VW-63 Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 (edited) En löytänty topicia pelkistä takomännistä, joten aloitetaan sellainen. Mistä porukka on hankkinut koneisiinsa "oikeita" takomäntiä, ja mitä valmistajaa suosittelette ja mitä ette? Saa vastata yv:lläkin jos ei halua julkisesti kannattaa tai olla kannattamatta mitään tiettyä firmaa:) Mitään varsinaista kilpuria ei olla rakentamassa, joten ei viitsi lähteä mäntiä teettämään. Hakusassa on 94mm takomännät 35mm puristuskorkeudella. Kenen valmistajan männät ovat oikeasti sen 94mm eikä alle? Tuli tuossa jo hankittua yksi forged AA-racing mäntäsarja, ilman putkia. Ihan hyvän näköinen sarja, mutta männät ovat 6 satkua alle 94mm, vaikka myyjän mukaan koko pitäisi olla 94.0054. Männät ovat kaiken lisäksi jo sovitettu johonkin putkisarjaan (ovat otettu ilmeisesti piston & liner kitistä) ja tulivat renkaat paikallaan katkovälykset viilattuina ilman mitään dokumentteja välyksistä. No, ei tämäkään vielä olisi ongelma, mutta kun uudet sylinteriputket pitäisi hoona vähintään 94.04mm kokoon, jotta niistä saa pyöreät niin alkaa välykset olla aika suuret pääasialliseen katukäyttöön. Olisiko jollakin käytännön kokemuksilla millä välyksillä ko. mäntiä voisi käytää katuautossa ilman ihmeempiä kolinoita? Valmistajan mukaan 0.08mm olisi katukäyttöön ok. Edit: muutettu ylikoko maininta +0.04 kokonaismitaksi 94.04mm. Edited November 24, 2014 by VW-63 Quote Link to comment
-tipi- Posted November 24, 2014 Share Posted November 24, 2014 Yleensä männät on ollu ~0,05mm alle ilmoitetun koon. Toki joku valmistustoleranssi noillakin on, kuvittelisin et aika helposti ainakin ±0,02mm. Jos välykset on mainitsemasi kylmänä, minkälaiset ne on lämpimänä, kun mäntä on alumiinia ja putki terästä? Ja mäntä varmaan kuitenkin käy vielä putkea lämpimämpänä? Et jääköhän tuosta 0,02mm kiinni kolinat? Toki mieluummin sillä 0,05mm välyksellä tekisi. Quote Link to comment
VW-63 Posted November 24, 2014 Author Share Posted November 24, 2014 Toki mieluummin sillä 0,05mm välyksellä tekisi. Tulikohan tässä nyt joku ajatusvirhe? Valmistajan suosittelee välykseksi 0.08mm ja sinä 0,05mm? Liian tiukkahan narahtaa kiinni kuumana! Tarkennuksena vielä, että valmistajan suosittelee välykseksi katukäyttöön 0.08mm ja kiihdytyskäyttöön 0.13mm (tuumamitoista pyöristettynä ylöspäin). Quote Link to comment
VW-63 Posted November 24, 2014 Author Share Posted November 24, 2014 Näppi härö. Jotain tuollaista arvelinkin:) Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 24, 2014 Share Posted November 24, 2014 94mm stroke-korkuisilla Wisecoilla olevaa urtsipataa on kiusattu tuntitolkulla vaihtelevalla kierrosalueella. Männät edelleen kun uudet, toiset tai kolmannet sylinteriputket taitaa olla menossa ja renkaat pitäsi nyt jo vaihtaa koska kone huohottaa melkoisesti. En tosin viimeisellä putkien vaihtokerralla muistanut mitata männänrenkaiden katkoja että olisivatko jo kovasti kuluneet. Quote Link to comment
VW-63 Posted November 24, 2014 Author Share Posted November 24, 2014 Muistatko DWL_Puavo noiden Wisecojen tarkkan halkaisijan? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 24, 2014 Share Posted November 24, 2014 En valitettavasti, hyllyssä Oldiksella kyllä toiset tälläiset. Mittalaitettakaan näiden satkulleen mittaamiseen ei löydy. Joku 93.9x siinä kyllä varmastikin männässä luki mutta viimeinen desimaali on arvoitus. Quote Link to comment
VW-63 Posted November 25, 2014 Author Share Posted November 25, 2014 Näyttäisi siltä, että sylinterin ja männän välinen välys saataisiin hoonauksen jälkeen minimissään 0.11 milliin, jos noilla männillä mennään. Mittasin loput sylinteriputket (kaikki siis uusia) momentissa ja ilman momenttia. Soikeutta löytyi kaikista putkista 0.02-0.04mm. Mikään putki ei ollut pyöreä kummallakaan mittaustavalla. Ilmeisesti putket elää vielä noin paljon tehtaan hoonauksen jälkeen, kun tuskin niitä on tuollaiseksi pystytty poraamaan ja hoonaamaan:) Onko soikeudet sitten paljon vai vähän niin 1200 korjaamokäsikirja antaa sylinterin soikeuden kulumisrajaksi 0.01mm. Että semmoista settiä:) Quote Link to comment
-tipi- Posted November 25, 2014 Share Posted November 25, 2014 Miten ja millä mittailet? Quote Link to comment
tolvana Posted November 25, 2014 Share Posted November 25, 2014 Oisko mahdollista että hylkyraja soikeudelle ois kymppi eikä satku? Tuntuupi melkosen rajulta tommonen pyöreysvaatimus alta kasin rutulla ja kolkyt heppaa per litra koneessa. Quote Link to comment
VW-63 Posted November 25, 2014 Author Share Posted November 25, 2014 (edited) Sylinterimitalla (bore gauge) sylinterit ja mikrometrillä männät ja luonnollisesti samalla mikrolla sylinterimitan kalibrointi, jotta mahdollinen todellisen mitta-arvon virhe ei vaikuta välyksen suuruuteen. Kyllä se korjausopas satkusta puhuu ja mittavälineenäkin on kuvassa saman tyylinen sylinterimitta. Toisessa kohdassa opasta suositellaan männänrenkaiden vaihtoa jos öljynkulutus on liian suuri, edellyttäen, että sylinterin soikeus ei ylitä 0.02mm. Eli kyllä pilkku pitäisi kohdallaan olla. Sitä on tarvinnut olla tarkkana noiden 30hp koneiden kanssa, kun yhtään heppaa ei ole kärsinyt vähistä laskea ohivuotona ohi männän:) Edited November 25, 2014 by VW-63 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.