Pedalpusher Posted April 12, 2015 Posted April 12, 2015 Aloitetaan tästä ensimmäisen suuren projektini kertomus vähän jälkijunassa. Auton osto tapahtui (kun vähän lunttaa kuvien ottopäivistä) 2011 marraskuun lopussa. Kertomus alkaa ostohetkestä ja sitten kun päästään nykyhetkeen niin jatkan kertomusta livenä. Toivotaan, että jaksan tätä kirjoittaa, ollut aina huonompi jauhamaan näistä asioista, mutta arvostan suuresti henkilöitä, jotka näitä kertomuksia ja blogeja pitää. Monesta niistä saanut itse myös älyttömästi ideoita ja virtaa. Ei kyllä vielä kertaakaan ole tullut hetkeä, ettei olisi kiinnostanut pajahommat mutta töiden ohella urheilut vie paljon aikaa. Tehdään ku keretään ja aikataulua en ole siksi asettanut. Teen myöskin niin hyvin kuin omista lapasista lähtee ja niin että miellyttää varmasti itseä sitten siirrytään seuraavaan kohtaan. Olin jo ennen tätä harrastanut muutaman vuoden pienempää hiplailua kuplien kanssa ja sitten alkoi huvittamaan projektin aloitus. Onneksi vaasassa on hemmoja ja autoja, joten sieltä löytyi itselle miellyttävä projektikohde ja se kärrättiin myyjän kanssa omalle pajalle ja siitä alkoi. Tässä muutama otos aiempien omistajien kätköistä ennen mun omistusta. Gulffin sininen tämä on ollut uutena, sittemmin lainatakseni erästä harrastajaa, Lassen talomaalilla sudittu läpi. Pakkelin väriäkin oli "takaovien" alaosissa toista senttiä ja sen alla ruskeaa. Näyttää, että olisi joskus kolaroitu oikealta puoleltaan siltä alueelta kun kylki on kuin pernusäkki. Quote
Pedalpusher Posted April 12, 2015 Author Posted April 12, 2015 Tässä tilanne kun saatiin auto kärrättyä osina omalle pajalle. Kuvat ostopäivästä. Sisälle oli jo tehty putkista jäykistettä ja pohjalevyyn jotain paikkoja. Quote
Pedalpusher Posted April 12, 2015 Author Posted April 12, 2015 Ensimmäisenä varsinaisena työpäivänä auton kanssa tein uudet jäykisteet kopan sisälle vähän paksummasta putkesta sen jälkeen kun olin tsekannut, että ovet natsaa aika kivasti koriin, menee kiinni, aukee ja raot näyttää hyviltä. En tiedä oliko mitään hyötyä paksummista putkista kun eka projekti eikä kokemusta mutta näiden jälkeen tuntu paremmalta. Tässä kohtaa tuli sitten pakko jättää tämä kevääseen asti huilaamaan kun ajossa oleva kupla vaati pienemmän vappuun valmistautumisen ohella suurempaakin. Kansien ja kaasarien vaihtoa, laatikkojumppaa yms. Jatketaan tästä vaikka huomenillalla parin kappaleen verran. -Mikko- Quote
sleepercooler Posted April 13, 2015 Posted April 13, 2015 Päällisin puolin näyttäis Olevan aika hyvässä kunnossa. Eikä mätä hommiakaan hirveesti ole???? Quote
Pedalpusher Posted April 13, 2015 Author Posted April 13, 2015 Juu se on aika kumma homma ton auton ruosteiden kanssa. Pohjalevyhän on alkuperäistä peltiä tuossa kuvassa paitsi ihan muutama sentti reunasta vaihdettu eli hyvin säilynyt pohja. Mutta kori taas alaosistaan on ihan pehkaa ja vanhoja ratsupaikkoja. Myöhemmin kuvissa tulee paremmin esiin noi mädät kun sain kopan puhallettua. Yläosistaan aika hyvä koppa ja isot pinnat suoria. 1 Quote
