Jump to content

Starttiongelmia, 411 Variant


Recommended Posts

Vinkkejä kaivattaisiin vian etsintään. Auto siis  VW 411 Variant, jossa koko ajan on ollut jotain häikkää startin pyörityksessä. Autossa oli kiinni Motonetistä ostettu tarvikestartti, joka kyllä pyöritti hyvin moottoria, mutta kumman louskutuksen siivittämänä. Välillä rääkäisikin ikävästi. Vaihdoin vastikää uuden startin puslan vaihdelaatikkoon, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Foorumin kautta ostin orggisstartin, mutta se ei lähde pyörittämään moottoria laisinkaan -naksahtaa vain, mutta muuta ei tapahdu. Tarvikestartin solenoidin testasin ja se toimii oikein napakasti -orggisstarttia en vielä testannut penkissä, mutta myyjä vakuutti sen toimivan (uskon myyjää, olen ostanut häneltä muutakin ja ollut tyytyväinen). Auton moottori toimii hyvin jä käynnistyy työntämällä herkästi. Moottori on ollut lattialla useasti, eikä vauhtiksesta ole puuttunut hampaita. Ajattelin kuitenkin huomenna tämänkin vielä tarkistaa startin aukosta, kun kaveri pyörittää käsin moottoria. Tuntuu, kuin startti ei kytkeytyisi oikein vauhtikselle, mutta mistä tämä voi johtua?

Link to comment

No olihan sieltä hammaspyörältä murtunut hampaita. Neljä hammasta oli peräkkäin irti ja vielä yksi erikseen. Varmaan ovat menneet poikki huonon startin puslan takia. Voi prkl....

Nyt pitää sitten hankkia uusi vauhtipyörä. Kovasti auto vastustaa uudelleen reksiteröintiä! Ei vissiin enää 20 vuoden eläkkeellä olon jälkeen tee mieli yleisille teille...

Link to comment

Kun en kerenny sulle starttia myydä, niin jos sullon 228 rojut kytkinkopassa, niin saat vauhtiksen illmasiksi. Ja tarjous koskee vain noutoa.

Jos ttas ei ole 228, mutta haluat vaihtaa. Saat samalla tarjouksella paineasetelman ja levynkin.....

Keleepaako ny :)

Link to comment

Voiko pienempää kytkinlevyä käyttää isomman vauhtiksen kanssa? Onko siitä muuta haittaa, kuin että vauhtikseen kuluu ura, jolloin ilman koneistusta ei voi isompaa levyä käyttää? Eli, jos esim laittaisin 228 vauhtiksen ja siihen 215 paineasetelman ja levyn, niin toimiiko kombo?

Link to comment
  • 1 month later...

Vieläkin on jotain häikkää starttauksessa. Nyt pelaa itse startti, mutta esim. yön jälkeen startti pyörittää todella laiskasti ja käynnistyminen on vaikeaa. Akun lataus eikä uusi akkukaan poistanut ongelmaa. Ostin tosiaan uuden akunkin, kun ajattelin, josko vanha olisi kärsinyt rempan aikaisista lyhyistä koeajoista ja testikäynnistyksistä -remppa siis kesti vuosia, joten akulla on oikeasti jo ikääkin.

Viikonloppuna vanha puolakin kärvähti motariajossa -liekö asioilla jokin yhteys toisiinsa? Lämpöisenä moottori hörähtää oikein nätisti käyntiin -paitsi joskus ihan satunnaisesti on saattanut silloinkin pyörittää laiskasti. Puolan vaihto poisti pienet nytkäykset käynnissä ja moottori toimii nyt oikein nätisti.

Tuleeko mieleen, mikä voisi väsähdyttää akun tai muuten aiheuttaa näitä käynnistysongelmia?

Link to comment

Akun kengät huonosti kiinni tai likaiset. Maajohto huonosti kiinni korissa startti ei saa kunnolla maata. Noi nyt tuli sellasina ympäripyöreinä mieleen. Sellasenkin legendan olen kuullut että startti ei saa kunnolla maata jos startti ja laatikko on maalattu.

Link to comment

Pitääpä itseasiassa vaihdelaatikon maajohto tarkastaa. Akun kengät on siistit ja johdot on hyvässä kunnossa -maajohdon vastikää vaihdoinkin uuteen, kun vanha oli jo aika hapero. Moottoria tai vaihteistoa tms. ei ole maalattu, vaan ovat ihan tehtaan kuosissa.

Link to comment

Oli molemmissa VW:eissä sellainen vika, ettei kuumaksi ajettu moottori aina käynnistynyt - kuului vain 'klik-klik' solenoidista. Luin neuvon vaihtaa akun ja starttimoottorin välinen kaapeli uuteen sekä puhdistaa vaihteiston ja korin välisen maadoituskaapelin kontaktit samoin akun maadoituskaapelin kontaktit. En tiedä mikä tässä toimi, mutta molemmat VW:t ovat sen jälkeen hyvin käynnistyneet, vaikka olisi päivä moottoritiellä ajettu. Virtapiiristähän tässä on kyse, ja kaikkien kohtien pitää johtaa hyvin virtaa.

Link to comment

Pitääpä itseasiassa vaihdelaatikon maajohto tarkastaa. Akun kengät on siistit ja johdot on hyvässä kunnossa -maajohdon vastikää vaihdoinkin uuteen, kun vanha oli jo aika hapero. Moottoria tai vaihteistoa tms. ei ole maalattu, vaan ovat ihan tehtaan kuosissa.

Helppo tapa testata: Ota apukäynnistyskaapeli ja laita se startin rungosta akun miinusnapaan. Jos oire poistuu niin vika on selvä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...