Jump to content

Mitä moottoriin sisälle kuuluu?


Recommended Posts

Posted

Jepjep,

 

Lohko tuskin tulee olemaan ongelma, ellet tee sitä sellaiseksi.

 

Itse olen aina pyrkinyt rakentamaan / rakennuttamaan niin, ettei jää kasaajan varaan koneen onnistuminen. (jos vaikka kokenut kaveri on päättänyt, että hyväksi havaittua menetelmää ei kannata käyttää, tai tyyliin että "no, onhan toi vähän tommonen, mutta menee ihan ok vielä 10.000km").

 

Näin ollen olen aina koneistuttanut osat jos on ollut epävarmuutta sopivuuksien tms suhteen. Tätä tarkoitin sen lohkon / kampuran koneistamisen suhteen. Mä vedän aina varman päälle noissa ja tähdennänkin siksi, että se oli mun oma mutu-tieto, eikä pohjautunut mihinkään todennettuun tietoon lohkon tai kampuran kunnosta.

 

En kiellä, etteikö kohtuuhyvä tai jopa hyvä osa toimi sellaisenaankin, mutta mä en sellaisen kanssa lähde touhuamaan, jos halutaan saavuttaa maksimaalinen luotettavuus perushyvässä koneessa.

 

Siksi MINÄ tekisin niin, että koneistaisin tuon lohkon ensimmäiseen sellaiseen ylikokoon, johon sopii kaupasta ostettu laakerisarja. Samalla voisi tehdä Kyöstin ehdottamalla tavalla, eli pistää lohkoon ja kansiin isompaa pytyn reikää, niin saa aika paljon lisää potkua luotettavalla tavalla ilman, että luotettavuus juurikaan kärsii.

 

Niin ja kaikki tietysti suunnitellun budjetin rajoissa.

 

- Tomppa

Guest ritariässä
Posted

tomppa toi just sen pointin esille mitä tarkoitin. eli kyse ei ollut luennan vajavaisesta ymmärtämisesta vaan siitä millä asenteella miljoona konetta rakentanut kasaa koneen. 80 heppasen koneen kohdalla jota ei hirveen korkeelle kierrätetä, ei kaiken tarvii olla perfektiä, mut olis kuitenkin hyvä jo monien asioiden kannalta et kampiakseli pysyy paikallan eikä heilu/notku jokasuuntaan. siitä tulee mm tehohävikkiä, öljynpaineongelmii ym kilometrien karttuessa.

Posted

Tuommoisessa koneessa on kyllä yks ehdoton puoli - sitä pystyy vielä bolt-on-pikkuvirittämään kohtuullisella rahalla semmoisilla vehkeillä jotka käy jatkojalostettuihinkin patoihin. Esimerkkejä:

 

Tuplakaasari keskellä -> toinen kaveriksi + imarit + vivusto... 300-400e?

 

Tai kaasari myyntiin ja käytetty brosolipaketti... 200e?

 

1.25 kiikut...120e? Näistä vois muuten hiotun nokan kanssa olla reilumminkin hyötyä kuin yleensä, kun hionnassa maksiminosto tuppaa pienenemään.

 

Fullflow ölpänkierto...200e työstöineen?

 

Kaikki noista kelpaa suoraan seuraavaan pataan jos semmoisen rakentaa joskus tulevaisuudessa.

 

Puavo @ dwl

Posted

Noniin, nyt taas ehtii vähän pohtimaan koneenrakennusta. Totta on, veljet, ei kannata lähteä tekemään konetta hälläväliä-meiningillä tai sitten joka penniä venyttäen, jos samalla puhuu luotettavuudesta ja jonkinlaisista tehoistakin homman tavoitteena. Siinä mielessä pitää nyt vahvasti miettiä, et pitäiskö tosiaan koneistaa nuo osat vielä sopiville laakereille ja samalla isommille mukeille. Noiden osien niputus on roikkunut ehkä osin juuri siksi, ettei ole jaksanut alkaa tosissaan miettiin että mitä pitää tehdä ja mikä olis pitkässä juoksussa järkevämpää.

 

Vaikka en itse koneita oo kasannutkaan, oon toki näin virtuuaaliharrastajana seurannut lukemattomia koneenrakennuskeskusteluja ja useimmiten on jossakin vaiheessa vastaan tullut totuus "speed costs money, how fast u wanna go?". Eli hommaan on lähdetty suurin tavoittein mutta liian pienellä budjetilla. Itsellä on nyt vähän sama realiteetti, mutta toisaalta kone olis ens kesäksikin kiva olla. Vaihtoehtona on kasata nää po. osat jonkinlaiseen nippuun, avata pöydällä makaava 1641cc kone, josta todennäköisesti on ykkösen männänrenkaat ja päittäislaakeri tattis tai ostaa kokonaan uusi kone. Tai sit kaivaa nurkasta vanha vakiomylly ja ruveta tutkimaan, miksi se väsähti pari kesää sitten. Uuden tekeminen kiehtoisi, mut sit tulee just tuo että malttaako tehdä enää 1600 cc konetta ja miten viimesen päälle sen sit tekee kun jossain vaiheessa tekee kummenkin suurempaa mieli. Vaikeeta, prkl...