Pedalpusher Posted April 13, 2015 Author Posted April 13, 2015 Talvi meni ja toisen auton säädöt saatiin kuntoon ja sai taas ottaa tämän työn alle. Kyhäsin alkuun kopalle grillin. Ketjutaljalla koppa kyytiin ja alkukesän aurinko möllötti kivasti niin sai pökätä pihalle ja alkaa hiomaan isoja pintoja pellille. Otin ovet irti ja samalla tsekkailin vähän noita näkyvimpiä huonoja paikkoja ennen puhallusta. Quote
Pedalpusher Posted April 13, 2015 Author Posted April 13, 2015 Aloitin hiekkapuhaltamisen ja kun sai paksut ravat ja massat pois niin löytyi lisää korjauskohteita. Lisäksi otin muutaman paikan auki vielä, etu ja takahelmat irti pisteistä, pissapojan säiliö Tässä kohtaa tiesi, että kyllä tässä jokusen tunnin saa paistaa uutta peltiä ennenkö maalaria tarvii etsiä. 1 Quote
Pedalpusher Posted April 13, 2015 Author Posted April 13, 2015 Siinä sivussa aloitin myös pohjalevyn hieromisen Apukuskin puoli 4 Quote
mmm5mMattiH Posted April 13, 2015 Posted April 13, 2015 Onhan se hienoa kattoa kun autoa tehdään huolella! Oma "entisöinti" alkaa näyttää räpeltelyltä tämän rinnalla. Quote
Pedalpusher Posted April 14, 2015 Author Posted April 14, 2015 Mutta sun oma on varmaan paljon aiemmin valmis ja pääset nauttimaan maantiestä! :) Quote
Pedalpusher Posted April 14, 2015 Author Posted April 14, 2015 Ja samaa showta kuskin puolelta. Mittaa, leikkaa, sovita, leikkaa, sovita, mittaa, varmista, heppaa.. Meniköhän sittekkää oikeeseen kohtaan, mittaa jne. Lopullinen kiinni paisto Ja sauma alas Quote
Pedalpusher Posted April 14, 2015 Author Posted April 14, 2015 Sitte tuli tehtyä pieni paikka tunkin korvakkeen alla muhineeseen kohtaan Etukolmion pohjalevy tuli vaihdettua samoihin aikoihin. Oli niin monesta kohtaa puhalluksessa mennyt nuppineulareiät läpi. Tuonne höngin vähän hiekkaa ja maalia Sitten ennen paistoa värkkäsin noi pukit molempiin päihin, oli hyvät apuvälineet ja sai 90 asteen välein kääntää pohjaa. Näiden jälkeen hiekoitin pissapohjan säiliön paikkaa ja tein jotain paikkauksia sille alueelle sekä opettelin koritinausta noihin pohjan saumoihin. Tarvike pönttö joutui sitä madaltamaan yläreunasta jonku millin että sai istumaan. 1 Quote
Pedalpusher Posted April 15, 2015 Author Posted April 15, 2015 Tässä kohtaa tulikin sitten aika lailla tasan vuoden tauko tähän projektiin, ostettiin talo, rempattiin lattiasta kattoon illat ja viikonloput sekä sen päälle tuli tehtyä puolison pyynnöstä tämä olohuoneeseen. Sitten alkoi taas projektin hierominen. Etu- ja takahelmat olin ottanut pisteistä irti ja niissä oli korjausta vaativia kohtia niin ne laitoin kuntoon. Ja lopuksi pieni pyyhkäisy koritinaa saumoihin 10 Quote
