edited by hpa
Link to comment

Anoppiakaan ei hakata, vaan vedetään huulesta. Katkaisulaikalla tehdään urat laakerin näkyvään osaan ja laakeri vedetään pois vetoakselista, jollei niitä sorkkia osaa tehdä laakerin sisään sopiviksi.

 

Sain toisen irti, mutta sitä oli pakko hakata ja ihan kunnolla. No, anoppille ei nyt sitten jäänyt yhtään iskua, koska sen verran kova savotta oli.

 

Laakeri oli ihan totaalisen jumissa. Sain putken kanssa sitä hakattua sen verran ulospäin, että ulosvetäjän leuat mahtuivat laakerin taakse. Sitten sillä vedin laakerin irti. Tosin siinäkin piti käyttää aika paljon vääntöä, koska laakeri käytännössä meni palasiksi tuossa toimenpiteessä.

 

Nyt sitten sama operaatio toiselle puolelle. Toivottavasti tuo ei riko vaihdelaatikkoa ;)

Link to comment

Sellainen kysymys vielä, että onko noiden sisempien sivuposkien irroittamisessa jotain erityistä. Ei vain meinaa pelkällä muttereiden poistamisella lähteä, enkä uskalla ihan hirveästi käyttää väkivaltaa. Pakko päästä putsaamaan vähän sieltäkin, koska tuo laatikko oli niin skeidassa ulkoapäin, joten pelkään että sinnekin on eksynyt jotain ylimääräistä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...