Jump to content

Kaasarin soodapuhallus


Recommended Posts

Muutama kuva siitä miksi kaasaria ei välttämättä kannata soodapuhaltaa, tai jos puhaltaa niin pesee ja puhdistaa se sen jälkeen, hyvin huolellisesti

 

Kuvissa näkyvä kaasari on soodapuhallettu noin kaksi tai kolme vuotta sitten, ollut pienen hetken käytössä ja toimimattomuuden vuoksi vaihdettu pois. Ollut sen jälkeen kuivassa ja lämpimässä tallissa.

 

DEhYfnCzEieClNIp

 

jZS4pLV1sIgFScia

 

ItwTmqR0nYR1MaRf

 

ZIxYM7iHxZbXjFEJ

 

FNDoAP2KeWN0ZNSQ

 

3nuek37FUoJVsy7L

 

qw7Tzmm3cUkKsjqC

 

H0ePlAxj3zPtmpVN

Link to comment

Yhdet moottoripyörän kaasarit (4kpl) olen puhaltanut pikkukompuralla, ruokasoodalla, kevät talvesta ulkona eli mahdollisimman huonoissa olosuhteissa ja niistä tuli kyllä oikein hyvät ilman mitään tuollaisia ongelmia. Puhalluksen jälkeen kylläkin puhdistin hyvin ensin ihan vain puhaltamalla ja sitten bräkliinin (jarrucleaneri) kanssa. Laitimmaisten kylkiä kiillottelin kiillotustahnan ja lumpun kanssa, nätit tul.

 

Yhdestä korista olen kuullut myöskin mikä puhallettu ja maalattu joskus ja nyt kuplii maalit pois ja alta valuu soodasontoo. Kuitenkin netistä lukenut vaikka kuinka monesta onnistuneesta hommasta. Neutralisointi ja pesuhan se on hankala kun sopukoita ja kaikenlaisia saumoja on siellä täällä.

Link to comment

jep, kuten kirjoitin niin vähintään pitäisi puhdistaa todella huolellisesti puhalluksen jälkeen. Ja tuo kaasari on tosiaan pilalla, kanavat tukossa sen verran tehokkaasti ettei tule enää kalua.

 

Soodalla puhaltaminen on hieman sama kuin puhaltaisi autonsa suolalla, ja jättäisi sen sitten muhimaan koteloihin kosteuden kanssa. Paljon on toki hyviä kohteita soodapuhallukselle, mutta varmasti yhtä paljon niitä huonoja kohteita.

Link to comment

Kaasari olisi usein varminta puhaltaa purettuna. Silloin puhdistuisi myös sieltä millä on jotain merkitystä. Silti jälkipuhdistuksessa on aina isompi työ kun puhalluksessa. Vakiokaasareissa ei aina ole kaikki helpolla avattavissa, jolloin puhdistus voi olla hankalaa. Esim kiihdytyspumpun takaiskun kuula on jossain vakiokaasareissa tulpatun kanavan sisällä. Virikaasareissa saa kaiken auki.

 

Osa tuon esimerkkikaasarin hapettumista näyttää kyllä ihan tavallisilta mitkä on saatu aikaa ilman soodaakin.

 

Ihan sama tilanne kyllä vaikka ultraäänipesun kanssa. Ellei pesun jälkeen avaa kunnolla ja puhdista ja kuivata, niin sehän on hetken päästä huonompi kuin ennen pesua.

 

Lasikuulalla puhaltaessa syytä varmistaa että kanavatkin on kuivia ennen kuin puhaltaa. Kuivan purun saa kyllä irti kaikkialta.

 

Sama pätee tässä kuin kaikessa muussakin. Parempi olla tekemättä ellei tee kunnolla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...