Pedalpusher Posted April 19, 2015 Author Posted April 19, 2015 Autoon oli tehty jo aiemmin irtoperä, ajattelin että en tähän sellaista laita. Niinpä aloitin perän kursimisen takaisin kasaan ja samalla takapään ruostehommien tekoa. Konehuoneen hyllyt oli irtoperän teossa menneet myös osiin ja ne takaisin kasaan. Irtoperän putket irti ja perän takaisin sovittelua ja heppailua. Huonot osat perästä irti. Ja uusien peltiosien sovittelua paikalleen ja kiinni heppailua. Lokarit ja takahelma sekä takaluukku paikalleen osien stemmausta varten, että kaikki on ok kohdissa ja näyttää suurinpiirtein oklta. Sitten kiinni paistoa. Ja saumojen siivousta. Ja vähän tinaa saumojen päälle. 7 Quote
68teevee Posted April 23, 2015 Posted April 23, 2015 Hienoa jälkeä syntyy! Kuinka tuo norsunkorva sopi ,onko mielestäsi ok? Minkä/kenenkä tekemä? Olen aatellut korjata alkuperäisen mutta pitäisköhän sittenkin ostaa korjauspala. Quote
Pedalpusher Posted April 23, 2015 Author Posted April 23, 2015 Tarkoitat varmaankin noita takakolmioita joihin takapuskurit tulee kiinni. Ne on klokkerholmin paneelit. Varauksella pitää asennoitua niiden peltiosia kohtaan mutta vähintäänkin muokkaamalla selviää yleensä. Nuo oli ainoat noin isot osat tuolle alueelle joten siksi ostin nuo. Pokkaukset joihin takaluukku vastaa ja takaluukun tiivisteura tulee kiinni on ihan erilaiset alkuperäisiin verrattuna (pokkaukset on pyöreitä eikä teräviä ja pokkausten välimatkat on väärät). Tästä syystä apukuskin puolelle piti jättää tuollainen pieni soiro sitä alkuperäistä jäljelle eikä voinut vaihtaa koko osaa. Jos sun projektissa ei ole noin toivoton se takapään alue (ei tainnut olla oikein kuvia vielä siitä alueesta?) ja pienemmät korjauspalat kävisi niin ostaisin itse hookyspanelshop.comista. Tilasin A-pilareiden alapäät sieltä ja laatu on hyvä! Quote
sleepercooler Posted April 23, 2015 Posted April 23, 2015 Kyllä käypi katteeks, kun kättes jälkiä kattelee, täytyy hiettää täsvaiheessä ylä femmat ja iso peukku, hienoa jälkeä 1 Quote
68teevee Posted April 23, 2015 Posted April 23, 2015 (edited) Tarkoitat varmaankin noita takakolmioita joihin takapuskurit tulee kiinni. Ne on klokkerholmin paneelit. Varauksella pitää asennoitua niiden peltiosia kohtaan mutta vähintäänkin muokkaamalla selviää yleensä. Nuo oli ainoat noin isot osat tuolle alueelle joten siksi ostin nuo. Pokkaukset joihin takaluukku vastaa ja takaluukun tiivisteura tulee kiinni on ihan erilaiset alkuperäisiin verrattuna (pokkaukset on pyöreitä eikä teräviä ja pokkausten välimatkat on väärät). Tästä syystä apukuskin puolelle piti jättää tuollainen pieni soiro sitä alkuperäistä jäljelle eikä voinut vaihtaa koko osaa. Jos sun projektissa ei ole noin toivoton se takapään alue (ei tainnut olla oikein kuvia vielä siitä alueesta?) ja pienemmät korjauspalat kävisi niin ostaisin itse hookyspanelshop.comista. Tilasin A-pilareiden alapäät sieltä ja laatu on hyvä! Joo,takakolmioita tarkoitin,klokkerholmista onkin jo kokemusta. Noi palat kun vaihtaa,täytyy kyllä olla puskurin kiinnitykset samassa linjassa. Tässä minun norsunkorvat,eli ei niin hyvät. Edited April 23, 2015 by 68teevee Quote
