mmm5mMattiH Posted July 7, 2014 Share Posted July 7, 2014 Nyt kun viimeinkin kelit lämpeni täällä kainuussakin, alkoi volkkari sairastaa lämpöongelmia. Mittaria ei öljynlämmöille ole mutta sylki kiehuu lohkon kyljessä ja öljytikkuun ei kärsinut koskea, joten varmasti käy liian kuumana. Laitoin saranoihin pienet korokepalat jolla sain luukun yläreunan auki ja lämmöt tipahti huomattavasti. Koska auto on konetta lukuunottamatta täysin vakion näköinen, häiritsee tuo luukun yläreunan auki oleminen silmää aika pahasti.Aloinkin tuossa pohtia, jotta onko kukaan rakentanut tuohon luukkuun minkäänlaista pika-avausmekanismia? Pyörittelin ajatusta vaijeritoimisesta systeemistä, jota operoitaisiin lämmönvaihtimien vipujen viereen asennetulla kolmannella vivulla.Aletaanko pohtimaan, miten tämmöinen kannattais toteuttaa? ;) Quote Link to comment
Tanhis Posted July 7, 2014 Share Posted July 7, 2014 Onhan noita joku tainnut väsätäkkin mutta kenties helpompaa olisi selvittää miksi kone lämpeää ennemmin kuin ruveta jotain ihme systeemiä väsäämään vaikka siististi toteutettuna olisi varmaan aika hyödyllinen kapistus. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted July 7, 2014 Share Posted July 7, 2014 Kohtuu helppo varmaan muuten toteuttaa mutta hankalinta varmaan toteuttaa siten että luukku vielä aukeaa normaalisti tai helppo irroittaa huoltoja varten. Cherryn takaikkunathan aukesi keskikonsolista vaijerilla niin siinä vois olla alku. Jotkut tainneet väsätä sähkösiä ruuveja tai paineilma tuubeja samaan tarkotukseen. Quote Link to comment
mmm5mMattiH Posted July 8, 2014 Author Share Posted July 8, 2014 Kyllä otan vastaan myös muita ideoita ja vinkkejä miten jäähytystä voisi tehostaa auton ulkonäön kärsimättä.Koneena on siis 1600cc, nurkkatuplilla, kairatuilla vakio 2-reikäkansilla, vakio nokalla varustettu yksilö. Kaikki jäähypellit on tiiviisti paikallaan. Öljynsuodatin tuo hiukan lisää öljytilavuutta. Viileällä ilmalla (alle +15 astetta) ei lämpöongelmaa esiinny, mutta nyt kun mittari näyttää < +25 astetta ongelma ilmeni. Tuo sama mylly oli paikoillaan edellisessä projektissa ja siinäkin tuo luukun aukaisu toi helpotuksen. Quote Link to comment
tolvana Posted July 8, 2014 Share Posted July 8, 2014 Kilven taakse kolme 50 millistä reikää on useesti nähty ratkasu ja ritilöillä varustettuja peltejä näkyypi olevan käytössä. Quote Link to comment
mmm5mMattiH Posted July 8, 2014 Author Share Posted July 8, 2014 (edited) Ei kyllä raskis alkaa tuota alkuperäistä peltiä reijittämään. Pitää kattoa jos jostain sais toisen pellin tuohon hommaan. Avojen pellissä taitaisi nuo reijät olla valmiina. Minkälaisella tellingillä kilpi pitäis laittaa tuommoseen reijitettyyn konepeittoon kiinni ettei se tukkisi niitä reikiä? Edited July 8, 2014 by mmm5mMattiH Quote Link to comment
Jorrma Posted July 8, 2014 Share Posted July 8, 2014 Mikä se nyt sitten on se öljyn lämpö siinä? Lyö paistomittari sinne ja tarkista jos ei vielä mitään mittaria ole. Puhallinpellit paikoillaan mutta toimiiko termari, avaako läpät? Öljynsuodatin pakosarjan kupeessa? Quote Link to comment
mmm5mMattiH Posted July 8, 2014 Author Share Posted July 8, 2014 Termari on otettu pois ja läpät on jumitettu auki, koska auto on vain kesäkäytössä. Öljynsuodatin on kyllä tuolla pakosarjan vieressä. Sinne vois kyllä olla aiheellista pyörittää sitä lämmöneristysnauhaa. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted July 8, 2014 Share Posted July 8, 2014 Minkälaisella tellingillä kilpi pitäis laittaa tuommoseen reijitettyyn konepeittoon kiinni ettei se tukkisi niitä reikiä? Voi olla että olet tietämättäsi nähnyt montakin luukkua jossa reiät kilven takana. Ei se pistä silmään. Eikä sinne isoa palaa tarvitse väliin laittaa että pääsee ilma kiertämään. Vaikka joku mutteri väliin aluksi ja kokeilemaan. Ja en tiedä onko syytä sitä alkuperäistä luukkua sääliä, toisen luukun maalaaminen samaan sävyyn ehkä parempi tehdä sitten jos joskus alkaa museohommia suunnittelemaan. Quote Link to comment
mmm5mMattiH Posted July 15, 2014 Author Share Posted July 15, 2014 No nyt on pakosarja kääritty lämmöneristysnauhalla ja kilven taakse täräytettiin pari isompaa reikää. Pidempää lenkkiä ei vielä ole tehnyt, joten lopullista vaikutusta ei vielä tiedetä. Eristeitä pyörittäessä mittailin että sinne isompi öljynsuodatin mahtuisi vielä paikoilleen.Pitää varmaan sellainen laittaa jos nuo edellä mainitut kikat ei tepsi. Myös lisäöljypohjaa voisi suunnitella. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.