 

Mitenkäs tuo kansien koneistus, kun ne on nyt avarretut, rempatut ja kasatut, palotilat kairattu. Voiko ne porata 90,5 pytyille kasattuna vai pitääkö tyhjentää? Ja onko niin että 90,5 on oma kansissa oma kokonsa ja 92/94 pytyille on samankokoinen poraus?

 

Puavon pointti oli hyvä, tässä on onneks mahdollista edetä pikkuhiljaa ja siirtää satsauksia koneesta toiseen. Full flow-kierre tuossa lohkossa jo onkin ja muuta vois pikkuhiljaa hankkia. Peruslähtökohta pitäis nyt vaan ensin arpoa =/

Posted

>Mitenkäs tuo kansien koneistus, kun ne on nyt avarretut, rempatut ja

>kasatut, palotilat kairattu. Voiko ne porata 90,5 pytyille kasattuna vai

>pitääkö tyhjentää?

 

Pitää irrottaa venttiilit. Tai no, ehkä joku on tehnyt telineen missä ne mahtuu olemaan.. mutta mä oon aina irrottanu ja aina on eri koneistamot niin käskeneet.

 

 

 

> Ja onko niin että 90,5 on oma kansissa oma kokonsa ja 92/94 pytyille

> on samankokoinen poraus?

 

Eiku 92 menee samaan reikään 90.5:n kanssa, mutta 94:lle pitää olla isompi reikä lohkossa (ja kannessa)

 

 

Jan

Posted
>Mitenkäs tuo kansien koneistus, kun ne on nyt avarretut, rempatut ja

>kasatut, palotilat kairattu. Voiko ne porata 90,5 pytyille kasattuna vai

>pitääkö tyhjentää?

 

Pitää irrottaa venttiilit. Tai no, ehkä joku on tehnyt telineen missä ne mahtuu olemaan.. mutta mä oon aina irrottanu ja aina on eri koneistamot niin käskeneet.

 

 

 

> Ja onko niin että 90,5 on oma kansissa oma kokonsa ja 92/94 pytyille

> on samankokoinen poraus?

 

Eiku 92 menee samaan reikään 90.5:n kanssa, mutta 94:lle pitää olla isompi reikä lohkossa (ja kannessa)

 

 

Jan

 

 

Ei ole ikinä tarvinnut irrottaa venttiileitä,ei missään paikassa. Lastut ja purut saa paineilmalla pois.

Guest Mika Raussi
Posted

Mihin jigiin ne Kyöstin kannet oikeen on lyöty? Pöytään on ainakin turha luulo venttiileiden kanssa pultata.

 

Mitkä on muuten noitten 90.5-92 ja 94 reikien tarkat mitat? Josko jollain ois jossain ylhäällä?

Posted
Kyllä ainakin Lohjan moottorikoneistamossa on venttiilien kanssa aukot suurennettu.

 

Näin on, vaikka siellä sanoivat mun kansia romuiksi jotka pitäs heittää lepikkoon. No hyvin on palvelleet tuollaisessa kevyt viri mosassa.

Guest Mika Raussi
Posted
Hidastahan se oisi joka kerta keskittää samanmallinen kansi.

Ei se niin mustavalkosta ole. t-uraan kiila ja kansi sitä vasten. Sit ei tarviikaan ottaa kun toiseen suuntaa kohillee ja taas mennään. Isommaks kun kairaa, niin keskityskään ei edes oo niin justiinsa. Kunhan reikien väli on jeti. Tää nyt riippuu kyl aika paljon t-urien jaosta, kun kiikkujen pultit on kuitenkin paikallaan.

 

No mutta on se hyvä, että on jigejä.

Posted

En tiedä mistä ovat kiinni laittaneet. Mulla on itsellä paikka ja pätevä tyyppi joka tekee noita jatkuvasti ja työn jälki paljon siistimpää kun hiomolla aikanaan tehty kun joskus siellä joutu teettään. Mutta se ei tee muille joten en kerro enempää.

Posted
Paljonko tuota päittäisvälystä saa tuntua ennenkuin tarvii huolestua? Just kävin tallissa kokeilemassa, niin sellainen aavistuksenomainen välys tuntuu. Perstuntumalla arvioisin että 0,05 - 0,1 mm. Vieläkö tuolla ens kesän ajelee?