Pedalpusher Posted April 24, 2015 Author Posted April 24, 2015 Kyllä käypi katteeks, kun kättes jälkiä kattelee, täytyy hiettää täsvaiheessä ylä femmat ja iso peukku, hienoa jälkeä Kiitos kannustuksen sanoista! Quote
Pedalpusher Posted April 24, 2015 Author Posted April 24, 2015 Joo,takakolmioita tarkoitin,klokkerholmista onkin jo kokemusta. Noi palat kun vaihtaa,täytyy kyllä olla puskurin kiinnitykset samassa linjassa. Tässä minun norsunkorvat,eli ei niin hyvät. Ei nuokaan ihan uudenveroisilta enää näytä! Tuo on varmaan vähän kiikun kaakun korjaisiko tuon vai vaihtaisiko uuden palan. Mutta kumminkin joudut varmaan ostamaan puskurinkiinnitysraudan tuohon uuden vai onko tuo vain tuolta alta hapettunut? Ruostealueen koko kuvassa näyttää siltä että Hooky's panel takakolmio riittäisi kooltaan tuohon ja laatu on suositeltavaa hänen osissa! Quote
68teevee Posted April 24, 2015 Posted April 24, 2015 Ei nuokaan ihan uudenveroisilta enää näytä! Tuo on varmaan vähän kiikun kaakun korjaisiko tuon vai vaihtaisiko uuden palan. Mutta kumminkin joudut varmaan ostamaan puskurinkiinnitysraudan tuohon uuden vai onko tuo vain tuolta alta hapettunut? Ruostealueen koko kuvassa näyttää siltä että Hooky's panel takakolmio riittäisi kooltaan tuohon ja laatu on suositeltavaa hänen osissa! Oon irroittanu jo tuosta puskurinkiinnikkeen. Korjaan tuon vanhan ,kyllä sen saa korjattua. Quote
Pedalpusher Posted April 26, 2015 Author Posted April 26, 2015 Noniin jatketaan taas tarinaa hiukan menneisyydessä. Auton mukana tuli molemmat kynnyskotelot mutta toinen oli uudempaan ja sen myin pois ja ostin tilalle valmiiksi "sokean" kotelon eli lämmityksen reikiä ei ollut. Toinen mukana tullut oli oikeaa mallia mutta lämmitysreikien kanssa niin niihin oli tehtävä laput päälle. Ja varastomaalit raaputtaa pois. Puhalluksessa tuli esille tankin takana hapan lippa ja siihen tein paikan. Myös etutuliseinä oli parhaat päivänsä nähnyt ja aloitin siihen korvaajan laittoa. Pitkien katkaisijan paikan lisäyksellä. Ja lopullisesti paistettuna. Sivuista en vielä hitsannut kun jossain vaiheessa tulee etukylkien irrotus kumminkin eteen. muutamalla hepillä ainoastaan sivuista. 2 Quote
Soukka Posted April 26, 2015 Posted April 26, 2015 Hienoa jälkeä ja erittäin mukava lukea kun on paljon kuvia. Quote
Pedalpusher Posted April 26, 2015 Author Posted April 26, 2015 Kiitos! Tykkään itse kans lukea projektikertomuksia, joissa on paljon kuvia, siksi tähän yritän niitä paljon umpata. kuvia on kyllä tullut napsittua mahdoton määrä kun on aina puhelin haalarin rintataskussa, niitä on mukava itsekin aina välillä selailla että miten on tehny minkäkin kohdan ja ihan muutenkin vaan. 1 Quote
68teevee Posted April 26, 2015 Posted April 26, 2015 Ootko hionut millä vaikeista paikoista tinaa? Minä olen 80 lamellilaikalla ja kulmissa /pienissä kanteissa pienellä suippomaisella teräsharjalla ,mikä kiinni porakoneessa. Quote
