Lahti411 Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Venttiileitä säätäessäni löysin vasemman puoleisesta kannesta kuvan mukaisen o-renkaan. Halkaisija on ollut n. 12 mm ja paksuus ehkä 3 mm. Kone on siis type 4 AP-lohkolla. Auto on seissyt pitkään, mutta nyt ollut ajossa n. kk verran. Moottori toimii hyvin eikä savuta tai syö öljyjä. Mikähän mahtaa olla tämä renkula? Quote Link to comment
toroidi Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Enpäs tiedä nelkuista mitään, mutta voisiko olla venttiilivarren kumi? Kuvan gummi löytyi kuplan koneesta. Quote Link to comment
Lahti411 Posted October 4, 2014 Author Share Posted October 4, 2014 Se mullekin tuli ensimmäisenä mieleen, mutta en löydä mistään tietoa nelkun venttiilinkumeista. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Äkkiäkös sitä tönärillä mittaa venavarren paksuuden ja jos täsmää kumin sisähalkaisijaan niin eiköhän se ole juurikin se. Vielä jos hyvin sherlock olisi niin kai siellä 2-3 neljästä vielä on paikallaan :) Quote Link to comment
Lahti411 Posted October 4, 2014 Author Share Posted October 4, 2014 Kumi oli sen verran soikea, että aika vaikea mitata ja kansi kiinni koneessa ja kone autossa, joten hirveästi ei pääse mittailemaan. Quote Link to comment
Lahti411 Posted October 4, 2014 Author Share Posted October 4, 2014 Huonosti löytyy tietoa netistä. Mahtaako johtua siitä, että 70-lukuisissa ilmajäähyissä ei käytetty venttiilinkumeja? Tällaiseen väittämään törmasin jotain foorumia lukiessani. Missään ei ainakaan näytä olevan myytävänä type 4 -moottoreihin venttiilin tiivisteitä. Quote Link to comment
tolvana Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 Tiivisteet tullu ainakin -89 orkkis vw tiivistesarjan mukana. Kaikissa mun nelkun koneissa on tommoset tai ainakin ollu. Quote Link to comment
Lahti411 Posted October 5, 2014 Author Share Posted October 5, 2014 Ok. Moottori on tietääkseni rempattu joskus 90-luvulla jonka jälkeen auto on jäänyt seisomaan. Varmaan tuolloin rempan yhteydessä on hankittu tiivistesarja, jossa nuo kumit sitten on olleet. Miksiköhän noita ei enää käytetä? Missään myynnissä olevassa tiivistesarjassa ei ole venttiilinkumeja. Useammalta foorumilta luin, että VW:n venttiilivarret jäävät sellaiseen kulmaan, ettei kumeille ole tarvetta. Mistähän löytäis vielä tuollaiset kumit, jos ne haluaisi uusiin vaihtaa vaikka joka venttiilille? Quote Link to comment
KimmoH Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 Piti käydä omaa purettua nelkkua ihmettelemässä, enkä tuollaista kumirinkulaa löytänyt mistään. Mulla ei venttiileissä ole kumeja ollenkaan, eikai niihin sellaisia edes kuulu tai näin ainakin olen service manuaaleja luettuani ymmärtänyt ? Quote Link to comment
Lahti411 Posted October 6, 2014 Author Share Posted October 6, 2014 Katselin illalla varaosakirjaa ja kyllä näyttäisi vuosimallin -72 411 katalogissa olevan venttiilin kumit kannessa. Kai ne on jossain vaiheessa sitten päätetty jättää pois, kun ei niitä enää missään erikseen myydä eikä mainita. Quote Link to comment
vwagen Posted October 6, 2014 Share Posted October 6, 2014 Ne kumit oli muutaman vuoden kokeilu,taisivat VW:n insinöörit huomata että uudessa moottorissa niistä ei ole merkittävää hyötyä ja kuluneessa ne on jo hapertuneet ja pudonneet pois. Jos kuitenkin haluat sellaiset moottoriin laittaa niin mulla on niitä joitain satoja(8 mm venttiilin varrelle). Quote Link to comment
Lahti411 Posted October 6, 2014 Author Share Posted October 6, 2014 Jääkööt sitten kumit pois, jos niitä ei muillakaan ole ja koneet silti toimivat hyvin. Katsotaan sitten, kun avaan toisesta autosta moottorin, mitä sieltä löytyy. Jos siellä on kumit tallella, niin voihan ne huvikseen sitten uusiksi vaihtaa. Variantista en nyt viitsi konetta aukoa, kun se toimii hyvin ja tarkoitus on nautiskella ajelusta vielä niin kauan, kun säät sallii :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.