Jump to content

Konepellin aukaisumekanismi.


Recommended Posts

Nyt kun viimeinkin kelit lämpeni täällä kainuussakin, alkoi volkkari sairastaa lämpöongelmia. Mittaria ei öljynlämmöille ole mutta sylki kiehuu lohkon kyljessä ja öljytikkuun ei kärsinut koskea, joten varmasti käy liian kuumana. Laitoin saranoihin pienet korokepalat jolla sain luukun yläreunan auki ja lämmöt tipahti huomattavasti. Koska auto on konetta lukuunottamatta täysin vakion näköinen, häiritsee tuo luukun yläreunan auki oleminen silmää aika pahasti.
Aloinkin tuossa pohtia, jotta onko kukaan rakentanut tuohon luukkuun minkäänlaista pika-avausmekanismia? Pyörittelin ajatusta vaijeritoimisesta systeemistä, jota operoitaisiin lämmönvaihtimien vipujen viereen asennetulla kolmannella vivulla.
Aletaanko pohtimaan, miten tämmöinen kannattais toteuttaa? ;)

Link to comment

Onhan noita joku tainnut väsätäkkin mutta kenties helpompaa olisi selvittää miksi kone lämpeää ennemmin kuin ruveta jotain ihme systeemiä väsäämään vaikka siististi toteutettuna olisi varmaan aika hyödyllinen kapistus.

Link to comment

Kohtuu helppo varmaan muuten toteuttaa mutta hankalinta varmaan toteuttaa siten että luukku vielä aukeaa normaalisti tai helppo irroittaa huoltoja varten.

 

Cherryn takaikkunathan aukesi keskikonsolista vaijerilla niin siinä vois olla alku. Jotkut tainneet väsätä sähkösiä ruuveja tai paineilma tuubeja samaan tarkotukseen.

Link to comment

Kyllä otan vastaan myös muita ideoita ja vinkkejä miten jäähytystä voisi tehostaa auton ulkonäön kärsimättä.
Koneena on siis 1600cc, nurkkatuplilla, kairatuilla vakio 2-reikäkansilla, vakio nokalla varustettu yksilö. Kaikki jäähypellit on tiiviisti paikallaan. Öljynsuodatin tuo hiukan lisää öljytilavuutta. Viileällä ilmalla (alle +15 astetta) ei lämpöongelmaa esiinny, mutta nyt kun mittari näyttää < +25 astetta ongelma ilmeni.

Tuo sama mylly oli paikoillaan edellisessä projektissa ja siinäkin tuo luukun aukaisu toi helpotuksen.
 

Link to comment

Ei kyllä raskis alkaa tuota alkuperäistä peltiä reijittämään. Pitää kattoa jos jostain sais toisen pellin tuohon hommaan. Avojen pellissä taitaisi nuo reijät olla valmiina.

Minkälaisella tellingillä kilpi pitäis laittaa tuommoseen reijitettyyn konepeittoon kiinni ettei se tukkisi niitä reikiä?

Edited by mmm5mMattiH
Link to comment

Minkälaisella tellingillä kilpi pitäis laittaa tuommoseen reijitettyyn konepeittoon kiinni ettei se tukkisi niitä reikiä?

 

Voi olla että olet tietämättäsi nähnyt montakin luukkua jossa reiät kilven takana. Ei se pistä silmään. Eikä sinne isoa palaa tarvitse väliin laittaa että pääsee ilma kiertämään. Vaikka joku mutteri väliin aluksi ja kokeilemaan. Ja en tiedä onko syytä sitä alkuperäistä luukkua sääliä, toisen luukun maalaaminen samaan sävyyn ehkä parempi tehdä sitten jos joskus alkaa museohommia suunnittelemaan.

Link to comment

No nyt on pakosarja kääritty lämmöneristysnauhalla ja kilven taakse täräytettiin pari isompaa reikää. Pidempää lenkkiä ei vielä ole tehnyt, joten lopullista vaikutusta ei vielä tiedetä. Eristeitä pyörittäessä mittailin että sinne isompi öljynsuodatin mahtuisi vielä paikoilleen.
Pitää varmaan sellainen laittaa jos nuo edellä mainitut kikat ei tepsi. Myös lisäöljypohjaa voisi suunnitella.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...