Pedalpusher Posted April 26, 2015 Author Posted April 26, 2015 Suurinpiirtein samat konstit täälläkin. Sellainen kulmamallinen pieni ilmahiomakone jossa on 50mm hiomalaikkoja. Sillä pääsee aika kivasti pienempiinkin paikkoihin. Osasta sitten myös viiloilla. Tuo pöly ei olisi oikein mukavaa hengitettävää jos lyijy-tina seosta kuten mulla ainakin. Quote
68teevee Posted April 26, 2015 Posted April 26, 2015 Suurinpiirtein samat konstit täälläkin. Sellainen kulmamallinen pieni ilmahiomakone jossa on 50mm hiomalaikkoja. Sillä pääsee aika kivasti pienempiinkin paikkoihin. Osasta sitten myös viiloilla. Tuo pöly ei olisi oikein mukavaa hengitettävää jos lyijy-tina seosta kuten mulla ainakin. Joo ,itse onn kanssa käyttänyt puolinaamaria missä on pelkät pölysuodattimet. Lyijyä on noissa kaikissa, mää oon hakenut motonetista beran pohjustetta ja tinatankoa. Hyvin pelittää mielestäni. Quote
Soukka Posted April 26, 2015 Posted April 26, 2015 Joo ,itse onn kanssa käyttänyt puolinaamaria missä on pelkät pölysuodattimet. Lyijyä on noissa kaikissa, mää oon hakenut motonetista beran pohjustetta ja tinatankoa. Hyvin pelittää mielestäni.Onko niissä vielä nykyään lyijyä? Quote
68teevee Posted April 26, 2015 Posted April 26, 2015 Onko niissä vielä nykyään lyijyä? Ainakin motonetin tangoissa(bera), oon ymmärtänyt että muissakin on vielä. On vähennetty lyijyn osuutta nykyään. Quote
Soukka Posted April 26, 2015 Posted April 26, 2015 Ainakin motonetin tangoissa(bera), oon ymmärtänyt että muissakin on vielä. On vähennetty lyijyn osuutta nykyään.Aa, käsitin joskus kun tuo eu-määräys tuli että se poistuisi kokonaan ja ostin kauheen kasan vanhaa hyvää lyijytinaa sekä pari kelaa kolvaustinaa. Quote
68teevee Posted April 26, 2015 Posted April 26, 2015 Ainakin motonetin tangoissa(bera), oon ymmärtänyt että muissakin on vielä. On vähennetty lyijyn osuutta nykyään. Siis kai vähennetty? Quote
Pedalpusher Posted April 26, 2015 Author Posted April 26, 2015 Olen ymmärtänyt että molempia on saatavissa. Lyijytöntä ja sitten olisiko suhteella 70-30 tina-lyijy. Tai voi olla vähemmän 80-20? jos sitä on vähennetty säädösten myötä. Quote
Pedalpusher Posted May 11, 2015 Author Posted May 11, 2015 Jatketaanpa tätäkin taas. Tuossa aiemmin sain etutulipellin paisteltua paikoilleen niin oli vihdoin ensimmäinen kiinteä kohta, joka vastaa pohjalevyyn. Sen ja takasisälokareissa olevien kiinnityskorvien avulla sainkin ensimmäisen kerran laskettua korin pohjalevylle ja alkaa tuumailemaan takakulmia takapenkin alta ja kynnyksiä mallailla. Ja jotta kynnyksiä sai alkaa heppailemaan kiinni koriin päin, oli vielä saatava A-pilarien alapäät kuntoon, ettei ainoastaan etutulipellistä ja takakulmista tarvinnu paistaa. Tilasin hookyltä A-pilarien alapäät ja samaan lähetykseen niille tarkoitetun vaihtotyökalun, jolla sai ainakin pystysuunnassa saranoiden etäisyyden kuntoon. Vähän joutui viiltämään auki ja muokkaamaan että istui hyvin. Vielä muutama kuskin puolelta. Jätin vielä hitsaamatta kokonaan nuo jos tulee eteen jotain muutoksen tarvetta niin helpompi muokata. 4 Quote