 

Vastasko kukaan metakelle? Tehtaan "blueprint" arvo uuteen koneeseen kammen päittäisvälykselle on 0,06-0,12mm. Mittaa mittakellolla, älä perstuntumalla...

Guest Mika Raussi
Posted

Miulla on joku kirja, joka sanoo välykseksi 7-13 satkua.

Posted

Jos on ihan uudet shimmilevyt niin mä vedän hitusen kireämmälle.

Ne hioutuu alkuun aika paljon ja asettuu paikoilleen, värikin kuluu irti jne.. siinä äkkiä kasvaa välys ekojen tuhansien kilsojen aikana. Sitten hidastuu.

 

Vanhoja käytettyjä koveraksi painuneita tai kiharoita shimmejä ei paljon kantsi käyttää, niitä kun sekottelee niin mittaustulos heittelee kun ne ei ole tasaiset. Kymppiin kun säädät niin saatat mitata asettumisen jälkeen 0.20 :)

Uudet ei maksa mahottomia.

 

Jan

Posted

Harrastuksen alkuvaiheessa on tullut opittua mitä tapahtuu kun säätää liian tiukaksi :-)

Mittakello ja jalka olisi jo silloin ollut puolta halvempi ratkaisu...

Posted

En menis ikinä vanhaan lohkoon jne. tehtyä konetta säätämään aikanaan arvoon 0.06. Tuo kymppi on hyvä,mutta en laittaisi kyllä alle vaikka vw tehdas hyväksyisikin,ainakaan viritettyä joka lämpiää normaalia enemmän.

Guest Mika Raussi
Posted

Joo VV-auton 1982 julkasema korjauskäsikirja kertoo tosiaan, että 0.06-0.12 ja kulumisraja 0.15.

 

Sanotaan muuten myös, että vähintään kolme shimmiä pitää olla.

Guest ritariässä
Posted

heh, ihan kuin toi päittäisvälys olis kuplan koneen rakentamisessa maailman tärkein asia. ns normaalikone tavallisessa katu/maantiekäytössä kyl kestää 0,20-0,30 välykselläkin ihan kivasti!

Guest Mika Raussi
Posted

Taitaa olle kuitenkin asia, joka on eniten vituiks tehty navetoissa ympäri suomen. Ja sanottiinhan jossain lehessä, että se on vaikeeta, niin kai se sitten on oltava :p

Guest Keiteleen Kone
Posted

Olisiko paljon pyydetty jos siistisit hieman tekstiäsi ?

Posted
heh, ihan kuin toi päittäisvälys olis kuplan koneen rakentamisessa maailman tärkein asia. ns normaalikone tavallisessa katu/maantiekäytössä kyl kestää 0,20-0,30 välykselläkin ihan kivasti!

 

No kyllä se vaan on yksi tärkeimmistä ja yksi eniten munatuista asiosta vauhtipyörän kiristämisen kanssa.

Jos tolle linjalle lähdetään niin kyllähän se kone käy vaikka siellä olisi venttiilivälyksetkin 0,30-0,50 ja toisella puolella 88:sit männät ja toisella 85.5:set ja kaikki veivikaulat eri kokoa...

 

Nyt olikin puhe siitä kuinka ne pitää tehdä. Tiedän että vanhat koneet joissa on jo jonkin verran tuntuvaa välystä ajaa vielä hyvällä säkällä kauankin jne.

Guest Mika Raussi
Posted
Olisiko paljon pyydetty jos siistisit hieman tekstiäsi ?

Oliks tää nyt miulle vai kenelle?

Guest ritariässä
Posted

aivan, mut mun pointti oli se et 0,15 arvoakin suuremmalla välyksellä kone pysyy kasassa ja sitä ei huomaa käyntiäänestä taikka öljynpaineista jne...

 

ennemmin ajan koneella jossa hiukka tehtaan kulumisraja suurempi klappi kuin erikokoiset männät.

 

käsi pystyyn jokaiselta joka on ajanut useemman kesän koneella jossa toi päittäisvälys 0,15 arvoo isompi.

 

venävälyksistä mun korva ainakin omien koneiden kohdalla huomannut onko jossain venassa esim 0,25 välys vai kaikki ohjearvoissa.

 

niin ja kyösti tietänet kuinka jokkismiehet ajelee 0,30 venavälyksillä:)

Posted

Nii-in viimeksikin yksi jokkismies neuvoi laittamaan mulle 110 nokkaan 0.25 ja 0.30 välystä,hii o hoi.... Onneksi on (vielä) ollut järkeä sen verta että kaikkea ei mene kokeilemaan mitä toiset sanoo hyväksi... Toki niilläkin on hyviäkin neuvoja ja konsteja joihinkin paikkoihin toki,mut ei niistä nyt sen enempää enää tässä.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...