Pedalpusher Posted June 7, 2015 Author Posted June 7, 2015 Nyt oli tässä vaiheessa etutulipelti, takakulmat jollain tasolla ja A-pilarien alapäät kunnostettu, joihin sai alkaa kynnyksiä heppailemaan kiinni. Tulppahitsin reikiä pelteihin ja Telwin käyntiin. Heitin vielä ovetkin kiinni ennen paistoa ja natsailin ovien raot kuntoon kuormaliinoilla ynnä muilla konsteilla. Ai niin, no eihän ne kynnykset sopineet. Aina irvisti joku paikka ja tuntui, että tuosta A-pilarin kohdalta mutka väärällä asteluvulla. Joten kynnykset viilsin auki ja takasin kiinni. Tämäkin vielä.. Lopulta näytti sitten ihan ok.lta Suljin nuo lämpöputkien reiät samassa kötinässä. Sitten sai alkaa sovittelemaan Virtaselta ostettuja takanurkkien vahvikepeltejä paikoilleen, hyvältä näytti ja sopikin kivasti. 2 Quote
Tanhis Posted June 7, 2015 Posted June 7, 2015 Mitäs kautta meinaat saada lämpöä kabiiniin kun nuo reijät umpeen lyöt. Quote
Pedalpusher Posted June 7, 2015 Author Posted June 7, 2015 En ajatellut käyttää sitä optiota tässä autossa. Nykyisellä -64.lla oon hyvin pärjännyt 5 kesää nyt ilman lämpöjä sen jälkeen ku rookeri ilman lämmönvaihtimia nostettiin konttiin. Varmaan sitä vois Sepin -59.n kaltaisen puhallinratkaisun etuluukkuun värkätä sitten loppusuoralla. Quote
Pedalpusher Posted June 21, 2015 Author Posted June 21, 2015 Välillä piti tehdä jotain muuta kuin peltihommia. Tein tankin alle bensapumpulle telineen, altapäin vaihdettavan bensansuodatinratkaisun ja linelockin telineen. Ja sitten takaisin peltitöihin. Kuskinpuolen "takaoven" alareuna vuorossa. Korjauspalan tilasin suoraan Gersonilta Kolumbiasta sen jälkeen kun ensin yritin hoitaa homman klokkerholmilla. Todella laadukas osa oli tämä, ihan alkuperäisen kaltaisilla yksityiskohdilla. Koritinalla ajattelin vielä koittaa saumaan, ajanhammasta vastaan suojaa. Pelottaa vähän kyljen loimottelu lämmön kanssa mutta onhan näitä joku ennenkin tehnyt. Jos hyviä omakohtaisia vinkkejä tästä niin saa kertoa, kiitos. 2 Quote
sami55 Posted June 21, 2015 Posted June 21, 2015 Ootko itseoppinut hitsari vai taustaa alalta? On kyllä hyvää jälkeä! Quote
sleepercooler Posted June 21, 2015 Posted June 21, 2015 Täytyy myöntää, hienoa jälkeä on kiva katsella, ja eipä tarvitse varmaankaan juuri kittiä käytää, kun tinalla saumat peittää ja maltilla lämmollä, ettei lähe pelti vetelee. Ainakin kuvissa näyttää hyvältä :) Quote
Pedalpusher Posted June 21, 2015 Author Posted June 21, 2015 Kiitos, ihan itseoppinut oon. Paljon luen ja seuraan muiden tekemistä ja kun kenenkään vierestä ei voi seurata ja oppia niin yritän taitavilta aina kysellä miten tehty, mitä työkaluja ja kuinka käytetty. Ja sitten kokeilemalla niitä uusia juttuja ja tekemällä. Kai se maltti vain on oikee lähestyminen tohon kyljen tinaukseen ja pohjien tekijä viimeistelee kitillä. Ja kuvissahan kaikki näyttää helposti paremmalta mitä oikeesti on :) 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.